B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Nyt jonkin aikaa erittäin hyvin toimivalla MY07 9-3SS 1.8t BioPower Stage 1:llä ajettuani olen päässyt siihen vaiheeseen, mikä lienee monille tuttu, että virityksen seuraavat askeleet ovat alkaneet hieman kiinnostaa.

Kaupallisten toimijoiden isommissa "stageissahan" on kokoonpano suunnilleen seuraava:
  • 3" DP
  • 2,5" Catback
  • Aeron ahdin = TD04HL14T
  • 630cc suuttimet
  • Aeron ilmanputsarinkotelo = avarampi sisääntuloputki
  • kytkin :twisted:
Onko tämä sellainen kokoonpano, joka oikean softan kanssa tarjoaa parantuneen suorituskyvyn lisäksi myös hyvän "arkiajettavuuden", eli esim. vääntöä löytyy edelleen matalemmillakin kierrosluvuilla? Polttoaineena jatkossakin E85/98E.

Jos nuukuuksissaan ei pysty/halua hankkia kaikkia listan tuotteita kerrallaan, löytyisikö jokin suositeltava marssijärjestys, jolla pääsisi asteittain maaliin vai ovatko välivaiheet vain itsensä kiduttamista?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aeron ahtimella vääntöalue nousee parisataa kiekkaa ylemmäs, joskin downpipen uskoisi kompensoivan sitä aika kivasti eli ei pitäisi tuntua kovinkaan lagiselta.

Tuollainen pilottiprojekti on täällä tulossa, yksi Biopower 1.8t -08 on jo tullut alkuvuodesta päivitettyä Aeron ahtimelle ja 875cc suuttimille sekä Aeron kytkimelle. Vääntöä sai niinkin paljon että joutuu rajoittamaan, se Aeron kytkinkään ei siis ole mikään kovin vahva. Eli jos kaikki irti haluaa (>400Nm) niin pitäisi katsella joku aftermarket (SRE tms.) tilalle..

Kytkin nyt on melkein pakollinen, sen jälkeen ahdin, suuttimet (vakiot pohjaa 245hv) ja downpipe. Loppuputkesta on aika minimaalinen etu, ainakaan penkissä ei näkynyt eroa sen vaihdolla vielä vakio matalapaineen ahtimella.

Downpipeä meinaa alkaa kaveri tekemään rosterista ja Magnaflow katilla, bolt-on ratkaisuna. Sellainen on siis tulossa markkinoille, ja kohtuulliseen hintaankin myös.

Melkein on pakollinen koko tuo lista, pl. catback (putsarikotelo ei maksane kovinkaan paljoa), jos haluaa sitä mitä toivoit eli vastaava alavääntö mutta huomattavasti korkeammalla huipputeholla. 255hv luokkaa irtoaa pelkkä ahdin ja suuttimet vaihtamalla, uskoisin downpipen tuovan ainakin 10hv lisää koska vakio on varsin tukkoisen oloinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kiitos jc hyvistä ja perustelluista vastauksista.

Kytkimenkin suhteen toivoisi, että käyttöominaisuudet olisivat edelleen kohdallaan, joten olisiko tällainen Sachs Performance (vakio + 15% = n. 460nm) sopiva valinta ym. kokoonpanolle? Sain viime viikolla kokeilla yhtä sintterikytkimellä varustettua Viggeniä ja ainakaan sellaista kytkintä en halua käyttöautooni :D
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä tuommoinen SRE on hyvin pitkälti vakion oloinen. Poljinvoima voi olla hitusen suurempi mutta niin kauan kun on massalevy kytkimessä niin luistatus onnistuu eikä meno ole töksähtelevää kuten sintterillä.

Jos hinta ei hirvitä niin melkeinpä suosittelisin ennemmin kuin Aeron pakettia, on aika marginaalinen kestoltaan sekin.. Asetelma on sama kuin lpt mutta levy eri.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Ei siinä mun kytkimessä mitään vikaa ole.. :lol:
Se on ihan hirveä!

Itsekkin miettinyt hyvin tosissaan muita vaihtoehtoja, esim:
http://www.sachsperformance.com/Sachs-P ... _3214.html

Millon mitataan se pumpun tuotto..?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Mitä muita suurinpiirtein bolt-on ahtimia ois mahdollista laittaa? Miten td04hl-15T eroaa tuosta 14T ahtimesta?
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T5 autojen 15T#6 tai T7 autojen 15T#5 on isompia sekä erilaisilla liitoksilla kuin T8 Aeron 14T#4. Ei taida olla oikein mitään muita bolt-on ahtimia, ellei osta Maptunin tekemää hybridiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja TommyW »

jcarlson kirjoitti:Downpipeä meinaa alkaa kaveri tekemään rosterista ja Magnaflow katilla, bolt-on ratkaisuna. Sellainen on siis tulossa markkinoille, ja kohtuulliseen hintaankin myös.
.

Unohtui aiemmin kommentoida, että tämä on varsin mielenkiintoinen tieto. Onko tietoa designista: tulee katti alkuperäisen/Maptunin/GenuineSaabin tapaan dp:n alkupäähän "pystyputkeen" vaiko "kauemmas vaakaputkeen"?
Saabiton Saabisti
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Katti tulee alkuperäisen tapaan pystyputkeen heti turbon jälkeen ja putkistolla on kokoa 3". Kennotiheys 200cpi.

Näissä malleissahan ei ole pre-cattia ollenkaan vaan yksi pääkatti heti turbon jälkeen.
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Hienoa, olen ehdottoman kiinnostunut downpipestä - en tosin juuri nyt ja heti, vaan joudun hieman keräämään budjettia kasaan :roll:

Ekassa viestissä kyselemäni "marssijärjestys" sai tänään vahvistusta: jengamittarin neula hypähteli pari kertaa yhdessä kolmosvaihteen kiihdytyksessä :( Tilannetta edesauttoi varmasti se, että minulla oli (melkoisen tyhjä) tavarankuljetuskärry perässä... ...eli kytkimen vaihtoa olisi tiedossa lähiaikoina.
Saabiton Saabisti
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

HEP, tällä on myös kiinnostusta downpipelle.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Shaba kirjoitti:Huh, viitsittekö millään selvittää maallikolle, mikä tuon down pipen etu on tavalliseen nähden? :oops:
Käsittääkseni ei ahdista niin paljon eli virtaa paremmin. Tämä näkyy (ja tuntuu) nopeampana "spoolauksena" eli ahtojen nousuna sekä korkeampana tehona kun ahdin ei joudu väkisin työntämään pakokaasuja ulos. edit. siis pakokaasut pääsevät virtaamaan vapaammin pois...
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja [303] »

Pahoittelut threadin kaappauksesta, mutta otsikon aiheeseen liittyen... Maptunin sivuille on näemmä jossain vaiheessa tullut uusi viritysstage B207E/L -koneeseen (linkki).

Ymmärtääkseni tuossa siis vaihdetaan isompi ahdin ja suuttimet, mutta rajoitetaan vääntö ohjelmallisesti vakiokytkimen rajoille. Mitäs mieltä foorumin virigurut ovat tällaisen ratkaisun järkevyydestä?

Tekisi omaankin kulkupeliin ihan harrastuksen vuoksi ropailla pientä lisäpiristystä (nyt Maptunin stage 1). Projektissa taitaa vaan budjetti karata pahasti, jos vielä kytkinkin pitää laittaa uusiksi samalla kertaa.
9-3SS 1.8t '06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onhan tuollainen mahdollista tehdä ja onnistuu minultakin, järkevyyden kyseenalaistan hieman tosin. Vakiokytkimen kesto on sen verran huono jo muutenkin. Luultavasti tullut kysynnän takia markkinoille, jos ja kun Aeron ahtimia on saanut edullisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja [303] »

Kiitokset vastauksesta!

Jos saa vielä udella, löytyisikö keneltäkään kokemusta vakiota "paremmista" välijäähdyttimistä? Penkissä eroa vakioon tuskin huomaa, mutta saisiko kesähelteillä esiintyvää nuhaisuutta kenties lievitettyä?
9-3SS 1.8t '06
Vastaa Viestiin