TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Hei.
Nyt, kun uusia autoja ei enää tehdä, niin on pakko yrittää helliä jäljellä olevia, jotta kestäisivät ikuisesti. Aloitin jakohihnan vaihdolla, kun 100tkm tuli täyteen. WISin ohjeen mukaan homma tapahtui ongelmitta, vesipumpun uusin samalla kertaa. Ilokseni huomasin vanhassa pumpussa vuotojälkiä - 20tkm ennen varsinaista vaihtoväliä!
Myös heikentynyt valoteho oli alkanut harmittaa, joten ei muuta kuin xenonkaupasta orkkis Philipsit tilalle ja valkeus koitti! Vanhoissa polttimoissa oli selvästi sakkaa ja samentumaa sisällä. Ero uusien ja vanhojen välillä oli todella selvä!
Samalla kertaa ajattelin hyvää hyvyyttäni vaihtaa myös kytkinnesteen. Akku koteloineen pois ja isolla injektioruiskulla imin ohjetta mukaille nestettä läpi parisen desiä. Säiliöön lisäsin DOT 5.1:tä. Muuten kaikki Ok, paitsi ekasta startista alkaen tuntuu polkimessa selvä narina - paikansin sen melko todennäköisesti pääsylinteriin. Voiko jarrunesteen tyyppi aiheuttaa narinaa? Pitäisikö pysytellä DOT4:ssä? Huomenna kokeilen rasvausta ja jarrunesteen tyypin vaihtoa, katsotaan miten käy. Seuraavaksi mennee pääsylinteri uusiksi...
Listalla on enää sport-alustan vaihto vakiomalliin, parannettuna Koni FSD-sarjalla. Onko kellään kokemuksia ko. iskunvaimentimista vakiojousten kanssa?
P.S. Suosittelen myös manuaalivaihteiston öljyjen vaihtoa. Kustantaa pari kolmekymppiä, omaani laittoivat merkkihuollossa 4dl liian vähän öljyä... Onneksi ei hajonnut. Vaihteiston toiminta parani selvästi.
Nyt, kun uusia autoja ei enää tehdä, niin on pakko yrittää helliä jäljellä olevia, jotta kestäisivät ikuisesti. Aloitin jakohihnan vaihdolla, kun 100tkm tuli täyteen. WISin ohjeen mukaan homma tapahtui ongelmitta, vesipumpun uusin samalla kertaa. Ilokseni huomasin vanhassa pumpussa vuotojälkiä - 20tkm ennen varsinaista vaihtoväliä!
Myös heikentynyt valoteho oli alkanut harmittaa, joten ei muuta kuin xenonkaupasta orkkis Philipsit tilalle ja valkeus koitti! Vanhoissa polttimoissa oli selvästi sakkaa ja samentumaa sisällä. Ero uusien ja vanhojen välillä oli todella selvä!
Samalla kertaa ajattelin hyvää hyvyyttäni vaihtaa myös kytkinnesteen. Akku koteloineen pois ja isolla injektioruiskulla imin ohjetta mukaille nestettä läpi parisen desiä. Säiliöön lisäsin DOT 5.1:tä. Muuten kaikki Ok, paitsi ekasta startista alkaen tuntuu polkimessa selvä narina - paikansin sen melko todennäköisesti pääsylinteriin. Voiko jarrunesteen tyyppi aiheuttaa narinaa? Pitäisikö pysytellä DOT4:ssä? Huomenna kokeilen rasvausta ja jarrunesteen tyypin vaihtoa, katsotaan miten käy. Seuraavaksi mennee pääsylinteri uusiksi...
Listalla on enää sport-alustan vaihto vakiomalliin, parannettuna Koni FSD-sarjalla. Onko kellään kokemuksia ko. iskunvaimentimista vakiojousten kanssa?
P.S. Suosittelen myös manuaalivaihteiston öljyjen vaihtoa. Kustantaa pari kolmekymppiä, omaani laittoivat merkkihuollossa 4dl liian vähän öljyä... Onneksi ei hajonnut. Vaihteiston toiminta parani selvästi.
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Tarkoitit varmaan 50tkm etupellossajpvuorel kirjoitti:Hei.
Nyt, kun uusia autoja ei enää tehdä, niin on pakko yrittää helliä jäljellä olevia, jotta kestäisivät ikuisesti. Aloitin jakohihnan vaihdolla, kun 100tkm tuli täyteen 20tkm ennen varsinaista vaihtoväliä!

Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Mielenkiintoinen homma... enpä ole katsonut, mitä auton huoltovihossa mainitaan, mutta WISsistä löytyi seuraava huomautus kohdasta Saab huolto/diesel Z19DTR:
7) jakohihnan vaihto 120.000 km tai 8 vuoden välein
Jos valitsee Saab huolto/EU tai myöhemmät vuosimallit, niin tulos on
150.000km tai 10 vuoden välein... Ota nyt näistä selvää =)
Olin jo aikaa sitten päättänyt tehdä homman hyvissä ajoin etuveitikkaan, sillä olen kuullut muutamista tapauksista, joissa vesipumppu on lakannut pyörimästä ennen vaihtoväliä. Itse puuhastellen edes kustannukset eivät ole hirmuiset - ainakaan verrattuna siihen vesipumpun kiinnileikkaamiseen... =)
7) jakohihnan vaihto 120.000 km tai 8 vuoden välein
Jos valitsee Saab huolto/EU tai myöhemmät vuosimallit, niin tulos on
150.000km tai 10 vuoden välein... Ota nyt näistä selvää =)
Olin jo aikaa sitten päättänyt tehdä homman hyvissä ajoin etuveitikkaan, sillä olen kuullut muutamista tapauksista, joissa vesipumppu on lakannut pyörimästä ennen vaihtoväliä. Itse puuhastellen edes kustannukset eivät ole hirmuiset - ainakaan verrattuna siihen vesipumpun kiinnileikkaamiseen... =)
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Asiasta hieman ohi: mielestäni Saabilla on tauko ja käynnistys menossa, ja hyvin luultavasti tulemme näkemään ihka uusia Saabbeja 1-2 vuoden sisään.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Mistäs tää nyt on vetästy?juhokare kirjoitti:Asiasta hieman ohi: mielestäni Saabilla on tauko ja käynnistys menossa, ja hyvin luultavasti tulemme näkemään ihka uusia Saabbeja 1-2 vuoden sisään.

Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Niin, Saabhan ei ole enään kait konkassa? Tuo 1-2 vuotta oli vain ennusteeni.baasenar kirjoitti:Mistäs tää nyt on vetästy?juhokare kirjoitti:Asiasta hieman ohi: mielestäni Saabilla on tauko ja käynnistys menossa, ja hyvin luultavasti tulemme näkemään ihka uusia Saabbeja 1-2 vuoden sisään.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Niin sähköautoja joo... ketä se nyt kiinnostaa.juhokare kirjoitti:Niin, Saabhan ei ole enään kait konkassa? Tuo 1-2 vuotta oli vain ennusteeni.baasenar kirjoitti:Mistäs tää nyt on vetästy?juhokare kirjoitti:Asiasta hieman ohi: mielestäni Saabilla on tauko ja käynnistys menossa, ja hyvin luultavasti tulemme näkemään ihka uusia Saabbeja 1-2 vuoden sisään.

Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Jos ei muita, niin kiinnostusta on väitetty löytyvän Kiinasta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Olen ymmärtänyt että noita ei passais sekoittaa, ovat eri aineita..Säiliöön lisäsin DOT 5.1:tä. Muuten kaikki Ok, paitsi ekasta startista alkaen tuntuu polkimessa selvä narina - paikansin sen melko todennäköisesti pääsylinteriin. Voiko jarrunesteen tyyppi aiheuttaa narinaa? Pitäisikö pysytellä DOT4
DOT5 silikonipohjainen
DOT4 glykolipohjainen
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
DOT5 on tosiaan silikonipohjainen muttei DOT 5.1 jota tässä oli käytetty.Frostgrey kirjoitti:Olen ymmärtänyt että noita ei passais sekoittaa, ovat eri aineita..Säiliöön lisäsin DOT 5.1:tä. Muuten kaikki Ok, paitsi ekasta startista alkaen tuntuu polkimessa selvä narina - paikansin sen melko todennäköisesti pääsylinteriin. Voiko jarrunesteen tyyppi aiheuttaa narinaa? Pitäisikö pysytellä DOT4
DOT5 silikonipohjainen
DOT4 glykolipohjainen
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Re: TTID -MY08 100tkm havaintoja ja kytkimen narinaa...
Jos jotakuta aihe kiinnostaa, niin todettakoon, että kytkimen narina katosi kuin tuhka tuuleen vaihdettuani DOT4-nesteet kytkinjärjestelmään. Lupasin samalla itselleni ja autolleni, etten enää yritä keksiä pyörää uudelleen... =) 
