Latausjännite
Latausjännite
Lataisin TTiD:n akkua Ctekin älylaturilla (oranssi 5A talvimalli). Ekalla kerralla laturi meni vihreälle, eli akussa oli laturin mielestä täysi lataus. Muutaman päivän jälkeen (en käyttänyt eberiä kertaakaan esilämmitykseen, kun ei ollut pakkasta) mittasin akun lepojännitteen ja sehän oli 12,4V. Sitten laturi oli 20 tuntia putkeen kiinni akussa ja jurrasi koko ajan lataustilassa, eli akku ei tullut täyteen.
Kävin akkuliikkeessä testauttamassa akun ja sen mukaan patteri on kunnossa ja potkua kyllä löytyy, mutta latausjännite oli tyhjäkäynnillä noin 13,5V. Kierroksia nostamalla päästiin 13,8 volttiin. Onkohan tuossa laturi finaalissa, vai onko näissä fiatin koneissa näin heikko latausjännite..?
Eski
Kävin akkuliikkeessä testauttamassa akun ja sen mukaan patteri on kunnossa ja potkua kyllä löytyy, mutta latausjännite oli tyhjäkäynnillä noin 13,5V. Kierroksia nostamalla päästiin 13,8 volttiin. Onkohan tuossa laturi finaalissa, vai onko näissä fiatin koneissa näin heikko latausjännite..?
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Latausjännite
Kyllä kai se täytys reilusti yli 14 olla.
No, reilusti ja reilusti, mutta yli kuitenkin.
No, reilusti ja reilusti, mutta yli kuitenkin.
Re: Latausjännite
Oiskohan siinä semmonen kuormituksen mukaan säätyvä latausjännite?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Latausjännite
Niin minustakin pitäisi. Josko joku TTiD:n omistaja viitsisi mitata latausjännitteen kone käynnissä..? Mittasin itse uudestaan ja nyt näytti 14,0V. Pitäisi saada akku latinkiin ja varmistua laturin toiminnasta ennen pakkasten tuloa, jotta uskaltaa käyttää eberiä esilämmitykseen.
Eski
Eski
Re: Latausjännite
Oli 14,7 V kun mittailin, tosin jonkun verran aikaa sitten.
Re: Latausjännite
Veneen sähköprutkun akkua latailin Ctekillä (Mullti SX 3600) ja sitten ajoaika alkoi merkittävästi pienenemään, vaikka Ctek näytti täyttä latausta.
Akkuliikkeessä testeri näytti akun olevan OK. Kehoittivat välillä lataamaan ns. tavallisella analogisella laturilla täyteen. Olisko ollut joka 4. tai 5. lataus tavallisella, en muista tarkalleen, mutta akku elpyi.
Kuulema latauksessa happojen noustessa ylös Ctek saattaa tunnistaa täyden latauksen liian aikaisin ja siirtyy ylläpitolataukseen.
Teidä sitten olisko tästä ollut kyse, mutta tulipahan mieleen...
Akkuliikkeessä testeri näytti akun olevan OK. Kehoittivat välillä lataamaan ns. tavallisella analogisella laturilla täyteen. Olisko ollut joka 4. tai 5. lataus tavallisella, en muista tarkalleen, mutta akku elpyi.
Kuulema latauksessa happojen noustessa ylös Ctek saattaa tunnistaa täyden latauksen liian aikaisin ja siirtyy ylläpitolataukseen.
Teidä sitten olisko tästä ollut kyse, mutta tulipahan mieleen...
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Re: Latausjännite
Jep, minullakin on samanlainen kokemus, kun starttailin yhden harrasteauton optiman tyhjäksi ja yritin ladata sitä ctekillä. Laturi väitti akun olevan täysi, mutta eipä ollut. Lopulta vein patterin akkuliikkeen laturiin ja siellä saivat akun takaisin henkiin. Viime talvena yritin kovalla pakkasella ladata uutta AGM-akkua juurikin ctekin xs3600-laturilla, mutta se ei myöskään onnistunut. Ei toimi pakkasessa nuo perus-ctekit, joten ostin tuon oranssin polar-version, joka toimii myös pakkaskelissä ja siinä on recond-elvytystoiminto.
Nyt ongelma ei ole akun lataaminen, se kyllä onnistuu tuolla polar-ctekillä, mutta tuo auton heikko latausjännite arveluttaa, että onko auton laturi kunnossa...
Eski
Nyt ongelma ei ole akun lataaminen, se kyllä onnistuu tuolla polar-ctekillä, mutta tuo auton heikko latausjännite arveluttaa, että onko auton laturi kunnossa...
Eski
Re: Latausjännite
Sen laturin nimellijännite pitäisi olla 14 V, paljonkohan se saa heittää että on OK?
Re: Latausjännite
Saattoi siinä jotain perää tässä latausjännitteen epäilyssä olla, koska tänään startatessa tuli sidiin ilmoitus "battery not charging, make a safe stop". Mittasin akun navoilta, että eipä lataa ollenkaan. Sama juttu toisella yrittämällä, eli laturi lienee paskana... Muutaman -20 asteen pakkaspäivän akku ja laturi kestivät kuitenkin eberin käyttöä, mutta nyt kelin hieman lauhduttua tuli laturille kilsat täyteen. Onko TTiD:ssä eri laturi kuin TIDissä?
Eski
Eski
Re: Latausjännite
Hiukan ohi aiheesta...
Kun omassa TTiD:ssä kärvähti laturi (90 tkm ja 3,5 vuotta) niin tilalle laitettiin tarvikelaturi (~500 eur) kun orkkisosaa ei normityyliin ollu saatavilla. Tuo tarvikelaturi kuulemma oli sopiva molempiin, tuon jostain syystä kysyin ennen asennusta...
Kun omassa TTiD:ssä kärvähti laturi (90 tkm ja 3,5 vuotta) niin tilalle laitettiin tarvikelaturi (~500 eur) kun orkkisosaa ei normityyliin ollu saatavilla. Tuo tarvikelaturi kuulemma oli sopiva molempiin, tuon jostain syystä kysyin ennen asennusta...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Latausjännite
Spedepartsilla näyttäisi olevan diisselin latureita, mutta TTID:tä ei mainita erikseen->
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 19595.html
Eski
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 19595.html
Eski
Re: Latausjännite
EPC ei ainakaan listaa DTR:n eri laturia eli sama kait se on.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Latausjännite
Eikös sulla Eski ollut halogeenit?
Jos kattelet niitä vaikka valkosta seinää vasten, niin väriseekö sun valot tyhjäkäynnillä?
Itselläni mitattiin latausjännitettä 14,3V, en tiedä oliko tyhjäkäynnillä vai kierroksilla.
Vaikka toi latausjännite olikin noin korkea, niin silti vähän häiritsee, että (välillä) radio suhisee tyhjäkäynnillä ja valot värisee
Jos kattelet niitä vaikka valkosta seinää vasten, niin väriseekö sun valot tyhjäkäynnillä?
Itselläni mitattiin latausjännitettä 14,3V, en tiedä oliko tyhjäkäynnillä vai kierroksilla.
Vaikka toi latausjännite olikin noin korkea, niin silti vähän häiritsee, että (välillä) radio suhisee tyhjäkäynnillä ja valot värisee
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Latausjännite
Jep, halogeenit on, mutta enpä ole huomannut mitään värinöitä valoissa...
Eski
Eski
Re: Latausjännite
Nonni, Jyväskylän varaosamafialta löytyi tehdaskunnostettu laturi hyllystä hintaan 270e (+100e runkoveloitus). Latasin akkua yön yli ctekillä ja sain ajettua auton huoltoon 15 kilsaa latausvalo jouluisesti punaisena hehkuen. Laakkosen pihassa alkoi sidiin ilmestyä vaikka mitä varoitusviestiä, joten aika tarkalle meni ettei virta loppunut... Merkkihuollon suorapalvelussa näksäytettiin laturi paikalleen rapiassa tunnissa, joka kustansi 130e.
EDIT: Tässä aikaisempia turinoita 1.9-diisseleiden latureista->
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=101264
130A Denso näytti olevan tämäkin hajonnut tapaus...
Eski
EDIT: Tässä aikaisempia turinoita 1.9-diisseleiden latureista->
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=101264
130A Denso näytti olevan tämäkin hajonnut tapaus...
Eski