Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja H&M »

Moi

Onko kukaan nyt ratkaissut tätä lämpiämisongelmaa? Joku viestiketju siitä jo olikin...
Itselle vaihdettiin termari pari viikkoa sitten juuri siksi että lämpiää niin hitaasti. Sen jälkeen hidastui entisestään!
Tänä aamuna ajoin 15 km ja ei ottanut normilämpöjä. Moottoritiellä lämmönnousu loppui ja taas kaupunkialueella jatkoi hitaasti. Laitoin lopussa puhaltamaan kuumaa niin alkoi lämmöt laskea!?
Lisäksi pari päivää sitten syttyi moottorin merkkivalo, joka antoi koodin P0116 jäähdytysnesteen lämpötila: piiri, toiminta-alue/teho. Huoltoliikkeen mukaan ei ole mitään tekemistä termarin vaihdon tai hitaan lämpenemisen kanssa.
Kertokaa viisaammat mikä mättää ja miten korjataan!

Ps. huomenna kokeilevat vielä toista termaria. Katsotaan oisko ollut maanantai-kappale.
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Timon »

Itse ihmetellyt samaa. Tosin mulla lämpöjen nousu vain hidastunut, sitten kun saavuttaa puolivälin niin pysyy tasan siinä. Eilen ulkona +6 ja 6 km taajama-ajoa riitti nostamaan lämmöt 1/4. Aiemmin samalla matkalla lämmöt ehtiny hyvin nousta vaakatasoon vaikka pikkupakkasellakii.

Epäilin myös termostaattia ja yritin vaihtaakin sen tuossa viikko sitten, mutta se tyssäsi siihen kun AD:ltä napattu tarviketermostaatti oli väärän mallinen. Kokeiltiin sitten huvikseen tuon autossa paikallaan olleen termostaatin toimivuutta lämmittämällä sitä säilykepurkillisessa vettä. Tuloksena että alkaa aueta siinä 83 asteen kohdalla ja annettaessa jäähtyä myös sulkeutuu samoissa lukemissa. Eikä vuoda.

Termostaatissa luki muuten Waxstat 122 82 C. Eli vissiin 82 C avautumislämpötila.

Nyt herääkin kysymys, mikä muu vaikuttaa lämpöjen nousuun kuin termostaatti???
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ilmastointi. Lämpöneulan nousu hidastuu siinä neljäsosan (täydestä puolivälistä puoliväli) kohdalla, koska ilmastointilaite alkaa siinä kohtaa ottamaan enemmän lämpöä koneelta. Tämän huomaa siitä, että ilmastointi myös nostaa puhallustehoa, kun lämpöpyyntö on 22-23 astetta esimerkiksi. Näin perstuntumalta.

Pitää myös muistaa, että sillä lämpöneulalla ei ole kuin suuntaa antava syy-yhteys moottorin lämpötilaan, näyttää täyttä lämpöä useamman asteen haitarilla esimerkiksi.
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja H&M »

Mutta itsellä tähän aikaan vuodesta ilmastointi aina pois päältä sekä puhallusnopeuden lähes aina säädän manuaalisesti tilanteen mukaan. Esim jos lasi huurussa, kova puhallus mutta kun huurut haihtunu, pienennän puhallusta koneen lämpenemisen nopeuttamiseksi. Eli tässä tapauksessa ei sekään paljon vaikuta tuohon nesteen lämpenemiseen...
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Timon »

Ristom kirjoitti:Ilmastointi. Lämpöneulan nousu hidastuu siinä neljäsosan (täydestä puolivälistä puoliväli) kohdalla, koska ilmastointilaite alkaa siinä kohtaa ottamaan enemmän lämpöä koneelta. Tämän huomaa siitä, että ilmastointi myös nostaa puhallustehoa, kun lämpöpyyntö on 22-23 astetta esimerkiksi. Näin perstuntumalta.
Kyllä, tuon huomioinkin mutten hakenut sitä.

Vajaat kaksi vuotta sitten testasin ihan tarkoituksella tuota lämpeämisnopeutta ja kirjoitin ylös silloin että vielä pikkupakkasillakin reilu 5 kilometriä taajamaa (sama reitti siis aina) riitti nostamaan lämmöt vaakatasoon. Nykyään se ei sitä samalla matkalla tee ja se tässä ihmetyttääkin. Ilmastointi on aina tullut pidettyä automaattiasennossa. Maskinsuojia ei ole tullut tähän mennessä kertaakaan käytettyä, mutta pitänee täksi talveksi rakentaa sellainen.

Eli onko vielä ilmastoinnin ja termostaatin lisäksi lämpenemiseen vaikuttavia tekijöitä? Eli sellaista osaa joka olisi vaihtamisen tarpeessa jolla sais lämpenemisnopeuden takaisin siihen mitä se pari vuotta sitten oli :P

Tai sitten pitää vielä kokeilla kuitenkin vaihtaa tuo termostaatti, jos se vika hyvinkin olisi siinä vaikka toimivalta vaikutti...
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja H&M »

Tänä aamuna taas tarkkailin lämpöä: 6 km josta noin 4 motaria. Lämpömittari nousi ehkä millimetrin. Nyt pidin puhaltimen auto -asennossa ja 22 asteessa. Puhalsi kyllä kädenlämpöistä.
Mutta tuo mittarin nousemattomuus ihmetyttää. Toimiiko se puhtaasti mekaanisesti vai perustuuko johonkin elektroniikkaan? Eli kun antoi vikakoodin P0116 jäähdytysnesteen lämpötila jne, onko mahdollista että se itse anturi on sökö? Eli mittarin nousemattomuus johtuu siitä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mekaaninen moottorin lämpömittari mittaristossa :lol:
No ei nyt sentään :D

Mittaristossa näytetään sitä lämpötilaa, minkä moottoriecu ilmoitaa väylälle. Jos ecuun on syntynyt vikakoodi alhaisesta lämpötilasta, on se todella sitä tai sitten lämpötila-anturi on rikki. Jokin vika siis autossa on.

Anturin vaihto suoralta kädeltä on yksi tapa. Ellei vika tällä häviä, käy auto jostain syystä liian kylmänä. Siihen kait syynä ei oikein voi olla kuin viallinen termostaatti/tiiviste tai se on asennettu väärin.

Yksi tapa olisi lukea obd-pistokkeen kautta testerillä tai lukijalla auton moottorin lämpötila, kun kone on saavuttanut sen lämpötilan minka saavuttaa ja samalla koittaa mitata lämpötilaa erillisellä lämpötila mittarilla jostain sopivasta paikasta esim. termostaattikotelon luota. Sitten verrataan näitä tuloksia ja .....
Useissa yleismittareissa on lämpötilan mittaus erillisellä piuhojen päässä olevalla anturilla. Mitenköhän nämä IR-lämpömittarit toimisivat tässä. Olisipahan yksi hyvä syy ostaa sellainen (uusi lelu) :idea: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Ite kun tuota termostaattia kokeilumielessä kuumensin purkillisessa vettä niin mittasin lämpötilaa IR mittarilla ja sen lisäksi yleismittarin lämpömittarilla ja eroa oli 4-5 astetta (kun veden lämpötila oli välillä 80-90). Tuosta nyt tietysti hankala sanoa kumpi näytti oikeaa, mutta veikkaisin että IR-mittarissa on suurempi virhe. Tarkkoja tuloksia sillä ei siis saa mutta suuntaa antavia lukemia hyvinkin. Ja onhan tuo todella kätevä nopeisiin mittauksiin missä ei aivan asteen tarkkuuksia tarvita.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja H&M »

Päivitystä...
Termari vaihdettiin uudestaan takuuseen ja näytti jo lämpiävänkin hyvin.
Kotipihassa kävi tyhjäkäyntiä muutaman minuutin niin oli syttynyt taas moottorin merkkivalo.
Sen jälkeen huomasin merkillisen ilmiön: lämmöt saa laskemaan reilusti kierrättämällä. Esim motarirampille kiihdyttäessä reilusti 2 ja 3 vedättämällä 5000 asti, laskee lämmöt ehkä noin 1/4 saavutetusta lämmöstä.
Mistä tämä voi johtua?
No, huomenna menee taas pajalle ja vaihdetaan se lämpötila-anturi...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Jotenkin muistelen, että lämpöjen putoaminen kiihdyttäessä on normaalia. Täytyy haeskella, josko löytyy lähde tuolle asialle, vai oliko vain huollon mielipide.. Samoilla asioilla joskus huoltoa vaivanneena, mahdoinko saada sellaisen vastauksen, että kone varautuu kovaan lämpökuormaan...? Voi olla ihan huollon mutuilua, mutta mielenkiintoinen väite..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Korkealle kierrättämällä neste kiertää järjestelmässä ihan eri vauhdilla kuin tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Eli sen jälkeen mittari näyttää todellisempaa keskiarvoa koko jäähdytysnestemäärän lämpötilasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
H&M
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 15:58

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja H&M »

Itse en tätä ilmiötä aiemmin ole huomannut. Pikemminkin vähän kierrättämällä on saanut lämmöt nousemaan nopeammin...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noin sen pitäisi olla jos ei ole jotain hämminkiä järjestelmässä, lämpöä siirtyy reippaasti sylinterikanteen ja sen jälkeen kiertoon, jos moottoria kierrättää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Joo, ei ainakaan WIS:stä löydy perustetta väittämälleni, mutta JC:n esittämä pyörimisnopeus lienee loogisin selitys.

Lämpömittari toimii seuraavasti:

Liike alkaa, kun neste on 50 asteista.
Vaakasuoraan, kun 80 astetta.
Vaakasuorasta, kun 115 astetta.
Punaisella, kun 129 astetta (varoitus ENGINE COOLANT HOT)
Punaiselta, kun 133.

Kiehumispiste pitäisi olla 131 astetta 1,4 barilla.
Termostaatti on paluupuolella.
Viimeksi muokannut Ristom, Ma Marras 26, 2012 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Itse mietiskelin tätä samaista ilmiötä eli lämpöjen laskeminen käytettäessä kovempia kierroksia. Minulle vaihdettiin uusi termostaatti. Vanha todennäköisesti oli 92c(koska lämmöt ei missään tilanteessa moottorin käydessä laskenut vaakatasosta) ja uusi tilalle laitettu 82c(saab on halunnut laskea käyttölämpötilaa syystä tai toisesta). Moottori siis käy viileämpänä kuin ennen jonka huomaa mittarista juurikin kiihdytettäessä. Luulin tätä viaksi kun kuitissa luki että vaihdettu osa olisi termostaatti 92c. No eikun auto tech:in päähän ja testilenkille.

Normaalikäyntilämpötila nyt siis 80-82c techin mukaan. Kun kierrättää moottoria niin lämmöt laskevat n. 77-78c tietämille ja tämähän näkyy lämpötilamittarin liikkeenä, eli viisari putoaa vaakatasosta. Täysin normaali-ilmiö uudella termostaatilla ja vesi todellakin kiertää hieman eri vauhtia kun kierroksia on koneessa, kuten JC mainitsi, ja tämä on "syy" lämpöjen hetkelliseen laskemiseen kun jäähdyttäjästä tulee nopeammin jäähdytettyä vettä. Tämä on hyvää moottorisuunnittelua.

Huomattavaa kuitenkin, kun konetta rasittaa pidempään esim. rata-ajossa tai kiihdyttelee rivakasti useita kertoja peräkkäin niin tällöin kiihdyttäminen ei näy lämpötilamittarin liikkeenä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin