Latausjännite
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Latausjännite
Näkyy 120 ja 155 sitten olevan Boschin tekeleitä vastaavasti.
Re: Latausjännite
Aika monesta 1.9-diisselistä on laturi poksahtanut noin 100tkm ajettuna, joten melkeinpä kannattaa henkisesti varautua laturin uusimiseen noilla kilsoilla... Ainakin jos konehuoneesta löytyy tällainen 130A Denso ->
Tilalle kelpaa siis tehdaskunnostettu Elstock 28-5619 ->
http://www.elstock.dk/visvare.php?nr=28 ... n&menu=omb
Mittasin huvikseni myös uuden laturin toimintaa ja nyt latausjännite näytti olevan 14,1V ja akun lepojännitekin oli 12,75V. Akkua ei siis vielä ole vaihdettu ja "leimojen" mukaan on auton alkuperäinen Saab Genuine 80A -patteri vuodelta 2008.
Eski
Tilalle kelpaa siis tehdaskunnostettu Elstock 28-5619 ->
http://www.elstock.dk/visvare.php?nr=28 ... n&menu=omb
Mittasin huvikseni myös uuden laturin toimintaa ja nyt latausjännite näytti olevan 14,1V ja akun lepojännitekin oli 12,75V. Akkua ei siis vielä ole vaihdettu ja "leimojen" mukaan on auton alkuperäinen Saab Genuine 80A -patteri vuodelta 2008.
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Latausjännite
Toistaiseksi Länkkäri on luvannut maksaa puolet laturista...
Eski
Eski
Re: Latausjännite
No vähän tuoreempia mittauksia, 123 tkm, 4,5 vuotias TTiD,Ristom kirjoitti:Oli 14,7 V kun mittailin, tosin jonkun verran aikaa sitten.
13,5 V tyhjäkäynnillä ajon jälkeen eilen
12,1 V aamulla ennen starttia Eberin käydessä
12,8 V startin jälkeen
13,0 V 1500 - 2000 rpm
12,6 V Defan ylläpitolaturissa sammutuksen jälkeen
13,1 V Defan ylläpitolaturissa 2,5h jälkeen, valo vihreällä.
14,0 V Defan ylläpitolaturissa 4h jälkeen, valo vilkku-vihreä
Vaihtoajan sain perjantaille. Akku on uusittu 9kk sitten.
Re: Latausjännite
Hmm... 08 TTiD ja 131tkm ajettu. 50km ajon jälkeen 13,4v. Tätä ennen 20 min eberiä.
Täytynee pyhien jälkeen tilata Neo Brothersilta uusi Denso kohtuullisella 174£ hinnalla.
Täytynee pyhien jälkeen tilata Neo Brothersilta uusi Denso kohtuullisella 174£ hinnalla.
93SC TTiD
Re: Latausjännite
Tulipa vaihdettua itsekin akku, kun ei enää jaksanut pyörittää kylmänä käyntiin -8 asteen pakkasella. Osasyynä saattaa olla se, että tuli ajeltua synnytyssairaalaan urku auki ja hirmu kiireellä nappasin avaimet pois. Rattilukko jäi varmaan auki ja tyhjäsi akun. Uusi akku on Go4 jossa on melkein samat kylmäkäynnistysomisaisuudet ja 80Ah akku. Entinen alkuperäinen GM:n akku oli 85Ah ja se olikin jo melkein 5 vuotta vanha.
Vanhalla akulla auto joskus "korahti" käyntiin. Uudella ei ole sitä tehnyt. On se tuo sähkö ihmeellinen asia!
Vanhalla akulla auto joskus "korahti" käyntiin. Uudella ei ole sitä tehnyt. On se tuo sähkö ihmeellinen asia!
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Latausjännite
Täh? Siis kuluu virtaa, jos rattilukko ei mene päälle?vili1 kirjoitti:... Rattilukko jäi varmaan auki ja tyhjäsi akun. ...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Latausjännite
Kyllä näin tekee, ihan sama jos sammutat auton ja jätät avaimet virtalukkoon (sport-sedanissa), niin akku tyhjenee varmasti. Ei ole tähän hätään tietoa miten äkkiä, mutta kuitenkin.
Re: Latausjännite
Eikös tästä ollu jo joskus aiemminkin puhetta ja muistaakseni joku viisas silloin tiesi kertoa ettei rattilukko itsessään kuluta virtaa (vissiin on vaan sähkömoottori tms joka tarviaa sähköä ainoastaan silloin kun avautuu/sulkeutuu). Kai tuo virrankulutus johtuu siitä, että avaimen ollessa paikallaan autossa on käynnissä jotain muita toimintoja, jotka sitä virtaa syö. Eli rattilukko sinällään ei akkua tyhjennä, mutta noi oheistoiminnot sitä virtaa kuluttaa...
Ja viisaammat korjaa jos puhuin ihan huuhaata
Ja viisaammat korjaa jos puhuin ihan huuhaata
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Latausjännite
Noinhan se menee. Syypää akun tyhjenemiseen ei ole tosiaankaan rattilukko, vaan useiden eri sähköjärjestelmien jääminen päälle. Ne eivät siis mene "uneen", vaan ne ovat siinä tilassa kuin autossa olisi avaimet virtalukossa. Järjestelmä voi mennä sekaisin useista eri syistä mm. tuo avaimien liian nopea riuhtaisu virtalukosta.
Virtaa kuluu silloin kun avaimet ovat paikoillaan virtalukossa yllättävän paljon. Tästä asiasta on muistaakseni maininta myös ohjekirjassa. Tuota vikatilannetta ei tietenkään aina voi tietää ja siten voi seurata ikävä yllätys. Niitä äkkinäisiä virta-avaimen liikkeitä kannattaa kuitenkin välttää.
Virtaa kuluu silloin kun avaimet ovat paikoillaan virtalukossa yllättävän paljon. Tästä asiasta on muistaakseni maininta myös ohjekirjassa. Tuota vikatilannetta ei tietenkään aina voi tietää ja siten voi seurata ikävä yllätys. Niitä äkkinäisiä virta-avaimen liikkeitä kannattaa kuitenkin välttää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Latausjännite
Vastasin siis tuossa aiemmin juurikin tuohon karitammen toteamukseen, että jos rattilukko ei mene päälle, niin virtaa kuluu...
Re: Latausjännite
Juu kyllä mä sen uskon, että virtaa menee kun avain on virtalukossa. Tämän huomaa, jos ropailee autoa ja starttaa sen jälkeen. Mielestäni rattilukko auki ja avain virtalukossa tarkoittavat eri asiaa. Ihmettelin tuon ensimmäisen tapauksen virrankulutusta.
Re: Latausjännite
Noh, suora tai epäsuora syy tuo rattilukko. Akku oli jokatapauksessa tyhjä!
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Latausjännite
Eihän tuossa mitään epäselvää pitäisi olla
Tavallaan rattilukko ja virtalukko ovat samaa asiaa tietyssä mielessä. Aina kun avaimet ovat paikoillaan on rattilukko auki ja taas kun avaimet eivät ole paikoillaan on rattilukko kiinni.
CIM yksikkö hoitaa tätä kokonaisuutta. Rattilukon tai virtalukon vika, toimintahäiriö tmv aiheuttaa CIM yksikölle myös vikatoiminnon ja se jättää suuren joukon sähköjärjestelmiä päälle. Näin siis käy vaikka avaimet eivät ole virtalukossa, kun tulee toimintahäiriö. Mikäli avaimet jää virtalukkoon on se käyttäjän vika.
Tavallaan rattilukko ja virtalukko ovat samaa asiaa tietyssä mielessä. Aina kun avaimet ovat paikoillaan on rattilukko auki ja taas kun avaimet eivät ole paikoillaan on rattilukko kiinni.
CIM yksikkö hoitaa tätä kokonaisuutta. Rattilukon tai virtalukon vika, toimintahäiriö tmv aiheuttaa CIM yksikölle myös vikatoiminnon ja se jättää suuren joukon sähköjärjestelmiä päälle. Näin siis käy vaikka avaimet eivät ole virtalukossa, kun tulee toimintahäiriö. Mikäli avaimet jää virtalukkoon on se käyttäjän vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)