Ilmamäärämittari
Ilmamäärämittari
Ajattelin uusia 10v vanhan ilmamäärämittarin lähinnä varmuuden vuoksi. Uuden ostin PCS:ltä ja on alkuperäinen varaosa. Varaosanumero täsmää vanhan kanssa.
Uudellla immulla auto tuntuu kuitenkin laiskemmalta kuin vanhalla. Immut, niin uusi kuin vanhakin ovat testattu TECHillä ja näyttävät samoja arvoja jotka korreloivat softan tekijältä saamien arvojen kanssa. Eli techin mukaan immut molemmat olisivat kunnossa.
Kuitenkin, uudella immulla turbon ääni on selvästi vaimeampi/heikompi kuin vanhalla ja auto tuntuu laiskalta. Adaptaatiot on nollattu immun vaihdon jälkeen. Loppuu ymmärrys kesken totaalisesti.
Onko jollakulla ajatuksia miksi auto tuntuu laiskalta uudella immulla?
Tiedä sitten onko vertailukelpoista, mutta SIDin mukaan polttoainetta kuluu vanhalla immulla enemmän kuin uudella.
TECH testilenkillä havaittua, että hyvin tuntuu ainakin toimivan nuo suojausjärjestelmät kun uudella immulla adaptaatiovaiheessa piikkasi ahtopaine 10% yli ja ensimmäisestä nakusta (havaittiin nelospytyssä) rajoitettiin tehoja.
Uudellla immulla auto tuntuu kuitenkin laiskemmalta kuin vanhalla. Immut, niin uusi kuin vanhakin ovat testattu TECHillä ja näyttävät samoja arvoja jotka korreloivat softan tekijältä saamien arvojen kanssa. Eli techin mukaan immut molemmat olisivat kunnossa.
Kuitenkin, uudella immulla turbon ääni on selvästi vaimeampi/heikompi kuin vanhalla ja auto tuntuu laiskalta. Adaptaatiot on nollattu immun vaihdon jälkeen. Loppuu ymmärrys kesken totaalisesti.
Onko jollakulla ajatuksia miksi auto tuntuu laiskalta uudella immulla?
Tiedä sitten onko vertailukelpoista, mutta SIDin mukaan polttoainetta kuluu vanhalla immulla enemmän kuin uudella.
TECH testilenkillä havaittua, että hyvin tuntuu ainakin toimivan nuo suojausjärjestelmät kun uudella immulla adaptaatiovaiheessa piikkasi ahtopaine 10% yli ja ensimmäisestä nakusta (havaittiin nelospytyssä) rajoitettiin tehoja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ilmamäärämittari
Jos uusi näyttää jo pienemmällä ahtopaineella samaa ilmamassaa niin onhan ahdot matalammat, ennakot pienemmät ja seos rikkaampi. Sama juttu kuin T7 autoissa. Sen takia on laiskempi, mutta nyt on sitten sellainen kuin on mapattukin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ilmamäärämittari
No näin kai se sitten on. Harmittaa kun uusilla osilla tuntuu kulkupuoli huononevan
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ilmamäärämittari
Paljonkos pitäs olla enemmän?
Re: Ilmamäärämittari
Niinhän sitä sanotaan, mutta... onkohan se vanha sitten kuitenkaan täysin toimiva kun se käyttäytyy näin kuin se käyttäytyy.
Apu: Tarpeeksi/riittävästi eikai sitä koskaan ole tarpeeksi... no ainakin sen verran kuin luvataan. Tällähetkellä tuntuu ettei luvattuja saavuteta. Tosin persdyno voi tietty olla väärin kalibroitu ja säädetty
Apu: Tarpeeksi/riittävästi eikai sitä koskaan ole tarpeeksi... no ainakin sen verran kuin luvataan. Tällähetkellä tuntuu ettei luvattuja saavuteta. Tosin persdyno voi tietty olla väärin kalibroitu ja säädetty
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ilmamäärämittari
Laitoin myös uuden imm:n tilaukseen. Tyhjäkäynnin vaeltelu ja osa nykimisistä poistui kaasuläppäkotelon uusimisella, mutta jostain syystä kone nakuttelee vähän liikaa ja piikkailee välillä ahtoja. Pyynti ja toteutuma ei myöskään ihan vastaa toisiaan. Bypass vaihtuu uuteen samalla.
Re: Ilmamäärämittari
Joo.. ei mene sitten yhtään mihinkään tällä uudella immulla. Tuntuu kun olis pudonnu auto stage1 tasolle. Täytyy laittaa vanha immu takas ja heittää uudella vaikka vesilintua...
Tässä aiemmin kun tein testivetoja niin SID kulutusnollaus, ja 10 täyskaasuvetoa molemmilla immuilla, samat kiihdytyspaikat. Vanhalla immulla keskikulutus oli 5l/100km suurempi kuin uudella immulla. Kun bensaa poltetaan noin paljon vähemmän kun uusi immu on kiinni, niin täytyy sen tuntua kulkupuolella selvästi.
Tässä aiemmin kun tein testivetoja niin SID kulutusnollaus, ja 10 täyskaasuvetoa molemmilla immuilla, samat kiihdytyspaikat. Vanhalla immulla keskikulutus oli 5l/100km suurempi kuin uudella immulla. Kun bensaa poltetaan noin paljon vähemmän kun uusi immu on kiinni, niin täytyy sen tuntua kulkupuolella selvästi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ilmamäärämittari
Logitappa ilmamassa ja ahtopaine molemmilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ilmamäärämittari
IMM:n ja bypassin vaihto uusiin tasasivat ja piristivät kulkua jonkin verran. Sopeutus vaihtui myös n. 6,1% plussalta hiukan miinukselle, elikkä säästyisköhän jatkossa vähän bensaakin boonuksena. Ahtojen piikkaus poistui myös. Jotain epämäärästä tossa vielä on, saa nähdä vaikuttaako magneettiventtiilin vaihto asiaan.
Re: Ilmamäärämittari
Kattelin noita immuja tänään, niin löytyi jotakin eroa numeroista. Voisiko joku WISillinen vilkaista mitä ne tarkoittavat. Nyt on taas vanha immu kiinni ja kulkupuoli palautui entiselleen.
Osanumero: 12788131 (molemmissa on tämä sama)
Tuon numeron alapuolella immussa on 4-numeroinen sarja jossa on eroja.
Vanha: 2928
Uusi: 0X21
Valmistuserää vai jotain tärkeämpää?
Osanumero: 12788131 (molemmissa on tämä sama)
Tuon numeron alapuolella immussa on 4-numeroinen sarja jossa on eroja.
Vanha: 2928
Uusi: 0X21
Valmistuserää vai jotain tärkeämpää?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ilmamäärämittari
Mulla hyllyssä olevassa on tuo nelinumeroinen 7613.
Ei äkkiseltään avaudu tuo nelinumeroinen koodi.
Kokeilitko mitä eroa ahtopaineissa?
Ei äkkiseltään avaudu tuo nelinumeroinen koodi.
Kokeilitko mitä eroa ahtopaineissa?
Re: Ilmamäärämittari
Sori kun huutelen väliin, mutta...
Onko tuossa IMM:n /MAF:n vaihdossa esim 1.9 dieseliin jotain ihmeellistä, jos vaan ostaa samalla varaosanumerolla uuden? Mistä adaptaatioista ja sopeutuksista puhutaan?
Olen yrittänyt löytää lääkettä osakaasulla kiihdyttäessä tapahtuviin teräviin nykäyksiin ja yhtenä vaihtoehtona tuli mieleen, että olisko yli 200 tkm ajettu ilmamassamittari hiipumassa?! Puhdistamaan en ole alakanut, kun ko. malli on ns. kuumakalvotyyppinen, eikä sitä saa avattua. Joku kertoi että näitä lankamallisiin suunniteltuja puhdistus spraytä ei voisi kalvolle käyttää.
Tuo olisi minunkin helppo vaihtaa, mutta jos joku sanoo heti, että ilmamassamittarilla ei ole mitään tekemistä teräviin nykäyksiin, niin sitten annan asian olla. "Karg" kuitenkin puhuu ahtojen piikkauksesta, jotka poistui IMM:n ja bypassin vaihdon jälkeen. Mitä tarkoittaa/tarkoitat tuolla "piikkauksella"?
Tänks.
Onko tuossa IMM:n /MAF:n vaihdossa esim 1.9 dieseliin jotain ihmeellistä, jos vaan ostaa samalla varaosanumerolla uuden? Mistä adaptaatioista ja sopeutuksista puhutaan?
Olen yrittänyt löytää lääkettä osakaasulla kiihdyttäessä tapahtuviin teräviin nykäyksiin ja yhtenä vaihtoehtona tuli mieleen, että olisko yli 200 tkm ajettu ilmamassamittari hiipumassa?! Puhdistamaan en ole alakanut, kun ko. malli on ns. kuumakalvotyyppinen, eikä sitä saa avattua. Joku kertoi että näitä lankamallisiin suunniteltuja puhdistus spraytä ei voisi kalvolle käyttää.
Tuo olisi minunkin helppo vaihtaa, mutta jos joku sanoo heti, että ilmamassamittarilla ei ole mitään tekemistä teräviin nykäyksiin, niin sitten annan asian olla. "Karg" kuitenkin puhuu ahtojen piikkauksesta, jotka poistui IMM:n ja bypassin vaihdon jälkeen. Mitä tarkoittaa/tarkoitat tuolla "piikkauksella"?
Tänks.
Re: Ilmamäärämittari
Itelläni kävi siis niin, että kun antoi lämää, niin ahtopaineet käväs välillä hetkellisesti jossain 1,35bar tasolla, eikä se ole tuolla nykyisellä softalla normaalia. Nyt tuo ahtopaineen seilaaminen siis loppui.
Re: Ilmamäärämittari
Eli "piikki" ei ollut sinulla terävä, vaan enemmän semmonen seilaava, kun ahtopaineet "karkailee tai lipsuu?! Mulla on enemmän tuommosta terävää (tuntuu nykäyksenä) tuo meno, ja ihan osakaasulla.karg kirjoitti:Itelläni kävi siis niin, että kun antoi lämää, niin ahtopaineet käväs välillä hetkellisesti jossain 1,35bar tasolla, eikä se ole tuolla nykyisellä softalla normaalia. Nyt tuo ahtopaineen seilaaminen siis loppui.