Parkkiruudulle on pikkuhiljaa ilmestynyt öljyläntti ja huomasin että ohjaustehostin pitää välillä jurnuttavaa ääntä ääriasentoihin käännettynä. Tarkistin sit ohjaustehostimen nesteet ja vajaathan ne oli. Vuotoa ettiessäni huomasin että koko moniurahihnan puoli koneesta ihan öljyn sotkema. Ei mitenkään huomattavia tippoja jätä alleen eikä tehostinöljyä joudu ihan hirveen usein lisäilemään, eli aika hitaasti jostain vuotaa.
Onko kellään ollu vastaavaa tai osaisko kukaan sanoa mikä vois olla paskana?
Öljy on vihertävää, eikä moottoriöljyä ole kulunut eli aika suurella varmuudella uskallan väittää että kyseessä on juurikin tehostimen öljy joka vuotaa jostain.
1.8t öljyvuoto moniurahihnan alueella
Re: 1.8t öljyvuoto moniurahihnan alueella
Ohjaustehostimen pumppu ja säiliö on vastakkaisella puolella konetta kuin moniurahihna. Ohjaustehostin ottaa käyttövoimansa nokka-akselilta. Tällöin moniurahihnan päästä tuleva vuoto ei ole ohjaustehostimennestettä. Moniurahihnan päästä vuoto mitä todennäköisemmin tulee kampiakselin etustefasta mikä on hihnapyörän takana. Hihnapyörä pyöriessään sotkee aika tehokkaasti sieltä pienenhin öljyvuodon, näin oli mm. tuossa omassa kulkineessa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 1.8t öljyvuoto moniurahihnan alueella
Itellä vuosi myös tuo pakarin kertoma kampiakselin stefa, joten sitä vaihtamaan ja samalla kannattaa se moniurahihnakin vaihtaa.
Re: 1.8t öljyvuoto moniurahihnan alueella
Saako udella että minkähintainen operaatio tuo on tuon stefan vaihto?Pakari kirjoitti:Ohjaustehostimen pumppu ja säiliö on vastakkaisella puolella konetta kuin moniurahihna. Ohjaustehostin ottaa käyttövoimansa nokka-akselilta. Tällöin moniurahihnan päästä tuleva vuoto ei ole ohjaustehostimennestettä. Moniurahihnan päästä vuoto mitä todennäköisemmin tulee kampiakselin etustefasta mikä on hihnapyörän takana. Hihnapyörä pyöriessään sotkee aika tehokkaasti sieltä pienenhin öljyvuodon, näin oli mm. tuossa omassa kulkineessa.
Ja mikähän sitä ohjaustehostinta sitte vaivaa ku pitää ääntä ja öljyäki tunkee johonki... Muita vuotoja en havainnu ku ton hihnan alueen
Re: 1.8t öljyvuoto moniurahihnan alueella
Kampiakselin stefa vaihdettiin 150tkm huollon yhteydessä, tarkkaa summaa en pelkälle stefan vaihdolle osaa sanoa, mutta iso-operaatio se ei ole. Itse stefa maksoi 13,80e, ja on akselitiiviste 42x55x7.
Koko huollolle öljyineen, suodattimineen (öljy+raitisilma) ja se tiiviste kertyi hintaa 263e, josta varaosien osuus 119e ja töitä 144e.
Perinteisesti tuo ohjaustehostin "hajoaa" niin että moottoriöljyt pääsevät tehostinnesteen sekaan, eli säiliö tulvii yli(tämän korjaamiseksi riittää akselitiivisteen vaihto). Tälläkertaa kuitenkin pumppu voi olla hajonnut toisella tavalla, joka vaatii pumpun uusimisen. Uusi pumppu kustantaa 450-500euroa + vaihtotyö. Kätevä teeseitse mies/nainen vaihtaa kyllä pumpun itsekkin, sekään ei kovin monimutkainen operaatio ole eikä vaadi kovin erikoisia työkalujakaan.
Lisää tehostaja-asiaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=123412
Koko huollolle öljyineen, suodattimineen (öljy+raitisilma) ja se tiiviste kertyi hintaa 263e, josta varaosien osuus 119e ja töitä 144e.
Perinteisesti tuo ohjaustehostin "hajoaa" niin että moottoriöljyt pääsevät tehostinnesteen sekaan, eli säiliö tulvii yli(tämän korjaamiseksi riittää akselitiivisteen vaihto). Tälläkertaa kuitenkin pumppu voi olla hajonnut toisella tavalla, joka vaatii pumpun uusimisen. Uusi pumppu kustantaa 450-500euroa + vaihtotyö. Kätevä teeseitse mies/nainen vaihtaa kyllä pumpun itsekkin, sekään ei kovin monimutkainen operaatio ole eikä vaadi kovin erikoisia työkalujakaan.
Lisää tehostaja-asiaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=123412
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 1.8t öljyvuoto moniurahihnan alueella
Täälä taas taitaa vesipumppu pitää hihnan puoleiseen päädyn märkänä. Vielä neste ei ole vajunut 10tkm aikana, mutta pumppua epäilen silti. Tai sitten se on vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja p..kat jäänyt koneen päätyyn.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77