9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Sain tuossa Saabilleni melko tylyn tuomion eli moottorista sylinteri rikki. Kovin tarkkaan en harmitukseltani korjaamon kaverin kertomusta kuunnellut, mutta ilmeisesti tarkoittaa hyvinkin pitkälti koko moottorin vaihtoa, jos haluaa vielä korjata. Joko koko moottorin tai ns. puolimoottorin vaihtoa. Joka tapauksessa tulisi monen tonnin remontti korjaamon tyypin mukaan.

Auto oireili viikonlopusta lähtien sillä tavalla, että moottori kävi epätasaisesti ja kaasua painaessa nykimistä (mikä ei liene ihme, kun kolmella "pytyllä" käy). Lisäksi oli ajanut moottoritilaan öljykorkin kautta jonkin verran öljyä.

Summa summarum kuulisin mielelläni kokemuksianne tai vinkkejä siitä, mitä tällaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä?

t. epätoivoinen saabisti
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikä moottori kyseessä? Paljonko ajettu(mielenkiinnosta vain)

Jos kyseessä on 2 litrainen bensiini, siis 1,8t, tai 2,0t niin sylinterin ollessa rikki ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtomoottori, tai vaihtopuolimoottori. Alulohko on ns. kertakäyttötavaraa eikä sitä voi porata.

Edit:
Näin tietenkin mikäli diagnoosi on oikea.. Mikä liike diagnoosin teki? Hävittikö nesteitä? Öljyä tai jäähdytysnestettä? Aika lieviltä oireilta kuulostaa nuo mainitsemasi epätasainen käynti ja nykivä kiihdytys. Vastaavaa voi aiheuttaa paljon yksinkertaisemmat viat mm. puolavika, tulppavika..

Onko vikakoodit luettu, ja mitä ne kertoivat?
Viimeksi muokannut Pakari, To Tammi 03, 2013 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Aivan, jäipä mainitsematta.
Eli kyseessä 1.8t bensamoottori, joten jää vaihtoehdoiksi juurikin nuo mainitut koko- tai puolimoottorin vaihto...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Huomaa ed. viestin edit kohta. Kävin syömässä välillä ja tuli mietiskeltyä asiaa. Mikä liike teki diagnoosin?

Vaihtomoottoreita kannattaa kysellä mm. autopurkaamoilta ja vaikka ruotsista, sieltä saa kohtuu edullisesti käsittääkseni niitä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Niin,

ei kai tuosta diagnoosista satavarma voi olla, mutta tuntematta asiaa sen tarkemmin kuulosti kyllä uskottavalta ja perusteelliselta amatöörin korvaan tapa, jolla olivat asiaa tutkineet. Eihän tämä mikään merkkiliike ollut, mikä diagnoosin teki, mutta kokemusta tästä Turkulaisesta korjaamosta kyllä löytyy (en nyt viitsi nimiä tämän tarkemmin mainita). En tiedä vielä, mitä vikakoodit olivat kertoneet ja järkevää olisi varmasti toki kuulla toiseltakin korjaamolta näkemys viasta/vioista.

Öljyä oli kuitenkin hävittänyt, jäähdytysnestettä ei. Olivat lisäksi korjaamolla mitanneet ainakin sylinterien puristuspaineita ja yhdestä ne olivat kadonneet.

Noita purkaamojen moottoreitakin mietin, mutta niissäkin lienee omat riskinsä, ettei olla vaihdon jälkeen pian samassa tilanteessa. Tällä moottorilla oli muuten ajettu mittarin mukaan (olen toinen omistaja) n. 180 000 kilometriä, että ei niitä kovin paljoa tälle "motille" ehtinyt kertymään...
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Moro

Rohkeasti vaan käytetty mylly purkuautosta Ruotsista, ei parane hankkia autosta joka on keulamällätty.
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Timon »

Pakarin kanssa samoilla linjoilla, ennenkuin ostaa kalliin puolimoottorin niin varmistuis että diagnoosi on tosissaan oikea. Yllättävän lievältä kuulostaa jos sylinterivaurio aiheuttaa ainoastaan epätasaista käyntiä, mutta kai sekin lie sitten mahdollista. Toisen mielipiteen kuitenkin itse ottaisin. :roll:

Noita purkuautoja näkee toisinaan myös Suomessa (mm. myyntipalstalla tais joskus olla purettavaksi päätynyt sportsedani), eli nettiä selailemalla varmaan löytää purkukoneen suht sopivaan hintaan. Uusi kone kun taitaa useemman tonnin kustantaa ja siihen vielä asennus päälle niin kallistuisin itse ainakin purkukoneen suuntaan. Eikä nää kaikki hajoo 180 tkm kohdalla :)

Nimim. 244 000 täynnä ja vielähän toi kulkee. Nyt kun tän sanoin niin seuraavalla reissulla varmaan laukee kokonaan :lol:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja karitammi »

ebay(.de, co.uk ja ehkä .com) kannattaa katsoa kanssa, jos diagnoosi vahvistuu.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mistähän pääteltiin, että nimenomaan sylinteri on rikki? Äskettäin näin yhden samanlaisen 1.8t-koneen avattuna, josta oli yksi mäntä haljennut ja eipähän siihen tarvinnut koko konetta vaihtaa...

Tuosta löytyy tarvittaessa uusia patoja edukkaasti ->
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... h=90_34_82

Eski
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Pakari »

http://www.maptunparts.se/motordelar/mo ... 07e-l.html

Tuoltakin kannattanee kysellä jos nyt on oikeasti tilanne se, että moottori tarvitsee vaihtaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ehdottomasti kyllä kysyisin toisen mielipiteen pelkästään noiden oireiden perusteella. Tuossa konkurssissa satanen tai pari hyvämaineiseen merkkihuoltoon ei enää paljoa paina ja hyvässä lykyssä voi säästää niitä tuhatlappusia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Kiitoksia kaikille vinkeistä,

haastattelin tuossa lisää korjaamon kaveria ja kertoi havainneensa moottorin lohkossa vaurioita. Eivät kuitenkaan ilmeisesti kovin paljon olleet konetta purkaneet, koska sanoi että lopulliset vauriot näkee vasta kun pääsee syvemmälle moottoria tutkimaan.

Vikaselosteessa lukee "3. sylinterissä erittäin runsas ohivuoto kampikammioon, mäntä tai sylinteri vaurio". Tarkoitus on kuitenkin viedä auto toiselle korjaamolle, jossa asiaa ehkä voidaan tutkia tarkemmin.

Tuolta Ruotsista käytettyjä moottoreitakin katselin osoitteesta http://www.bildelsbasen.se/
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kun vika lopullisesti selviää, käytkö kirjoittamassa että mikä oli se lopullinen syy ja mahdollinen arvio siitä mikä sen olisi aiheuttanut korjaamon mielestä. Kuinkas autoa on huollettu, onko ajettu longlife öljynvaihto-ohjelmalla?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

Lopullinen selvitys vie varmasti aikaa, mutta käyn toki päivittämässä kuulumisia.

Auto on ollut yleensä kerran vuodessa huollossa. Longlife öljynvaihto-ohjelmalla on ajettu vaikka kilometrejä vuodessa onkin kertynyt korkeintaan noin 15 000 km.
KamiKaze
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 10:45

Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki

Viesti Kirjoittaja KamiKaze »

No niin,

nyt on hieman uutta tietoa kerrottavana. Eli tämä kyseinen 1.8t 9-3 (vm. 2004) yksilö, jolla ajettu n. 180 000 on nyt toisella korjaamolla saanut uutta diagnoosia. Tämä viimeisin vielä hyvin alustava diagnoosi olisi se, että yksi moottorin venttiileistä olisi "palanut".

Kuulostaisiko tämä asiaan paremmin vihkiytyneiden mielestä mahdolliselta vialta aikaisemmin mainittujen oireiden (nykiminen, tehojen katoaminen, epätasainen käynti, öljyä pukkasi moottoritilaan) perusteella?

Vielä en kyllä suostu huokaisemaan helpotuksesta, koska tämä tehty uusi diagnoosi on vielä hyvin alusta kun moottorin kantta ei ole vielä avattu. Kansi tullaan vielä avaamaan ja sieltähän voi edelleen löytyä viaksi se alkuperäinen eli sylinteri/mäntä -vika. Huomattavasti huokeammaksi tuon uuden diagnoosin korjaaminen tulisi, joten toivotaan parasta ja pelätään pahinta, vai miten se kulunut sanonta nyt meni...
Vastaa Viestiin