käsijarru

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Slednecks » Su Tammi 12, 2014 17:03

ok
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03

Anttiiii
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 03:07

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Anttiiii » Ti Heinä 02, 2019 12:31

Täällä tuli katsastuksesta hylsy käsijarrun tehottomuudesta apukuskin puolelta, ja uudemman 9-3:n käsijarrusysteemi on itselleni melko tuntematon joten mitäs pitäisi alkaa vaihtamaan takaata? :facepalm_man:

Avatar
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Tampere

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Zuunah » Ke Heinä 03, 2019 10:37

Anttiiii kirjoitti:
Ti Heinä 02, 2019 12:31
Täällä tuli katsastuksesta hylsy käsijarrun tehottomuudesta apukuskin puolelta, ja uudemman 9-3:n käsijarrusysteemi on itselleni melko tuntematon joten mitäs pitäisi alkaa vaihtamaan takaata? :facepalm_man:
Itsellä vastaava ongelma nyt keväällä. Käsijarru vaikuttaa samoihin jarrupaloihin kuin itse käyttöjarrukin. Satulan sisällä on kai jonkinlainen räikkämekanismi, joka pyrkii pitämään käsijarrun tuntuman samanlaisena sitä mukaa, kun palat kuluvat. Vaijerien säätö, joka on yhteinen kummallekin puolelle, tapahtuu virallisesti vain käsijarruvivun luota, toki Rane voi vaijerin pään kiinnitystäkin modifioida jommasta kummasta päästä.

Kuitenkin itselläni oli tuo automaattisäätö hajonnut satulan sisältä. Huomasi siitä, kun toinen puoli painoi paloja jo levyyn, niin toinen puoli olisi likkunut vielä miten paljon kohti paloja. Vaijeritkin vaihdoin turhaan. Korjaantui kuitenkin takasatula uusimalla. Saattaa myös saada purettua tuon satulan ja putsailtua / korjailtua osat, mutta tästä ei ole tarkempaa infoa.
#7525
Aero 9-3 2003

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Ke Heinä 03, 2019 19:35

Mulla meni käsijarrukahva veltoksi syksyllä. Jarrusatulassa pelkääjän puolella oli vipu jumahtanut kiinni-asentoon. Jarru ei kuitenkaan yhtään laahannut, eikä palat olleet kuluneet (vaikka en heti alkanut tutkimaan). Liuottelin, herkistelin ja voitelin vipua jotta se alkoi seuraamaan vaijerin/kahvan liikkeitä. Sitten jätin jarrut oman onnensa varaan ja ovat siitä lähtien toimineet kevään katsastus mukaan lukien 8O

Anttiiii
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 03:07

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Anttiiii » Pe Heinä 05, 2019 08:07

Zuunah kirjoitti:
Ke Heinä 03, 2019 10:37
Anttiiii kirjoitti:
Ti Heinä 02, 2019 12:31
Täällä tuli katsastuksesta hylsy käsijarrun tehottomuudesta apukuskin puolelta, ja uudemman 9-3:n käsijarrusysteemi on itselleni melko tuntematon joten mitäs pitäisi alkaa vaihtamaan takaata? :facepalm_man:
Itsellä vastaava ongelma nyt keväällä. Käsijarru vaikuttaa samoihin jarrupaloihin kuin itse käyttöjarrukin. Satulan sisällä on kai jonkinlainen räikkämekanismi, joka pyrkii pitämään käsijarrun tuntuman samanlaisena sitä mukaa, kun palat kuluvat. Vaijerien säätö, joka on yhteinen kummallekin puolelle, tapahtuu virallisesti vain käsijarruvivun luota, toki Rane voi vaijerin pään kiinnitystäkin modifioida jommasta kummasta päästä.

Kuitenkin itselläni oli tuo automaattisäätö hajonnut satulan sisältä. Huomasi siitä, kun toinen puoli painoi paloja jo levyyn, niin toinen puoli olisi likkunut vielä miten paljon kohti paloja. Vaijeritkin vaihdoin turhaan. Korjaantui kuitenkin takasatula uusimalla. Saattaa myös saada purettua tuon satulan ja putsailtua / korjailtua osat, mutta tästä ei ole tarkempaa infoa.
Kiitos infosta. Katsastuksessa käsijarrun tehot olivat 2,5kn ja 0,2kn, joten lähes olematon on tuo oikean puolen käsijarru. Normaalilla tasasella kulumalla tuota ei saa mitenkään kyllä noin epätasaiseksi, joten vika lienee vaijerissa tai satulassa. Täytyy viikonloppuna tutkia ongelmaa tarkemmin

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3079
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja petrisa » Pe Heinä 05, 2019 09:04

Todennäköisin vika satulan sisäisen mekanismin hajoaminen. Vaihtosatula tilalle niin korjaantuu.

Asian voi tietenkin tarkistaa satulan osalta. Kunnossa olevana satulan vipu ei liiku lepoasennosta kovinkaan paljoa kun se jo ottaa kiinni. Rikki mennessään vipu liikkuu lähes koko liikeratansa ja jää sinne vaijerien uudelleen säätämänä eikä ota yhtään. Ei auta vaikka vivun palauttaa lepoasentoon rajoittimeen asti kun vivussa on käytännössä tyhjää eli klappia.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

toni1976
"Hirsch"
Viestit: 803
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja toni1976 » Pe Heinä 05, 2019 09:18

toni1976 kirjoitti:
To Tammi 03, 2013 23:05
Ei ole ollut ongelmia käsijarrun kanssa. Hyvin pelittää, verrattuna femman käsijarruun.
Tämmöstä tuli kirjotettua 6 vuotta sitten. Alkoihan se meidänki kolkissa käsijarru sitten temppuilla jossain vaiheessa. Toinen puoli alkoi jumimaan päälle. Satulassa oleva vipu ei palautunut "lepoasentoonsa" kun jarrun löysäsi. Osien herkistelyllä selvittiin aina hetki, kunnes taas alkoi uudelleen jumittelemaan.
Lopulta tilasin uudet satulat autoon ja taas on käsijarru toiminut kuin ajatus sen jälkeen.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362

Turbisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 15:55

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Turbisti » To Marras 07, 2019 22:16

petrisa kirjoitti:
Pe Heinä 05, 2019 09:04
Todennäköisin vika satulan sisäisen mekanismin hajoaminen. Vaihtosatula tilalle niin korjaantuu.

Asian voi tietenkin tarkistaa satulan osalta. Kunnossa olevana satulan vipu ei liiku lepoasennosta kovinkaan paljoa kun se jo ottaa kiinni. Rikki mennessään vipu liikkuu lähes koko liikeratansa ja jää sinne vaijerien uudelleen säätämänä eikä ota yhtään. Ei auta vaikka vivun palauttaa lepoasentoon rajoittimeen asti kun vivussa on käytännössä tyhjää eli klappia.
Mitenkäs jos apukuskin puoleinen laahaa kokoajan vähän ja nyt kun käsijarrukäännöstä yllytyin kokeilemaan niin otti vähän lujempaa kiinni ja yritin ajamalla lämmittää sitä ja tilanne käsittääkseni palautui "vähän laahaa" tilaan. Riittäisköhän jos tekis WISsin mukaisen säädön millin rakotulkin kanssa säätöruuvista keskikonsolista? Katsastuksessa vasta käsijarruilla oli 42% ero ja heikompi juuri apparin puolella. Käyttöjarruilla ei eroa ja hyvät. Käsijarrukahva yllättävän kevyen oloinen ja nousee helpohkon oloisesti.

TL:DR Käsijarru laahaa mitä teen :D
9-3 Vector 2,0t BioPower SC - 08
Eksä:9-5 Aero - 04 BioPoweroitu Espressoblack
Eksä :9-5 Vector 2,3T BioStage1 -02 +250hp
EnsirakkausEx :9000 CS 2,0t - 97 acc ja ratti löytyy

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja anv » Pe Marras 08, 2019 09:38

Mulla hajosi kesällä aivan vastaavasti. Tuo vipu liikkui laidasta laitaan ilman vastusta eikä jarrutustehoa tietysti ollut yhtään. Merkkiliikkeestä uusi satula 116 euroa. Suosittelen.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3079
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja petrisa » Pe Marras 08, 2019 13:51

Kuten useasti tullut esiin, niin käsijarrua ei säädetä kahvan luona vaan vain vaijerin perussäätö. Varsinainen säätö tapahtuuu automaattisesti. Mikäli satula on viallinen ei mekaaninen vaijerin säätö auta mitään. Samoin mikäli vaijeri on juminut.

Teho ero viittaa vialliseen satulaan. Tai sitten vaijeri jumii ja hetken kässäri laahaa kunnes pala kuluu ja sitten ei enää kunnolla ota, ellei vaijeria käsin vedä satulan päästä ulos. Sitten taas kerran toimii ja sama toistuu. Satulat ja vaijeri pitää olla kunnossa ja vasta sitten tarvittaessa tehdään vaijerin perussäätö, tarvittaessa. Yrittämällä säätää vaijeria viallisen satulan vuoksi se ei parane vaan päinvastoin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vastaa Viestiin