Kuuluuko vetarissa olla välys?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Kuuluuko vetarissa olla välys?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Tutkiskelin äsken toista etulaakeria, ja senverran rutinaa sieltä tuntui ja kuului, että vaihtoon menee. Huomasin samalla, että vetoakselissa oli pieni välys, kun rengasta pyöritteli edestakaisin. Myös toisella puolen tuntui samanlainen.

Onkohan normaalia?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kuuluuko vetarissa olla välys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ettei ois perävälys ollut jota kokeilit? Sitä on normaalia olla hieman.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kuuluuko vetarissa olla välys?

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

ihan normaalia. voimansiirrossa on aina välystä kun pyöritellään akseleita edestakaisin :)
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Kuuluuko vetarissa olla välys?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Kiitos vastauksista. On siis varmaan normaalia.

Pitää takaakin kokeilla kunhan tuossa uudet jarrulevyt ja palat asentelen :D
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kuuluuko vetarissa olla välys?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Tuolla perän hammaspyörien hampaiden välillä täytyy juurikin olla tietty eri osatekijöiden perusteella määräytyvä kylkivälys parin kosketuskuvion, kosketuksen yms. oikeanlaisen toiminnan takia, tai kyseessä on välysvaihtelu jos ei puhuta kovaviimeistellystä parista.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Kuuluuko vetarissa olla välys?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

apu,apupoika kirjoitti:Tuolla perän hammaspyörien hampaiden välillä täytyy juurikin olla tietty eri osatekijöiden perusteella määräytyvä kylkivälys parin kosketuskuvion, kosketuksen yms. oikeanlaisen toiminnan takia, tai kyseessä on välysvaihtelu jos ei puhuta kovaviimeistellystä parista.
Itsekin juuri tuota välystä kerran pohtinut, mutta asia jäänyt unholaan, koska järkeillyt sen olevan normaalia. Pyörästä pyörittämällä aika isokin klappi voi tuntua ennen kuin kaikki rattaat on palat vastakkain. Näin hienosti en sitä kyllä olisi osannut muotoilla kuin apu,apupoika edellä :wink:
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Kuuluuko vetarissa olla välys?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

En tiedä ymmärsinkö tuon perävälyksen oikein, mutta jokatapauksessa tuntui juurikin tuollaiselta, että vähän aikaa saa etsiä kohtaa jossa rattaat tai jotkin muut on kohdillaan. Noh, eiköhän sen huomaa alkaa oikeasti välystä olla. Meillä on tosin jo 250tkm ajettu 1.9TiD SC vm. 2008, eli kulumistakin voi tulla.

Jännä nähdä auttaako tuo kuluneen laakerin vaihto oikealle kampeamiseen. Auto vettä aivan loivasti oikealle, ja oikea laakeri tuntui pyörivän vähän huonommin kuin vasen. Jospa vika siinä.

Vinkkinä: Motonetissä tuo etunapa 115e, FAG napa mutta eri valmistajan pussissa. Mekonomenissa sama FAG napa FAG:in laatikossa n. 250e ja marmorilla sama napa lienee yli 400e.

Vasemmalle kokeilin vuosi sitten kolmea eri napaa Motonetistä (Motonet maksoi ylimääräiset vaihdot, sillä heidän tietojen mukaan navan piti sopia), muuten toimi OK mutta vakkarilla nyki. OP-COM:lla sain selville, että uuden navan nopeus seilasi kokoajan edestakaisin, tästä nykiminen. FAG:n pitäisi toimia normaalisti.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin