Latausjännite

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lataisin TTiD:n akkua Ctekin älylaturilla (oranssi 5A talvimalli). Ekalla kerralla laturi meni vihreälle, eli akussa oli laturin mielestä täysi lataus. Muutaman päivän jälkeen (en käyttänyt eberiä kertaakaan esilämmitykseen, kun ei ollut pakkasta) mittasin akun lepojännitteen ja sehän oli 12,4V. Sitten laturi oli 20 tuntia putkeen kiinni akussa ja jurrasi koko ajan lataustilassa, eli akku ei tullut täyteen.

Kävin akkuliikkeessä testauttamassa akun ja sen mukaan patteri on kunnossa ja potkua kyllä löytyy, mutta latausjännite oli tyhjäkäynnillä noin 13,5V. Kierroksia nostamalla päästiin 13,8 volttiin. Onkohan tuossa laturi finaalissa, vai onko näissä fiatin koneissa näin heikko latausjännite..?

Eski

apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2650
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kyllä kai se täytys reilusti yli 14 olla.
No, reilusti ja reilusti, mutta yli kuitenkin.

99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2822
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Oiskohan siinä semmonen kuormituksen mukaan säätyvä latausjännite?
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake MY19
Saab 9-5 2.3t Vector Sedan A MY04 Kesä/harrastepeli

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Niin minustakin pitäisi. Josko joku TTiD:n omistaja viitsisi mitata latausjännitteen kone käynnissä..? Mittasin itse uudestaan ja nyt näytti 14,0V. Pitäisi saada akku latinkiin ja varmistua laturin toiminnasta ennen pakkasten tuloa, jotta uskaltaa käyttää eberiä esilämmitykseen.

Eski

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Oli 14,7 V kun mittailin, tosin jonkun verran aikaa sitten.

Avatar
Recon
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Recon »

Veneen sähköprutkun akkua latailin Ctekillä (Mullti SX 3600) ja sitten ajoaika alkoi merkittävästi pienenemään, vaikka Ctek näytti täyttä latausta.

Akkuliikkeessä testeri näytti akun olevan OK. Kehoittivat välillä lataamaan ns. tavallisella analogisella laturilla täyteen. Olisko ollut joka 4. tai 5. lataus tavallisella, en muista tarkalleen, mutta akku elpyi.

Kuulema latauksessa happojen noustessa ylös Ctek saattaa tunnistaa täyden latauksen liian aikaisin ja siirtyy ylläpitolataukseen.

Teidä sitten olisko tästä ollut kyse, mutta tulipahan mieleen...
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, minullakin on samanlainen kokemus, kun starttailin yhden harrasteauton optiman tyhjäksi ja yritin ladata sitä ctekillä. Laturi väitti akun olevan täysi, mutta eipä ollut. Lopulta vein patterin akkuliikkeen laturiin ja siellä saivat akun takaisin henkiin. Viime talvena yritin kovalla pakkasella ladata uutta AGM-akkua juurikin ctekin xs3600-laturilla, mutta se ei myöskään onnistunut. Ei toimi pakkasessa nuo perus-ctekit, joten ostin tuon oranssin polar-version, joka toimii myös pakkaskelissä ja siinä on recond-elvytystoiminto.

Nyt ongelma ei ole akun lataaminen, se kyllä onnistuu tuolla polar-ctekillä, mutta tuo auton heikko latausjännite arveluttaa, että onko auton laturi kunnossa...

Eski

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Sen laturin nimellijännite pitäisi olla 14 V, paljonkohan se saa heittää että on OK?

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saattoi siinä jotain perää tässä latausjännitteen epäilyssä olla, koska tänään startatessa tuli sidiin ilmoitus "battery not charging, make a safe stop". Mittasin akun navoilta, että eipä lataa ollenkaan. Sama juttu toisella yrittämällä, eli laturi lienee paskana... Muutaman -20 asteen pakkaspäivän akku ja laturi kestivät kuitenkin eberin käyttöä, mutta nyt kelin hieman lauhduttua tuli laturille kilsat täyteen. Onko TTiD:ssä eri laturi kuin TIDissä?

Eski

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 3871
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja VKe »

Hiukan ohi aiheesta...

Kun omassa TTiD:ssä kärvähti laturi (90 tkm ja 3,5 vuotta) niin tilalle laitettiin tarvikelaturi (~500 eur) kun orkkisosaa ei normityyliin ollu saatavilla. Tuo tarvikelaturi kuulemma oli sopiva molempiin, tuon jostain syystä kysyin ennen asennusta...
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Spedepartsilla näyttäisi olevan diisselin latureita, mutta TTID:tä ei mainita erikseen->
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 19595.html

Eski

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1581
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

EPC ei ainakaan listaa DTR:n eri laturia eli sama kait se on.

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2527
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eikös sulla Eski ollut halogeenit?

Jos kattelet niitä vaikka valkosta seinää vasten, niin väriseekö sun valot tyhjäkäynnillä?

Itselläni mitattiin latausjännitettä 14,3V, en tiedä oliko tyhjäkäynnillä vai kierroksilla.

Vaikka toi latausjännite olikin noin korkea, niin silti vähän häiritsee, että (välillä) radio suhisee tyhjäkäynnillä ja valot värisee :?
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Tesla Model S P85 -14 & Saab 9-5 2.0T Aero -11

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, halogeenit on, mutta enpä ole huomannut mitään värinöitä valoissa...

Eski

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nonni, Jyväskylän varaosamafialta löytyi tehdaskunnostettu laturi hyllystä hintaan 270e (+100e runkoveloitus). Latasin akkua yön yli ctekillä ja sain ajettua auton huoltoon 15 kilsaa latausvalo jouluisesti punaisena hehkuen. Laakkosen pihassa alkoi sidiin ilmestyä vaikka mitä varoitusviestiä, joten aika tarkalle meni ettei virta loppunut... Merkkihuollon suorapalvelussa näksäytettiin laturi paikalleen rapiassa tunnissa, joka kustansi 130e.

EDIT: Tässä aikaisempia turinoita 1.9-diisseleiden latureista->
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=101264
130A Denso näytti olevan tämäkin hajonnut tapaus...

Eski

Vastaa Viestiin