Saabini -03 ss ajettu (186tkm) alkoi syksyn mittaan pikkuhiljaa oireilla tyhjäynnillä, täristi aivan kuin diessel ja pientä kalkatusta joka oli hankalaa paikallistaa. Ensin lyhyissä jaksoissa ja sitten tämä ärsyttävä dieselmäinen käytös alkoi olla joka päiväistä. 2500 -3500 kierrosta tuntuin jo hurjalta tämän jyrinän takia. Ensin epäiltiin ilmastointia tämä laitatettiin , sitten kaksoismassa vauhtipyörää josta löytyi pientä väljää.. tämäkin korjattiin. Tärinä hieman vaimeni mutta oli edelleen lähes jokapäiväistä. Nyt sitten viimein avattiin jakopää ja sieltähän vika viimein löyty. Tasapainoakselin laahain oli kahtena palana toinen osa siellä missä kuuluukin ruuvinsa ympärillä ja toinen noin 10cm pituinen pala öljypohjassa. Tämä karkuteille eksynyt pala ei onneksi ollut tehnyt öljypohjassa mitään vahinkoa ja onnionnettomuudessa ettei ollut hypännyt ketjujen väliin. Tasapaino akselin ketju oli siis pyörinyt aivan löysänä syksystä asti tähän päivään ja suunnilleen yhdellä kädellä pujotettavissa pois Sellainen surullinen tarina meikäläisellä oli kerrottavana Onko kellää muilla ollu samanmoisia tapauksia tai samantyyppisiä oireita ?
Omassa SS 03:ssa ketjunkiristin oli jäänyt jumiin ja aiheutti samat ongelmat. Autolla oli ajettu noin 190000. Kuulemma tota ongelmaa noissa esiintyy. Töineen ja osineen hinta n. 850 €
Voi vaan ihmetellä tälläisiä lapsellisia vikoja kuin ketjunkiristäjän porsiminen.. Onkohan pelkän kiristäjän vaihtaminen ennaltaehkäisevänä huoltotoimenpiteenä kallis? Olettaen, että kaikki muut osat ovat ok niin jos avaisi jakopään ja vaihtaisi ketjunkiristäjät sekä TP-akselin että jakoketjun..
Treellä sanoivat, että TP-akselin ajoittaminen vaatii saab-erikoistyökalun, pitäneekö paikkaansa?
Onko joku tehnyt jakopää remppaa itse? Mistä olette hommaillut osia, jossain nettiputkilla oli koko sarjoja myynnissä, TP + nokkaketju.
Varmaan ois fiksua vaihtaa vesipumppu samalla niin ei tarttis sen erikoistyökalua.
Tasapainoakseli sarja on aika kiinalaisen olonen.
Nokkaketju sarja vaikuttaa orkkikselta.
Vesipumppu mallia kiina, tosin ei sivuilla väitetäkkään että olis orkkis.
Vielä pitäs saada ne nokan lukituspalikat jostain...
Harmillista että tämä B2x4 moottorin murheenkryyni esiintyy myös B207:ssa. Tonnarissahan yksi tapa ratkaísta asia oli poistaa koko tasapainoketju käytöstä ja useimmiten ei värinät kuulemma juurikaan lisääntyneet normaalikäytössä. Onkohan tätä konstia kokeiltu B207:ssa?
MarkusJ kirjoitti:Harmillista että tämä B2x4 moottorin murheenkryyni esiintyy myös B207:ssa. Tonnarissahan yksi tapa ratkaísta asia oli poistaa koko tasapainoketju käytöstä ja useimmiten ei värinät kuulemma juurikaan lisääntyneet normaalikäytössä. Onkohan tätä konstia kokeiltu B207:ssa?
Tasapainoketju pyörittää B207:ssa myös vesipumppua.