Ensimmäistä Saabia ostamassa
Ensimmäistä Saabia ostamassa
Tere
Saabeista en käytännössä mitään ymmärrä, mutta olen nyt vakavasti harkitsemassa semmoisen ostoa. Eli vm. 2003 ja sitä uudempia bensaturboja (miksei myös dieseliä, jos halvalla saa) ja kilometreja saa olla alle 200 000, eli budjetti on alle 9000 €. Täällä foorumilla on vähän liikaakin tietoa etsittäväksi, joten kysyn muutaman vaivaavan asian:
- Onko Saabin nykyiset merkkihuollot Volvolla vai missä? Missä suositatte huollattamaan kun itse on kädetön?
- Saako varaosia vielä kohtuuhinnalla?
- Mihin kiinnittää eritoten huomiota koeajolla?
- Kestääkö turbo?
- Kestääkö auto? Pienet sähköviat eivät ole vakavia, mutta tielle ei olisi aikaa jäädä huitomaan.
Jos joku jaksaa vastata niin kiitos. Olen jo saabismisairauden tartunnan varmaan saanut, kun ei muut autot enää kiinnosta.
Saabeista en käytännössä mitään ymmärrä, mutta olen nyt vakavasti harkitsemassa semmoisen ostoa. Eli vm. 2003 ja sitä uudempia bensaturboja (miksei myös dieseliä, jos halvalla saa) ja kilometreja saa olla alle 200 000, eli budjetti on alle 9000 €. Täällä foorumilla on vähän liikaakin tietoa etsittäväksi, joten kysyn muutaman vaivaavan asian:
- Onko Saabin nykyiset merkkihuollot Volvolla vai missä? Missä suositatte huollattamaan kun itse on kädetön?
- Saako varaosia vielä kohtuuhinnalla?
- Mihin kiinnittää eritoten huomiota koeajolla?
- Kestääkö turbo?
- Kestääkö auto? Pienet sähköviat eivät ole vakavia, mutta tielle ei olisi aikaa jäädä huitomaan.
Jos joku jaksaa vastata niin kiitos. Olen jo saabismisairauden tartunnan varmaan saanut, kun ei muut autot enää kiinnosta.
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Saabin valtuutetut merkkihuollot löytyvät Saab Partsin sivuilta http://www.saab.com/fi-fi/finland/produ ... e-service/
Muiden kuin merkkihuoltojen suosituksia saat helpommin, jos tarkennat, mistä päin Suomea niitä vinkkejä kaipaat.
Varaosien hinnan kohtuullisuus on määrittelykysymys. Monenlaista osaa saa esimerkiksi Motonetistä. Muitakin vaihtoehtoja osan hankkimiseksi on marmoritiskin lisäksi, mutta jälleen asiaa helpottaisi, jos tiedetään, mitä osaa etsit.
Koeajolla kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi auton "nuljuamiseen" mutkitellessa, joka kielii puslien huonosta kunnosta. Pätee sekä 9-3- ja 9-5-malleihin. Kylmänä mustaa savua tuprautteleva auto vihjaa puolestaan turbon olevan viimeisillään. Etsimällä löytää kyllä melkoisen kattavia vinkkiraportteja.
Turbo kestää tai "suattaa olla kestämättäkin". Aero-malleissa oleva Mitsun turbo on kestävämpi kuin muissa oleva Garretin. Riippuu takana olevista kilometreistä ja esimerkiksi siitä, millaiselle rääkille turboa on altistettu aiemmin.
Auton kestäminen riippuu puolestaan paljon yksilöstä. Yhdeksällä tonnilla et todennäköisesti saa autoa, jossa ei olisi mitään vikaa seuraavan viiden vuoden aikana.
Ja sitten raadille kysymys: Näitä samankaltaisia kysymyksiä on foorumilla hyvin usein. Mitäs olisitte mieltä sellaisesta, että koostettaisiin eräänlainen FAQ eri malleista ja lukittaisiin topiikki mallin etusivulle? Näin nämä kysymykset (ja vastaukset) löytyisivät helposti ja ne eivät hukkuisi monikymmensivuisen keskustelun joukkoon.
Muiden kuin merkkihuoltojen suosituksia saat helpommin, jos tarkennat, mistä päin Suomea niitä vinkkejä kaipaat.
Varaosien hinnan kohtuullisuus on määrittelykysymys. Monenlaista osaa saa esimerkiksi Motonetistä. Muitakin vaihtoehtoja osan hankkimiseksi on marmoritiskin lisäksi, mutta jälleen asiaa helpottaisi, jos tiedetään, mitä osaa etsit.
Koeajolla kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi auton "nuljuamiseen" mutkitellessa, joka kielii puslien huonosta kunnosta. Pätee sekä 9-3- ja 9-5-malleihin. Kylmänä mustaa savua tuprautteleva auto vihjaa puolestaan turbon olevan viimeisillään. Etsimällä löytää kyllä melkoisen kattavia vinkkiraportteja.
Turbo kestää tai "suattaa olla kestämättäkin". Aero-malleissa oleva Mitsun turbo on kestävämpi kuin muissa oleva Garretin. Riippuu takana olevista kilometreistä ja esimerkiksi siitä, millaiselle rääkille turboa on altistettu aiemmin.
Auton kestäminen riippuu puolestaan paljon yksilöstä. Yhdeksällä tonnilla et todennäköisesti saa autoa, jossa ei olisi mitään vikaa seuraavan viiden vuoden aikana.
Ja sitten raadille kysymys: Näitä samankaltaisia kysymyksiä on foorumilla hyvin usein. Mitäs olisitte mieltä sellaisesta, että koostettaisiin eräänlainen FAQ eri malleista ja lukittaisiin topiikki mallin etusivulle? Näin nämä kysymykset (ja vastaukset) löytyisivät helposti ja ne eivät hukkuisi monikymmensivuisen keskustelun joukkoon.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Kiitos vastauksesta. FAQ-otsikko olisi auttanut, koska tällä foorumilla on niin paljon tietoa, ettei laiska jaksanut etsiä.
En oletakaan auton olevan korjausvapaa, mitään osaa en vielä etsi, kun ei ole autoakaan vielä. Saabin alkuperäisosien hintaa lähinnä mietiskelin. Perusluotettavaa autoa etsin.
En oletakaan auton olevan korjausvapaa, mitään osaa en vielä etsi, kun ei ole autoakaan vielä. Saabin alkuperäisosien hintaa lähinnä mietiskelin. Perusluotettavaa autoa etsin.
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Tuo Garrett-ahtimien kestävyysongelma koskee enemmänkin ysivitosia. Kolkeissa on mitsun ahdin kaikissa bensavehkeissä jostain vm2006 paikkeilta eteenpäin. Sitä ennen mitsu löytyy Aeroista ja muissa on tuo Garrett. Mutta ei siis ole ollut näissä ahdinongelmia ainakaan samassa mittakaavassa kuin femmassa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Aika perusvarmoja autoja nämä NG kolkit pitäis olla.
Tuossa vaimon 2.0t:ssä mittarissa tällä hetkellä rapiat 180 tkm, eikä tuohon mitään isompia ole tarvinnut tehdä.
Edellisen omistajan toimesta autoa on huollettu säännöllisesti merkkihuollossa.
Meille tuo auto tuli 157 tkm ajettuna pari vuotta sitten, jonka jälkeen itse olen huoltanut. Öljynvaihdot olen suorittanut kerran vuoteen, noin 10 tkm:n välein.
Vaihdettu tähän mennessä iskarin ylätukilaakerit, jarrupalat ja 1kpl ylätukivarsia taakse. Myös pari ajovalon polttimoa olen joutunut uusimaan.
Sähkövikojakaan ei ole ollut muita kuin tuo hanttarin puoleinen takaovi, joka ei aina tottele keskuslukitusta. En ole asialla sen enempää päätäni vaivannut...
Seuraava paikka, joka vaatii huomiota, on tuo pienen pieni öljyvuoto jakopään puolelta. En ole siihen vielä jaksanut perehtyä, mutta jossain vaiheessa uhrataan sillekin hieman aikaa ja laitellaan kuntoon
Osia on saanut yhtä helposti kuin mihin tahansa merkkiin ja Saabien osat ovat olleet ihan normihintaisia verrattuna muihin merkkeihin.
Ja tuo kolkki on jopa automaattivaihteisena melko taloudellinen paketti. Maantieajossa ei tuota ongelmia päästä 7 litran kulutuslukemaan / 100 km. Taajamapyörityksessä menee noin 10 l / 100 km.
Hyvä auto, voin suositella lämpimästi!
Tuossa vaimon 2.0t:ssä mittarissa tällä hetkellä rapiat 180 tkm, eikä tuohon mitään isompia ole tarvinnut tehdä.
Edellisen omistajan toimesta autoa on huollettu säännöllisesti merkkihuollossa.
Meille tuo auto tuli 157 tkm ajettuna pari vuotta sitten, jonka jälkeen itse olen huoltanut. Öljynvaihdot olen suorittanut kerran vuoteen, noin 10 tkm:n välein.
Vaihdettu tähän mennessä iskarin ylätukilaakerit, jarrupalat ja 1kpl ylätukivarsia taakse. Myös pari ajovalon polttimoa olen joutunut uusimaan.
Sähkövikojakaan ei ole ollut muita kuin tuo hanttarin puoleinen takaovi, joka ei aina tottele keskuslukitusta. En ole asialla sen enempää päätäni vaivannut...
Seuraava paikka, joka vaatii huomiota, on tuo pienen pieni öljyvuoto jakopään puolelta. En ole siihen vielä jaksanut perehtyä, mutta jossain vaiheessa uhrataan sillekin hieman aikaa ja laitellaan kuntoon

Osia on saanut yhtä helposti kuin mihin tahansa merkkiin ja Saabien osat ovat olleet ihan normihintaisia verrattuna muihin merkkeihin.
Ja tuo kolkki on jopa automaattivaihteisena melko taloudellinen paketti. Maantieajossa ei tuota ongelmia päästä 7 litran kulutuslukemaan / 100 km. Taajamapyörityksessä menee noin 10 l / 100 km.
Hyvä auto, voin suositella lämpimästi!
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
On kans aika hyviä kokemuksia automaattivaihteisesta Aero-kolkista vuosimallia 2003. On selkeesti hiljaisin ja taloudellisin Saab, millä oon ajanu. Onhan tohon toki pientä remppaa joutunu tekemään ja vielä olis jäljellä yhden öljyvuodon paikannus.
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Nyt kun tuli avattua tämä topikki niin kysellään lisää. Ei ole pakko vastata.
Eli 2.2 TiD ajettu 200 000 km ja vm. 2003. Kone varmaan kestää, mutta missä km-määrässä näissä yleensä vaihdetaan ketju. Enkä äkkisältään löydä netistä kiihtyvyys- tai kulutuslukemia. Tietääkö kukaan muu, mistä voisi löytyä.

Eli 2.2 TiD ajettu 200 000 km ja vm. 2003. Kone varmaan kestää, mutta missä km-määrässä näissä yleensä vaihdetaan ketju. Enkä äkkisältään löydä netistä kiihtyvyys- tai kulutuslukemia. Tietääkö kukaan muu, mistä voisi löytyä.
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
2,2 Tid:n kiihtyvyys katsotaan kalenterista.
Imusarjan nokeentuminen ja EGR:n ongelmat yleisiä.

Imusarjan nokeentuminen ja EGR:n ongelmat yleisiä.
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Näköjään autotalli.comista on kadonnut ne tekniset tiedot joita sieltä ennen löytyi todella hyvin vähän vanhempiinkin malleihin. Harmi. Ruotsinkielinen wikipedia antaa kiihtyvyydeksi 11,0 s.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Kysyin jo aiemmin, mutta mitä huoltamoa suosittelette Espoon lähistöllä, mikä tekisi huollot huolto-ohjelman mukaan? Entä 2.2 TiD:n ketjun vaihtoväli?
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Mårå
Torek auto....entinen Saabin asentaja.
Jaa, että jakoketjun vaihto 2,2 TiD:iin, minä vedin 320 tuhatta samalla ketjulla ja seuraava omistaja jatkoi siitä. Eipä sen ketjun vaihtamiseen ole mitään syytä jos ei oireile jollain tavalla. Laahaimet varmaan on ne jotka siellä kullu mutta "don´t fix it if it works". Sitä että ketju katkeaisi ei kannata murehtia, ei se katkea jahka saa tarvittavan voitelun ja jos ei saa niin koneesta menee jotain muuta paljon ennnen tuota ketjua. 2,2 TiD:in ominaisuus on että ronksuttaa tyhjäkäynnillä ja hiljenee kierroksilla.
EGR järjestelmä aivan paska ja EGR-venttiili järjettömän kallis. Venttiilin perusvika on että kun paskottuu niin jää auki ja auto menee vikatilaan. Venttiilin puhdistus ja vikakoodin poisto noin 15 minuutin homma.....eli kannattaa hommata joku kalikka millä saa vikakoodit pyyhittyä....ei maksa maltaita.
Torek auto....entinen Saabin asentaja.
Jaa, että jakoketjun vaihto 2,2 TiD:iin, minä vedin 320 tuhatta samalla ketjulla ja seuraava omistaja jatkoi siitä. Eipä sen ketjun vaihtamiseen ole mitään syytä jos ei oireile jollain tavalla. Laahaimet varmaan on ne jotka siellä kullu mutta "don´t fix it if it works". Sitä että ketju katkeaisi ei kannata murehtia, ei se katkea jahka saa tarvittavan voitelun ja jos ei saa niin koneesta menee jotain muuta paljon ennnen tuota ketjua. 2,2 TiD:in ominaisuus on että ronksuttaa tyhjäkäynnillä ja hiljenee kierroksilla.
EGR järjestelmä aivan paska ja EGR-venttiili järjettömän kallis. Venttiilin perusvika on että kun paskottuu niin jää auki ja auto menee vikatilaan. Venttiilin puhdistus ja vikakoodin poisto noin 15 minuutin homma.....eli kannattaa hommata joku kalikka millä saa vikakoodit pyyhittyä....ei maksa maltaita.
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Ensimmäistä Saabia ostamassa
Joku häikkä iskenyt tuohon yv-liikenteeseen kun ei tahdo lähteä eteenpäin.. Kai mä sitten tähän kirjotan että olis omasta autosta myynti-ilmotus tuola myyntipalstalla, saattas osua noihin Sun vaatimuksiis 
-örkki-

-örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436