Vinkki: alaväännöt hukassa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
federley
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 22:28

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja federley »

Vielä kysyn, että jos letkun vaihtaa, onko millainen jarrutehostajan puoleinen kiinnitys irrottaa? Imusarjan päässähän oli se painettava klipsi...
Saab 9-3ss 1.8t -06
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja 93aero »

miten ko. osan mahdollinen rikkinäisyys vaikuttaa jarruihin?
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja karg »

federley kirjoitti:Vielä kysyn, että jos letkun vaihtaa, onko millainen jarrutehostajan puoleinen kiinnitys irrottaa? Imusarjan päässähän oli se painettava klipsi...
Siinäkin on vähän samantyyppinen pikaliitin. Koko putken vaihto on melko nopea homma varsinkin, jos autossa ei oo sitä typerää SAI-hässäkkää häiritsemässä.
federley
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 22:28

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja federley »

Kiitokset asennusvinkeistä ja ohjeista.
Alipaineputki/letku vaihdettu ja eron todella huomaa!!
Asennus onnistui nopeasti, ainoastaan sytytysyksikön kiinnikkeitä piti
hiukan löysätä jotta sai asennettua sinne alipainepumpulle. Imusarjaan meni
heittämällä.
Saab 9-3 1.8t, ajettu 140tkm.
Saab 9-3ss 1.8t -06
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja zenga »

Vaihdatin tänään pelkän takaiskuventtiilin öljynvaihdon yhteydessä enkä huomaa väännöissä tai kaasuherkkyydessä eroa, ainakaan n. 10 km taajama-ajon perusteella. Edelleen vääntää laiskahkosti jonnekin 2200 kierrokseen asti, jolloin alkaa tapahtua. Olen käsityksessä, että selvästi alempaa kuuluisi vääntää. Oliskohan koko alipaineputken vaihdolla sitten vaikutusta?

Tai sitten vaihtaa myös kaasuläppäkotelon, bypassin, IMM:n ja mitä näitä nyt on...
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Teekki »

zenga kirjoitti:Vaihdatin tänään pelkän takaiskuventtiilin öljynvaihdon yhteydessä enkä huomaa väännöissä tai kaasuherkkyydessä eroa, ainakaan n. 10 km taajama-ajon perusteella. Edelleen vääntää laiskahkosti jonnekin 2200 kierrokseen asti, jolloin alkaa tapahtua. Olen käsityksessä, että selvästi alempaa kuuluisi vääntää. Oliskohan koko alipaineputken vaihdolla sitten vaikutusta?

Tai sitten vaihtaa myös kaasuläppäkotelon, bypassin, IMM:n ja mitä näitä nyt on...
Koitas nollata ecu, irroittamalla sulake vartiksi. Tais olla sulake nro.2 siellä konehuoneen boxissa.

Itsehän teen tuon muutaman kuukauden välein, kun menee muuten niin hengettömäksi tuo meno alakierroksilla ja tuon jälkeen vetää taas ihan toiseen malliin alhaalta asti. Ulkomaan foorumeilta löytyy tuosta enemmänkin juttua...
1.8t 2005
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja zenga »

Teekki kirjoitti:
zenga kirjoitti:Vaihdatin tänään pelkän takaiskuventtiilin öljynvaihdon yhteydessä enkä huomaa väännöissä tai kaasuherkkyydessä eroa, ainakaan n. 10 km taajama-ajon perusteella. Edelleen vääntää laiskahkosti jonnekin 2200 kierrokseen asti, jolloin alkaa tapahtua. Olen käsityksessä, että selvästi alempaa kuuluisi vääntää. Oliskohan koko alipaineputken vaihdolla sitten vaikutusta?

Tai sitten vaihtaa myös kaasuläppäkotelon, bypassin, IMM:n ja mitä näitä nyt on...
Koitas nollata ecu, irroittamalla sulake vartiksi. Tais olla sulake nro.2 siellä konehuoneen boxissa.

Itsehän teen tuon muutaman kuukauden välein, kun menee muuten niin hengettömäksi tuo meno alakierroksilla ja tuon jälkeen vetää taas ihan toiseen malliin alhaalta asti. Ulkomaan foorumeilta löytyy tuosta enemmänkin juttua...
Tämähän jeesasi (mihin ikinä sitten perustuukaan...). Nyt vääntää ainakin pari sataa kiekkaa alempaa.
Kiitokset!!
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Tuohon edelliseen, kertokaas viisaammat mihin tuo perustuu, että ecun nollauksen jälkeen auto on herkempi alakierroksilla? Ja mikä muuttuu kun ajetaan pidempään ja meno "huononee" taas alhaalla, oma takapuoli sopeutuu vai joku muu hakee ecun raja-arvot kohdalleen, vai mikä?
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Vs: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Adaptaatiothan tuossa nollaantuu kun ecun resetoi. Ihmetyttää kyllä itseänikin että miksi tuo ecu vetää ajan mittaan jonkun säästömoodin päälle ja meno hyytyy... Joku viisaampi vois vähän valaista :)

Lähetetty minun LG-D802 laitteesta Tapatalkilla
1.8t 2005
Slednecks
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:30
Paikkakunta: Kemi

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Slednecks »

Voikohan tämän takaiskun vaihto vaikuttaa tyhjäkäynnin humpaamiseen? Tai sitte alipainenpumpun ja tehostimen välisen letkun vaihto? Alkaa oleen epätoivonen olo tuon tyhjäkäynnin kierrosten 800-1000rpm vatkaus..
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja karg »

Voit koittaa niin, että otat sen letkun irti imusarjasta ja tulppaat lähdön. Tai sama jos tulppaat letkun sieltä jarrutehostimen alipainepumpun päästä.
Naassi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 09:55
Paikkakunta: Muhos

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Naassi »

Täälläkin on nyt vaihtotöitä suoritettu. Pistin koko linjan vaihtoon, suht helpolla meni paikoilleen. Imusarjan puolella totesin että pienemmät/ näppärämmät kädet olis ollu poikaa.. :lol: Siellä se nyt kuitenkin paikoillaan on.

Vanha venttiili päästi ilmaa läpi juuri kuin täällä on kuvailtukin. Kevyellä puhalluksella kaikki meni läpi ja venttiili sulkeutui vasta kun puhallukseen laittoi selvästi enemmän voimaa. Uuden osanhan tilasin ennen kuin vanhaa edes testasin. Oire kuvaus oli sen verran osuva ja osan myyjäkin totesi että ovat melko kulutustavaraa.

Samalla vaihtelin tulpatkin sabaan ja onhan tuo meno nyt tasaisempaa alhaalta ylös asti. Aiemmin juurikin tuo alapuoli oli melko epämääräistä välillä, nyt kaasuvaste tuntuu johdonmukaisemmalta. Eihän siitä toki voimaa lisää tullut.. :wink:
9-3 SS 1.8t Linear, -03 (v.2010-2015)
9-3 SS 1.8t Vector BioPower, -08 (v.2015-)
9-3 SC 2.0t Vector BioPower, -08 (v.2018-)
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Painittu tämän kanssa jo jonkun aikaa. Koko letku vaihdettu uuteen.Kello on vaihdettu. Eipä toimi edelleenkään niin kuin pitäisi. Kun auto on hyvällä tuulella kaasupoljin todella herkän oloinen ja liikkuu muutenkin jouhevasti.Mutkaan ajaessa menee niin jouhevasti,mikään ei pistä vastaan.Jouhevasti ottaa kaasupolkimen käskyt vastaan.
Mutta sitten kun on huonolla tuulella(mitä normaalisti on) Auto jotenkin todella vaisu alhaalla.Kaasua saa antaa todella paljon enemmän. Mutkiin kun ajaa niin auto panee vastaan todella isolla kädellä..

Käsittääkseni automaattilaatikon käsinvaihto ei pitäisi vaikuttaa juuri mitenkään.Tässä autossa kun menee vaihtamaan "keppipuolelle"alkaa auto käyttäytymään paremmin,herkempi esim liikkeelle lähtiessä.Muutenkin toimii tuolloin paremmin.On tää perkele. Kohta vaihtuu käyttiksen merkki toiseen.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jos tarkoitat automaattia, niin tottakai manuaalipuolella vastaa kaasuun paremmin, ei tarvii laatikon arpoa, että tekeekö kickdownia vai mitä..
Jos sport-asento löytyy, niin sillä tietysti vastaavuus myös parempi.
Sportilla muuten ruuhkamatelut 0-20-30km/h, niin ei tarvii seistä jarrun päällä koko ajan.

Trafin sivuilta löytyi takaisinkutsu:

Saab
Saab 9-3 Sport Sedan
Jarrutehostimen alipaineputki
takaiskuventtiileineen
09.03.06
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Tarkoittaako tuo nyt sitä että voisin viedä auton laitettavaksi,vai onko toi joskus pitänyt käydä suorittamassa?
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Vastaa Viestiin