P0411
P0411
Konepesun jälkeen on ilmenny kylmästarttien jälkeen SAI-pumppuun viittaavaa vikakoodia. Toisioilman määrä ei riitä. Testasin techillä, että pumppu toimii. Missä kohtaa voisi olla jotain kosteutta, mikä häiritsee kylmänä aamuna tuota pumppua?
Viimeksi muokannut karg, Pe Loka 12, 2012 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: P0441
P0441 Säiliön huohotusventtiili. Toiminta virheellinen. Ei kait tuo SAI:hin viittaa?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: P0441
EVAPpiin tuo näytäis liittyvän. Linkistä tosin lontoon kielellä mutta on esitetty muutama syy ja mahdollinen ratkaisuvaihtoehto. Hyödyllinen sivusto noin muutenkin vikakoodien tulkintaan.
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB ... fault.aspx
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB ... fault.aspx
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: P0411
Prkl.. kirjotin väärin ton vikakoodin ensin (P0441). Se on siis oikeasti P0411 ja viittaa techin mukaan siihen, että toisioilman määrä on liian vähäinen.
Re: P0411
Joo, P411 viittaa toisioilmapumpun toimintaan.
T8 ecu tarkistaa ko. toiminnon lambda-anturilla
.
Pumpun käydessä, kun ecu sen ohjaa päälle, pitää lambda-anturin jännite mennä lähelle nollaa (0 volttia). Tämähän tarkoittaa, että pakosarjassa on runsaasti happea. Niinhän siellä on, kun SAI-järjestelmä toimii.
Jos kuitenkin ei käy kuten edellä, niin ecu tulkitsee, että on vikaa ja syntyy P411.
Vika voi olla SAI-pumpun sulakkeessa, releessä, itse pumpussa, takaiskuventtiilissä tai letkuissa vuoto. Eli ilmaa ei mene pakosarjaan.
Mikäli pumppu toimii "oikeasti" niin pumpun siivet voi olla rikkoutuneet, joten ilmaa ei virtaa tarpeeksi pakosarjaan. Myös tuo letkuvuoto on mahdollista.
Asiaa voi testata siten, että pakottaa käsin pumpun päälle ohjaamalla relettä tai releen kärkiä jumpperilla ja kokeilee kädellä pakoputkesta tuleeko ilmaa. Auto ei tietenkään käynnissä. Kaiken ollessa kunnossa, ilmaa tulee putken päästä melko paljon. Pumppu on nimittäin yllättävän tehokas.
Koko systeemistä pääsee kyllä eroon ohjelmallisesti tai sitten manuaalisesti huijaamalla tuota lambda-mittausta silloin kun pumpun pitäisi toimia. Itselläni oli tuo huijaus pitkän aikaa, ennen etanolisoftausta. Eipä vaivannut tuo paholaisen keksintö enää aikoihin.
T8 ecu tarkistaa ko. toiminnon lambda-anturilla
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Pumpun käydessä, kun ecu sen ohjaa päälle, pitää lambda-anturin jännite mennä lähelle nollaa (0 volttia). Tämähän tarkoittaa, että pakosarjassa on runsaasti happea. Niinhän siellä on, kun SAI-järjestelmä toimii.
Jos kuitenkin ei käy kuten edellä, niin ecu tulkitsee, että on vikaa ja syntyy P411.
Vika voi olla SAI-pumpun sulakkeessa, releessä, itse pumpussa, takaiskuventtiilissä tai letkuissa vuoto. Eli ilmaa ei mene pakosarjaan.
Mikäli pumppu toimii "oikeasti" niin pumpun siivet voi olla rikkoutuneet, joten ilmaa ei virtaa tarpeeksi pakosarjaan. Myös tuo letkuvuoto on mahdollista.
Asiaa voi testata siten, että pakottaa käsin pumpun päälle ohjaamalla relettä tai releen kärkiä jumpperilla ja kokeilee kädellä pakoputkesta tuleeko ilmaa. Auto ei tietenkään käynnissä. Kaiken ollessa kunnossa, ilmaa tulee putken päästä melko paljon. Pumppu on nimittäin yllättävän tehokas.
Koko systeemistä pääsee kyllä eroon ohjelmallisesti tai sitten manuaalisesti huijaamalla tuota lambda-mittausta silloin kun pumpun pitäisi toimia. Itselläni oli tuo huijaus pitkän aikaa, ennen etanolisoftausta. Eipä vaivannut tuo paholaisen keksintö enää aikoihin.
Viimeksi muokannut petrisa, Pe Loka 12, 2012 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0411
Jatketaanpa vielä.
Katsomalla techillä tmv. T8 ecun tiedoista ei näe kuin sen, että ohjataanko sai-pumppua päälle vai ei. Ei kerro todellisesta toiminnasta mitään, kun ei ole mitään suoraa toiminta-analyysiä. Homma hoidetaan siis välillisesti lambdan kautta. Todellisen toiminnan näkee vain sitä kautta, että tipahtaako pumpun käydessä lambdan jännite nollaan. Heti, kun pumppu sammutetaan, lambdan jännite nousee normaaliksi eli alkaa sahaamaan sitä tiettyä aluetta edestakaisin.
Katsomalla techillä tmv. T8 ecun tiedoista ei näe kuin sen, että ohjataanko sai-pumppua päälle vai ei. Ei kerro todellisesta toiminnasta mitään, kun ei ole mitään suoraa toiminta-analyysiä. Homma hoidetaan siis välillisesti lambdan kautta. Todellisen toiminnan näkee vain sitä kautta, että tipahtaako pumpun käydessä lambdan jännite nollaan. Heti, kun pumppu sammutetaan, lambdan jännite nousee normaaliksi eli alkaa sahaamaan sitä tiettyä aluetta edestakaisin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0411
Techissä on ton SAI-releen testitoiminto. Viimeeks ku kattelin sen kanssa niin kuulu melko kovaa hurinaa. Tarvii kattoa uusiks, että tuleeko putkesta samaan aikaan ilmaa pihalle.
Re: P0411
Tuolla pakko-ohjaustestillä on helppoa saada pumppu päälle, mutta ilman testereitäkin se onnistuu.
Pumpun huristessa on sulake, rele ja pumppu sähköisesti kunnossa, mutta joku ongelmahan siellä on, ettei ilmaa mene pakosarjaan riittävästi.
Ilmaa pitää tulla ihan kunnolla pakoputkesta pumpun pyöriessä. Tuskin nyt mikään on pumpun imuletkuakaan tukkinut, kun se ottaa ilman ilmanputsarin kannesta suodattimen läpi. Voihan senkin testata, että ottaa tuon letkun putsarin kannesta irti ja kokeilee onko siinä kunnon imua.
Mikään ihme ei kuitenkaan olisi, vaikka sai-pumpun pesä olisi täynnä vettä. Se kyllä haittaa ilman pumppaamista. Tuo vesi sinne tulee, jos sitä on, lähes varmasti vuotavasta takaiskuventtiilistä. Takaisku on pumpun painepuolen ja pakosarjan välissä estämässä pakokaasuja virtaamasta pumppuun ja edelleen ilmanputsariin. Pienikin vuoto aiheuttaa veden kertymisen pumppupesään, kun pakokaasuissa on vesihöyryä.
Pumpun huristessa on sulake, rele ja pumppu sähköisesti kunnossa, mutta joku ongelmahan siellä on, ettei ilmaa mene pakosarjaan riittävästi.
Ilmaa pitää tulla ihan kunnolla pakoputkesta pumpun pyöriessä. Tuskin nyt mikään on pumpun imuletkuakaan tukkinut, kun se ottaa ilman ilmanputsarin kannesta suodattimen läpi. Voihan senkin testata, että ottaa tuon letkun putsarin kannesta irti ja kokeilee onko siinä kunnon imua.
Mikään ihme ei kuitenkaan olisi, vaikka sai-pumpun pesä olisi täynnä vettä. Se kyllä haittaa ilman pumppaamista. Tuo vesi sinne tulee, jos sitä on, lähes varmasti vuotavasta takaiskuventtiilistä. Takaisku on pumpun painepuolen ja pakosarjan välissä estämässä pakokaasuja virtaamasta pumppuun ja edelleen ilmanputsariin. Pienikin vuoto aiheuttaa veden kertymisen pumppupesään, kun pakokaasuissa on vesihöyryä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: P0411
Pikaisen, ja hyvin rajallisen otosavaruuden perusteella päättelimme/arvelimme että mallivuosi olisi 2003 ja auto varustettu automaattivaihteistolla.
Tuosta allekirjoituksen kulkineesta toisioilmapumppua ei löydy, mallivuosi 2003 ja 5v-manuaalilla.
Tuosta allekirjoituksen kulkineesta toisioilmapumppua ei löydy, mallivuosi 2003 ja 5v-manuaalilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: P0411
Tehtaalla on ollut joku paniikki siitä että katiska ei mene päästöistä läpi ilman sitä pumppua mutta sitten kun on todettu ettei sillä mitään tee niin epäonnistunut kokeilu on lopetettu siihen. Onneksi.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: P0411
Toisioilmapumppu on B207L ja B207R yhteydessä 2003 aina, B207E taisi olla vain automaateissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: P0411
Saimme selvyyden sitten tähänkin asiaan. ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89