Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
Nostellaan ketjua, kun itselläni ihan samaa ongelmaa mitä ketjun aloittajalla aikoinaan. Kyseessä -04 automaatti Aero ja ei tahdo lämmetä enään millään. Vaihdettu kaksikin termostaattia, mutta ei apua. Jos puhaltimen ottaa pois päältä, niin lämpiää kyllä normaalilukemiin, mutta vie tolkuttoman kauan jopa 0c keleillä. Kovempaa kiihdytettäessä lämmöt laskee, obd lukialla katsoin, kun olin saanut lämmöt nousemaan 89c,niin laski noin 70c josta alkoi taas nousta. Jos tuulettimen laittaa päälle, puhaltamaan vaikkapa +22c, niin lämmöt alkaa laskea. Termostaatit on PCS:ltä Triscan merkkiset ja 88c. Mikä tässä nyt mättää? Onko tuossa vesikierrossa mitään muuta, mikä voisi aiheuttaa tämän?
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
Täällä samaa vikaa -07 aut. 1.8t 9-3. Pikkuhiljaa alkanut lämpömittarin neula roikkumaan vaakatason alapuolella ja yksi kaunis päivä se ei noussut kuin 1/4. No ajattelin, että termostaatti siellä vaihtokunnossa ja laitoin eilen uuden. Vanha oli 82* ja uusi samoin. Eipä vaan korjaantunut vika. Lämmöt nousee tosi hitaasti, eikä neula nouse sinne vaakatasoon. Voisiko olla lämpötilan anturissa vikaa ? Vanha termari nimittäin sulkeutuu ja aukeaa ihan ok keitellessä sitä kattilassa.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
Melkein veikkaisin mittarin askelmoottoria. Uudemmissa surkeita nämä mittarit. Samanlaisia nuo askelmoottorit joka neulalle.
yhteys nimimerkki nappe. Hän on korjannut näitä.
yhteys nimimerkki nappe. Hän on korjannut näitä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
Nyt uudella termostaatilla nousee neula vaakatasoon, mutta todella paljon hitaammin kuin normaalisti. Obd lukija näyttää lämpötilaksi tällöin 80 astetta. Pitkään pysyy siinä n. 60 astetta alkuun. Lämmintä tulee sisälle hyvin, mutta alkaa puhaltamaan kylmänä lähtiessä normaalia myöhemmin, koska lämpö nousee niin hitaasti. Eli uusikin termari vuotaa sen verran, että lämpeneminen hidastuu. Tilasin vielä Wahlerin laatutermarin ja kokeilen sillä uudestaan.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
En voi suositella kuin alkuperäistä, sillä on ainut järkevä takuu 3vuotta.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
Lämpeneminen on hidasta ja se on ihan ominaisuus näissä.
Tämä johtuu monesta tekijästä. Yksi syy tuohon lämpöjen hidastumiseen tietyssä kohdassa on osittain automaatti-ilmaistointi. Kun moottorin lämmöt on nousseet sopivasti, alkaa lämmityslaite lämmittää sisätilaa tehokkaammin ja se sitten hidastaa moottorin lämpöjen nousua tuossa loppuvaiheessa. Eli ei siis ole välttämättä termostaatissa vikaa. Automaattivaihteiset vielä lisäksi lämpiävät vähän hitaammin kuin manuaalit, kun tuossa automaatissa laatikon öljyjen lämmittäminen vie osansa lämpöenergiasta.
Tämä johtuu monesta tekijästä. Yksi syy tuohon lämpöjen hidastumiseen tietyssä kohdassa on osittain automaatti-ilmaistointi. Kun moottorin lämmöt on nousseet sopivasti, alkaa lämmityslaite lämmittää sisätilaa tehokkaammin ja se sitten hidastaa moottorin lämpöjen nousua tuossa loppuvaiheessa. Eli ei siis ole välttämättä termostaatissa vikaa. Automaattivaihteiset vielä lisäksi lämpiävät vähän hitaammin kuin manuaalit, kun tuossa automaatissa laatikon öljyjen lämmittäminen vie osansa lämpöenergiasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
Mulla on nyt muutaman viikon vanha motonetin tarviketermari ja aika nihkeästi sillä lämpömittari nousee vaakaan. Termari on 82 °C ja se pitää nesteen lämmön 79–80 asteessa. Näillä kymmenen asteen pakkasilla ei ihan vaakaan nouse noin 15 kilometrin maantiesiirtymän aikana.
Ajattelin, että nyt pakkasilla ei jaksa tuhrata uutta termaria ja kesällä ei varmaankaan ole mitään ongelmia, niin vaihtamatta se jää silloinkin
Ajattelin, että nyt pakkasilla ei jaksa tuhrata uutta termaria ja kesällä ei varmaankaan ole mitään ongelmia, niin vaihtamatta se jää silloinkin
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
Ei ollut ominaisuus ainakaan mulla, silloin kun tuo termari toimi. Todella nopeesti nousi lämmöt ja puhlalsi kuumaa. Termari vuotaa, jos hitaasti lämpenee.petrisa kirjoitti:Lämpeneminen on hidasta ja se on ihan ominaisuus näissä.
Tämä johtuu monesta tekijästä. Yksi syy tuohon lämpöjen hidastumiseen tietyssä kohdassa on osittain automaatti-ilmaistointi. Kun moottorin lämmöt on nousseet sopivasti, alkaa lämmityslaite lämmittää sisätilaa tehokkaammin ja se sitten hidastaa moottorin lämpöjen nousua tuossa loppuvaiheessa. Eli ei siis ole välttämättä termostaatissa vikaa. Automaattivaihteiset vielä lisäksi lämpiävät vähän hitaammin kuin manuaalit, kun tuossa automaatissa laatikon öljyjen lämmittäminen vie osansa lämpöenergiasta.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Re: Hidas lämpiäminen 9-3 vm 03 1.8t
viewtopic.php?f=15&t=33756&p=836959&hil ... en#p836959
viewtopic.php?f=15&t=52085&hilit=l%C3%A4mpeneminen
viewtopic.php?f=15&t=78369&hilit=l%C3%A4mpeneminen
Lukekaapa nuo keskustelut nyt vaikka ensiksi, jatketaan sitten ....
viewtopic.php?f=15&t=52085&hilit=l%C3%A4mpeneminen
viewtopic.php?f=15&t=78369&hilit=l%C3%A4mpeneminen
Lukekaapa nuo keskustelut nyt vaikka ensiksi, jatketaan sitten ....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)