Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja karg »

Kaverin -08 kolkki oli eräällä Hyvinkääläisellä pajalla huollossa. Olivat jättäneet ilmanputsarin ja IMM:n jälkeisen putken klemmarin löysälle, jolloin se putki oli päässyt sitten pomppaamaan ajossa pois paikaltaan. Sen jälkeen on ilmennyt seilaavaa tyhjäkäyntiä ja mm. cruisen kanssa ajellessa tulee jotain nykimisiä tms. vähän pitempää tehojen seilaamista.

Olikohan kone imenyt skeidaa sisään ja mikä kohta voisi todennäköisimmin aiheuttaa tollasia? Ko. paja myönsi jo virheensä, mutta aikaa ei irronnut kuin vasta viikon päähän.
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Varmistan nyt kuitenkin, putkihan on laitettu takaisin paikalleen?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja karg »

Joo on laitettu takaisin toki.. oireet ei vaan poistuneet.
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Eihän siellä ole mikään Limp home -tila päällä? Sehän ei välttämättä anna vikakoodia/valoa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja karg »

En ole vielä päässyt tutkimaan autoa tarkemmin... kaveri poikkeaa täällä ensi viikon alussa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Samipetteri kirjoitti:Eihän siellä ole mikään Limp home -tila päällä? Sehän ei välttämättä anna vikakoodia/valoa.
T8 autossa ei ole mekaanista limp-home tilaa. T8:ssa Limp-homesta tulee ilmoitus SIDiin. Korjatkaa toki jos olen aivan väärässä :roll:

Kaasuläppäkotelon puhdistamisella voisi asiaa lähteä ratkomaan. Ja tietysti koittaa vanhaa kunnon akun kengät irti..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja karg »

Kone kyllä heilui tyhjäkäynnillä aluksi kuin heinämies. Vikakoodeja ei näkynyt. Tämä ongelma taisi kuitenkin korjautua sillä, että nollasin Techillä polttoainesopeutuksen ja sitten uusi sopeutuslenkki ton päälle. Tyhjäkäynti lakkasi tärisyttämästä penkkejä, eikä tullut enää jatkuvia sytkähäiriöitä kovemmissakaan vedoissa.
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Jatketaan tähän ketjuun, kun itsellä vähän samansuuntaista ongelmaa. Eli eli, auto on 9-3 SC vm. 06 autom. Autoon tehtiin etanolikonversio tuossa syyskuun lopulla (by jcarlson & kumpp.). Melkolailla heti tän jälkeen rupes tuntumaan nykimistä/heijausta. Nykimisen havaitsee helposti kiihdytettäessä ns. puolella kaasulla liikennevaloista, mutta myös matka-ajossa esim. ylämäkeen hieman kiihdytettäessä tuntuu kuin kaasua annettaisiin puolen sekunnin pätkissä. Tyhjäkäynti on tasainen. Reilulla kaasulla kiihdytettäessä nykimistä ei tunnu, joten ilm. sytkäpuoli on kunnossa. Kerran auto on tehnyt kuitenkin vastaavan, kuin tuolla kargin kaverilla, eli auto muistutti mopoautoa tärinän osalta käynnistymisen jälkeen. Tärinä meni n. puolessa minuutissa ohi, pari kertaa annoin vähän kaasua myös...

Puhdistin jo imm:n ja läppäkotelon jcarlsonin vinkistä, ei vaikutusta. Ennen imm:n putsausta ajoin lenkin anturinjohto irrotettuna, jolloin väännöt ennen 3000rpm oli todella pienet, mutta tämän jälkeen auto kulki hyvin. Anturi irti ei nykimistä ollut lainkaan, tosin ongelma onkin yleensä siinä 2000rpm:n kieppeillä, jossa nyt oli hyvin rajalliset tehot käytössä.

Bypassin ja letkut voisi vielä koittaa tutkia itse, mutta jotenkin kuvittelisin, että vika noissa olisi antanut merkkejä itsestään jo ennen konversiota..?

Auto on menossa kohta huoltoon, mutta huoltolaskun kurissa pitämiseksi oon koittanut tätä nykimistä ratkoa itsekin... Onko kokemuksia/ideoita mitä kannattaa koittaa? Voisko tuo polttoainesopeutus auttaa tässäkin..?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Läppäkotelon sopeutusarvoja veikkaan edelleen. Saattaa tietysti olla että joku letku tai liitos on pettänyt heti kun ahdot nousivat selvästi vakiota korkeammalle. Läppäkotelon oireilu tuntuu olevan yleisempää 2007-> Biopower softalle konversion yhteydessä, sopeutuminen kulumiseen tms. ei ehkä toimi niin hyvin. Ehjillä osilla toimii kuitenkin moitteettomasti joten liittyy yksilövariaatioon. Voit nollata sopeutukset käyttämällä akkua, ecun liittimiä tai moottorintilan pitkittäisestä sulakerasiasta ECU:n sulakkeita irti (muistaakseni sulake 2kpl 10A, olikohan 2 ja 4 numerot).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onpa jännä juttu.
Mulla on sama softa ja myöskin automaatti sekä juuri samanlaista ilmiötä.

Puolikaasulla kun kiihdyttää eikä koske polkimen asentoon niin kiihtyvyys aaltoilee lievästi siinä 2200...2500 rpm välillä. Softauksen jälkeen tuli ilmiö ja esiintyy sekä etanolilla että bensalla. Aiemmin oli maptun ja siinä sitä ei esiintynyt.

Testerillä on ihan apumiehenkin voimin tutkittu, että kaasuläppä tekee säätöliikettä juuri tuossa tilanteessa. Läppämoottorin pwm-signaali elää ja samoin läpän asentotietokin tietenkin. Kaasupolkimen asento on vakaa.

Vähänkin reippaammalla kiihdytyksellä tai pintakaasukiihdytyksellä ei aaltoile. Ei kyllä tasanopeudella eli en ole havainnut tätä maantieajossa ylämäessä.

Mikähän tekijä käskee läppämoottoria tekemään lievää liikettä turhanpäiten?
Ei ole kovin pahasti tuo haitannut joten en ole tästä suurempaa numeroa tehnyt. Muuten kaikki on ok ja hyvin pelaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hyvä tietää, selvästi siis liittyy tuohon vanhempaan kaasuläppään kun ohjataan 2007-> ECU:lla. Oireiden vakavuus tuntuu vaihtelevan eli riippunee esim. kotelon kuluneisuudesta mahdollisesti. Alkuperäisissä 2007-> autoissa ei tee tuota, läpän ohjausparametrejahan on jo muutettava silloin kun ylipäänsä konvertoidaan vanhempi auto Biopower-softalle.
Voisi olla tarpeen tutkia tarkemmin tuota jos saisi testiauton esim. dynoon ja yrittää saada säätämällä pois.
Mielenkiintoista tietää myös onko yleisempää automaateissa kuin manuaaleissa. Ne konvertoidut yksilöt joita olen itse koeajanut eivät ole tehneet tuota (sekä aut. että man.)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Valitettavasti ei ole tiedossa käyntiä Vaasan suunnalla eikä oikein viitsi tuon asian tähden lähteä.

Odotellaan ja katsellaan mitä tapahtuu. Jos jokin 'korjaussarja' softaan on tulossa niin ilman muuta vastaanotetaan. Muutoshan onnistunee täällä Oulussa sitten.

Mikäli syy voisi olla jossain auton raudassa ja mikä vain tällä ohjelmalla nyt sattuu esiin tulemaan pitää miettiä sitten ratkaisua.

Kuulostellaan.....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, noissa heilumisissa on vaan monesti vaikea sanoa kumpi alkaa ensin. Läpän asennon heiluminen vai läppämoottorin säädön. Todennäköisesti joku seikka laukaisee läppäsäätimen oskilloinnin, saattaa olla esimerkiksi ihan mekaaninen kuluma. Tietyssä kohdassa ei läppäsäätö vaan saa haluamaansa asentoa ja hakee sitä jatkuvasti. Tuo 2000-2500rpm alue on kuitenkin se kierrosalue todennäköisesti suurimman osan ajastaan keskiverto moottori viettää.
Se miksi tulee esiin konversiossa voi hyvin olla sen takia, että vanhan läpän kanssa uudemman softan säätöalgoritmi toimii epäoptimaalisemmin ja alkaa siten helpommin oskilloida jostain herätteestä. Hankala vaan sanoa, onko asialle tehtävissä kalibraation puolesta mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Toistaiseksi ei kannata tuolle asialle mitään tehdä.
Heilumisesta pääsee kätevästi eroon, kun kiihdyttää reippaammin :lol: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä sotkee tyhjäkäynnin yms.?

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Ok, tavallaan hyvä kuulla, että samanlaista ongelmaa on muillakin. Ja noitten petrisan mittausten perusteella vika on kai melko varmasti tuossa läppäkotelo-ohjaussofta -kombinaatiossa. Taidan jättää bypassit ja letkut tutkimatta... jos näissä olisi vikaa, niin eikös ongelma muuten korostuisi kunnon vedoissa, kun ahdot kasvaa..?

Tein tuon sopeutuksen nollauksen ja uuden lenkin, mutta sillä ei kyllä ollut vaikutusta. Mutta huomas ainakin sen, että kyllä tossa hepot tallella on :) ..kai joku imuvuoto noihinkin vaikuttas..?

Ois muuten mielenkiintosta koittaa jollain toisella läppäkotelolla, vaihto kun on melko nopee homma! Uudemmallahan nykiminen pitäs kai poistua ja mahdollisesti vanhemmallakin (siis 06:lla) jos oletus on, että tossa meikäläisen kotelossa on jo jotain vikaa. Ei olis Tampereen seudulla ketään vapaaehtoista "uhria" omaansa lainaamaan? :P
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Vastaa Viestiin