B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Viinaoptio kannattaa aina laittaa jos vaan mahdollista. Tällä hetkellä etanolilla ajaminen on jopa halvempaa kuin bensalla ja moottorin luonne on paljon parempi.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
huhtamies
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 09, 2016 09:44

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja huhtamies »

jjasco kirjoitti: Mahtava dokumentointi. Tämä pätee kyllä myös B207R-moottoreiden kans painiville. Tällaisia kun olisi lisää, eikä ripotella tietoa vähän sinne ja tänne. Monesti se oikean tiedon etsiminen, ottaa jäätävän määrän aikaa ja hermoja.

MItkäs nuo etanolipuollot oli, itse painin tässä saman asian kanssa. Pitäytyykö bensassa vaiko lähteeekö hommaamaan -04 Aeroon kaikki etanolikonversioon vaaditavat osat? ;D
Pieni säästö tosiaan polttoainekuluissa vielä tulee, mutta ottaa takaisin tiuhempana 10tkm öljyn vaihtovälinä etanolin laimentaessa öljyä startissa. Itse olen aina vaihtanut jokatapauksessa 10tkm välein öljyt, joten kysymys kuuluu pitäisikö vaihtaa hieman tiuhemmin. Tulppiahan saa kanssa vaihtaa tiuhemmin 10tkm (60tkm bensatulppa), mutta felxifueltulppa on vastaavasti edullisempi ~20 vs ~60€.

Yksi seikka on se parjattu hiilijalanjälki, biojätteestä valmistetusta etanolista jätteeseen sitoutunut hiilidioksidi jokatapauksessa vapautuisi ilmakehään, joten siltä ei osin ei biosaabisti lämmitä niin paljon maapalloa. Tuleehan sieltä tietysti kaikkea muutakin putken päästä, oli sitten kumpaa tahansa tankissa.

Välillä törmää kylmäkäynnistysongelmista spekulointiin, nyt kun näitä pakkasia on pidellyt niin itellä on lähtenyt -27 asteessa käyntiin ihan mukavasti oltuaan tunnin pari säteilylämppäri päällä. Ekan puolen minuutin tosin saa vähän kikkailla kaasun kanssa, meinaa pudottaa turhan nopeasti tyhjäkäynnin lähemmäs tonnia, josta seuraa rytkyytystä. Tuon jälkeen käy kyllä ihan normaalisti. Ja tämä vain luokkaa yli 20 pakkasilla ja ymmärtääkseni paljon riippuu suuttimen laadusta, miten osaa suihkuttaa kylmän etanoliseoksen palotilaan. Kuinka muuten on, riittääkö -04 Aeron suuttimet 14T:n kanssa kuinka pitkälle E85 kanssa? Ja IDM palikan ilmeisesti joutuu vaihtamaan (uusi ainakin 55352173) ECUN lisäksi. Varmaan näitä olet tosiaan lukenut, mutta nakkaan linkin kuitenkin, tuollahan oli tarvittavista muutososista/osanumeroista juttua http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=862825 ja Carlsson ottaa kantaa nakutus yms asioihin. Jonkun verran niistä kulua tulee, mutta mielestäni muutos kannattaa kyllä.

Nämähän on kyllä näitä forumeiden haasteita, paljon löytyy tietoa, mutta sitä saa kaivella ja asioita voi jäädä huomioimatta. Yksi tapa olisi tehdä B207:n eri viritysasteista yhteenvedot ja linkittää ne esim UKK/Faq sivulle http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251 , johon Pakari onkin kerännyt mahtavasti linkkejä moniin asioihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin viralliset öljynvaihtovälithän on olleet kiinteä 15tkm ajettaessa etanolilla ja öljynlaatu-algoritmiin perustuva max 30tkm longlife vaihtoväli bensalla. Se 10tkm on vain harrastajien suositus etenkin T7 moottoreille. Tiuhempaan en näe tarvetta, etenkään B207 moottoreissa jotka eivät ole toimivan huohotuksen ja suuremman öljytilavuuden ansiosta alttiita karstoittumiselle.

Suuttimen laatu vaikuttaa sumuun joten tässä nuo EV14 suuttimet ovat suuremmasta koostaan huolimatta vähintään orkkisten tasolla ja selvästi parempia kuin aiemmin suositut dekat. Nykypäivänä kannattaa ehdottomasti suosia EV14 suuttimia, ei missään nimessä dekoja vaikka halvalla saisikin.

03-06 Aeron vakiosuuttimet on samankokoiset kuin 07->, eli 350cc/min. Nämä riittää max 245hv etanolilla, eli hyvin pitkälti siihen mihin vakio 14T ahdin ilman muita modeja riittää.

Suomessa biopowerointia voi suositella johtuen juuri edellämainituista syistä eli jätepohjainen ympäristöystävällinen polttoaine joka lisäksi tukee omaa kansantaloutta, kilpailukykyinen hinta (täällä Ruotsissa sokeriruoko-E85 on polttoaineen energiasisältöön nähden nykyään kalliimpaa kuin bensa) ja tietysti se n. 7% (viileällä säällä, käytännössä kesäkuumalla selvästi enemmänkin) lisätehoa- ja vääntöa liki koko kierrosalueella. Mahdollinen öljyn laimeneminen pätkäajossa kompensoituu vastaavasti hieman sillä että koko moottori pysyy hyvin puhtaana karstasta.

Lähinnä negatiivisena on etenkin 03-04 vuosimallien 1.8t/2.0t B207 konvertoimisen hinta suhteessa auton markkinahintaan, koska vaihtoon menee ECU, IDM ja suuttimet. Takaisinmaksuaika on näissä siis melko pitkä jos huomioi vain polttoainekulujen edun. Sen sijaan 07-> autoissa ehdottomasti kannattaa kun mitään rautamuutoksia (tulpat suosituksena vain) ei tarvita. Samoin jos lähtee stage1:stä eteenpäin virittämään niin hyvin pian polttoaineen vaihdolla tulee ne edullisimmat lisähevoset.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jjasco »

huhtamies kirjoitti: Kuinka muuten on, riittääkö -04 Aeron suuttimet 14T:n kanssa kuinka pitkälle E85 kanssa? Ja IDM palikan ilmeisesti joutuu vaihtamaan (uusi ainakin 55352173) ECUN lisäksi. Varmaan näitä olet tosiaan lukenut, mutta nakkaan linkin kuitenkin, tuollahan oli tarvittavista muutososista/osanumeroista juttua http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=862825 ja Carlsson ottaa kantaa nakutus yms asioihin. Jonkun verran niistä kulua tulee, mutta mielestäni muutos kannattaa kyllä.
Suuttimet on menossa itseltä vaihtoon jokatapauksessa jossain vaiheessa ja nuo mainitsemasi 530cc EV14:t on olleet kirjainmerkeissä jo jonkin aikaa. Tarvisko se sitten ruveta haalimaan noita osia jemmaan biopowerointia varten, täytyy vielä pohtia. Suuttimien vaihdon jälkeen kuitenkin joutuu softaamaan uusiksi, että tekiskö koko homman sitten kerralla. ECU kuitenkin se kallein osa suuttimien ohella.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jjasco »

jcarlson kirjoitti:03-06 Aeron vakiosuuttimet on samankokoiset kuin 07->, eli 350cc/min. Nämä riittää max 245hv etanolilla, eli hyvin pitkälti siihen mihin vakio 14T ahdin ilman muita modeja riittää.
Eli suosittelet isompia suuttimia myös Aeroon vakioiden tilalle, mikäli etanolipäivityksen ohessa tulee muitakin modeja, esim 3" downpipe?
9³SS Turbo X '08

-Janne
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, vakio Aeron suuttimet on samankokoiset kuin 07-> vakiosuuttimet eli 350cc/min. Riittää vakioahtimelle siihen n. 245hv E85:lla mutta ei pidemmälle. 3" DP:llä, aeron 14T + E85 irtoaa 260-270hv jos suuttimet riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Teekki kirjoitti:
jusahh kirjoitti:onko tietoa miten Stage 1 tasolla vaikuttaa avarampi putkisto maks. vääntöön, vääntöalueeseen ja tehoon? ( B207L )
Tossa aiemmin oli noita linkkejä joista selviää ettei sillä catbackilla ole kovemmillakaan vireillä hirveesti virkaa, eli kai se sama raha kannattaa ahtimeen ja suuttimiin ennemmin sijoittaa.
Budjetti- ja OEM-vaihtoehtona AERO:n vakio catback on suht jepa +270hp. 1,8t ja 2,0t vakioputkisto sen sijaan voi jo rajoittaakin kun putken halkaisija on AERO:a pienempi.

Itsellä 3"DP ja AERO:n takapönttö TD04L-15T ahtimen kanssa tuuppaa 231g/s ilmamassaa mikä on siinä 300hv ympäristössä. Keskivaimennin on vaihdettu 60mm:stä 63mm putkeen, mutta tuskin suurta eroa. Vakio keskiänkkäkin on läpivirtaava. Kohta päästään dynoon vahivstamaan numeroita, mutta AERO:n cat-back on hyvä ja sopii korisarjaan kuin nenän päähän. :saab: Äänimaailmaan kivan mausteen tuo SIMONS:in TUBEX 2,5" keskiänkkä. Lopputulos on tasakaasulla stealth, mutta ahdoilla murina josta kuulee kyllä voiman, muttei rääkäise.

Dynossa tarkoitus ottaa veto AERO:n takaänkkä vs suora 2,5" keskivaimentaja.

OEM-lookin ystäville Martelius ja Simons myyvät Simonsin "ELLIPS 63 LEFT" pakoputken päätä, joka on hyvin lähellä vakioa vinolla päällä.
EX: 9³SS BioPower
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kysytäänpä täällä.
Eli onko tietoa onko A20NFT mallissa parempi välijäähy kuin B207 mallissa?
Ulkoisesti ainakin lähdöt näyttää samalta, mutta onko ominaisuudet paremmat?
Näkeekö tätä WIS/EPC, itsellä ei tässä koneella pyöri kumpikaan.... :cry:
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Terve vaan jokaiselle!

Nyt on tämän ketjun lisäksi äärirajat-ketju tutkittu läpi ja stage1:stä tekisi mieli päästä eteenpäin. Tällä hetkellä autolla (-06 2.0t sc) on turbovaivoja, kun öljy maistuu ja turbon akselissa tuntuu välystä. Kun turboa lähtee vaihtamaan, niin isompaa hyrrää sinne tilalle pitää tottakai saada 8) Tällä hetkellä autossa on Biopower stage 1 -softa, joka lupaa 210hv/300nm. Tavoite on jossain 250 hv nurkilla, mutta näissä hommissa taitaa olla niin että nälkä kasvaa aina syödessä, joten ylimääräisestä potentiaalista ei luonnollisesti ole haittaa.

Vakiona tuolla on kai mitsun 11T. Vai onko mahdollista, että nykyinen olisi Garret?

Mitsun 11T:n tilalle ilmeisesti menee ihan bolt-on ilman vesi- ja öljyputkien vaihtamista mitsun TD04HL14T?
Tämä ahdin on siis mielessä
http://www.neobrothers.co.uk/turbo-char ... 3088-p.asp

Tuo päivitys olisi tosiaan tehtävä melko pian ja seuraavaksi sitten:
-uusi kytkin (9-5 aero)
-3" dp
-jne
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

14T käy hyvin 11T:n tilalle, joka on vakiona MY06 1.8t/2.0t:ssa. Kytkin on tosiaan syytä vaihtaa samalla vahvempaan. Suuttimet on myös pakollinen päivitys, vakiot on jo tapissa pikkuahtimenkin kanssa etanolilla. Syytä on laittaa samantien isommat kuin aeron tai MY07-> vakiot, eli esim. 530cc EV14:t.
3" DP on myös hyvä lisä jolla nettoaa jopa 20hv. 250hv tehoihin etanolilla tosin yltää ilmankin. Siitä seuraava askel on IC joka on etanolilla noin 10hv arvoinen päivitys, bensalla enemmänkin käytännössä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Kiitos vastauksesta!

Suuttimet onkin jo vaihdettu e85-päivityksen yhteydessä isompiin, mutta täytyy tarkistaa mitkä sinne on laitettu. Hankin nyt alkuun tuon 14T:n nykyisen tilalle ja alan pohtia kytkimen päivittämistä. Palataan asiaan!
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Itsellä on nyt ollut ajossa Napen ~270ish softa ja ihan ripeästi se kyllä kulkee. Välillä vähän ärsyttää tuo trionicin konservatiivisuus, ja isohkot ailahdukset suorituskyvyssä jotka varmaan korreloi ahtoilman lämpöjä / nakutilanteita tai jotain. Välillä kakkosella on luistonesto tuskissaan ja kolmosella mennään niin perhanasti, välillä sit tuntuu ettei oikein lähde.... Siinämielessä suosituksia lähtee kyllä IC:n ja DP:n hankinnan suuntaan jos niistä todennettua apua on tuohon vaivaan. Subaru Legacy Gt 260hp versio oli mulla hairahduksena 9-3 saabien välissä ja iso ero on tuossa kun se oli aika suoritusvarmasti aina "hereillä". Kyllä tälläkin nyt ehtii, jonka saanut jo huomata kaverien 3l diisseli audi ja lastutettu GTI kolopallo.

Lähtötilanne mulla oli 150hp lamamalli SC jossa nyt og 9-5 kytkinpaketti, 630cc suuttimet, Neon 14T kopiomitsu ja softa. Ohituskiihtyvyyteen saatiin merkittävä parannus joka nyt on se mitä lähinnä hain.

Mainittakoon että ahtimen rakentelin vielä niin että orkkis 11T pakopesään nakkasin kopio 14T keskiön ja kompuran kiinni. Onnistuu niinkin, riittävän hyvin on kopioitu...:D

Lisäksi femman kytkin paranee oman tuntuman mukaan kun vähän kuluu ja asettuu. Ei ole vaivannut yhtään enää kun nyt alkaa se 10 tuhatta olla kytkimellä ikää.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ahtimen päivitys mielessä boltonina.
Laittakaas suosituksia tai edes vinkkejä puljuista, jotka tekee ahtimen modauksia.

Säästöä vai ei että jaksaako nähdä vaivaa vs valmis murikka esim turbomeckiltä:
till Saab 9-3 SS portad turbin och hårdare Wastegate bolton.
19T 7.495:-
18T 6495:-
16T 5495:-
+joku vanha halpa raato ebaysta vaihdossa.
Onks kellään tietoa tai kokemuksia maptunin myymästä TD04HL-XT ahtimesta,tarkempia speksejä?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja timpetti »

NG900T kirjoitti:
Pe Tammi 11, 2019 16:44
Ahtimen päivitys mielessä boltonina.
Laittakaas suosituksia tai edes vinkkejä puljuista, jotka tekee ahtimen modauksia.

Säästöä vai ei että jaksaako nähdä vaivaa vs valmis murikka esim turbomeckiltä:
till Saab 9-3 SS portad turbin och hårdare Wastegate bolton.
19T 7.495:-
18T 6495:-
16T 5495:-
+joku vanha halpa raato ebaysta vaihdossa.
Onks kellään tietoa tai kokemuksia maptunin myymästä TD04HL-XT ahtimesta,tarkempia speksejä?
En osaa sanoa noista naapurimaan turboista onko ne kummempia kuin esim. Kinugawan ja Mamban tarjokkaat eBayssä. Noilla kompurasiipimitoilla ja kuormituksilla kuulemma olisi syytä uusia myös keskipesänlaakerit erimallisiin, kehui joku joskus. Muut osaa anoa käytännön kokemuksia.

XT:tä olen nähnyt kehuttavan, se mistä tarkempia specsejä saa, en osaa sanoa.

Itsellä on myös etsinnässä ahdin pakettiin jossa olisi tavoitteena 400 hv luvut mutta "tyydyn" myös 370-380 hv tehoihin. Garrettia ja Mitsun pakopuoltahan pystyy myös yhdistelemään ja sillä saa varmasti hyvän kombon.. Toki halpaa se ei ole. Yli 400 hv tehoille taisi Garrettin ahdin maksaa yli 2000€, josta voisi yhdistää tosiaan tuon kompurapuolen ja keskipesän tuohon td04 pakopuoleen ilman kikkailuja...
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: B207E/L Stage 1:stä eteenpäin

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Alkaa varmaan tulla jo samoihin hintoihin ja vähintään paremmaksi jos heivais ilmalämpöpumpputehtaan mutkat suosiolla ja ostais vaikka Börts warneria? Tuollaiseen 400hp+ leikkiin joku SX200-E supercore vaikkapa. Omassa erimerkkisessä projektissa rautatasolla hengityksen puolesta lähes vakio koneesta ainoana virityksenä "vaparin nokat" irtosi 330hp ~0,8bar ahdoilla, 430hp ~1,5bar ahdoilla ja 470hp ~1,7bar ahdoilla. Paikallaan vielä valupakosarja ahdinadapterilla... Miksei samalla kaavalla sais Saabinkin liikkumaan, jos DP:t ja muut alkaa mennä jokatapauksessa uusiksi...
Lämpösuojan kun saa modattua paikalleen niin ei kiinnosta heti katsastussetää....:D
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin