Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Joo elikkäs nyt on pääsiäisestä asti ollut alla vm-04 9-3 aero 2.0t koneella. Kilometrejä kertynyt 235000km. Muutama huomio nyt parin viikon ajelun tuloksella syntynyt. Joihinkin saattaa löytyä apua ahkeralla hakukoneen hakkaamisella.

-Ratti "narisee" kylmänä kun kääntelee. Sisätilojen lämmetessä/ratin kääntelyllä narina loppuu. Muut törmänneet vastaavaan?

-Autoa käynnistettäessa kojelaudan sisästä kuuluu selvästi "surinaa" n.5 sekunnin ajan. Kuulostaa, kuin sisäilmankierto(läppä?) jumittaisi.

-Kylmänä tuntuu myös vaihteet menevän vähän tahmeammin sisään. Ei tietoa milloinka lootaöljyt vaihdettu. 5-lovinen aski kyseessä. Mikähän näillä on öljynvaihtoväli?

Auton mukana sain vain yhden avaimen. Kävin Lappeenrannan Auto -Eekoosta hakemassa uuden kauko ohjaimen, mutta sen sopeuttaminen olisi maksanut 80€! Siispä huutelenkin nyt täällä jos joku haluaisi hoitaa tuon homman vähän halvemmalla :roll:

Auton edellinen omistaja ostanut auton vakuutusyhtiöltä, jolloin sitä ennen liikkunut Imatran suunnilla. Siispä jos joku muistaa omistaneensa ZUG-5xx -alkuisella rekisterillä olleen autoni, niin heitäpä yyveellä :D

Edit: Tosiaan tulevaisuudessa jos miettisi tuota lastutusta. Paljonkos aerosta olisi mahdollista kutitetella irti ilman osien vaihtamista?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kommentoin tuota surinaa..

En muista tarkkaan mitkä kaikki läpät menevät tiettyyn asentoon auton ollessa sammutettuna n. 10 min. Kuitenkin muistelisin, että ainakin sisäilmankiertoläppä menee sisäkiertoasentoon. Kun sitten autoon laittaa seuraavan kerran virrat päälle, niin tuo moottori surisee palautuessaan raitisilma-asentoon (olettaen tietenkin, että käyttäjä pitää sitä siinä asennossa). Kyllähän se moottori sen 5 sekuntia siinä hyvinkin surisee läpän vaihtaessa asennosta toiseen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

kysyppäs tuolta MapTunilta ni voip olla nuo avaimien koodauksetki vähän huokeempia ku marmoritiskillä.. samalla kysyt sen lastutuksen ni saat asiantuntijan vastauksen :)
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Yyveetä tuli jonkin verran. Täytyypä käydä lauantaina katselemassa imatralla, jospa olisi ihmisilla techiä mukana :mrgreen: Seuraava vaihtoehto sitten kurvata tuonne MapTunille.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Näemmä joskus bongailtu ja näyttäisi ettei omistaja ollut klubilaisia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... la#p441446
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Mitenkäs ihmiset ovat vahvistinta/subbaria sovittaneet tuonne konttiin? Mistä piuhat vedetty jne.?

Olisi jouten yksi setti, joka jäi tonnarista ylimääräiseksi niin jotain käyttöähän tuolle pitäisi keksiä.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
juppe_eno
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2013 17:27
Paikkakunta: Leinolanlahti

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja juppe_eno »

Tuohon surinaan senverran, itse olen jo tovin taikinoinut ja ihmetellyt "surinaa/raksutusta" kojetaulun alla, joka ilmenee silloin kun auto on seissyt yönyli/pitempään käyttämättä. Aluksi arvelin sen kuuluvan läppärin moottorista josta laakerit loppu(arveli, kun väylä herää henkiin, se pyöräyttää moottoria). Päätin sitten purkaa moottorin pois tarkastelua varten ja jospa koittas voidella akselia.Siinä touhutessa, moottori sylissä, ykskaks alko raksutus kuulumaan ja paikallistin äänen lämmityslaitteen toiseksi alimmaiseen askelmoottoriin. Näytti siltä kun se ois yrittänyt ajaa ns. päätä seinää vasten, aivan kun ois rattaat moottorin sisällä lyönyt tyhjää. Laitoin lämppärin moottori takas kiinni, auton käyntiin, valitsin lämmityksen/ilmavirran eri muotoja ja kaikki omasta mielestä sääty oikein, myös ääntäpitävä askelmoottori teki työtä käskettyä. Sammutin auton ja tovin kuluttua askelmoottorit sääty alkuasentoon ja edelleen, ongelmamoottori sääty samoin.... :? Herää nyt kysymys, onko askelmoottori rikki, hypännyt hammastus, josta väärä asento vaiko vika väylässä/ohjainyksikössä....???

Auton olen omistanut n.4kk, joten saatan tässä kysellä tyhmiä, mutta ensimmäinen väyläohjattu/ACC+muut hienoudet, kaikki erilaisuus laittaa ihmetyttämään.... :P Kummiskin kaikenlaisten polttoaineella toimivien laitteiden kanssa on tullu pelattua jo teini-iästä saakka joten muuten tuttuja laitteita.... :wink:
9-3 1.8i Linear Vm.04
9-5 2.3t Wagon Vm.05
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Pistelläänpäs päivitystä. Auto tosiaan toiminut hyvin nyt sen ajan mitä kiesillä matkaa taittanut. Yksi oma hölmöily sattui vastaan kun kaposella mökkitiellä väistin vastaantulijaa "puskan" puolelle, josta sitten paljastui kanto. Sisälokari halki ja muovinen sivuhelma painui kasaan.
Satunnaisesti tuntuu starttaavan vähän "pitkähkösti" aina kuitenkin lähtee käyntiin. Arvailuja?

Ei kellään löytyisi ylimääräistä Aeron etuspoileria? :D Vaihdossa voin antaa tuon kuvan mukaisen lipan... :roll:

Edelleen jos Lappeenrannan seudulta löytyy tech-heeboja niin kiinnostaisi tuo avaimen koodaus...

Alkaa pikkuhiljaa tuo tehonlisäyskin houkuttelemaan.

Kuva

Edit: Niin ja tuo kojetaulun/ilmansäätöläppien surina on loppunut ainakin toistaiseksi.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja karg »

juppe_eno kirjoitti:Herää nyt kysymys, onko askelmoottori rikki, hypännyt hammastus, josta väärä asento vaiko vika väylässä/ohjainyksikössä....???
Askelmoottorit on syynä noihin raksutteluihin. Moottoreiden sisällä on läjä muovirattaita ja joku niistä on varmaan kulunut liikaa. Niitä voi yrittää hiljennellä tai hankkia kalliilla uusia moottoreita (>100€/kpl). Noita löytyy yhteensä 7kpl, mistä 6 on keskikonsolin sivuilla (3 ja 3) ja 1 ohjaa sisäkierron läppää hanskalokeron takana olevan pömpelin kyljessä. Vähällä pääset, jos on vain toi 1 huono moottori ja vielä suht helpossa paikassa.. meikän kolkissa oli 6 mitkä meni vaihtoon ja osa noista on melko ikävästi sijoteltu ;)
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostinpa Aeron, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Jep, meikällähän nuo ruksuttelee melkeimpä kaikki :D
Nyt on sitten pellin alla enemmän potkua, kiitokset vielä karg! 8) Huomenna sitten vaihtuu taakse uudet levyt ja palat.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Vastaa Viestiin