Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
Katsastuksesta pompahti takapyörien laakeroinnin väljyyden takia ja bumerangien vaihto on isäukon kanssa menossa. Auto pitäisi saada huomiseksi työmatkan takia kuntoon ja jälkitarkastettua.
Vasemman ylätukivarren sisempää pulttia ei saa auki. Mistä ihmeen kautta sen oikein saa aukaistua? Mikään lisävarsi ei passaa ja nivelet eivät kestä vääntöä. Auto on tunkin ja pukin nokassa kun nosturia ei tähän hätään ole mistään.
Muutaman tunnin on ukko jo auton alla kironnut ja minäkin kävin tunnin kaverina ilman apuja. Isäukko oli melkein 40 vuotta autoasentajana, joten siitä ei nyt ole kiinni.
Onko hyviä vinkkejä?
P.S. Onko oikea puoli yhtä ihana?
Vasemman ylätukivarren sisempää pulttia ei saa auki. Mistä ihmeen kautta sen oikein saa aukaistua? Mikään lisävarsi ei passaa ja nivelet eivät kestä vääntöä. Auto on tunkin ja pukin nokassa kun nosturia ei tähän hätään ole mistään.
Muutaman tunnin on ukko jo auton alla kironnut ja minäkin kävin tunnin kaverina ilman apuja. Isäukko oli melkein 40 vuotta autoasentajana, joten siitä ei nyt ole kiinni.
Onko hyviä vinkkejä?
P.S. Onko oikea puoli yhtä ihana?
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
Viime vuonna revin rystysiäni samassa hommassa. Paikka oli hankala mutta sain ne pultit auki pitkävartisella räikällä jossa oli nivel puolivälissä. Muistelen, että jostakin takapuolelta avasin niitä pultteja ja reikkä ei mahtunut kääntymään kuin ehkä 1/8 kierrosta kerralla joten sitä pitkää pulttia sai avata pitkään.
Auttaisiko akselin nosto tunkilla ylemmäs, saisiko sillä tavalla avainta parempaan asentoon?
Auttaisiko akselin nosto tunkilla ylemmäs, saisiko sillä tavalla avainta parempaan asentoon?
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Re: Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
En muista tarkkaan mitä käytin, mutta valikoimassa oli 1/2" räikkään normaalit lyhyt jatko, murtava lyhyt jatko, pitkä jatko ja nivel. Aukesi ilman ongelmia, mutta ahdasta oli.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
Saman homman tein kans tossa keväämmällä ja ahdastahan siellä oli, mutta kyllä ne nitkuttelemalla lähtiNimimerkki kirjoitti:Viime vuonna revin rystysiäni samassa hommassa. Paikka oli hankala mutta sain ne pultit auki pitkävartisella räikällä jossa oli nivel puolivälissä. Muistelen, että jostakin takapuolelta avasin niitä pultteja ja reikkä ei mahtunut kääntymään kuin ehkä 1/8 kierrosta kerralla joten sitä pitkää pulttia sai avata pitkään.
Auttaisiko akselin nosto tunkilla ylemmäs, saisiko sillä tavalla avainta parempaan asentoon?
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Re: Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
Kyllä ukko oli ne auki saanut, itse olin aamukasista iltayhdeksään töissä niin en ehtinyt kuin ruokiksilla käydä katsomassa ja kopistelemassa.
Vielä lujemmassa oli ollut jarrusatulan toinen pultti, vaan sekin oli aikansa lyömällä lähtenyt. 10 tuntia työtä meni ja vasta toinen puoli purettuna.
Jarrusylinterikin on kokonaan jumissa, eli sekin pitää vielä katsoa kuntoon. Jarrupalaa oli jäljellä joku mikrometrin kerros, jännä, ettei ole ääntänyt ja katsastusmieskin sanoi, että onpa hyvät jarrut...
Vielä lujemmassa oli ollut jarrusatulan toinen pultti, vaan sekin oli aikansa lyömällä lähtenyt. 10 tuntia työtä meni ja vasta toinen puoli purettuna.
Jarrusylinterikin on kokonaan jumissa, eli sekin pitää vielä katsoa kuntoon. Jarrupalaa oli jäljellä joku mikrometrin kerros, jännä, ettei ole ääntänyt ja katsastusmieskin sanoi, että onpa hyvät jarrut...
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
Måråt
Ööö, vaihdoin nuo bumerangit -03 SS:ään pari vuotta sitten, aikaa tuhrautui 45 min/puoli......eli miten ihmeessä tuohon hommaan saa menemään 10 tuntia. Helposti, oikealla työkaluvalikoimalla homma sujuu hetkessä ja väärillä homma menee persiilleen:)
Sama homma tuon jarrustaulan kuusiokolo pultin kanssa, hylsyvääntimeen sopiva kuusiokolohylsy, reilu napautus hylsyvääntimen varteen 3 kg valu-lekalla ja irtosi helposti.
Ööö, vaihdoin nuo bumerangit -03 SS:ään pari vuotta sitten, aikaa tuhrautui 45 min/puoli......eli miten ihmeessä tuohon hommaan saa menemään 10 tuntia. Helposti, oikealla työkaluvalikoimalla homma sujuu hetkessä ja väärillä homma menee persiilleen:)
Sama homma tuon jarrustaulan kuusiokolo pultin kanssa, hylsyvääntimeen sopiva kuusiokolohylsy, reilu napautus hylsyvääntimen varteen 3 kg valu-lekalla ja irtosi helposti.
Re: Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
Nuts, jos olet 73-vuotias ja sairastat syöpää niin sinullakin varmaan menee pidempään kuin 45 minuuttia. Ei ole isän voimat enää entisensä ja kuten sanoin, en ole ehtinyt olla kaverina kuin hetken.
Tänään kävin tunnin verran kaverina ja toinen puoli on nyt laitettu. Toinen on vielä vähän kesken käyn jeesaamassa huomenna loppuun, melkein ehdin sen tänään laittamaan.
Minä olen niin kädetön autojen kanssa, että on pakko rassata ukkoa näillä jutuilla, ainakin saa seistä vieressä neuvonantajana jos ei muuta.
Jarrusatulassa ei ole kuusiokolopulttia vaan E18 torxit, kun laittoi n. 20 cm pitkän kiinteän avaimen ja perään jatkovarreksi kunnon lyijyputken, sain pultit auki vääntämällä. Ne oli liimattu koko matkalta kiinni ja jarrupalat olivat alkuperäiset, eli ruoste oli nasauttanut ne mukavasti kiinni.
Tänään kävin tunnin verran kaverina ja toinen puoli on nyt laitettu. Toinen on vielä vähän kesken käyn jeesaamassa huomenna loppuun, melkein ehdin sen tänään laittamaan.
Minä olen niin kädetön autojen kanssa, että on pakko rassata ukkoa näillä jutuilla, ainakin saa seistä vieressä neuvonantajana jos ei muuta.
Jarrusatulassa ei ole kuusiokolopulttia vaan E18 torxit, kun laittoi n. 20 cm pitkän kiinteän avaimen ja perään jatkovarreksi kunnon lyijyputken, sain pultit auki vääntämällä. Ne oli liimattu koko matkalta kiinni ja jarrupalat olivat alkuperäiset, eli ruoste oli nasauttanut ne mukavasti kiinni.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: Takaylätukivarsien vaihto, ei irtoa. *KIIRE*
Mårå
Eipä ollut kyllä tarkoitus loukata ketään, otetaan ihan rauhallisesti:)
Eipä ollut kyllä tarkoitus loukata ketään, otetaan ihan rauhallisesti:)