Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Noniin , isäntä soitteli että oli kuulunut outoa mouruamista/rohinaa
kylmänä käynnistettäessä. Ei ollut uskaltanut lähteä ajelemaan.

Auto oli seisonut paripäivää ja edellisellä ajokerralla ei ollut kuulemma mitään erikoista.

Ääni kyllä kuullostaa puhelimen välityksellä pahalta vähän kuin vialliselta startilta.
Ääni ei mielestäni varsinaisesti muutu kierroksien mukana.

Hyvät neuvot tarpeen , ja vielä parempi jos joku asioista perillä oleva kerkeäsi Seinäjoki - Nurmo akselilla käydä tekemässä pikadiagnoosia...

Auto siis -03 1.8t Automaatti , Ajokilometrejä n.95tkm
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
levis
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 08:10
Paikkakunta: JKL

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja levis »

Kissa mennyt moottoritilaan?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ei tää oo jaguaari ja Esson tiikeritkin on tarhattu seinäjoen seudulta ajat sitten
johonkin muualle...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Selailin ja etsin , lähellekkään vastaavia tapauksia en foorumin syövereistä montaa löytänyt.

Hajonnut jakoketjun kiristin ?
Tasapainoakselien ketjut ?

Voiko tällaiset viat tulla auton seistessä / hajota juurikin startatessa ,
kuullostaa liian ranskalaiselta ollakseen totta...

Hyvät neuvot edelleen tarpeen.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tp-ketjun kiristinhän siitä on saattanut laueta. Jonkun verranhan tuollaista vaivaa näissä on kuulunut olevan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Itselläni vähän samanlaisia ääniä kuuluu, varsinkin nyt, kun on ollut vähän viileämpiä aamuja. Joka aamu siis kuuluu kun auton käynnistää. Muutaman minuutin kestää ja sitten herkiää ääntelemästä. Autona siis SS Aero ja automaattina sekin.
Saab 9-3 SS Aero -04
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Viittaiskohan tuonne voimansiirtopuolelle... automaatti, kylmillä öljyillä mouruaa. Kannattasko tsekata sitä puolta. Onko tarpeeksi öljyä laatikossa, millon ne on vaihdettu viimeksi, onko laatikko huuhdeltu?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Joskus kuuluu sellanen kolahdus/rolahdus ääni käynnistettäessä.
Joskus kysyin PCS:ltä tästä ja selitys oli, että se on joku "ominaisuus" automaatissa ja vikoja ei ole sen kummemmin paikallistettu tai varsinaista vikaa ei ole.
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Joo itsekkin epäilen, että ei mitään kovin vakavaa ole.
Saab 9-3 SS Aero -04
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

jcarlson kirjoitti:Tp-ketjun kiristinhän siitä on saattanut laueta. Jonkun verranhan tuollaista vaivaa näissä on kuulunut olevan.
Onkos nokkaketjulla ja tp-ketjuilla omat kiristimensä?

Minkähänlainen homma nuo on vaihtaa , meneekö koko kone purkuun,
vai onko kiristin yhtä "helpossa " paikassa kuin femmassakin?

edittiä: Niin.. automaagiaskin asento ei vaikuta ääneen , ja isompia kokeiluita
ei ole uskallettu tehä, joten en tiedä häipyisikö ääni "täyskaasukiihdytyksessä" :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Automaattisesti myös minulla.ääntä on kuulunut jo pidemmän aikaa.nyt on sen kuuloinen että alkaa olemaan aika viimeistään korjauttaa vaikka ihan törkeästi se maksaa.Ostin Saabin juuri sen takia että ketjukone niin ei ole murheita..mutta mutta sain sunnuntai version autosta. pahimmillaan ääni kuuluu vetopäällä pienessä mäessä nokka alaspäin. No onni onnettomuudessa minä en ole ainut jolla sunnuntai versio muuten saatais mennä viimeinenkin hermo.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tallinnassa puolet suomen hinnoista tuo remontti. Saabiantin sivuilla näkyy olevan tarjous tuosta ketjuhommasta orggis osilla. Tasapainoakselille on omat kilkkeet ja kiristimet. Ja konetta ei pureta vaan paikoillaan tehdään.

http://www.saabianti.ee/Tarjous_Fin
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Onko sieltä tosissaan noilla alle satasen kilometreillä mennyt jo ketjut löysäksi,
vai riittäisikö pelkkä kiristimen vaihto?
Vai pitääkö remontissa purkaa jokatapauksessa niin paljon että pelkässä kiristäjän vaihdossa ei ole järkeee :?:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Löysä ketju on voinut päästä hyppimään hampaiden yli jolloin TP-ajoitus on pielessä, ja öljynkierrossa voi olla rattaiden hampaiden kärkien kappaleita. Itse en avaamatta vaihtaisi pelkkää kiristäjää (jiä).
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mouruaminen käynnistettäessä kylmänä

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jopa alle 100tkm ajettuihin on jo moniin vaihdettu koko setti mitä olen itse kuullut saab huollosta. Myös sellaista on ilmaantunut että äänen lähdettä kun on etsitty niin jakopää on ollut vielä kunnossa mutta vesipumppu on pitänyt samanlaista mekkalaa. Se vaihtuu kätevästi samalla kun jakopää on auki.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin