Latausjännite

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo jännite on selvästi liian alhainen, ja voi aiheuttaa mitä mielikuvituksellisimpia oireita, myös noita mainittuja. Lisäksi akku ei lataudu täyteen ja voi tämä rasittaa laturiakin turhaan. Pikaisesti tuo kaapeli vaihtoon ja kannattaa miinuspuolenki än häviöt tarkistaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, saattaahan se eberikin häiriintyä tuosta virran vähyydestä, mutta voihan se liittyä tavanomaisiin eberin älyboksin sekoiluihin. Meillä TTIDin latausjännite on useimmiten 14V myös esidin mukaan. Esidin Crank voltage on kyllä usein noin 10V tasolla, mutta myös akusta mittaamalla ollaan heti startin jälkeen 14V tasolla. Itse ostin äskeittäin uuden akun, kun vanha ei enää suostunut millään latautumaan täyteen. Sekä uusi, että vanha patteri on Exide EA852, eli 85Ah/800A palikka, joka maksaa motonetissä 139e.

Eski
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Itsekin tuon lisäkaapelin laitoin viime viikolla uusine akunkenkineen ja latausjännite muuttui 13,5->14,1.
Jäi kuitenkin askarruttamaan aikaisemmin mainitut sulakkeet johdon molempiin päihin.
Mun yleismittarointi-taidot rajoittuu aika tehokkaasti jännitteen mittaamiseen suoraan akun navoilta.
Minkähän kokoiset sulakkeet siellä mahtaisi olla riittävät?
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sulakekoko määräytyy johdon paksuuden mukaan. Mitä paksumpi johto, sitä isomman sulakkeen voi laittaa. Sulakkeen tarkoitus kun on katkaista virta ennen kuin se pääsee nousemaan niin suureksi että johto ei sitä enää kestä. Miten paksua kaapelia sinne on vedetty?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Laitoin 20mm2 johtoa.
9-3 SC -08 1.9TTiD, 900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sinne sopii sitten aika iso sulake, luokkaa 50-80 A
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja SS »

Sulakkeena näppärin lienee ns. midi/"dieselsulake" joita löytyy ainakin 100A asti:
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/382/ ... -sulakkeet
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481755/D ... ulakerasia
Jep, saattaahan se eberikin häiriintyä tuosta virran vähyydestä, mutta voihan se liittyä tavanomaisiin eberin älyboksin sekoiluihin. Meillä TTIDin latausjännite on useimmiten 14V myös esidin mukaan. Esidin Crank voltage on kyllä usein noin 10V tasolla, mutta myös akusta mittaamalla ollaan heti startin jälkeen 14V tasolla
Mulla tuo crank voltage oli laturissa vietetyn yön jälkeen 10V, aiemmin jännite oli lähempänä 9V luokkaa. Startin jälkeen eSID näytti 12V pintaan josta se työmatkalla hitaasti kipusi 13,6V tasolle. Tuo aiemmin yleismittarilla mittaamani 13,3V näkyi muuten myös eSID:n kautta, joten aika hyvin täsmää tuo mittaustieto.

Kokeilin kaapelien liittimiä ajon jälkeen ja laturin pään liitin oli tulikuuma, jostain myös tuli lämmenneen muovin haju. Muut liittimet oli kylmiä, joten tuossa se vikapaikka on. Tarvinnee ryhtyä kaapelin vaihto- tai lisäyspuuhiin ja katsoa onko vaikutusta eberiin. Miinuskengän liitoksen olen jo aiemmin korjannut, siinä oli samaa vikaa.

Eberi on toiminut useamman vuoden moitteetta, nyt merkkivalo saattaa joskus syttyä, mutta sammuu melkein samantien. Voihan tietty olla, että jotain on sieltäkin hajonnut. Tappokytkin on paikoillaan ekaa syksyä, joten tarttee tsekata että eberi saa virtaa.

Joku johtoja tarkemmin tutkinut... mitä kautta nuo originaalikaapelit oikein menee? Ilmeisesti laturilta tulee johto solenoidille ja siitä eteenpäin akulle? Ei vaan konehuonetta kurkkimalla selvinnyt mitä kautta kaapelit kiertää ja miten pitkiä nuo on.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja SS »

Oli laturin pään liitin karmeassa kunnossa ja muovieristeet sulaneet päältä. Katkaisin vanhan liiittimen irti, putsasin kiiltävää kuparia näkyviin ja juotin päähän pienen kaasutohon avulla uuden liittimen. Pitäisi auttaa, jos auton saisi käyntiin :-(

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7#p1177584

Edit: Auttoi se, nyt latausjännite 14V luokkaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Jep, saattaahan se eberikin häiriintyä tuosta virran vähyydestä, mutta voihan se liittyä tavanomaisiin eberin älyboksin sekoiluihin. Meillä TTIDin latausjännite on useimmiten 14V myös esidin mukaan. Esidin Crank voltage on kyllä usein noin 10V tasolla, mutta myös akusta mittaamalla ollaan heti startin jälkeen 14V tasolla. Itse ostin äskeittäin uuden akun, kun vanha ei enää suostunut millään latautumaan täyteen. Sekä uusi, että vanha patteri on Exide EA852, eli 85Ah/800A palikka, joka maksaa motonetissä 139e.

Eski
Miten vanha Exide käyttäytyi kun ei suostunut latautumaan täyteen? Meidän omassamme on ihan uuden näköinen Exide EA852 jonka lepojännite on luokkaa 12,3V eli aika huono? Laturi on uusi, akunkengät on juotettu, ja latausjännite on jotain 14V:n luokkaa. Lepojännite tippuu tuollaiseen lukemaan minuutin kulutua moottorin sammuttamisesta (ja saman se teki myös kun latasin akkua 12h akkulaturilla).
Voisiko tuollainen puolalainen akku olla laadukkaampi kuin Exide: https://www.motonet.fi/fi/tuote/903017/ ... 175xK175-- ?
Bilteman hopea-kalsiumakuista on itselläni eritäin hyviä kokemuksia, mutta niiden korkeus taitaa olla 190mm, kun näissä kolkeissa korkeuden tulisi olla 175mm.

Edit: sopiiko ng-kolkkiin 190mm:n korkuinen akku vai vastaako jo silloin konepeltiin? Akkukaapeleissa näyttäisi olevan sen verran varaa että niiden puolesta pitäisi onnistua.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä siinä vanhassa akussa muuta erikoista ollut kuin se, että se ei latautunut täyteen. Lepojännite oli aina jossain alle 12,5V tasolla. Akkulilikkeen testien mukaan akussa ei ollut mitään vikaa, mutta se oli puolityhjä, vaikka olin juuri ladannut sen ctekillä. Ctekin "akkutesteri", joka näyttää ledeillä akun varausta, oli aina keltaisella tai punaisella. Nyt uudella Exidellä tuokin ledihimmeli pysyy enimmäkseen vihreällä, vaikka en ole juurikaan akkua lataillut ctekillä. Ehkä kerran koko talvena. Myös lepojännite pysyy hyvin jossain 12,5V tienoilla. Latasin myös sen vanhan exiden useamman päivän irrallaan perinteisellä akkulaturilla, kuten akkupajalla suosittelivat. Onpahan nyt ainakin jonkinlainen vara-akku. Saappia tarvitaan käytännössä joka päivä, niin oli helpompaa ostaa uusi akku suosiolla.

Noista Puolan akuista olen joskus kuullut hieman arveluttavia tarinoita, joten itse en niitä omaan autooni halua. Tietysti jos on aikaa ja huvia vaihtaa akkuja jatkuvasti, niin takuut noissakin on aika pitkät. Tosin matkankeskeytyksiä tulee herkästi ja niistä seuraa omat haasteensa :D Joku ainakin kyllästyi ja kolmannen takuuvaihdon kohdalla vaihtoi merkkiä...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ettei Eski sinunkin kolkissasi olisi samaa vikaa kuin omassamme, eli pluskaapeli on hapettunut, siis myöskin laturin päästä? Itse vaihdoin omaamme uuden (tai siis tehdaskorjatun 140A:n Boschin) laturin, juotin molemmat akunnavat, ja ihmettelin miksi silti latausjännite oli ainoastaan 13,8-14,1V. En jaksanut alkaa juottamaan sitä ohutta pluskaapelia sieltä laturin luota kuntoon, vaan vedin sen rinnalle uuden 25mm2:n monisäikeisen johdon laturilta akulle. Nyt Näyttää lataavan akun navoista mitattuna 14,45V joka on jo ihan ok, eli akku oikeasti latautuukin.

Jos akku pitää vielä vaihtaa, niin haen kyllä tälläisen: https://www.ikh.fi/fi/akku-bosch-85ah-s ... 175-bs5010
Samanlainen on ollut Ducatossani jo ainakin 7 vuotta, ja se on edelleen uudenveroinen. Pääsääntöisesti on tullut ajettu muutaman kilometrin matkoja rautakauppoihin ja kaatopaikalle, ja olen käyttänyt Webastoa AINA, siis jopa kesäaamuisin kun on ollut vesihöyryä kabiinissa. Tuollaista akkua suosittelen itseni lisäksi muillekin.

Edit: kävin vertailun vuoksi mittailemassa Ducatoni akun (Bosch Silver Plus S5 100Ah) lepojännitteen, ja se oli 12,73V. Ducato oli seissyt pari vuorokautta muutaman asteen pakkasessa. Mittasin myös latausjännitteen, heti startista alkoi tulemaan akunnavoille 14,5V. Aika hyvin ikivanhalta 130A:n Boschin laturilta, ja ainakin 7-vuotiaalta akulta.
Kait akkukin kestää pitkää jos vaan laturi on kunnossa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, voihan tuossa jotain häikkääkin olla, mutta toisaalta taas tuo uusi akku pysyy latingissa, kuten vanhakin Exide aikanaan uutena. Näissä "nykyautoissa" akkujen sanotaan kestävän 4-5 vuotta ja siinä ikähaarukassa tuo vanha Exide jo on. Muistini mukaan latausjännite on akulta mittamalla ollut aina 14V tasolla sen jälkeen kun plus-kaapelin akunkenkä uusittiin. Sitä ennen oltiin aina alle 14V. Nyt mittasin huvikseni lepojännitteen ja se oli 12,89V ja ctekin ledikin vilkutti vihreää. Kannattaa kokeilla akun "keittämistä" perusteellisesti perinteisellä akkulaturilla, jos siihen on mahdollisuus. Näillä ctekeillä tms. "älylatureilla" ei saa tyhjään akkuun virtaa kunnolla.

Eski
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Siihen on olemassa ihan syynsä miksi älylaturi ei lähde lataamaan latauskelvotonta akkua... Kiehuttamista ei voi missään tapauksessa suositella turvallisuuskysymysten takia. Lopuksi vielä jos akusta löytyy AGM tai EFB merkinnät niin peltipöntöllä ei missään tapauksessa saa mennä lataamaan em. akkuja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja Eski »

Latauskelvoton akku on mielestäni aivan eri asia kuin tuollainen puolityhjä, josta ei oikeilla akkutestereillä löydy mitään vikaa. Akkuliikkeessä kuitenkin antoivat tuon neuvon, että tuollaista Exiden perusakkua kannattaisi "kiehuttaa" muutama päivä perinteisellä laturilla, jotta sen saisi elvytettyä täyteen iskuun. Akku on tietenkin irroitettava auton sähköjärjestelmästä ennen tuollaista keittämistä. Ctekin ns. perusmallit eivät ladanneet edes uutta akkua pakkasella käytännössä ollenkaan, vaan laturi meni ylläpitoon vaikka akku oli vajaa. Itselläni on ctekin polar-malli, jossa on pakkastoiminto erikseen ja ainakin uuteen akkuun sillä saa virtaa myös pakkasella...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Latausjännite

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jotain omituista puoli vuotta vanhassa Exiden 85Ah/800A:n akussamme on, sillä se latautuu aivan liian nopeasti "täyteen" (Siis Bilteman 5A:n älyttömällä laturilla, 2h:n latauksen jälkeen jännite on mukamasti jo 14,79V) eikä se kuitenkaan pidä latausjännitettä kunnolla, muutamassa tunnissa lepojännite tippuu taasen lukemaan 12,4V (otin viimeksi latauksen jälkeen akun miinuskengän irti, eli Saabi ei pura varausta vaan akku tyhjenee itsestään).
En jaksanut pelleillä tuon Exiden kanssa kauempaa vaan hain IKH:ltä tuon: https://www.ikh.fi/fi/akku-bosch-85ah-s ... 175-bs5010 josta maksoin 135e, takuu 2 vuotta.
Bosch on ollut latautumassa nyt jo 5h, ja lupaavalta vaikuttaa, sillä nyt napajännite ladattaessa on vasta 13,6V, akku saattaa oikeasti latautuakin.

Tilasin Aditalta vielä ostamaani Elstockin kunnostamaan Boschin 140A:n laturiin alkuperäisen Boschin säädinpaketin, kuulemma Elstock käyttää laadukkaita tarvikesäätimiä, mutta mukavampi laittaa sinne oikea Bosch tilalle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin