Latausjännite
Re: Latausjännite
Joku kenno on oikosessa jos jännite tuollain laskee irtoakussa. Nykyakut sulfatoituvat todella helposti "alijännitteestä" kun alle 12.45V laskee napajännite, niin sulfatoitumista alkaa tapahtua. Akuissa joissa on paljon kylmäkäynnistysvirtaa niin se rakenne on sellainen että kennojen levyt ovat niin lähellä toisiaan ettei sinne paljoa tarvitse sulfaattia muodostua, että kennot "kasvavat yhteen" ja ovat sitten oikosessa... Eli käyttäjälähtöinen ongelma
Kun ei huvita akkuja uusia vähän väliä niinpä käytän talviaikaan autoni akkuja kerran 2kk välein laturin perässä.. ja yhen pari kertaa kesän aikana. Ellei toisin ole tarvetta toimia. Yhtään akkua ei toistaiseksi ole noista autoista hajonnut tällä menetelmällä.
Kun ei huvita akkuja uusia vähän väliä niinpä käytän talviaikaan autoni akkuja kerran 2kk välein laturin perässä.. ja yhen pari kertaa kesän aikana. Ellei toisin ole tarvetta toimia. Yhtään akkua ei toistaiseksi ole noista autoista hajonnut tällä menetelmällä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Latausjännite
^Jep, ex-käyttäjän aiheuttama ongelma, sillä olemme omistaneet tämän Saabin vasta kuukauden ajan Laturi oli loppuunkulunut (Denso 130A, toinen jo oli siis menossa, eka kesti 43tkm, toinen 43tkm-213tkm, ja tämä Bosch (tai siis korjattuun sellaiseen, Boschin runkoon kuitenkin tehty) on asennettu paikalleen juuri ennen joulua. Saa nähdä onko sen pitkäikäisempi kuin aiemmat Densot.
Varmaan jotain sulfidimoskaa tms. on siellä kennoissa. Lisäksi akkukaapeleiden navat olivat hapettuneet. Varmaan on melkein uusi akku mennyt pilalle ymmärtämättömyyden vuoksi kun ei oltu tajuttu kiinnittää huomiota huonoon latausjännitteeseen (toisaalta nämä ng-kolkit eivät osaa sytyttää perinteistä latausvaloa silloin kun lataus loppuu, ja se on aika huono homma!).
Edesmennyt appiukkoni kehoitti kääntämään lyijyakut väärinpäin ja ravistelemaan niitä jotta niistä sai lyijykuonat irti kennojen väleistä, ja jossei se auttanut niin piti vaihtaa hapot ja akkuvedet. Näissä nykyaikaisemmissa akuissa kait kuonaa on hankalampi saada irti kuin ikivanhoista lyijyakuista?
Varmaan jotain sulfidimoskaa tms. on siellä kennoissa. Lisäksi akkukaapeleiden navat olivat hapettuneet. Varmaan on melkein uusi akku mennyt pilalle ymmärtämättömyyden vuoksi kun ei oltu tajuttu kiinnittää huomiota huonoon latausjännitteeseen (toisaalta nämä ng-kolkit eivät osaa sytyttää perinteistä latausvaloa silloin kun lataus loppuu, ja se on aika huono homma!).
Edesmennyt appiukkoni kehoitti kääntämään lyijyakut väärinpäin ja ravistelemaan niitä jotta niistä sai lyijykuonat irti kennojen väleistä, ja jossei se auttanut niin piti vaihtaa hapot ja akkuvedet. Näissä nykyaikaisemmissa akuissa kait kuonaa on hankalampi saada irti kuin ikivanhoista lyijyakuista?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Latausjännite
Latausjännite jopa 15v. Huolestutaanko vai kovaa ajoa?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Latausjännite
Kuulostaa aika kovalle tuo 15v.. Kuumeneeko muuten akun napa ja onko akku missä kunnossa? Voikohan laturi tai säädin kosahtaa niinpäin et antaa ladata yli?
Meillä mitattu niin S60 -01 lataa lukijan mukaan 14,4-14,7v, sitten S40 -00 (menny laturi marraskuus ja akku uutena vuotena) 14,4-14,5v ja tonnari jännitesäätimen vaihon jälkeen lataa edun mukaan 13,9-14,2.
PS. Kyllä voi jännitesäädin hajota niin että ylilataa. Jos alkaa nousta yli 15v tason ni laturi tutkintaan.
Meillä mitattu niin S60 -01 lataa lukijan mukaan 14,4-14,7v, sitten S40 -00 (menny laturi marraskuus ja akku uutena vuotena) 14,4-14,5v ja tonnari jännitesäätimen vaihon jälkeen lataa edun mukaan 13,9-14,2.
PS. Kyllä voi jännitesäädin hajota niin että ylilataa. Jos alkaa nousta yli 15v tason ni laturi tutkintaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Latausjännite
Puritko tuon paksun kaapelin vanhan puristusliitoksen? Vai poikki vaan ja uutta puristusta tilalle?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Latausjännite
Muistikuvat noin kaukaa on hieman hatarat mutta kyllä taisin pätkäistä kaapelin poikki vanhan kengän juuresta. Näin sai siistit pilaamattomat säikeet hyvin siihen uuteen puristusliitokseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
Näin vähän itsekin ajattelin. Punaiset on hiukan pidemmät vs maakaapelit. Kiitos!
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Latausjännite
Mitäs tämän kanssa kävi? Mielenkiinnosta kyselen, kun prätkässä aikoinaan antoi jännitteensäädin liikaa läpi ja akku pullistui.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Latausjännite
Tuota noin. Sen verran on vettä virrannut joissa, että muistikuvat on hatarat. Akkukaapelit vaihdoin ainakin, mutta kyllä se laturikin lopulta lakkasi kokonaan lataamasta ja meni vaihtoon.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"