Etupään narina

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Miikhail
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2015 22:58
Paikkakunta: Sjoki

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Miikhail »

Thänks. Hyvät ohjeet

Onko Saabin iskarin/jousituennan alapuolen kiinnityksessä (2 pulttia)
Samalla Ohjauskulmien (camber/caster) säädöt ?
......Kuten esim. Vanhoissa volkkareissa - ?

... Eli pitääkö tehdä taltalla "merkinnät" olkavarteen ennen jousituennan irroitusta ,
että pysyy ohjauksen kulmat samana ?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Edessä ei ole säädettäviä kulmia muita kuin auraus.
Poikkeuksena kai lienee erikseen jälkikäteen asennettuna ko. tarkoitukseen osia, mutta vakiona niitä ei ole.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Jaa, taisi löytyä tästä ketjusta vastaus meidänkin auton ääntelyyn.. Montuissa ja enemmän rattia kääntäessä kuuluu sellainen ääni kun päästäis jousen irti, tjms. Huollossa tsekkasivat että jousi on hyvin paikoillaan ja ehjä, eikä muuta erikoista löytynyt. Ääni kuitenkin kuuluu edelleen, kuskin puolelta edestä. Asentaja ei halunnut lähteä vaihtamaan osia summassa kun ei ollut mikään Saab- spesialisti mutta liekö tuossa enää muuta vaihtoehtoa kuin iskarin yläpään laakeri?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja patonki »

kesäjukka kirjoitti:Jaa, taisi löytyä tästä ketjusta vastaus meidänkin auton ääntelyyn.. Montuissa ja enemmän rattia kääntäessä kuuluu sellainen ääni kun päästäis jousen irti, tjms. Huollossa tsekkasivat että jousi on hyvin paikoillaan ja ehjä, eikä muuta erikoista löytynyt. Ääni kuitenkin kuuluu edelleen, kuskin puolelta edestä. Asentaja ei halunnut lähteä vaihtamaan osia summassa kun ei ollut mikään Saab- spesialisti mutta liekö tuossa enää muuta vaihtoehtoa kuin iskarin yläpään laakeri?



>Tere. Meitin autosta kuuluui samanmoinen ääni ja olin jo varma,et on jousi poikki. Jouset oli ehjät,mutta yläpäänlaakerit ihan soirona. Samalla päivitin uuet jouset ja iskarit laakereiden vaihdon yhteydessä.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Cab alkoi narista pikkuhiljaa yhä enemmän keväällä kun otin sen seisonnasta käyttöön ja epäilys oli yläpään laakeri.
Ruotsin reisulla ostin siihen uudenkarheet etutolpat sekä varmuuden vuoksi uudet kääntölaakerit ja nyt kun ne on paikalla niin narina jatkuu.....
Katsastutin auton juuri ja ohjeeksi inssille annoin että nyt saat vääntää ja kääntää kunnola etupäätä jos löytäisit narinan syyn....eipä löytänyt ja totesi että missään ei ole väljää !!

Reilussa nopeudessa ei narise mutta kun kääntelee paikalla tai ihan hiljaisessa nopeudessa renkaita vi...mainen narina kertoo olemassaolosta.

Onko jollain vinkkejä tai omakohtaista kokemusta etupään narinan selättämisestä kun selvää vikaa ei löydy.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Vaihdoin edelliseen autoon (SS -08) oikean puolen kallistuksenvakaajan pystytangon.
Ei kolissut, eikä naputtanut. Tuli vaan koko ajan tasainen "kumea narina" kuulu tasasesti sisälle ajossa ihan pienen pienissä jousituksen liikkeissä ajaessa ja kun rattia käänteli paikallaan, aiheutti sen verran liikahduksia, että ääni tuli.
Narisi myös sisälle kuuluvasti maantienopeuksissa.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja valtteri »

apu,apupoika kirjoitti:Vaihdoin edelliseen autoon (SS -08) oikean puolen kallistuksenvakaajan pystytangon.
Ei kolissut, eikä naputtanut. Tuli vaan koko ajan tasainen "kumea narina" kuulu tasasesti sisälle ajossa ihan pienen pienissä jousituksen liikkeissä ajaessa ja kun rattia käänteli paikallaan, aiheutti sen verran liikahduksia, että ääni tuli.
Narisi myös sisälle kuuluvasti maantienopeuksissa.
Sama vika oli täälläkin...nyt loppui narinat kun vaihdettiin kummatkin "koiranluut". Vaikka ei ollut väljyyttä niin oli näköjään kuivuutta ko. luissa.

En tiedä kumpi niistä narisi sillä motonetin Meyle HD luut ( Tuotenumero: 18-3847 ) oli sen verran sopivan hintaisia että vaihdatin kummatkin samalla.

Nyt on hiljaista taas ajella.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Missäs hinnoissa marmorilla on noi yläpään laakerit? Ja mitä muuta kannattaa uusia samalla ja hinnat niille? :D Vai riittääkö, että hakee Motonetistä vastaavat?
9³SS Turbo X '08

-Janne
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Oman auton kumimaisen nitinän montuissa sain ehkä eliminoitua vaihtamalla iskarin ylälautasen, pitänee seurata tilannetta kun auto saa olla paikallaan ja kylmenee.

Outoa, että v6- ja xwd-malleissa EPC antaa erinumeron tuolle ylälautaselle kuin muut mallit, viimeinen numero muuttuu. Päällisin puolin molemmat näyttää samalta. Motonetistä ei saa tuota v6/xwd-mallin ylälautasta, mutta sellaisen laitoin v6 xwd-malliin ja hyvin passas paikalleen. Ehkä tuo v6-mallin alkuperäisen sisällä oleva kumi on jäykempi? Uudet alkuperäiset kallistuksenvakaajan kumitkin on jo, mutta ne jätin vielä vaihtamatta kun tuolla uudemmanmallin kumilla ei pitäisi vanhaa narinaongelmaa enää olla.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mielenkiinolla odotan tulosta!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Auto sai seistä yön yli ja viilentyä normaalisti ulkona. Tänään ajoon lähtiessä se normaali kumimainen nitinä loisti poissaolollaan, joka siis aiemmin alkuperäisellä ylälautasella kaikissa montuissa ja korin heilahduksissa ilmeni.

EPC antaa siis kaksi osanumeroa tuolle ylälautaselle: 13 188 763 ja 13 188 764. Jälkimmäinen on V6- ja XWD-mallit. Ensimmäistä saa Motonetistä, 29,90e hintaan. Motonetin ylälautasesta löytyy myös tuo ensimmäinen numero. Saabin hintoja alkuperäisille osille en tiedä kummankaan osanumeron osalta.

Kannattaa siis ennen vakaajanpuslaremppaa kokeilla vaihtaa noi ylälautaset.
Viimeksi muokannut jjasco, Su Joulu 10, 2017 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

No perskeles :) pitääpä laittaa vaihtamaan lautanen!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja jjasco »

kalle37 kirjoitti:No perskeles :) pitääpä laittaa vaihtamaan lautanen!
Laita sitten kans infoa miten käy.

Mites muuten yleensä kun vaihdetaan iskareita, jousia tai kääntölaakereita niin jätetäänkö noi ylälautaset vaihtamatta? Jos ja kun ne osoittautuu äänien aiheuttajaksi niin samalla vaivallahan ne sinne vaihtuu kulutusosana? Itse ruikkasin kääntölaakereihin vaseliinispraytä ja jos ei muuta niin pyöri ainakin herkemmin.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Ei ne niitä ainakaan verstailla vaihda oletuksena jos ne on ehjät. Jos itse vaihtaa niin varmaan ihan sama vaihtaa mikäli natinoita kuuluu... Rasvaamallakaan ei pitkään pärjää ilman ääniä.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Etupään narina

Viesti Kirjoittaja jjasco »

phpBB [video]
9³SS Turbo X '08

-Janne
Vastaa Viestiin