Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Mitäs mieltä raati on, 90km/h mittarinopeutta n. 500kg katettu kärry perässä. Vitosella vai kutosella? Omassa tapauksessa kyse tuosta 1.9 TiDS 6-lovisella manuaaliaskilla.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Aikoinaan, kun alkoi näitä pienemmän voitelun laatikoita tulemaan, niin kuulin puhuttavan laakerirempoista. Taisi olla Golffi kyseessä.
Nykyisessä Saabissa mietin samaa, mutta automaattilaatikon kanssa ohjekirjasta jäi mieleen suositus käyttää autom. asentoa (ei manuaalia), koska laatikko huolehtii itse sopivan vaihteen lämpöjen noustessa liikaa. Kärry ei kyllä perässä tuntunut haittaavan vauhtiin päästyä, oikeastaan tuli ajeltua reippaammin kuorman kanssa, kuin ilman. Tarkoitus oli ajaa 90, mutta tahtoi väliin nousta sataseen ja ylikin. Automaattilaatikko vaatii lähelle sen 100km/h pistääkseen kutosta, joten tais pääosa matkasta mennä vitosella.
Jos voitelua miettii, niin riitäisikö se, että vaihtaisit vitosen aina kun vedätys lisääntyy. Taisi siinä 90km/h vauhdissa kierrokset olla jossain 1600-1800rpm paikkeilla, en ihan varmaksi muista.
Nykyisessä Saabissa mietin samaa, mutta automaattilaatikon kanssa ohjekirjasta jäi mieleen suositus käyttää autom. asentoa (ei manuaalia), koska laatikko huolehtii itse sopivan vaihteen lämpöjen noustessa liikaa. Kärry ei kyllä perässä tuntunut haittaavan vauhtiin päästyä, oikeastaan tuli ajeltua reippaammin kuorman kanssa, kuin ilman. Tarkoitus oli ajaa 90, mutta tahtoi väliin nousta sataseen ja ylikin. Automaattilaatikko vaatii lähelle sen 100km/h pistääkseen kutosta, joten tais pääosa matkasta mennä vitosella.
Jos voitelua miettii, niin riitäisikö se, että vaihtaisit vitosen aina kun vedätys lisääntyy. Taisi siinä 90km/h vauhdissa kierrokset olla jossain 1600-1800rpm paikkeilla, en ihan varmaksi muista.
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Kutosella 2000rpm =~ 110km/h (mittarin mukaan) eli 90km/h on kai jotain 1600+. Ihan mielenkiinnosta tosiaan kyselen, edellisen P11 Primeran kanssa suositeltiin nelosta vitosen sijaan.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Itse ajan sillä vaihteella millä auto jaksaa kevyesti kuorman vetää..
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
kärryä vedettäessä laatikolle aiheutuu aika isot kuormat. Isäukon autoon laatikko remppoja tehneenä voisin sanoa että kannataa valita pienempi vaihde niin laakerit kestää paremmin.
Ainakin itse aina käyttänyt toiseksi isointa vaihdetta kärryn vedossa ja joskus aikoinaan jopa autojen ohjekirjoissa oli että ei saa isoimmalla vaihteilla vetää kärryä.
Ainakin itse aina käyttänyt toiseksi isointa vaihdetta kärryn vedossa ja joskus aikoinaan jopa autojen ohjekirjoissa oli että ei saa isoimmalla vaihteilla vetää kärryä.
--JaSa
#5909
2001 9-3 Aero flexfuel
#5909
2001 9-3 Aero flexfuel
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Mielipiteitä, ei tietoa. Komppaan RistoM kommenttia. Minusta 500 kg ja 80-90 km/h on Saabin tukevuudelle aika kevyt kuorma. Eli ajan itse sillä vaihteella kuin hyvin vetää. Jos kärry rynkyttää tai loikertaa on varmaan pinempi vaihde parempi.
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Muistikuva väittää, että kärryä kiskoessa tuli jätettyä vitoselle vastaavalla autolla. Mä tosin oon niin kermahanuri, että muutenkin tarjosin kutosta vasta 90km/h (~1600rpm) välttääkseni alakierrosvärinän, eikä kärryä saa tuota vauhtia vetääkään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
On muuten hyvin yleisesti "unohdettu" asia tuo nopeusrajoitus 80km/h yhdistelmällä liikuttaessa, perävaunullahan rajoitus on 0 km/h. Tosin eipä noista rajoituksista piitata muutenkaan vai onko niin että Saabista on ohi päästävä makso mitä makso....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Vähän ot:ta mutta liittyy edelliseen viestiin. Aiemmin tänä vuonna jossakin Oripään huitteilla kärryllinen ohitti meikäläisen (1 kaista kumpaanki suuntaan) kun ajelin 81-82 todellista nopeutta ja viime viikolla välillä Tampere-Hämeenlinna ohi meni kanssa yks (2 kaistaa molempiin suuntiin). Silloin todellista nopeutta mulla about 101 ja tää loittonee koko ajan. Kiire tais olla.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Mä ajan harvoin 90 km/h kutosella ilman kärryäkään, mutta tässä ympäristömallissa on kyllä pidemmät välityksetkin. Pitää tarkastaa, mitä on kierrokset 90:ssä, mutta muistaakseni alle 1500 hyvinkin.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Softattu dieseli ilman egr:ää kulkee puhtaasti myös alle 1500rpm. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Kulkee, kulkee. TTID hyvin softaamattomanakin. Mutta tärisee ylämäissä, varsinkin jos nopeus ehtii vähän notkahtaa, ennen kuin cruise puuttuu peliin. Ja pätkii partikkelipolttoja ja menee limppiin jne.
Noh, viimeksi mainittu on tapahtunut vaan kerran, mutta silti olen päätynyt siihen että kutonen menee pääsääntöisesti sisään vasta >= 100:n marssivauhdissa. Kuluttakoon sitten sen desin enemmän.
Mutta jos mennään vaihteeksi ihan hetkeksi alkuperäiseen kysymykseenkin, niin kyllä mä varmaan sitä kärryä kuitenkin vetäisin edelleen vitosella, enkä nelosella.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
1400 kokolailla tarkalleen. (Mittarinopeus 90, GPS näytti n. 85.)pjv kirjoitti:Pitää tarkastaa, mitä on kierrokset 90:ssä
Mutta jos mennään vaihteeksi ihan hetkeksi alkuperäiseen kysymykseenkin, niin kyllä mä varmaan sitä kärryä kuitenkin vetäisin edelleen vitosella, enkä nelosella.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Jep, tuo kaksipyöräinen tosiaan kärryn perässä huomenna Jyväskylään näyttelyyn. Vitosella taidetaan mennä. On tuo reilu puolitoista tonnia ehkä vähän turhan vähän kärryn kanssa. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Nonii, reissu heitetty ja kyllä, vitosella mentiin. OBD Autodoctorilla varsin katselin niin 90km/h mittarivauhdilla 5. vaihde on karvan yli 2000rpm ja 6. vaihde sen vähän reilu 1600rpm. Kulutuksessa vitosella syö muutaman desin vähemmän mitä kutosella. Laskennallisessa moottorin kuormituksessa on 10 prosenttiyksikön ero tasaisella vitosvaihteen hyväksi (41% vs 51%). SID:iin jäi keskikulutuslukemaksi 6.8, ei minusta paha kärryn kanssa.
Eli näillä tiedoin, vitosella sitä kärryä todellaki kannattaa vetää.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eli näillä tiedoin, vitosella sitä kärryä todellaki kannattaa vetää.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Peräkärryn vetoa vitosella vai kutosella?
Itse vedellyt myös viime vikkoina aika paljon kärryä. 1-akselinen menee kutosella jos vauhtia yli 90.
Sen sijaan kun perässä oli rapia 1000kg painava kärry ja yli 600kg moottori painona niin vitonenkin oli välillä liikaa.
http://aijaa.com/XALUsO
Auto on siis 130hv (nyt 205hv/450Nm) TTiD. Nyt tosin vanhalla laatikolla.
Sen sijaan kun perässä oli rapia 1000kg painava kärry ja yli 600kg moottori painona niin vitonenkin oli välillä liikaa.
http://aijaa.com/XALUsO
Auto on siis 130hv (nyt 205hv/450Nm) TTiD. Nyt tosin vanhalla laatikolla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77