Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Klaus Santanen
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Marras 27, 2012 07:54

Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja Klaus Santanen »

Eilen syttyi yhtäkkiä moottorin häiriövalo, kuitenkaan mitään viestiä ei SIDiin tullut. Samalla lakkasi Shift Up-valo toimimasta. Onkohan näillä jotain yhteyttä toisiinsa, tai siis luultavasti on, mutta osaako joku kertoa tarkemmin missä voisi olla vika? Auto toimii kyllä muuten täysin nromaalisti ja tehot löyty. Kyseessä 9-3 ss aero -04.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja karg »

Paikkakuntatieto näkyviin, niin esim. joku lähistöllä oleva Tech2-tyyppi voinee auttaa vikakoodien selvittelyssä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kristallipallo halkesi just tänä aamuna, joten suosittelen käymään testerillä lukemassa vikakoodit. Testereitä löytyy myös harrastajilta, joten paikkakunnasta riippuen apua voi olla tarjolla muuallakin kuin marmoritiskillä...

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin, ja ei tarvitse olla välttämättä Tech2.
Harrastajilta löytyy muitakin testereitä ja/tai Op-Com:ja, jotka kyllä lukee vikakoodit.
Saattaa lähistöltä toki löytyä tech-harrastajakin, mutta vianetsinnässä/vikakoodinluvussa ei välttämätöntä.

Joten kuten edellä todettu, niin paikkakuntaa vaan tiedoksi. Tämän jälkeen auttajien on helpompi sillä alueella ilmoittautua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja 773E »

9-3 Aero SS vm. 2003 ja moottorin häiriövalo syttyi myös täällä. Auto tuntuu toimivan kuitenkin aivan normaalisti. Tosin ehkä vähän voimakkaammassa kiihdytyksessä saattaa kuulostaa siltä, että kuuluisi vaimeaa pörinää edestä, mitä ei aiemmin ole kuulunut (tämä on vain mutua, enkä ole tästä mitenkään 100% varma...). Voikohan joku pakosarjaan, putkistoon, tms liittyvä vuoto laukaista vikakoodin palamaan?

Anyway, olisiko pk-seudulla avuliasta vikakoodinlukijasaabistia, joka voisi tulla vikakoodit tuosta mun kulkineestani lukemaan vai mitenkä tämän asian kanssa kannattaisi edetä? Kaikki muutkin vinkit aiheen tiimoilta ovat erittäin tervetulleita.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Uskaltaa sillä autolla nyt jonkin verran ajaa sievästi, vaikka vikavalo palaa. Ei mihinkään pitkille reissuille ennenkuin syy on selvillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

773E kirjoitti:9-3 Aero SS vm. 2003 ja moottorin häiriövalo syttyi myös täällä. Auto tuntuu toimivan kuitenkin aivan normaalisti. Tosin ehkä vähän voimakkaammassa kiihdytyksessä saattaa kuulostaa siltä, että kuuluisi vaimeaa pörinää edestä, mitä ei aiemmin ole kuulunut (tämä on vain mutua, enkä ole tästä mitenkään 100% varma...). Voikohan joku pakosarjaan, putkistoon, tms liittyvä vuoto laukaista vikakoodin palamaan?

Anyway, olisiko pk-seudulla avuliasta vikakoodinlukijasaabistia, joka voisi tulla vikakoodit tuosta mun kulkineestani lukemaan vai mitenkä tämän asian kanssa kannattaisi edetä? Kaikki muutkin vinkit aiheen tiimoilta ovat erittäin tervetulleita.
Itsellä tuli sama vika. Kone 2.2tid.
Kolmosvaihteella voimakkaasti kiihdyttäessä leikkasi yhtäkkiä kierrokset ja laittoi vikatilaan. Uudelleenkäynnistys ja auto toimi normaalisti loput 450km. Yöksi akun liittimet irti ja aamulla oli vikakoodi lähtenyt. Auto toimi normaalisti sen jälkeisen 500 km reissun, kunnes loppusuoralla päätin jälleen kiihdyttää kolmosella voimakkaammin ja heitti jälleen check engine- vikavalon tauluun ja safe-moodin päälle.
Veikkaan jotain pientä ilmavuotoa jossain, koska oma auto kärsii myös satunnaisista käynnistyshäiriöistä.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

jn1981 kirjoitti:
773E kirjoitti:9-3 Aero SS vm. 2003 ja moottorin häiriövalo syttyi myös täällä. Auto tuntuu toimivan kuitenkin aivan normaalisti. Tosin ehkä vähän voimakkaammassa kiihdytyksessä saattaa kuulostaa siltä, että kuuluisi vaimeaa pörinää edestä, mitä ei aiemmin ole kuulunut (tämä on vain mutua, enkä ole tästä mitenkään 100% varma...). Voikohan joku pakosarjaan, putkistoon, tms liittyvä vuoto laukaista vikakoodin palamaan?

Anyway, olisiko pk-seudulla avuliasta vikakoodinlukijasaabistia, joka voisi tulla vikakoodit tuosta mun kulkineestani lukemaan vai mitenkä tämän asian kanssa kannattaisi edetä? Kaikki muutkin vinkit aiheen tiimoilta ovat erittäin tervetulleita.
Itsellä tuli sama vika. Kone 2.2tid.
Kolmosvaihteella voimakkaasti kiihdyttäessä leikkasi yhtäkkiä kierrokset ja laittoi vikatilaan. Uudelleenkäynnistys ja auto toimi normaalisti loput 450km. Yöksi akun liittimet irti ja aamulla oli vikakoodi lähtenyt. Auto toimi normaalisti sen jälkeisen 500 km reissun, kunnes loppusuoralla päätin jälleen kiihdyttää kolmosella voimakkaammin ja heitti jälleen check engine- vikavalon tauluun ja safe-moodin päälle.
Veikkaan jotain pientä ilmavuotoa jossain, koska oma auto kärsii myös satunnaisista käynnistyshäiriöistä.
Tere

Koin vanhan auton kanssa samat tuskat ja itselläni vika paikallistui Turbon alipainesäätimen letkuun.
Metrin pätkä sopivaa kumiletkua lähimmästä motonetistä ja ongelma poistui..

Niin siis koneena oli tuo 2.2 tid
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Hdjanne kirjoitti:
jn1981 kirjoitti:
773E kirjoitti:9-3 Aero SS vm. 2003 ja moottorin häiriövalo syttyi myös täällä. Auto tuntuu toimivan kuitenkin aivan normaalisti. Tosin ehkä vähän voimakkaammassa kiihdytyksessä saattaa kuulostaa siltä, että kuuluisi vaimeaa pörinää edestä, mitä ei aiemmin ole kuulunut (tämä on vain mutua, enkä ole tästä mitenkään 100% varma...). Voikohan joku pakosarjaan, putkistoon, tms liittyvä vuoto laukaista vikakoodin palamaan?

Anyway, olisiko pk-seudulla avuliasta vikakoodinlukijasaabistia, joka voisi tulla vikakoodit tuosta mun kulkineestani lukemaan vai mitenkä tämän asian kanssa kannattaisi edetä? Kaikki muutkin vinkit aiheen tiimoilta ovat erittäin tervetulleita.
Itsellä tuli sama vika. Kone 2.2tid.
Kolmosvaihteella voimakkaasti kiihdyttäessä leikkasi yhtäkkiä kierrokset ja laittoi vikatilaan. Uudelleenkäynnistys ja auto toimi normaalisti loput 450km. Yöksi akun liittimet irti ja aamulla oli vikakoodi lähtenyt. Auto toimi normaalisti sen jälkeisen 500 km reissun, kunnes loppusuoralla päätin jälleen kiihdyttää kolmosella voimakkaammin ja heitti jälleen check engine- vikavalon tauluun ja safe-moodin päälle.
Veikkaan jotain pientä ilmavuotoa jossain, koska oma auto kärsii myös satunnaisista käynnistyshäiriöistä.
Tere

Koin vanhan auton kanssa samat tuskat ja itselläni vika paikallistui Turbon alipainesäätimen letkuun.
Metrin pätkä sopivaa kumiletkua lähimmästä motonetistä ja ongelma poistui..

Niin siis koneena oli tuo 2.2 tid
Kiitos vinkistä.
Mistäpäin tuo alipainesäätimen letku löytyy? Turbosta lähtee?
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja 773E »

Vikakoodit luettu (kiitoksia eräälle avuliaalle Ooppelikuskille)! ;)

Tämä löytyi:
P0137-00 O2 Sensor circuit low voltage (Bank 1 Sensor 2)

Tämä viitannee siis lambda-anturiin (kakkoslambdako?). Onko tuo se lambda, mikä tulee putken maanpinnan suuntaiselle osalle auton alla?

Sen verran taustaa, että auto sai päivää ennen valon syttymistä pienen osuman putkeen (kiitos Mikkolan Shellin pesupaikalle kertyneen yli 10cm pystysuoran polanteen). Voisikohan tuo aiheuttaa jonkin ilmavuodon ja sitäkautta vääriä lambdan arvoja? Mitenhän tästä eteenpäin?

Oisko seuraavassa järkeä:
- vikakoodin nollaus ja seuranta, tuleeko koodi uudelleen?
- mahdollisen vuodon tutkinta ja paikkaus tarvittaessa
- uuden lambdan asennus ja johtojen tarkistus.

Autoon on hiljattain vaihdettu uudet lambdat. Könyttiin vielä auton alla kuikuilemassa, niin mitään avoreikiä ei ole, mutta lambdaa ennen on yks sauma, mikä saattaa herättää epäilyksiä, onko sittenkään tiivis. Ei sieltä paikallaan kaasutellessa ainekaan silmiin osunut, että jokin vuotaisi. Veto päällä saattaa kuitenkin tilanne olla toinen...

Uskaltaako tuolla ajaa vikakoodien nollauksen jälkeen normaalisti vai hajotanko vain jotain? Voiko katalysaattori hajota? Tai moottori?

Monta kysymystä, mutta tiedän että täältä foorumilta löytyy jeesiä aloittelevalle saabistille. :)
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kakkoslambdan jännite matala, eli todennäköisimmin anturi rikki. Löytyy auton alta katin jälkeen joo, ei ihan pienestä osumasta pitäisi hajota. Oliko uusi anturi alkuperäinen Bosch vai nimetön tarvike? Jos jälkimmäinen niin syy on huonossa anturissa.
Kannattaa ensimmäisenä katsoa miltä siellä näyttää ja tarkistaa johto sekä liitin, mutta todennäköisimmin anturi vaihtoon.
Ei hajoa mikään kakkoslambdan viallisuudesta eikä vaikuta ajettavuuteen, sen tehtävä on vain valvoa katalysaattoria lainsäädännön vaatimana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Siinäpä se jcarlson jo asiaa kertoikin.

Kannattaa nyt kuitenkin tarkistaa vielä se, ettei siellä putkessa ole pientäkään vuotokohtaa. Tuo putken osuman saaminen ja ko. vian ilmaantuminen jotenkin vahvistaisi tätä käsitystä. Jos siellä on vuotokohta, niin sieltä menee ilmaa (niin ihmeelliseltä kuin se tuntuukin) putkeen ja edelleen lambda-anturille ja se aiheuttaa juuri sille tuon alhaisen jännitteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja 773E »

Poistin vikakoodin akunnavan irroittamalla 10 minuutiksi. Kävin heittämässä n. 50km testilenkin eikä vikavalo syttynyt uudelleen. Muutenkin auto toimi aivan normaalisti. Nyt pakoputkesta ei edes kuulunut mitään ylimääräisiä imu- tai vuotoääniä.

Pitää nyt seurata tilannetta, syttyykö valo uudelleen. Mitä olette mieltä, olisiko lambda kuitenkaan ainakaan kovin pahasti rikki, kun vajaan tunnin auton käynnissäolon aikana moottorin vikavalo ei syttynyt? Alan ehkä epäillä, että putkesta löytyy yks sauma just ennen kakkoslambdaa, mikä saattaa antaa hiukan periksi ja ottaa ylimääräistä ilmaa sisäänsä, jos putki osuu maahan... Lambda johtoineen päällisin puolin näytti ehjältä, kun auton alla tuli hieman könyttyä. Ykkös- ja kakkoslambda ovat molemmat Boscheja.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Moottorin häiriövalo syttyi 9-3 SS Aero

Viesti Kirjoittaja 773E »

Päivitetäänpäs tämän mun tapauksen ratkaisu, jos tästä jollekin olisi myöhemmin iloa.

Eli mulla moottorin vikavalo syttyi nollausten jälkeen uudelleen samalla kakkoslambdan liian pieneen jännitteeseen viittaavalla syyllä. Samoin edestä moottoritilasta alkoi kuulumaan alati selkeämpää pörinää. Syylliseksi paljastui lopulta pakoputken downpipe, joka oli irronnut ahtimesta, kun pultit oli löysällä. Yks pulteista oli jopa tippunu ja kaks muuta löysällä. Kiristysten ja vikakoodin nollauksen jälkeen auto toimii taas normaalisti ilman mitään ylimääräisiä ääniä. Toivotaan että nyt vika pysyy poissa. 8)
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Vastaa Viestiin