B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ertsu
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Touko 02, 2009 14:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja ertsu »

Nonni... toinen Aero tulee kohtpuolin taloon, eli 9-3 MY2004 Cabbe, ja pitäisihän se saada viunalle tietty konvertoitua eikä lisätehokaan olisi pahitteeksi. Uusi ECU ja IDM on siis jo haeskelussa, kun ei ilman tuoreempia taida biopower päivitys onnistua... Samoin downpipe ja mahdollisesti suuttimet?. Olikos jcarlsonilla jo tiedossa joku järkevä source downpipelle, kun tässä threadissa aiemmin oli aiheesta maininta?
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ECUja löytyy hyllystä, myös 1kpl IDM. Bildelsbasen.se on hyvä lähde etsiä käytettyinä myös noita. Suuttimet on syytä vaihtaa 07-> mallisiin pcs:ltä jos ei ole B207R jossa on jo isommat vakiona.
Downpipen teko onnistuu kaverilla, mutta auto pitää saada paikan päälle, hyllytavarana niitä ei ole tiedossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ertsu
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Touko 02, 2009 14:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja ertsu »

Purkaamon heebo kyselee, että mistähän tuon IDM yksikön oikein löytää? Ei ole itselläni NG 9-3 WIS:ia ja oma autokin tulee pihaan vasta torstaina, joten mistähän päin tuota IDM boksia oikein pitäisi ohjeistaa purkaamoa kaivamaan esiin? Ilmeisesti noita käypäisien IDM yksiköiden osanumeroita on useampia. Wanhoista viesteistä kaivamalla löytyi ainakin 55352173, mutta onko muita?

Käypäisiä ECUja ilmeisesti ovat 55565504, 55565020, 55567903, 55567225?

Mitenkäs sitten suuttimet? Moottori on käsittääkseni B207R, mutta kannattaapiko laittaa esim. 875cc Dekat? Johtosarja/suutintukki?

Paljon kysymyksiä, sorry, mutta hirveästi tästä Aero mallista ei löytynyt wanhoista viesteistä tietoa mutta sirpaleista dataa sen sijaan enemmänkin.

Päivitettävä auto on siis MY2004 ja VIN decoder sanoo seuraavaa:

Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 9-3 Sport Sedan
Body type: 2-door Convertible (CV)
Gear box: 5-Speed Manual
Engine type: 2.0T, 210 hp
Model year: 2004
Assembly plant: Graz, Austria
Serial number: 006477
Control symbol: Passed
SRS: 9-3 Aero
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuo 55352173 on IDM:n osanumero kaikissa 2005-2010 autoissa ainakin.
Se löytyy sylinterikannen päästä, ohjaustehostimen pumpun vierestä suunnilleen. Päällä lukee Saab, Mitsubishi ja Ion Detect Module tms.

Nuo ECU:t on sopivia juu.

Suutintukki ei ole ongelma sopivuuden kannalta, suutinliittimet on vähän spesiaalit noissa eli ne joutuu vaihtamaan, joko 07-> malliseen suutinten johtosarjaan tai leikkaamalla ne pois ja tinaamalla tilalle esim. EV6/USCAR (07-> tyyliset) tai EV1 (ns. Bosch junior timer kuten 875cc dekoissa) liittimet.

Ne vakiosuuttimet riittää n. 240hv asti etanolilla, pa-painetta nostamalla pääsee ylemmäskin. Vakioturbo ei riitä juuri 260-270hv pidemmälle joten dekoja ei täysin sillä saa hyödynnettyä. Mutta olen tehnyt kyllä yhden auton niilläkin suuttimilla ja pelaa kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Mikäs on seuraava askel kun nyt on sisässä "stage1" softa jolla noin 210-220hp kuulemma.

Mietin tässä jo isompaakin projektia (uusi ahdin yms. kilkettä) mutta voipi olla että tulee sitten ostettua kuitenkin Aero muutaman vuoden sisään, niin voi olla että ei jaksa sellaista ruveta.

Eli miten tästä pääsee helpoiten stage2:lle ja millä kustannuksella ja mitä on odotettavissa hevosvoimalukemiksi. Maptunilla näyttäis ainakin olevan ohjelma 240hp ja siinä ei taida mennä vaihtoon kuin suuttimet?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Melkeinpä se on turbon vaihto, vakioahdin ei käytännössä juuri enempää jaksa tuottaa. Sanoisin että se "stage 2" olisi Aeron turbo (500e eli edullinen) ja n. 245hv sekä bensalla että etanolilla. "stage 3" lisäksi isommat suuttimet ja 3" putkisto jolla mennään 260hv paremmalle puolelle.
Väännöt 400Nm luokkaa etanolilla jos kytkin kestää, automaatilla ei ongelmaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Mistäs tuon Aeron turbon tuohon hintaan saan, yritin eilen etsiä mallinimellä mutten löytäny jostain syystä kuin Maptunin paketteja?

Ja tuo Aeron ahdin on bolt-on?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
ertsu
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Touko 02, 2009 14:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja ertsu »

NeoBros UK näyttäisi ainakin tarjoavan ihan järkevällä hinnalla.

http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... tt9ldh91e5
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

ertsu kirjoitti:NeoBros UK näyttäisi ainakin tarjoavan ihan järkevällä hinnalla.

http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... tt9ldh91e5
No lähtee kyllä halvalla, täytyypä laittaa tilaukseen, nyt sitten vielä ne suuttimet ja putki jostain..

Minkäslaisia suuttimia kannattaa katsoa?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

870cc dekat tai EV14 ID1000 on ihan hyviä kokemuksia. Voi harkita myös jos nostaisi polttoainepaineen esim. 4 bar kohdalle. Olisi helpoin ratkaisu ja riittävä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

onko kukaan tilannut noita kun vaihtanut garretin mitsuun?

http://viewitem.eim.ebay.fi/-Saab-93-AE ... 68259/item
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Ilmoitteleppa Signum 2.0T jos tilaat että miten sopivat paikalleen. ;) Mullakin on turbon letkut hakusessa ja tuo on suurin piirtein ainut kokonainen sarja joka näyttää mistään löytyvän.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja timpetti »

MikkiV4 kirjoitti:
Shaba kirjoitti:Huh, viitsittekö millään selvittää maallikolle, mikä tuon down pipen etu on tavalliseen nähden? :oops:
Käsittääkseni ei ahdista niin paljon eli virtaa paremmin. Tämä näkyy (ja tuntuu) nopeampana "spoolauksena" eli ahtojen nousuna sekä korkeampana tehona kun ahdin ei joudu väkisin työntämään pakokaasuja ulos. edit. siis pakokaasut pääsevät virtaamaan vapaammin pois...
Kyllä, avarampi downpipe (kuten vaparissakin avarampi putkisto) laskee pakopaineita ja täten helpottaa ahtimen toimintaa. Vastapaineen laskiessa toimintaviive vähenee, kuten loogista on, eli isompi ahdin saattaa herätä nopeammin tai "samalla viiveellä" kuin pienempi ahdin ruokopillin halkaisijan omaavalla downpipella. Vastapaineeseen pystyy tietty vaikuttamaan hieman myös katalysaattorilla..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Tämän viestiketjun aloittajana teen tilannepäivityksen: eli nyt on parisen viikkoa takana uudella setupilla ja tyytyväisyyttä riittää :D

Lähtötilanne: MY07 1.8t SS (5-vaihteinen manuaali)

Muutokset:
  • "Aero-turbo"
  • 3" downpipe (GenuineSaab)
  • Siemens Deka 870cc suuttimet
  • Vahvistettu "Aero-kytkin" (asennus uudella kaksimassapyörällä)
  • ohjelmistopäivitys (jcarlson tai nappe)
  • hyllystä löytyisi vielä BSR:n cat-back, mutta "sleeper-koulukunnan" edustajana tykkään enemmän alkuperäisestä ulkoasusta ja luovun vapaaehtoisesti muutamasta ylärekisterin hevosvoimasta ja "maskuliinisemmasta" äänimaailmasta
Autosta tuli vähintäänkin tavoitteiden mukainen - voimaa riittää jokaisella vaihteella ja mikä (minulle) tärkeintä: arkiajettavuus on "vähintään" entisellä tasolla, eli "huudattaa" ei tarvitse, vaan auto liikkuu varsin vaivattomasti jo alle 2000RPM.

Suosittelen :D - ja budjettikin pysyi kurissa, kun suoritin asennustyöt itse.
Saabiton Saabisti
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Paljonkos tuo downpipen lisä oli?
Kuitenkin aika paljon tuo alkuperänen ahdistaa.
Vastaa Viestiin