9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Sain tuossa Saabilleni melko tylyn tuomion eli moottorista sylinteri rikki. Kovin tarkkaan en harmitukseltani korjaamon kaverin kertomusta kuunnellut, mutta ilmeisesti tarkoittaa hyvinkin pitkälti koko moottorin vaihtoa, jos haluaa vielä korjata. Joko koko moottorin tai ns. puolimoottorin vaihtoa. Joka tapauksessa tulisi monen tonnin remontti korjaamon tyypin mukaan.
Auto oireili viikonlopusta lähtien sillä tavalla, että moottori kävi epätasaisesti ja kaasua painaessa nykimistä (mikä ei liene ihme, kun kolmella "pytyllä" käy). Lisäksi oli ajanut moottoritilaan öljykorkin kautta jonkin verran öljyä.
Summa summarum kuulisin mielelläni kokemuksianne tai vinkkejä siitä, mitä tällaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä?
t. epätoivoinen saabisti
Auto oireili viikonlopusta lähtien sillä tavalla, että moottori kävi epätasaisesti ja kaasua painaessa nykimistä (mikä ei liene ihme, kun kolmella "pytyllä" käy). Lisäksi oli ajanut moottoritilaan öljykorkin kautta jonkin verran öljyä.
Summa summarum kuulisin mielelläni kokemuksianne tai vinkkejä siitä, mitä tällaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä?
t. epätoivoinen saabisti
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Mikä moottori kyseessä? Paljonko ajettu(mielenkiinnosta vain)
Jos kyseessä on 2 litrainen bensiini, siis 1,8t, tai 2,0t niin sylinterin ollessa rikki ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtomoottori, tai vaihtopuolimoottori. Alulohko on ns. kertakäyttötavaraa eikä sitä voi porata.
Edit:
Näin tietenkin mikäli diagnoosi on oikea.. Mikä liike diagnoosin teki? Hävittikö nesteitä? Öljyä tai jäähdytysnestettä? Aika lieviltä oireilta kuulostaa nuo mainitsemasi epätasainen käynti ja nykivä kiihdytys. Vastaavaa voi aiheuttaa paljon yksinkertaisemmat viat mm. puolavika, tulppavika..
Onko vikakoodit luettu, ja mitä ne kertoivat?
Jos kyseessä on 2 litrainen bensiini, siis 1,8t, tai 2,0t niin sylinterin ollessa rikki ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtomoottori, tai vaihtopuolimoottori. Alulohko on ns. kertakäyttötavaraa eikä sitä voi porata.
Edit:
Näin tietenkin mikäli diagnoosi on oikea.. Mikä liike diagnoosin teki? Hävittikö nesteitä? Öljyä tai jäähdytysnestettä? Aika lieviltä oireilta kuulostaa nuo mainitsemasi epätasainen käynti ja nykivä kiihdytys. Vastaavaa voi aiheuttaa paljon yksinkertaisemmat viat mm. puolavika, tulppavika..
Onko vikakoodit luettu, ja mitä ne kertoivat?
Viimeksi muokannut Pakari, To Tammi 03, 2013 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Aivan, jäipä mainitsematta.
Eli kyseessä 1.8t bensamoottori, joten jää vaihtoehdoiksi juurikin nuo mainitut koko- tai puolimoottorin vaihto...
Eli kyseessä 1.8t bensamoottori, joten jää vaihtoehdoiksi juurikin nuo mainitut koko- tai puolimoottorin vaihto...
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Huomaa ed. viestin edit kohta. Kävin syömässä välillä ja tuli mietiskeltyä asiaa. Mikä liike teki diagnoosin?
Vaihtomoottoreita kannattaa kysellä mm. autopurkaamoilta ja vaikka ruotsista, sieltä saa kohtuu edullisesti käsittääkseni niitä.
Vaihtomoottoreita kannattaa kysellä mm. autopurkaamoilta ja vaikka ruotsista, sieltä saa kohtuu edullisesti käsittääkseni niitä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Niin,
ei kai tuosta diagnoosista satavarma voi olla, mutta tuntematta asiaa sen tarkemmin kuulosti kyllä uskottavalta ja perusteelliselta amatöörin korvaan tapa, jolla olivat asiaa tutkineet. Eihän tämä mikään merkkiliike ollut, mikä diagnoosin teki, mutta kokemusta tästä Turkulaisesta korjaamosta kyllä löytyy (en nyt viitsi nimiä tämän tarkemmin mainita). En tiedä vielä, mitä vikakoodit olivat kertoneet ja järkevää olisi varmasti toki kuulla toiseltakin korjaamolta näkemys viasta/vioista.
Öljyä oli kuitenkin hävittänyt, jäähdytysnestettä ei. Olivat lisäksi korjaamolla mitanneet ainakin sylinterien puristuspaineita ja yhdestä ne olivat kadonneet.
Noita purkaamojen moottoreitakin mietin, mutta niissäkin lienee omat riskinsä, ettei olla vaihdon jälkeen pian samassa tilanteessa. Tällä moottorilla oli muuten ajettu mittarin mukaan (olen toinen omistaja) n. 180 000 kilometriä, että ei niitä kovin paljoa tälle "motille" ehtinyt kertymään...
ei kai tuosta diagnoosista satavarma voi olla, mutta tuntematta asiaa sen tarkemmin kuulosti kyllä uskottavalta ja perusteelliselta amatöörin korvaan tapa, jolla olivat asiaa tutkineet. Eihän tämä mikään merkkiliike ollut, mikä diagnoosin teki, mutta kokemusta tästä Turkulaisesta korjaamosta kyllä löytyy (en nyt viitsi nimiä tämän tarkemmin mainita). En tiedä vielä, mitä vikakoodit olivat kertoneet ja järkevää olisi varmasti toki kuulla toiseltakin korjaamolta näkemys viasta/vioista.
Öljyä oli kuitenkin hävittänyt, jäähdytysnestettä ei. Olivat lisäksi korjaamolla mitanneet ainakin sylinterien puristuspaineita ja yhdestä ne olivat kadonneet.
Noita purkaamojen moottoreitakin mietin, mutta niissäkin lienee omat riskinsä, ettei olla vaihdon jälkeen pian samassa tilanteessa. Tällä moottorilla oli muuten ajettu mittarin mukaan (olen toinen omistaja) n. 180 000 kilometriä, että ei niitä kovin paljoa tälle "motille" ehtinyt kertymään...
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Moro
Rohkeasti vaan käytetty mylly purkuautosta Ruotsista, ei parane hankkia autosta joka on keulamällätty.
Rohkeasti vaan käytetty mylly purkuautosta Ruotsista, ei parane hankkia autosta joka on keulamällätty.
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Pakarin kanssa samoilla linjoilla, ennenkuin ostaa kalliin puolimoottorin niin varmistuis että diagnoosi on tosissaan oikea. Yllättävän lievältä kuulostaa jos sylinterivaurio aiheuttaa ainoastaan epätasaista käyntiä, mutta kai sekin lie sitten mahdollista. Toisen mielipiteen kuitenkin itse ottaisin.
Noita purkuautoja näkee toisinaan myös Suomessa (mm. myyntipalstalla tais joskus olla purettavaksi päätynyt sportsedani), eli nettiä selailemalla varmaan löytää purkukoneen suht sopivaan hintaan. Uusi kone kun taitaa useemman tonnin kustantaa ja siihen vielä asennus päälle niin kallistuisin itse ainakin purkukoneen suuntaan. Eikä nää kaikki hajoo 180 tkm kohdalla
Nimim. 244 000 täynnä ja vielähän toi kulkee. Nyt kun tän sanoin niin seuraavalla reissulla varmaan laukee kokonaan
Noita purkuautoja näkee toisinaan myös Suomessa (mm. myyntipalstalla tais joskus olla purettavaksi päätynyt sportsedani), eli nettiä selailemalla varmaan löytää purkukoneen suht sopivaan hintaan. Uusi kone kun taitaa useemman tonnin kustantaa ja siihen vielä asennus päälle niin kallistuisin itse ainakin purkukoneen suuntaan. Eikä nää kaikki hajoo 180 tkm kohdalla
Nimim. 244 000 täynnä ja vielähän toi kulkee. Nyt kun tän sanoin niin seuraavalla reissulla varmaan laukee kokonaan
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
ebay(.de, co.uk ja ehkä .com) kannattaa katsoa kanssa, jos diagnoosi vahvistuu.
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Mistähän pääteltiin, että nimenomaan sylinteri on rikki? Äskettäin näin yhden samanlaisen 1.8t-koneen avattuna, josta oli yksi mäntä haljennut ja eipähän siihen tarvinnut koko konetta vaihtaa...
Tuosta löytyy tarvittaessa uusia patoja edukkaasti ->
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... h=90_34_82
Eski
Tuosta löytyy tarvittaessa uusia patoja edukkaasti ->
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... h=90_34_82
Eski
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
http://www.maptunparts.se/motordelar/mo ... 07e-l.html
Tuoltakin kannattanee kysellä jos nyt on oikeasti tilanne se, että moottori tarvitsee vaihtaa.
Tuoltakin kannattanee kysellä jos nyt on oikeasti tilanne se, että moottori tarvitsee vaihtaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Ehdottomasti kyllä kysyisin toisen mielipiteen pelkästään noiden oireiden perusteella. Tuossa konkurssissa satanen tai pari hyvämaineiseen merkkihuoltoon ei enää paljoa paina ja hyvässä lykyssä voi säästää niitä tuhatlappusia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Kiitoksia kaikille vinkeistä,
haastattelin tuossa lisää korjaamon kaveria ja kertoi havainneensa moottorin lohkossa vaurioita. Eivät kuitenkaan ilmeisesti kovin paljon olleet konetta purkaneet, koska sanoi että lopulliset vauriot näkee vasta kun pääsee syvemmälle moottoria tutkimaan.
Vikaselosteessa lukee "3. sylinterissä erittäin runsas ohivuoto kampikammioon, mäntä tai sylinteri vaurio". Tarkoitus on kuitenkin viedä auto toiselle korjaamolle, jossa asiaa ehkä voidaan tutkia tarkemmin.
Tuolta Ruotsista käytettyjä moottoreitakin katselin osoitteesta http://www.bildelsbasen.se/
haastattelin tuossa lisää korjaamon kaveria ja kertoi havainneensa moottorin lohkossa vaurioita. Eivät kuitenkaan ilmeisesti kovin paljon olleet konetta purkaneet, koska sanoi että lopulliset vauriot näkee vasta kun pääsee syvemmälle moottoria tutkimaan.
Vikaselosteessa lukee "3. sylinterissä erittäin runsas ohivuoto kampikammioon, mäntä tai sylinteri vaurio". Tarkoitus on kuitenkin viedä auto toiselle korjaamolle, jossa asiaa ehkä voidaan tutkia tarkemmin.
Tuolta Ruotsista käytettyjä moottoreitakin katselin osoitteesta http://www.bildelsbasen.se/
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Kun vika lopullisesti selviää, käytkö kirjoittamassa että mikä oli se lopullinen syy ja mahdollinen arvio siitä mikä sen olisi aiheuttanut korjaamon mielestä. Kuinkas autoa on huollettu, onko ajettu longlife öljynvaihto-ohjelmalla?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
Lopullinen selvitys vie varmasti aikaa, mutta käyn toki päivittämässä kuulumisia.
Auto on ollut yleensä kerran vuodessa huollossa. Longlife öljynvaihto-ohjelmalla on ajettu vaikka kilometrejä vuodessa onkin kertynyt korkeintaan noin 15 000 km.
Auto on ollut yleensä kerran vuodessa huollossa. Longlife öljynvaihto-ohjelmalla on ajettu vaikka kilometrejä vuodessa onkin kertynyt korkeintaan noin 15 000 km.
Re: 9-3 linear vm. 2004, moottorin sylinteri rikki
No niin,
nyt on hieman uutta tietoa kerrottavana. Eli tämä kyseinen 1.8t 9-3 (vm. 2004) yksilö, jolla ajettu n. 180 000 on nyt toisella korjaamolla saanut uutta diagnoosia. Tämä viimeisin vielä hyvin alustava diagnoosi olisi se, että yksi moottorin venttiileistä olisi "palanut".
Kuulostaisiko tämä asiaan paremmin vihkiytyneiden mielestä mahdolliselta vialta aikaisemmin mainittujen oireiden (nykiminen, tehojen katoaminen, epätasainen käynti, öljyä pukkasi moottoritilaan) perusteella?
Vielä en kyllä suostu huokaisemaan helpotuksesta, koska tämä tehty uusi diagnoosi on vielä hyvin alusta kun moottorin kantta ei ole vielä avattu. Kansi tullaan vielä avaamaan ja sieltähän voi edelleen löytyä viaksi se alkuperäinen eli sylinteri/mäntä -vika. Huomattavasti huokeammaksi tuon uuden diagnoosin korjaaminen tulisi, joten toivotaan parasta ja pelätään pahinta, vai miten se kulunut sanonta nyt meni...
nyt on hieman uutta tietoa kerrottavana. Eli tämä kyseinen 1.8t 9-3 (vm. 2004) yksilö, jolla ajettu n. 180 000 on nyt toisella korjaamolla saanut uutta diagnoosia. Tämä viimeisin vielä hyvin alustava diagnoosi olisi se, että yksi moottorin venttiileistä olisi "palanut".
Kuulostaisiko tämä asiaan paremmin vihkiytyneiden mielestä mahdolliselta vialta aikaisemmin mainittujen oireiden (nykiminen, tehojen katoaminen, epätasainen käynti, öljyä pukkasi moottoritilaan) perusteella?
Vielä en kyllä suostu huokaisemaan helpotuksesta, koska tämä tehty uusi diagnoosi on vielä hyvin alusta kun moottorin kantta ei ole vielä avattu. Kansi tullaan vielä avaamaan ja sieltähän voi edelleen löytyä viaksi se alkuperäinen eli sylinteri/mäntä -vika. Huomattavasti huokeammaksi tuon uuden diagnoosin korjaaminen tulisi, joten toivotaan parasta ja pelätään pahinta, vai miten se kulunut sanonta nyt meni...