käsijarru

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

käsijarru

Viesti Kirjoittaja saraan02 » To Tammi 03, 2013 22:21

moro

onko kukaan muu sitä mieltä että tässä mallissa on aika surkea tuo käsijarrusysteemi?
minulla on temppuillut oikeastaan koko ajan mitä auto on minulla ollut. koskaan talvella ei kyllä uskalla laittaa päälle.

Nyt taas katsastus alkaa lähenemään ja aloin sitä laittaa kuntoon. uudet jarrupalat vaihdoin alle kun vuodenvanhat palat oli toiselta puolelta lopussa. Männät painuivat hyvin pihdeillä pohjaan ilman väkivaltaa. no, sitten kokeilin jarruja ja kas kummaa kuskin puolella jäi levy jumiin. ei pyöri käsin. toisella puolella jarru tuntuu pelaavan oikein ja löysää levyn pyörimään mutta sillä puolella käsijarru ei ota ollenkaan. Vivusta käsin vääntämällä liikevara liikkuu loppuun ja tuntuu ettei siellä ole minkäänlasta vastusta.

Kysymys kuuluukin miksi kuskinpuolella jää jarru päälle (tältäpuolelta palat olivat myös kuluneet) ja miksi apukuskin puolella käsijarrussa ei tunnu minkäänlaista vastusta? minkälainen mekanismi tuolla käsijarrussa on? voiko siellä joku hypätä yli ja sen voisi korjata männän irtikäytöllä?
viimevuonna vaihdoin katsastukseen uudet käsijarruvijerit ja nyt taas jäätyvät. myös toisenpuolen satula on vaihdettu vuosi tai kaksi sitten. en vaan muista kummalle puolelle.

kuka on värkännyt näiden kanssa ja osaisi antaa vinkkejä mitä tuolle tekisi..
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4156
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pakari » To Tammi 03, 2013 22:27

En ainakaan minä ole samaa mieltä kanssasi :roll: Ei minulla ainakaan ole ollut ongelmia tuon vuosimallin 2003 sportti sedanin kanssa. 3 vuoden aikana käsijarru ei ole temppuillut kertaakaan, hyvin voi pitää niin kesällä kuin talvella eikä se mielestäni jäädykkään kiinni. Viimeisimmässä katsastuksessa arvot: oik/vas: 1,8kN/1,6kN ja tuota luokkaa ovat olleet joka katsastuksessa, ettei eroa puolien välillä juuri ole ollut.

Eikös tässä mallissa satulanmännät mene kierittämällä sisään eikä painamalla... Liekö satula rikki jos painamalla sisään menee ja voi näin olla syypää jumittamiseen.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

toni1976
"Hirsch"
Viestit: 803
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja toni1976 » To Tammi 03, 2013 23:05

Ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa. Hyvin pelittää, verrattuna femman käsijarruun.
Ja tosiaan, pyöritettävät männät on takana :!:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3077
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Tammi 03, 2013 23:14

Toimii tosi hyvin mulla ja systeemi on ihan ok. Kässäriä käytän aina.
Jos mäntä menee sisään ilman väkivaltaa painamalla, niin joskus aiemmin on joku käyttänyt väkivaltaa :evil: .

Saattaa syy olla siinä, että toinen mäntä jää jumiin niin toisen puolen ei ehdi vielä ottamaan.
Jääköhän tuo jumittava kiinni osittain myös normijarrulla. Se kannattaa tarkistaa. Käsijarruvaijerin kiristäminen ei sitten auta mitään, vaan pahentaa. Perussäädön tarkistus myös vaijereille on paikallaan.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja saraan02 » To Tammi 03, 2013 23:44

siis pyörittämällä ja samalla hieman painaen menevät sisään.

käsijarruvaijerin säätäminen ei auta mitään koska toisella puolella vipu liikkuu käsin vääntämällä koko liikeratansa ja jumittavalla puolella jää päälle vaikka vivusto palaa takarajaan...minulle vissiin sattunut tuossa suhteessa maanantaimalli kun kaikki sanovat tuolla tavalla toimivaa käsijarrua "idioottivarmaksi". yksi syy siihen että toimii huonosti saattaa olla se, etten juurikaan ole sitä käyttänyt. heti silloin kun 4vuotta sitten ostin ne jäivät talvella parkissa jumiin ja sen jälkeen en ole paljon sitä käyttänyt. joka vuosi sitä vain katsastukseen on joutunut korjaileen
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano

Avatar
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Ristom » Pe Tammi 04, 2013 09:20

Tuo käsijarrun toimintavarmuus on yksi asia, jonka lisäsin ehdottomana automallin positiivisena asiana ao. ketjuun.

Avatar
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 795
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja vitikka » Pe Tammi 04, 2013 09:27

Omien kokemuksien mukaan ss/sc:n käsijarru on erinomaisen hyvä! 9-5:n käsijarrusta taas on huonot kokemukset kaikinpuolin puolikkaan talven jäljiltä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t

Saapittaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 18:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Saapittaja » Pe Tammi 04, 2013 09:32

En tunne käsijarrun rakennetta, mutta tuli mieleen tämmöinen mahdollisuus: onko autoa säilytetty esim. puolilämpimässä tallissa? Pakkasen ja plusasteiden vuorotteluhan saa kosteuden tiivistymään ja taas uudelleen jäätymään rakenteissa ja tämä aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia korroosion takia. Onko jumiutuneen vaijerin syy aina itse vaijerissa vai voiko ongelma olla kanavassa jossa vaijeri kulkee?

Omassa autossani käsijarru toimii luotettavasti eikä ole jumitellut. Vedän kässärin päälle aina parkkeeratessani. Auto on päivittäisessä käytössa ja seisoo ulkona ruudussa.
Saab 9-3 sc 1,8t MY08
Ex: Saab 9-5 wagon 2,3t MY07
Ex:Saab 9-5 wagon 2,3t MY04
Ex: Saab 9-3 ss 1,8t MY04 Maptun stage 1
#4792

Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Timon » Pe Tammi 04, 2013 09:40

Tähänkin ketjuun vois ehkä sekä aloittaja että vastaajat kertoa ajetut kilometrit... :roll:

Kaikissa autoissahan noita jarruongelmia tahtoo tulla jossain vaiheessa, kun osat vaan ehtii ruostua riittävän pitkään. Itellä toinen takajarru alkoi hieman laahaamaan viimetalvena, jotain 230 tkm oli silloin mittarissa. Eli käyttöjarru irrotti vielä kohtuullisen hyvin, mutta käsijarru tahtoi hieman jumittaa päälle. Satula pöydälle ja palasiksi ja kaikki hapettumat kun rapsutteli pois niin pelasi taas.

Kunhan päivä hieman valkenee niin pitänee uteliaisuutta mennä tutkimaan laahaako tällä kertaa mikään jarru :)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4156
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Pakari » Pe Tammi 04, 2013 10:56

Joo, elikkäs täällä kilometrejä on takana 161tkm.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Ristom » Pe Tammi 04, 2013 11:33

SS 2003 - 2006: 90tkm
SS 2005 - 2007: 50tkm
SC 2006 - 2008: 60tkm
SS 2008 - 124 tkm and counting.

Saapittaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 18:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Saapittaja » Pe Tammi 04, 2013 11:41

165 000 km ja ainoa murhe hidasteissa ankarasti rahisevat alustan puslat :)
Saab 9-3 sc 1,8t MY08
Ex: Saab 9-5 wagon 2,3t MY07
Ex:Saab 9-5 wagon 2,3t MY04
Ex: Saab 9-3 ss 1,8t MY04 Maptun stage 1
#4792

Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Timon » Pe Tammi 04, 2013 14:54

Kävinpäs tutkimassa jarrut ja vasen takajarru hiihti hieman päällä. Tosin levykin oli hiukka ruosteessa. Muutama peruutus reilulla vauhdilla alamäkeen tehden äkkijarrutuksia, myös käsijarrulla. Loppui se hiihtäminen :D Helppoo ja hauskaa tämä jarrujen korjaus :lol:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03

Avatar
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja karg » Pe Tammi 04, 2013 15:07

On toi 2003-mallisen SS-kolkin käsijarru ainaskin varsin huoleton, kun vertaa NG900 tai OG9-5 käsijarruihin. Kolkin kässärin kanssa ei oo ollu toistaseks mitään ongelmia. Noiden muiden kässäreitä oppi olemaan käyttämättä pakkaskeleillä..

Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Nehrt » Pe Tammi 04, 2013 18:27

Täällä kans tuo käsijarru on temppuillut mutta ei temppuile enää kun en käytä sitä, satulat ja kaikki liikkuva on moneen kertaan käytä läpi ja aina sama homma jarrut jäätyy talvella kiinni ja kun lähtee ajamaan kuuluu selvä ääni kun "aukeaa" mutta jää joka kerta laahaamaan hetkeksi niin ettei yhtä bussipysäkin väliä pääse kun taulussa vilkkuu kaikki valot ja ilmoittaa ettei abs, esp jne. toimi.

Kun ei käytä käsijarrua ei oo mitään ongelmia 8O
Voiko johtua paloista tuo kiinni jäätyminen, kun kesällä ei mitään ongelmaa?

Edit:
Katsastuksesta mennyt nyt kolme kertaa läpi ja voimat jarruissa jakautuneet niinkuin pitääkin... ja jos lyhyeksi ajaksi pysähtyy (kuten katsastuksessa) ei palat liimaudu vaan jos seisoo pitempään niin eteenpäin ei meinaa päästä.
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)

Vastaa Viestiin