miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja SS »

Mihin väliin katkaisu on helpointa tehdä? Siis mistä jatkottavaan virtajohtoon pääsee helpoiten käsiksi?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Tuossa on kerrottu yhdestä mahdollisesta toteutuksesta, kolmannessa viestissä yhteenveto:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=122168

Itse olen ratkaissut asian niin, että laitan eberin sulakkeen paikalleen tuossa joskus tammikuun ekan tienoilla, kun lämpötila alkaa olla säännöllisemmin pakkasella. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos, tartteepa askarrella. Talvellakin on kaikenlaista pätkäajoa lounastauoilla ja kauppojen välillä, eberi ehtii juuri käynnistyä, ei tehne pidemmän päälle hyvää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
J_T
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 07, 2016 22:18

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja J_T »

Mikä numeroinen sulake se on pjv ja missä sijaitsee?
9-3 SS Tids Vector
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Akun vieressä olevassa sulakerasiassa numero 19.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
J_T
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 07, 2016 22:18

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja J_T »

Okei, kiitoksia tiedosta.
Eihän se aiheuta mitään häikkää tai huomioitavaa, jos sen sulakkeen nappaa pois ja pistää kylmemmällä säällä takaisin? Tyyliin vikakoodia tai techin tarvetta?
9-3 SS Tids Vector
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ei. Joku joskus sanoi, että keskikulutusnäyttö ei toimisi, mutta ei ainakaan tässä mun vuosimallissa ole tullut sitäkään murhetta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sulakkeen poistosta tulee todennäköisesti vikakoodi käynnistysajan ylityksestä, mutta sillä ei ole merkitystä sen kummemmin, kun ei vaikuta OBD-testissä. Viime talvena poistin sulakkeen Eberiltä ennenkuin kerkesin suorittaa huoltotoimenpiteet savuttavalle yksilölle.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja SS »

Mitenkäs helppo tuo eberin virtapiuha on paikantaa konehuoneesta? Mistä siihen pääsee parhaiten käsiksi?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä vähän omia huomioita Eberin tarpeellisuudesta 0-10 asteen lämpötiloissa.

Työmatkani on 4 km/n. 10 min, eli juuri tuollainen ärsyttävä pätkä, jossa kone ei ehdi lämmetä kunnolla. Lähden aamuisin tallista, jossa tällä hetkellä vajaa 8-10 astetta lämmintä. Eberi lähtee normaalisti käyntiin piakkoin tallista ajamisen jälkeen, jos ulkolämpötila on 8 astetta tai alle.

Kun ulkolämpötila on 9-10 astetta, lämpömittarin neula on juuri ja juuri ehtinyt liikkua ala-asennostaan kun pääsen töihin. Kun ulkolämpötila on 0-8 astetta, on viisari töihin saapuessa lähes vaakatasossa. Pitää katsoa joinain aamuina OBD-lukijalla nuo tarkat lämmöt, mutta ero on joka tapauksessa helposti 15-20 astetta.

Eräänä iltana lähdin mökille, lämpötila oli jossain 5 asteen paikkeilla. Tankki oli lähtiessä sen verran tyhjä, että Eberi ei käynnistynyt. Vaati noin 10 km ajoa, josta suurin osa moottoritietä, että viisari oli kokonaan vaaka-asennossa. Eberin avulla lämmöt olisi saavutettu varmaankin puolessa tuosta matkasta.

Että ei sitä eberin käynnistystä ihan turhaan ole laitettu siihen kahdeksaan asteeseen, vaikka sitä voisikin ajatella että sitä tarvitaan vasta pakkasella. Jos ajaa paljon tuollaisia 5-20 km ajosuoritteita, niin tuolla hitaalla lämpenemisellä voi olla jonkunkin verran vaikutusta mm. kulutukseen.

Itse olen vältellyt Eberin lyhyttä käyntiä sillä että ajastan auton usein lämpeämään puolisen tuntia ennen ajoon lähtöä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja SS »

Aloin asentelemaan tappokytkintä, siisti paikka on siinä virtalukon oikealla puolella tyhjässä "lokerossa". Laitan kuvasarjan kunhan saan homman valmiiksi.

Eberille tulee 3 johtoa, sinipunainen, musta ja vihreä. Oletan että ensimmäinen on plussa?

Entäs mistä tuolta keskikonsolin alareunasta, virtalukon tai vaihdekepin ympäriltä löytyisi johto johon tulee virrat päällä sähkö? WIS ei nyt ole käsillä :-(

Tupakansytkä olisi varmaan hyvä vaihtoehto, mutta hieman vaikeasti saatavilla ilman enempää kojelaudan purkamista...

Edit: WIS käsillä, vastaan itselleni: Sinipunainen on eberin virta. Vastaavasti keskikonsolissa virtalukon vasemmalla puolella on 33-napainen liitin, jossa nasta 3 (ruskea johto) menee keskikonsolin virtapistokkeelle. Tarttee vielä varmistaa mittaamalla, mutta noin olin tulkkaavinani. Homma onkin helppo, sisäverhoilusta ei tartte irrottaa muuta kuin yhdellä ruuvilla kiinnitetty kuskin jalkatilan sivulevy ;)

Edit2: Jees, näin se menee. Ruskea johto (nasta 3) on liittimen oikeassa alanurkassa, siitä virta tappokytkimelle. Kytkimeltä piuha vaihdevaijerin reiästä konehuoneeseen avaavalle releelle. Releen laitoin kiinni iskaritolpan vieressä olevaan verhoiluniittiin, johon porasin ruuville reiän. Konehuoneen liitokset liimasukallisilla puristeholkeilla ja kaikki johdot suojaspiraaliin.

Tappokytkimeksi ostin Motonetista pyöreän, vihreällä ledillä varustetun mallin jossa ledille on omat nastansa. Ledin kytkin katkaisijan kärkien rinnalle, tällöin LED palaa kun eberi on päällä. Samalla tuosta näkee että kytkentä on kunnossa, LED kun saa maadoituksensa releen käämin kautta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja SS »

Pari kertaa olen vahingossa sammuttanut ajastuksella käynnissä olleen eberin autoa startatessa. Meinasin laittaa väliin hieman älyä ja hoitaa releen ohjauksen mikrokontrollerilla.

Kontrolleri voisi lukea katkaisijan asentoa ja vetää relettä ainoastaan kun tappokytkin käytetään ensin off-asennossa. Vaihtoehtoisesti releen vedossa voisi olla viive ja kuskia voisi informoida kohta tapahtuvasta eberin taposta vaikka lediä vilkuttamalla.

Kaikkein paras kuitenkin olisi, jos kontrollerille saisi jostain tuotua eberin käyntitiedon. Mutta mistä ja miten? Kaikenlaista toissijaista voisi tehdä, kuten mitata virrankulutusta tai eberin pakoputken lämpötilaa, mutta hieman hankalaksi menee. Onko parempia ideoita?

Haastetta lisää se, että kontrolleri saisi sähköä ainoastaan virtojen ollessa päällä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Vesipumpun virransyötöstä?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja SS »

Hyvä idea. Onkos tuo pumppu ja sen liitin tai virtajohto jossain näkyvissä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vuorentausta
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36

Re: miten saa eberin autom käynn pois päältä?

Viesti Kirjoittaja Vuorentausta »

Rakensin relevirityksen annettujen ohjeiden mukaan ja virrat katkaisin sulakkeelta.( nro:19)Laitoin kuitenkin toisen releen rinnalle ja se pitää ensimäistä relettä off tilassa kun painonapista kerran painaa,kun virrat kääntää avaimesta pois palaa eberin sähköt alkuperäiseen tilaan.Eli kun käynnistyksen jälkeen heti painaa nappia jää eberi ilman virtaa.Ei jää vahingossa päälle ja ajastus toimii.Laittaisin kuviakin jos osaisin.
Vastaa Viestiin