Latausjännite

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Laturin kestoon voi vaikuttaa kun laittaa isomman akun 100ah.se oma akku liian pieni niin laturi joutuu liian koville.esim.pensiinimalissa kestää puolet pitempään ja valtra traktorissa 10 000-15 000 tuntia.samaa laturia useissa eri laitteissa jossa se kestää pitempään.
laturi kuumenee kun se joutuu syöttämään max.virtaa akulle lähes aina pienessä ajossa jossa sitä vielä rasittaa 5kw webasto usein turhaa ajossa päällä.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Nyt alkoi TiDS lataamaan kunnolla. Laturin navasta mitaten tuli lukemaksi 14.3 volttia. Startin navasta mitatessa jännite oli 13.9-14 volttia. Akun navoista tai kengistä tulos oli 13.4v.
Liitoksia en sen kummemmin putsannut, muuten kuin mutteria avaamalla ja liitintä nitkuttamalla, kun uusi suora kaapeli oli jo pöydällä. Nyt suoralla piuhalla napa jännite pysyy 14.2-14.4 voltin välillä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Uusi laturi tuli mullekkin ja hintaa operaatiolle tuli 413 euroa kaikkineen. Eli nyt on uusi laturi, akku ja se plus-kaapeli vaihdettuna. Seuraavia tilanteita kohti. Autona siis tuo Riisseli-cabbe.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Itse tutkinut tapausta jonka oireet nämä:

Mielestäni vaisu/turhan pitkä käynnistyminen ja alhainen jännite akulla.

Vuoden vanha 85Ah akku jolle annettu ctekkiä.

Suoraan laturin "navasta" mitattu jännite 14.1-14.4, auton käydessä, jännite akun-navoista 13.4-13.7.

Eli tuollainen vajaa 1 voltti jää matkalla.. Putsasin ja crc kontakti spraylla kyllästin nämä 2 liitosta ( laturin napa ja startin menopaluu napa ), ei vaikutusta.

Onko tuo näissä normaali jännitehäviö vai onko syytä epäillä jo akkua ?

Autona 2008 vuoden 9-3 Tids
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Plussakaapelin hapettuminen on tyyppivika
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

jcarlson kirjoitti:Plussakaapelin hapettuminen on tyyppivika
Juu samaa vaivaa oli mullakin...tällä viikolla herkistelty kaapeleita ja lisätty lisäpiuha suoraan akulle! Oli yli voltin hävikki laturilta akulle :roll: .
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuo lisäplusjohto auttaa hyvin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Meillä myös Eberi oireili liian matalasta jännitteestä, sammui ajon aikana ja merkkivalo poistui kojetaulusta. Jännitteen palautumisen myötä myös Eberi on toiminut moitteetta.
lekenda
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 22:11

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja lekenda »

Jonestone kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Plussakaapelin hapettuminen on tyyppivika
Juu samaa vaivaa oli mullakin...tällä viikolla herkistelty kaapeleita ja lisätty lisäpiuha suoraan akulle! Oli yli voltin hävikki laturilta akulle :roll: .
Eli suomeksi, "suora kaapeli" laturin plus navasta akun plus napaan?

Kuinka suurta kaapelia käytit, itseltä löytyisi valmiina soppeli pätkä 25mm2.. ?
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - NG 9-5 Tid4 Vector vm -10
ex - NG 9-3X BioPower vm -10
ex - OG 9-5 Tid Vector Hirsch vm -08
ex - NG 9-3 Tids Vector vm -08
ex - OG 9-3 Aero ´wannabe viggen´
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse lyötätin sinne kerralla 35mm2-kokoisen kaapelin. Yhteensä 60mm2 (alkuperäinen + uusi).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Kohmelo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2014 22:32

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Kohmelo »

Onko kenelläkään ollut vastavaanlaista ongelmaa, kun käynnistyksen yhteydessä kääntää virta-avaimesta sytytysvirran päälle ja jää tässä vaiheessa ikäänkuin dieseleissä tuttuun tapaan "hehkuttamaan" (kyseessä 2.0t bensa) ja samalla hetken odottelemaan ennen starttausta--> starttauksen jälkeen tauluun lävähtää heti teksti latausongelmasta. Jos auton käynnistää viivyttelemättä samontein virta-avaimesta kääntämällä, mitään ongelmaa ei ole. Valo ei myöskään syty ajon aikana. Auton ostin vuosi sitten ja siitä lähtien olen normaalisti ajellut menemään "ominaisuudesta" huolimatta.
Kohmelo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2014 22:32

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Kohmelo »

Eikö kellään muulla ole ollut vastaavanlaista ongelmaa? Lisäksi nyt ilmeni uusi ongelma saabissani, joka voisi liittyä latausongelmaan.. Käytin autoa päästömittauksessa ja asentaja sanoi, että ei saa mitattua päästöjä, koska latausjännite vaihteli ilman mitään tolkkua -> ei saa mittauspaperille haluttua kierroslukua, vaikka auto kävi tasakaasua. Asentaja epäili vian olevan laturin jännitteensäätimessä. Jännitteensäädin on nytten kuitenkin vaihdettu ja vika ei ole hävinnyt. Elikkäs akku ei kuitenkaan purkaannu ja jos auton käynnistää viiveellä, niin kojetauluun ilmaantuu teksti "battery not charging". Leimakin on menossa umpeen PRKL.
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Täällä on OBD-lukijalla katsottu jännitettä, niin onko se teillä ollut se arvo Voltage at adapter? Ainakaan muuta lukemaa en itse löytänyt Torquesta. Kun on meinaan semmonen homma että se jännite näyttää lukemia 12-13 välillä, mutta laturilta ja akulta mitattuna jännite on 14 pinnassa. Ongelmana on kuitenkin vähävirtaisuus, eli pari kertaa kun kaupungilla ajaa pätkäajoa niin biilistä loppuu virta eikä jaksa käynnistyä.
WIS kertoo että laturi pitäisi ottaa pois alakautta, onko täällä kokemusta jotta onko näin? Eikö mahdu yläkautta?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kuullut, että jotkut ovat sen yläkauttakin saaneet veks, mutta ahtaalta se kyllä vaikuttaa.
Merkkikorjaamo ottaa alakautta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Omaan autoon vaihtoivat laturin yläkautta (en ollut itse näkemässä tapahtumaa). Tulee kuulema kuitenkin yllättävän helposti pois sitä kautta. Hämmästelin vain muutama viikko sitten, kun soittivat huollosta että auto kunnossa, siinä vaiheessa autoa oli rassattu vajaa 3 tuntia (suunniteltu huoltoaika 6 tuntia), missä ei :saab: merkkistä kalustoa normaalisti huolleta. Vaihtoivat samalle kertaa takuuseen lämpötila-anturin ja akun.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Vastaa Viestiin