2003 9-3 SS ja alustaremontti
2003 9-3 SS ja alustaremontti
Moro,
Pitäisi tuohon perheen kakkosautoon tehdä alustaremontti, kun edellinen omistaja on pilannut hyvän sportin jäätävällä madalluksella. Takapyörä käytännössä hukkuu pyöräkoteloon, tiukemmissa töyssyissä ja hidasteissa pohja raapii maata. Auto on nykyisin sellanen pintakova kivireki.
Lueskelin alueelta noita aiheeseen liittyviä ketjuja läpi. Ilmeisesti orkkis osien lisäksi Konin FSD on hyvä valinta. En ole vielä päättänyt, että mitä laitetaan, mutta hintaero noissa on ilmeisesti aika pieni. Kuitenkin jäi askarruttamaan, että millä jousilla päästään Konin "normaaliin" Sportin maavaraan? Käytännössä meilläpäin tiet on siinä kunnossa ja auton ykköskuski ei näistä ulkonäköseikoista juuri välitä eli mukavuutta pitäisi saada ja maavaraa lisää.
Yhtenä vaihtoehtona on, että vaihdetaan vaan jouset. Tämä tietysti säästäisi ison summan rahaa, mutta samalla vaivalla ne iskaritkin sinne menis...
Pitäisi tuohon perheen kakkosautoon tehdä alustaremontti, kun edellinen omistaja on pilannut hyvän sportin jäätävällä madalluksella. Takapyörä käytännössä hukkuu pyöräkoteloon, tiukemmissa töyssyissä ja hidasteissa pohja raapii maata. Auto on nykyisin sellanen pintakova kivireki.
Lueskelin alueelta noita aiheeseen liittyviä ketjuja läpi. Ilmeisesti orkkis osien lisäksi Konin FSD on hyvä valinta. En ole vielä päättänyt, että mitä laitetaan, mutta hintaero noissa on ilmeisesti aika pieni. Kuitenkin jäi askarruttamaan, että millä jousilla päästään Konin "normaaliin" Sportin maavaraan? Käytännössä meilläpäin tiet on siinä kunnossa ja auton ykköskuski ei näistä ulkonäköseikoista juuri välitä eli mukavuutta pitäisi saada ja maavaraa lisää.
Yhtenä vaihtoehtona on, että vaihdetaan vaan jouset. Tämä tietysti säästäisi ison summan rahaa, mutta samalla vaivalla ne iskaritkin sinne menis...
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Paikallisesta varaosaliikeestä (HO-Tarvike, Hämeenlinna) löytyi Sport-alustan normaalikorkuiset Lesjöfors-jouset.
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Moi,
Kiitokset tiedosta. Tarttee poiketa kyselemässä mikä on hintapolitiikka tuolla. Taidetaan koittaa ensin pelkällä jousen vaihdolla josko vielä olis iskareissa kilometrejä jäljellä.
Osaiskos kukaan muuten sanoa mikä on orkkis sportilla etäisyys pyörän keskeltä lokarin reunaan edessä/takana? Nykysellään tuossa on 340/310mm ja auto on kyllä aikas matala...
Kiitokset tiedosta. Tarttee poiketa kyselemässä mikä on hintapolitiikka tuolla. Taidetaan koittaa ensin pelkällä jousen vaihdolla josko vielä olis iskareissa kilometrejä jäljellä.
Osaiskos kukaan muuten sanoa mikä on orkkis sportilla etäisyys pyörän keskeltä lokarin reunaan edessä/takana? Nykysellään tuossa on 340/310mm ja auto on kyllä aikas matala...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Onko autossa vetokoukku että olis takaa väsähtänyt? Tuli vaan mieleen kun tuo perä on suhteessa noinkin alhaalla verrattuna keulaan.
Mulla on uusilla -20mm jousilla 355 & 340 mitat, tai oli jokunen tuhat sitten kun katsuri mittasi, en itse ole jaksanut alkaa mittaamaan uudestaan.
Mulla on uusilla -20mm jousilla 355 & 340 mitat, tai oli jokunen tuhat sitten kun katsuri mittasi, en itse ole jaksanut alkaa mittaamaan uudestaan.
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Tere
Minä voin mittailla omani tässä viikonloppuna. Omani on nyt 187tkm ajettu alusta ja tietääkseni ei ole katkenneita jousia vaihdettu ensimmäisen omistajankaan ajalla. Tuli tässä tänään tietoa, että KW:lta saisi ainoaa koko rosterista säädettävää alustaa, joka kestää Suomen talven suolakylvyt ja säätöominaisuudet pysyisi. Ite tekis mieli säätää etupäätä ja ehkä vähän taakin alemmaksi, mutta kun jo tämäkin alusta saa keulaspoileria raapimaan![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Minä voin mittailla omani tässä viikonloppuna. Omani on nyt 187tkm ajettu alusta ja tietääkseni ei ole katkenneita jousia vaihdettu ensimmäisen omistajankaan ajalla. Tuli tässä tänään tietoa, että KW:lta saisi ainoaa koko rosterista säädettävää alustaa, joka kestää Suomen talven suolakylvyt ja säätöominaisuudet pysyisi. Ite tekis mieli säätää etupäätä ja ehkä vähän taakin alemmaksi, mutta kun jo tämäkin alusta saa keulaspoileria raapimaan
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Ei ole koukkua eikä ole koskaan ollutkaan. Tuossa on varmaan haettu sitä, että pirssin helma olis vaaterissa, mutta mennyt asteen verran överiksi tuo tunaaminen.
Suoraanhan noita mittoja ei käsittääkseni voi skaalata, mutta jos sulla on -20mm jouset ja pääset noihin lukuihin niin mulla pitäis perän nousta tuosta luokkaa 50mm ja keulankin noin 30mm. Täytyy toivoa, että iskarit on vielä kunnossa tuon puristuksen jälkeen.
Suoraanhan noita mittoja ei käsittääkseni voi skaalata, mutta jos sulla on -20mm jouset ja pääset noihin lukuihin niin mulla pitäis perän nousta tuosta luokkaa 50mm ja keulankin noin 30mm. Täytyy toivoa, että iskarit on vielä kunnossa tuon puristuksen jälkeen.
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Niin jos SA9000AB vielä mittailee omastaan niin saadaan joku kuva siitä mitä siellä pitäs olla oikeesti. Joka tapauksessa, ainakin nuo jouset menee vaihtoon...
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
No niin, nyt tuli mittailtua ja tasaiset tulokset molemmilta puolilta autoa tuli ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eli edessä 360mm ja takana 340mm. Ja kyseessä siis tehtaalta valmiina ollut sport-alusta.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eli edessä 360mm ja takana 340mm. Ja kyseessä siis tehtaalta valmiina ollut sport-alusta.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
OK, kiitokset, voimme siis odottaa tuollaista ~30mm korotusta ainakin.
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Häiriköin vielä, eli kyselin kargin vihjeen perusteella tuolta HO-tarvikkeesta ja löytyy sekä "madallettua" versiota että tavallista. Oletan, että tuo heidän madallettu tarkoittaa tohon originaalisporttiin verrannollista pakettia, mutta eivät osanneet suoriltaan sanoa paljonko tuolla on vaikutusta maavaraan. Onkos kellään alla tuota "normaalia" settiä tai tietoa paljonko auto sillä nousee?
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Tuo sportti alustahan on -10mm normaaliin alustaan verrattuna (siis ilmoitettu madallus).
Todellinen sitten eri juttu![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Todellinen sitten eri juttu
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Kannattaisi mielestäni tuossa tapauksessa pistää iskarit ja jouset koko kierros uusiksi.
Siellä voi olla lyhempää vaimenninta yms. yms. niinkuin varmaan onkin ja ainakin sillä saa sellasen sitten kun haluaa.
Siellä voi olla lyhempää vaimenninta yms. yms. niinkuin varmaan onkin ja ainakin sillä saa sellasen sitten kun haluaa.
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Juu, niihän se alunperin oli ideana, mutta kun perse on jo nyt niin auki, että sieluun asti tuulee...
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Vielä tarkentavat kysymys koskien Sportin ja tavallisen alustan eroja. Eli jos sportin tilalle laittaa normaalit palikat niin tarvitseeko vaihtaa muuta kuin jouset ja iskarit?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: 2003 9-3 SS ja alustaremontti
Paljonko muuten maksoivat jouset?karg kirjoitti:Paikallisesta varaosaliikeestä (HO-Tarvike, Hämeenlinna) löytyi Sport-alustan normaalikorkuiset Lesjöfors-jouset.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06