9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Tuli vaihdettua alipainepumpun tiiviste ja ohjaustehostimen pumpun stefa. Tehostimen täytön jälkeen kun käyttelin konetta niin jostain valui lattialle öljyä koneen takaa. En tiedä ehtikö se valua sieltä alipainepumpun kolosta vai mistä, mutta sen mitä kattelin niin ei pitäis kyllä enää pumpun tiiviste vuotaa. No ei muutaku vielä huomenna auton alle ja putsailemaan ennen ku vie huoltoon niin saavat tutkia sen vuodon lähteenki.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Miten voi olla, että alipainepumppu vuotaa edelleen vaikka uus tiiviste on asennettu.

Tosin näyttää, että pumpun alempi pultti kastuu öljystä eikä niinkään tiivisteen välinen alue. Pumpun stefa rikki?
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Alipainepumppu alkaa vuotamaan vasta kun sammuttaa moottorin.

e. Otin pumpun irti, mutta ihmettelen miten tuolta alipainepumpulle tulevasta öljyreiästä voi valua kokoajan öljyä. Tulee varmaan kaikki 6 litraa öljyä jos antais yön yli valua.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

En tiedä helvetti mikä tuossa alipainepumpussa vuotaa. Moottori käynnissä ei vuoda, mutta ku sammuttaa niin alkaa öljytippaa muodostua alapuolelle. Pumppu ku on irtaallaan pöydällä niin öljyä ei näy olevan missään väärässä välissä tai että sitä tulisi sen kannen ja punpun rungon välistä. Samantien ku ruuvaat kiinnikepultit uudella tiivisteellä ja kuivana asennuksena tai perfectsealilla niin alkaa öljytippaa muodostua alapuolelle. Ei vaan käsitä. Pitäsköhän kokeilla jo toisella pumpulla vai onko jossain halkeama kun kiristyksen jälkeen vuoto alkaa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Onko tuolle alipainepumpulle olemassa jotain momenttia mihin noi 2 pulttia kiristetään?
9³SS Turbo X '08

-Janne
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Luitko riston linkittämän kohdan:
Pumppu voi olla rungostaan kiero.

On sille kiristysmomenttikin annettu, katson sen illellamma. Ellei joku ehdi ensin vastaamaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

karg kirjoitti: Näytti toisaalta siltä, että toisen nokka-akselin perässä olevan jonkun alipainepumpun kansi fuskasi öljyä, kun sen tiiviste oli vähän kasassa. Ympättiin se silikonin kanssa takaisin paikalleen. Saa nyt nähdä, että vieläkö toi valuttelee öljyjä pihalle.
karg kirjoitti:Tuo kyseinen jarrutehostimen alipainepumppu voi näköjään vääntyä rungostaan niin, ettei tiivisteen vaihto tai elvyttely auta. Tuli uusittua toi koko pumppu lopulta. Nyt pysyy se tienoo vihdoin kuivana.
Itsellä vuotaa kyseinen alipainepumppu myös. Enkä saa sitä pitämään vaikka uusi muotoon valettu kumitiiviste tuli vaihdettua sinne rungon ja kannen väliin. Ei pidä vaikka uuden tiivisteen kans on laitettu tiivistemassaakin. Alkaa vuotamaan heti kun ruuvaa ne 2 pulttia kiinni kanteen. Olisko tuo nyt sitten vääntynyt, ettei auta vaikka avaisi sen torx-ruuveilla olevan kannen ja liimaisi kasaan? Ja tuo tosiaan vuotaa kun moottori on sammutettuna, ei silloin kun se on käynnissä.

Ostitko siis koko pumpun uuden vai käytetyn jostain? Mitä maksoi? Onko pysynyt kuivana? Käytettyjä näyttäis olevan muutama Autopurkaamot.com haulla katsottuna hintahaitarilla 85-135 euroa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

teesalama kirjoitti:Luitko riston linkittämän kohdan:
Pumppu voi olla rungostaan kiero.

On sille kiristysmomenttikin annettu, katson sen illellamma. Ellei joku ehdi ensin vastaamaan.
Joo huomasin tuon "kiero runko" -kommentin myös. Jossain ooppelin venakopissa oli ongelmaa, että piti olla just eikä melkeen oikeassa momentissa ei löysällä eikä tiukalla, muuten vuotaa. Mutta ei siitä sen enempää. Mikäli runko on kiero ja kun vain kahdella pultilla kiinni niin vuotaahan se. Kiitos jo etukäteen tuosta kiristysmomentista.
9³SS Turbo X '08

-Janne
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

B207 Bensakoneessa alipainepumpun kiristysmomentti 24 Nm
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Ihmeellistä hintahaitaria on tuollekki alipainepumpulle oli sitte käytetty tai uus.

Tää on kuitenki eteen tulleista paras tarjous ja käsittääkseni uusi:

http://www.mister-auto.fi/fi/alipainepu ... .05.0.html
9³SS Turbo X '08

-Janne
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Alipainepumpun tiiviste vaihdettu vuosi sitten ja öljyä vaan vuotaa jostain. Kuumalla koneella haisee ikävästi öljy matkutamossakin.

Jakopään rempassa vaihdoin venakopan tiivisteen, muttei auttanut sekään. Öljyä tulee edestä katsottuna koneen oikealta kyljeltä takaosasta. Vaihdelaatikon kylki, ja mm. termarikotelo märkänä.

Auttoiko Karg:illa ja muilla uusi alipainepumppu asiaan?
EX: 9³SS BioPower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Itsellä ei ole enää alipainepumppu eikä sen tiiviste vuotanut kun tosiaan uusin koko pumpun. Mister-Autolta uusi alkuperäinen Pierburg 109e. Joka on mielestäni halpa hinta uudelle kun vastaavat käytetyt on saman hintaisia ja kalliimpia. 8O

Öljypohjan ympäristö ja apurunko on silti edelleen märkä, mutta voi olla, että on märkä tuon pumpun vuodon takia edelleen kun en ole sitä kuivannut. Pitänee tutkia vielä ja kuivata.

Näkeehän sen pumpun kannen tai rungon tiivisteen vuodon kun kiertää sormella ne saumat, jos ne on märät.
9³SS Turbo X '08

-Janne
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Laitoin jo jusahh yv:llä tämän, mutta tässä nyt muillekin ketkä pumppua tarvitsee:

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 61099.html

:saab:
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SS öljyvuoto koneen takaosasta jostain ylhäältä

Viesti Kirjoittaja jjasco »

No siinä on halpa. Pari ottaa hyllyyn! Tuo aiempi hinta ei houkutellut silloin kun itse tarvitsin. :lol:
9³SS Turbo X '08

-Janne
Vastaa Viestiin