Vinkki: alaväännöt hukassa?
Vinkki: alaväännöt hukassa?
Mikäli bensa/etanolikättöisessä NG9-3:ssa esiintyy ailahtelua kaasupolkimen reagoinnissa/osakaasulla tapahtuvassa väännössä, voi syyllinen olla imusarjasta jarrutehostimelle/alipainepumpulle lähtevän alipainelinjan takaiskuventtiilissä.
Omassa autossa ko. alipainelinjan imusarjaa lähinnä oleva takaisku sulkeutui "laiskasti" pienemmillä paineilla (testattu käsikäyttöisellä yli/alipainepumpulla), jolloin ahtopainetta pääsee mahdollisesti vuotamaan alipainepumpun ja jarrutehostimen suuntaan - ei kuitenkaan ise tehostimeen, sillä ennen tehostinta on linjassa toinen takaiskuventtiili (mikäli on ehjä).
Varmistin teorian iroittamalla alipainelinjan imusarjasta sekä tulppaamaalla imusarjassa olevan alipainelähdön + irroitetun linjan pään. Koeajossa eron huomasi välittömästi: alavääntö ja kaasupolkimen reagointi palasivat ennalleen.
Vaivan voi korjata varmastikin useammalla tavalla, joista virallinen on vaihtaa koko alipainelinja (varaosa 12783806). Itse vaihdoin pelkän takaiskuventtiillin - löytyy ainakin OPEL-tiskiltä (GM 90498464 / OPEL 564611) n. 8 Euron hintaan. Pelkän venttiilin vaihto vaatii kuumailmapuhaltimen kanssa askartelua.
EDIT: lisätty havainnekuvat
Omassa autossa ko. alipainelinjan imusarjaa lähinnä oleva takaisku sulkeutui "laiskasti" pienemmillä paineilla (testattu käsikäyttöisellä yli/alipainepumpulla), jolloin ahtopainetta pääsee mahdollisesti vuotamaan alipainepumpun ja jarrutehostimen suuntaan - ei kuitenkaan ise tehostimeen, sillä ennen tehostinta on linjassa toinen takaiskuventtiili (mikäli on ehjä).
Varmistin teorian iroittamalla alipainelinjan imusarjasta sekä tulppaamaalla imusarjassa olevan alipainelähdön + irroitetun linjan pään. Koeajossa eron huomasi välittömästi: alavääntö ja kaasupolkimen reagointi palasivat ennalleen.
Vaivan voi korjata varmastikin useammalla tavalla, joista virallinen on vaihtaa koko alipainelinja (varaosa 12783806). Itse vaihdoin pelkän takaiskuventtiillin - löytyy ainakin OPEL-tiskiltä (GM 90498464 / OPEL 564611) n. 8 Euron hintaan. Pelkän venttiilin vaihto vaatii kuumailmapuhaltimen kanssa askartelua.
EDIT: lisätty havainnekuvat
Viimeksi muokannut TommyW, Ke Touko 08, 2013 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabiton Saabisti
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Joku takaisinkutsu kampanja oli joitakin vuosia sitten joka liittyi mahdollisesti näihin samoihin ongelmin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
pitihän tuo heti mennä tarkistamaan kun autokin oli valmiiksi tallissa.
Läpi vuoti kuin seula
hyllyssä oli tollanen messinkinen vena ja laitoin sen nyt sinne,huomenna koeajolle.
Läpi vuoti kuin seula
hyllyssä oli tollanen messinkinen vena ja laitoin sen nyt sinne,huomenna koeajolle.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Voiko tätä esiintyä ajoittain? Välillä tuntuu ettei lähde yhtään mihinkään ja polkimessa tuntu on sellainen ettei tapahdu mitään-raskaan oloinen-.Kun antaa kunnolla kaasua niin meno on normaalia. Oireiden aikana jos ajaa mutkaan niin tuntuu että ylijarruttaa ihan liikaa.
Kun auto on hyvällä tuulella,mutkaan saa ajaa todella huoletta (esimerkiksi liikenne ympyrä) Poljin todella hennon oloinen ja meno todella hienoa.
Voisiko olla sama ongelma autossani?
Kun auto on hyvällä tuulella,mutkaan saa ajaa todella huoletta (esimerkiksi liikenne ympyrä) Poljin todella hennon oloinen ja meno todella hienoa.
Voisiko olla sama ongelma autossani?
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Kuulostaapa Thorhammer kuvauksesi todella tutulta Oma autoni käyttäytyi juuri kuvaamallasi tavalla, eli kevyemmällä kaasulla ei pystynyt arvaamaan, miten auto "vastaa kaasuun" ja kovemmin polkaistessa toimi melko lailla normaalisti/odotetusti.
Käsipumpulla testattaessa takaisku toimi aivan vastaavasti: pienellä ylipaineella ilma suhisi venttiilin läpi ja "kovaa rysäyttämällä" sai venttiilin sulkeutumaan.
Käsipumpulla testattaessa takaisku toimi aivan vastaavasti: pienellä ylipaineella ilma suhisi venttiilin läpi ja "kovaa rysäyttämällä" sai venttiilin sulkeutumaan.
Saabiton Saabisti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Olisiko mahdollista saada valokuvia takaiskuventtiilin sijainnista ja tarkempaa selostusta korjaustoimenpiteestä?
Jos ei fotoja ole, niin WIS:n räjäytyskuvatkin tulisivat tarpeeseen. Tosi laiska on kaasun vaste tässä allekirjoituksen keksinnössä.
Jos ei fotoja ole, niin WIS:n räjäytyskuvatkin tulisivat tarpeeseen. Tosi laiska on kaasun vaste tässä allekirjoituksen keksinnössä.
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Mulla myös vähän samoja oireita. Ainakaan välillä täyskaasu ei tunnu eroavan osakaasusta lainkaan, tosin harvoin tulee edes kaasuteltua kovempaa. Sitten taas esim. tossa pihan hidastetöyssyn jälkeen lähtee todella rivakasti kakkosvaihteella ja ihan pintakaasulla loivaan ylämäkeen. Vissiin tää on sitä "Power when you need it" kuten aikoinaan mainostivat...
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Tän vois katella seuraavaksi varmuuden vuoks. Omassa kolkissa kadonnut alavääntö palautui bypassin ja IMM:n vaihdolla. Välillä vaan tuntuu jossain kohdissa, että vähän vaeltelee väännöt kun lähtee vedättämään. Vois olla just se, että joku tommonen takaisku reagoi hitaasti.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Kuvat lisätty ensimmäiseen viestiin.Tunkki 9-3 Aero kirjoitti:Olisiko mahdollista saada valokuvia takaiskuventtiilin sijainnista ja tarkempaa selostusta korjaustoimenpiteestä?
Saabiton Saabisti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 06:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Suurkiitos. Pitääpä viikonloppuna tarkastaa ko. venttiili.TommyW kirjoitti:Kuvat lisätty ensimmäiseen viestiin.
Saab 9-3 Aero 2.0T MY2004
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Saab 9-3 1.9 Tid MY2005
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Moi!
Minulla on Gm:n valmisteena toisen merkkinen auto eli opel signum 2.0t(b207l) ja kävin kokeilemassa kanssa tämän keskustelun pohjalta tuon takaiskuventtiilin joka vuotaa kuin seula. On opelissa huomattavasti helpommassa paikassa kuin saab:issa. Täytyy hommata kyseinen takaiskuventtiili kanssa lähi aikoina.
Minulla on Gm:n valmisteena toisen merkkinen auto eli opel signum 2.0t(b207l) ja kävin kokeilemassa kanssa tämän keskustelun pohjalta tuon takaiskuventtiilin joka vuotaa kuin seula. On opelissa huomattavasti helpommassa paikassa kuin saab:issa. Täytyy hommata kyseinen takaiskuventtiili kanssa lähi aikoina.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
sama oli myös omassa vectrassa niinkuin tossa jo kirjoitinkin.07-08bar sai menemään venan vasta kiinni.
mukavan terävästi lähtee nyt ahtamaan alhaalta pienellä kaasulla.
Niin ja iso kiitos TommyW:lle vinkistä.
mukavan terävästi lähtee nyt ahtamaan alhaalta pienellä kaasulla.
Niin ja iso kiitos TommyW:lle vinkistä.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Jees, kyllä parani kaasupolkimen vaste ja alaväännöt entisestään, kun vaihdoin äsken uuden alipaineputken. Vanhaa kun testasin, niin siihen sai puhaltaa tovin, ennen kuin takaisku sitten hiljalleen sulkeutui. Uusi putki oli heti tiivis ku pulloon olis puhaltanu.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Mitenkäs tuon venan toiminnan tarkimmin tarkastais? Otin liittimen irti ja putken esille siten, että sain puhallettua sinne sisään, mutta enpä ole varma falskaako vaan liittimen lukitusnipasta (taikka suupielestä) vaikka koitin sormella sen ympäristön tukkiakin... Hetken joutu kyllä pohtimaan miten tuon nipan saa painettua alas putkea irrottaessa
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Joo vähän nuiva puuha oli sen liittimen irrotus imusarjasta. Se pääty pitää uskaltaa tunkea kunnolla suuhun, jos meinaa testailla ehjällä putkella
Puhaltamalla ei kuiteskaan pitäisi tosiaan mennä ilmaa läpi juuri yhtään, jos se vena on hengissä. Voihan sitä tietty koittaa myös sieltä jarrutehostimen päästä imemällä. Saattaa vaan tulla skeidaa suuhun sillä tavalla.
Puhaltamalla ei kuiteskaan pitäisi tosiaan mennä ilmaa läpi juuri yhtään, jos se vena on hengissä. Voihan sitä tietty koittaa myös sieltä jarrutehostimen päästä imemällä. Saattaa vaan tulla skeidaa suuhun sillä tavalla.