Vinkki: alaväännöt hukassa?
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Minulle sanottiin merkkiliikkeessä että kaikki saabia koskevat takaisinkutsut, takuut, virhevastuut, koritakuut ym. ovat rauenneet tehtaan konkurssin myötä. Minua jäi kyllä arveluttamaan tuo lausunto.. Vaikea sitä on uskoa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Mielenkiintoista. Täytyy yrittää selvittää asiaa. Jos joku fiksumpi osaisi kertoa faktat.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Hyvä ettei tuo pidä täysin paikkaansa monet asiat siirtyivät saabin varaosafirmalle nykyisin Orio.Pakari kirjoitti:Minulle sanottiin merkkiliikkeessä että kaikki saabia koskevat takaisinkutsut, takuut, virhevastuut, koritakuut ym. ovat rauenneet tehtaan konkurssin myötä. Minua jäi kyllä arveluttamaan tuo lausunto.. Vaikea sitä on uskoa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
On kyllä jännä miten tuo ECU oppii laiskaksi hyvinkin lyhyessä ajassa. Menee todella hengettömäksi meno välillä. Sulake nro 2. irroitus ja paikalleenlaitto niin taas kulkee.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Kiitos ohjeista. Tarkistettu ja todettu ehjäksi. Eipä nyt ongelmiakaan ole, mutta tarkistin kuitenkin.
En löytänyt etsi-toiminnollakaan, mutta oletteko tarkistaneet sitä imusarjassa olevaa venttiiliä? Osanumero 12786376 MY 2003-2006 ja 55557180 siitä eteenpäin. siinäkin voi olla vikaa. Vaihtaminen vaatii wis:n mukaan imusarjan irroittamisen.
En löytänyt etsi-toiminnollakaan, mutta oletteko tarkistaneet sitä imusarjassa olevaa venttiiliä? Osanumero 12786376 MY 2003-2006 ja 55557180 siitä eteenpäin. siinäkin voi olla vikaa. Vaihtaminen vaatii wis:n mukaan imusarjan irroittamisen.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Ei se ECU opi laiskaksi vaan kyseessä on joko rauta- tai softavika johon adaptaatioiden nollaus vaikuttaa. Sellaista adaptaatiota ei Trionicissa ole että moottorin luonne muuttuisi ajotyylin perusteella, vaikka tämä legenda jaksaa elää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Voisiko tuo legenda tulla "oppivasta" automaattilaatikosta?
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Täällä myös yksi, jolla ECU:n resetoinnilla on selvä ero (ala)vääntöön. F2:n irrotuksen jälkeen kulkee jonkin aikaa eri malliin kunnes taas laiskistuu.
Ulkomaan foorumeita selatessa saa käsityksen, että tämä adaptaatio tosiaan olisi ECU:n ominaisuus, ja joku jopa asentanut resetointinapin auton sisälle:
https://www.youtube.com/watch?v=5dU65xfYYoY
Softassa ei pitäisi olla mitään vikaa (softaajalle ei ole tullut vastaavasta ilmiöstä palautetta). Voisko sitten liittyä ketjun aiheeseen eli vuotoon alipainelinjassa?
Ulkomaan foorumeita selatessa saa käsityksen, että tämä adaptaatio tosiaan olisi ECU:n ominaisuus, ja joku jopa asentanut resetointinapin auton sisälle:
https://www.youtube.com/watch?v=5dU65xfYYoY
Softassa ei pitäisi olla mitään vikaa (softaajalle ei ole tullut vastaavasta ilmiöstä palautetta). Voisko sitten liittyä ketjun aiheeseen eli vuotoon alipainelinjassa?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Ainoa mikä siellä adaptoituu siten että vaikuttaisi alaväännön kokemukseen on ahtopainekontrollerin lähtöarvo. Jos ahtopaineen ohjauskartat on hieman yliaggressivisia spoolialueella niin resetoinnin jälkeen ampuu ahtoja yli pyydetystä. Sitten kun on ajettu jonkin aikaa niin adaptoituu kohdalleen ja tuottaa sen mitä on pyydettykin. Toki jos kartta on päin seiniä kalibroitu, voi lopputulos adaptaatiosta olla että johonkin kohtaan myös ilmestyy monttu jossa ahtopaine ei enää tavoita pyydettyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Automaattilaatikko kyllä oppii tietyn tyyliselle ajotavalle. Varsinkin huomaa silloin, kun on ajanut rauhallisesti ja sitten tulee äkkiä "revittely tilanne".
Itselläni on tuosta käytännön kokemus viime kesältä testatessani kiihtyvyyttä Passport G-timerilla.
Kirjoitinkin tästä silloin kesällä tuonne toiseen ketjuun. Kerratakseni vielä, niin ensimmäisellä yrityksellä oli esim. 0-100km/h jotain liki 9s. Vastaavasti seuraavilla kerroilla oli sitten koko ajan tasaisesti sen mitä pääsi eli 7,3s. Silloin ensiyrityksellä huomasi jo testin aikana miten laatikko vaihtoi kuin "hidastetussa filmissä". Vaihtojen ajaksi koneesta oli vedot pois pitkäksi aikaa.
Normaaliajossa ohitustilanteissakaan kovemmilla kiihdytyksillä en ole koskaan huomannut mitään kovin selvää hidastelua, joka vaivaisia laatikon opittua rauhallisemmalle ajolle. Toimii kuin pitääkin. Tuo paikaltaan lähtö kaasu pohjassa vasta paljasti, että kyllä siellä jotain ajan saatossa tapahtuu.
Itselläni on tuosta käytännön kokemus viime kesältä testatessani kiihtyvyyttä Passport G-timerilla.
Kirjoitinkin tästä silloin kesällä tuonne toiseen ketjuun. Kerratakseni vielä, niin ensimmäisellä yrityksellä oli esim. 0-100km/h jotain liki 9s. Vastaavasti seuraavilla kerroilla oli sitten koko ajan tasaisesti sen mitä pääsi eli 7,3s. Silloin ensiyrityksellä huomasi jo testin aikana miten laatikko vaihtoi kuin "hidastetussa filmissä". Vaihtojen ajaksi koneesta oli vedot pois pitkäksi aikaa.
Normaaliajossa ohitustilanteissakaan kovemmilla kiihdytyksillä en ole koskaan huomannut mitään kovin selvää hidastelua, joka vaivaisia laatikon opittua rauhallisemmalle ajolle. Toimii kuin pitääkin. Tuo paikaltaan lähtö kaasu pohjassa vasta paljasti, että kyllä siellä jotain ajan saatossa tapahtuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Automaattilaatikko on joo toki oma juttunsa vielä erikseen, se mitä kirjoitin koskee Trionic moottorinohjausta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
^Se on varmaan juuri näin, että trionic:lla ei ole osuutta vaan automaattilaatikolla. Koskee siis vain automaattivaihteisia tämä oppimisjuttu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Kertokaas nyt gurut, että liittyykö tuo osa 55557180 tähän mitenkään? Wis puhuu että öljynkulutuksen tuolla voi olla vaikutusta. Mutta onko se osa tärkeä tässä alipainehässäkässä?
Sen voi testata ottamalla läppäkotelon pois ja kokeilemalla alipainepumpulla. Vaihto onkin vähän isotöisempi, imusarja irti
Sen voi testata ottamalla läppäkotelon pois ja kokeilemalla alipainepumpulla. Vaihto onkin vähän isotöisempi, imusarja irti
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
Toi 55557180 on huohottimen takaiskuventtiili. Se kyllä aiheuttaa öljynkulutusta, mikäli falskaa. Omaan kolkkiini kun vaihdettiin tehdasuusi moottori, niin toi ko. venttiili oli uutuuttaan risa. Sinistä savua pukkas melkosen paljon ilmoille. Ei siis liity tähän jarrutehostimen alipainesysteemiin.
Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?
No niin, selvisi tämäkin asia
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.