Kannattiko? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Kannattiko? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja patu »

Olisi tarkoitus päättää ensiviikon kuluessa kannattaako tonnarista luopua ja vaihtaa kulkupeliksi otsikon mukainen kulkine?
Mielipiteitä otetaan vastaan ennen lopullista päätöstä 8)
Viimeksi muokannut patu, Ti Helmi 19, 2013 13:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

No ei tietenkää kannata :D No oke ei minulla ole tonnarista kokemusta, mutta otsakkeen vastaavasta menopelistä ja I am in love vaikka jo useampi kymmenen tuhatta yhteistä kilometriä takana. Toki hommaat siihen esim vaasan suunnalta hitusen potkua konepellin ale, niin AH ja rakkaus vain syvenee ;)

Ja jos tästä viestistä ei ollut apua, niin ei sun kysymyskään varsinaisesti ollut kovin syvällinen ;)
#6940
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Oli tonnari ja ysikolmonen yhtäaikaa vuoden verran.

Tonnari = juna, mukava sellainen, 60% painosta etupyörillä joka tarkoittaa että tykkää mennä suoraan eli puskea ja tiukassa mutkassa perä irtoaa jos ei lisää vetoa. Jousitus on pehmeämpi kuin 93:ssa

93-ss = carving suksi, tuntuu ensialkuun oudolta mutta kun pääsee sisään niin tosi hyvä ajaa. Tasainen painojakautuma etu/taka-akselilla, saa yli- tai aliohjautumaan ratin ja kaasun avulla. Alusta on kovanpuoleinen ja osittain sen johdosta tuppaa kolisemaan jostain kohtaa.

Tonnari vaihtui citikkaan :oops:
9-3 SS 1.8t
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja patu »

Juu ei.. syvällisiä ei puhuta ku naisten kanssa :mrgreen:
Olen kuolannut ja päristellyt kyseistä autoa jo jonkun aikaa, torstaina kävin sitten ajelemassa pienen testilenkin. Olisi 6vaihteinen manuaali kyseessä ja laiskahan se tonnariin verrattanu tosin eihän tuokaan raketti ole-> stage1
Meillähän on tosin käytössä -05 mallinen 1,8t automaatti muuutta se ei ole minun vaan emännän ja kahta autoa perheessä tarvitaan.. Nyt olisi elämäntilanteessa sellanen tilanne, jotta olisi mahkui ostaa tonnarin tilalle uudempaa verta kun sillä jo ajeltua 10vuotta (itse 200tkm). Järkeä ei olisi vaihtaa kun työmatkaa ei ole hirveästi (polkupyörä järkevin). Hyvin toimivalla tonnarilla pääsisin hyvin mutta se kuume on valtava.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Ajettavuudesta yhdyn edelliseen ja useamman Foordin jälkeen ajettavuus hyvin samankaltainen, itselleni ainakin miellyttävä eli yliohjaava. Kaasulla saa perän liukumaan jne. Totta tuo alustan "napakkuus", kyllä se kolisee nyt kun tiet ihan perunapeltoa paikkapaikoin. Ehkäpä ketjun aloittajan kannattaa vaan ajaa pitkät koeajot ja hyvä jos Vector varusteltu, niin penkit esim eritäin jees vertaa esim linear.
#6940
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Ja näemmä samaa aikaa runoiltiin eli jos kuume kova ni anna palaa :D Tuskimpa kadut päätöstä ja voimaa kyllä saa lisää hyvinkin edukkaasti, kuten varmasti tiedät ;)
#6940
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja patu »

Kokemuksi on 93sen ajettavuudesta (sportti alusta) 3,5 vuoden ajalta. Niinkuin edelliseen viestiin vastasin on perheessä jo entuudestaan 93nen mutta vähän vanhempaa vuosikertaa eli -05.

Penkithän olivat paaaljon paremmat vrt. linear puolinahkoissa

Tonnarin vakioalustata en muista mitään, tonnarissani on -35mm madallus konien kera. Ja muutenkin käytössä rakenneltu, jos nyt ikää olisi itsellä sen verran ettei tarvitsi alkaa rakentelee. Olis muutakin tekemistä heh.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

No eiköhän asia ole sitten harvinaisen selevä :D Eli ota tai jätä, mutta totuus lienee et Tonnari ja NG ysi kolmonen on kovin erillaisia autoja, kummastakin saa laittamalla hienon ajettavan jne. Toki omaan silmään ysi kolmosen näyttää paremmalta, mut mä vedänkin kotiin päin :D
#6940
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Reilu vuoden verran ajeltu, ja kohtuullisen tyytyväinen olen ollut.

+Carlssonilta saa softan jolla autosta tulee siedettävä. 225hv/360nm
+Tuntuu tosi jämäkältä maantieajossa vaikka onkin pikkusaab
+Näyttää ihan sievältä vaikka onkin periaatteessa vm2003
+Vectorin nahkajakkarat ja sähköpenkki on nannaa

-Polttoaineen kulutus, ei mene alle 12l vaikka miten ajaisi
-Kytkin ei kestä 360nm vääntöä
-Takaluukku(SC) on hanurista, lasilämppärin sulattama lumi jäätyy luukkuun kiinni ja muutenkin kerää lunta ja pskaa niin että menee hermo
-automaattilaatikolla hidas ja laiska
Viimeksi muokannut hei9n, Su Helmi 10, 2013 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

hei9n kirjoitti: -automaattilaatikolla hidas ja laiska
Noh en mä nyt noin kyl sanoisi, tai ainakaan noin kärkkäästi ;) Automaagilla siis ajan ja manuaalimodessa auto on tarvittaessa hyvinkin ripeä. Ja eipä tähän keskusteluun tartte sit vetästä vertailua esim dsg -lootiin, jotka ovat varmasti noin sata kertaa nopeampia vaihtamaan, kesto onkin sitten reilummilla väännöillä iso kysymysmerkki.
#6940
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja hei9n »

jtvirtanen kirjoitti:
hei9n kirjoitti: -automaattilaatikolla hidas ja laiska
Noh en mä nyt noin kyl sanoisi, tai ainakaan noin kärkkäästi ;) Automaagilla siis ajan ja manuaalimodessa auto on tarvittaessa hyvinkin ripeä. Ja eipä tähän keskusteluun tartte sit vetästä vertailua esim dsg -lootiin, jotka ovat varmasti noin sata kertaa nopeampia vaihtamaan, kesto onkin sitten reilummilla väännöillä iso kysymysmerkki.
No kerrotaan, vaikkei kukaan kysynytkään :D että vertailin sitä tosiaan fabia RS:ään.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja karg »

Pistää vaan sopivan softan sisään, niin ei tunnu automaattikaan liian laiskalta. Ei se ollu toi 2-litranen automaatti-Aerokaan mikään tykki vakiona, mutta parannellulla softalla sai siitäkin kelvollisen kulkineen :)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Itellä vuonna 2007 vaihtui -97 tonnari 2.0t manuaali nykyiseen ysikolmoseen ja tyytyväinen olen ollut. Olin kyllä tyytyväinen myös tonnariin ja sen pitkänmatkan ominaisuuksiin. Siinä ei ollut kun se 150hv, eikä koskaan saavuttanut lisää potkua tahi alustan parannusta. Tonnari on tilava, siitä plussaa verrattuna 9-3 sport sedaniin.
Mutta en kyllä vaihtais nykyistä pois.

En noista loppupään kolmosten sisustuksista tiedä, mutta paremmat penkit ilmeisesti lineariin verrattuna löytyy niin itse voisin kyllä otsikon auton vanhan rinnalle ostaa :)
Tehoja saa lisää niin tulee joutuisa ajaakin.

Makuasioita kaikki kuitenkin :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja Max »

hei9n kirjoitti:-Polttoaineen kulutus, ei mene alle 12l vaikka miten ajaisi
Puhut varmaankin RE85 kulutuksesta?

Meinaan vaan, kun minulla toi nelikko syö keskimäärin 10L/100km 98 bensaa. Tästäkin ajosta suurin osa on työmatka-ajoa, joka on noin 12km suuntaansa.

Kuva
Viimeksi muokannut Max, Su Helmi 10, 2013 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1747
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: kannattaako? 93 1.8t (vector)biopower 2010 38tkm

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Laiskuudesta en tiedä. Johtuu varmaan mihin vertaa.

Mielestäni automaatti liikkui kellon (mittarin) mukaan ripeästi jo Maptunin softalla, vaikka siinä vaihdot olivat selvästi verkkaisempia kuin nykyisessä biopowerissa (jcarlson). Lisäksihän tuo etanolisofta ja etanolin käyttö tuo vielä oman "potkunsa".
Kiihtyvyysmittarilla mitattu silloin aikanaan Maptunin versiona 15,4s/143km/h(400m) ja 7,8s(0-100km/h). Polttoaineena oli 95E10.

Se mihin ko. autolla nyt pystyy RE85:lla voi vain heittää arvioita, mutta perstuntumalta jokunen kymmenys ajoista lähtee varmasti pois. Ei ehkä kyllä vielä varttimaili mene alle maagisen 15 sekunnin. En voi autoa syyttää laiskaksi, kun ottaa huomioon sen olevan tavallinen perheauto.

Laiskuuden tunnetta varmasti lisää jonkin verran pienemmillä vaihteilla (1 ja 2) teho/väännön rajoitus kestävyyden nimissä. Tämä autohan ei automaattina hyökkää esim. liikennevaloista kuin raketti. Ei välttämättä ole mikään kaupunkinopeuksien kiihdytysekspertti. Taajamanopeuksien ulkopuolella vasta pääsee oikeuksiinsa.

Alkuperäiseen otsikon kysymykseen näytän ehdottomasti "vihreää valoa" :D
Ja vielä tuohon kulutusasiaan lisäisin, että omani vie etanolilla tasan 2 litraa enemmän kuin bensalla. Matka-ajossa bensaa n. 7 ja etanolia 9 ja vastaavasti kaupunkiajossa bensaa n. 10 ja etanolia 12.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin