Latausjännite

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joku kenno on oikosessa jos jännite tuollain laskee irtoakussa. Nykyakut sulfatoituvat todella helposti "alijännitteestä" kun alle 12.45V laskee napajännite, niin sulfatoitumista alkaa tapahtua. Akuissa joissa on paljon kylmäkäynnistysvirtaa niin se rakenne on sellainen että kennojen levyt ovat niin lähellä toisiaan ettei sinne paljoa tarvitse sulfaattia muodostua, että kennot "kasvavat yhteen" ja ovat sitten oikosessa... Eli käyttäjälähtöinen ongelma :mrgreen:

Kun ei huvita akkuja uusia vähän väliä niinpä käytän talviaikaan autoni akkuja kerran 2kk välein laturin perässä.. ja yhen pari kertaa kesän aikana. Ellei toisin ole tarvetta toimia. Yhtään akkua ei toistaiseksi ole noista autoista hajonnut tällä menetelmällä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^Jep, ex-käyttäjän aiheuttama ongelma, sillä olemme omistaneet tämän Saabin vasta kuukauden ajan :) Laturi oli loppuunkulunut (Denso 130A, toinen jo oli siis menossa, eka kesti 43tkm, toinen 43tkm-213tkm, ja tämä Bosch (tai siis korjattuun sellaiseen, Boschin runkoon kuitenkin tehty) on asennettu paikalleen juuri ennen joulua. Saa nähdä onko sen pitkäikäisempi kuin aiemmat Densot.

Varmaan jotain sulfidimoskaa tms. on siellä kennoissa. Lisäksi akkukaapeleiden navat olivat hapettuneet. Varmaan on melkein uusi akku mennyt pilalle ymmärtämättömyyden vuoksi kun ei oltu tajuttu kiinnittää huomiota huonoon latausjännitteeseen (toisaalta nämä ng-kolkit eivät osaa sytyttää perinteistä latausvaloa silloin kun lataus loppuu, ja se on aika huono homma!).
Edesmennyt appiukkoni kehoitti kääntämään lyijyakut väärinpäin ja ravistelemaan niitä jotta niistä sai lyijykuonat irti kennojen väleistä, ja jossei se auttanut niin piti vaihtaa hapot ja akkuvedet. Näissä nykyaikaisemmissa akuissa kait kuonaa on hankalampi saada irti kuin ikivanhoista lyijyakuista? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Latausjännite jopa 15v. Huolestutaanko vai kovaa ajoa?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kuulostaa aika kovalle tuo 15v.. Kuumeneeko muuten akun napa ja onko akku missä kunnossa? Voikohan laturi tai säädin kosahtaa niinpäin et antaa ladata yli?

Meillä mitattu niin S60 -01 lataa lukijan mukaan 14,4-14,7v, sitten S40 -00 (menny laturi marraskuus ja akku uutena vuotena) 14,4-14,5v ja tonnari jännitesäätimen vaihon jälkeen lataa edun mukaan 13,9-14,2.

PS. Kyllä voi jännitesäädin hajota niin että ylilataa. Jos alkaa nousta yli 15v tason ni laturi tutkintaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja APS »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 29, 2014 17:27
...

Alkuperäisestä pluskengästä lähtee kaksi ohuempaa kaapelia ruuvikiinnikkeillä ja yksi paksumpi on puristus/juotos/jokumuu-tyyppisellä kiinteällä kiinnityksellä.

...
Puritko tuon paksun kaapelin vanhan puristusliitoksen? Vai poikki vaan ja uutta puristusta tilalle?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muistikuvat noin kaukaa on hieman hatarat mutta kyllä taisin pätkäistä kaapelin poikki vanhan kengän juuresta. Näin sai siistit pilaamattomat säikeet hyvin siihen uuteen puristusliitokseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja APS »

Näin vähän itsekin ajattelin. Punaiset on hiukan pidemmät vs maakaapelit. Kiitos!
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja APS »

Tonnari88 kirjoitti:
Ke Tammi 17, 2018 18:05
Latausjännite jopa 15v. Huolestutaanko vai kovaa ajoa?
Mitäs tämän kanssa kävi? Mielenkiinnosta kyselen, kun prätkässä aikoinaan antoi jännitteensäädin liikaa läpi ja akku pullistui.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

APS kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 18:07
Tonnari88 kirjoitti:
Ke Tammi 17, 2018 18:05
Latausjännite jopa 15v. Huolestutaanko vai kovaa ajoa?
Mitäs tämän kanssa kävi? Mielenkiinnosta kyselen, kun prätkässä aikoinaan antoi jännitteensäädin liikaa läpi ja akku pullistui.
Tuota noin. Sen verran on vettä virrannut joissa, että muistikuvat on hatarat. Akkukaapelit vaihdoin ainakin, mutta kyllä se laturikin lopulta lakkasi kokonaan lataamasta ja meni vaihtoon.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Vastaa Viestiin