Vinkki: alaväännöt hukassa?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
jupa03
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 09:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jupa03 » Ti Heinä 16, 2013 07:46

Aiheuttaako tämä venttiilin vuotaminen alavääntöjen puutetta vai ailahtelua vasteessa kaasuun vai molempia... :roll:
Itsellä SC -07 joka meinaa sammuilla paikaltaan lähtiessä ja hitaissa esim töyssyjen ylityksissä...?! :(
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1570
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jmaatta » Ti Heinä 16, 2013 13:10

vili1 kirjoitti:Onko dieseleissä sama venttiili? Ainakin samanlainen näkyi meillä 1.9 TiD olevan. Tuollainen mokkula ja letkut. Voisi koettaa itsekin samaa.
Kokeilitko?

vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja vili1 » Ti Heinä 16, 2013 14:28

jmaatta kirjoitti:
vili1 kirjoitti:Onko dieseleissä sama venttiili? Ainakin samanlainen näkyi meillä 1.9 TiD olevan. Tuollainen mokkula ja letkut. Voisi koettaa itsekin samaa.
Kokeilitko?
En, kun en uskaltanut sitä irroittaa...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4156
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ti Heinä 16, 2013 19:44

Vaihdoin tänään tämän alipaineletkun takaiskuineen ja kylläpä vaan turbo herää heti n. 500-700 kierrosta alempaa. 1800rpm alkaa nyt olla vetoja hyvin.

Jännä oli huomata, että myös jarrut ovat huomattavasti jämäkämmät ja paremmat...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja vili1 » Ti Heinä 16, 2013 20:10

Pakari kirjoitti:Vaihdoin tänään tämän alipaineletkun takaiskuineen ja kylläpä vaan turbo herää heti n. 500-700 kierrosta alempaa. 1800rpm alkaa nyt olla vetoja hyvin.

Jännä oli huomata, että myös jarrut ovat huomattavasti jämäkämmät ja paremmat...
Niin onko tämä sama systeemi myös Tid:ssä? Onko kellään tietoa? Ja joku rohkea voi tietysti sen näköisen letkun irroitella ja tarkastaa menee ilma kumpaankin suuntaan. Meillä turbo tunuu heräävän josain 1700 rpm nurkilla dieselissä. Paljossakohan sen pitäisi heräillä?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1570
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jmaatta » Ti Heinä 16, 2013 23:14

Sama about 1700rpm omassakin.

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9121
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Ti Heinä 16, 2013 23:26

Dieselissä ei moottorin hengityspuoli ole mitenkään yhteydessä jarrutehostimeen eli samaa vikaa ei voi esiintyä. :) Imusarjassahan ei ole koskaan (merkittävää) alipainetta, vain joko ilmankehän paine tai ahtopaine. Jarrutehostin tarvitsee alipaineen joka tehdään moottorivetoisella alipainepumpulla. Bensa-autossa on kaasuläppä ja kevyellä kuormituksella on imusarjassa alipaine jota hyödynnetään tehostimella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja vili1 » Ke Heinä 17, 2013 08:45

jcarlson kirjoitti:Dieselissä ei moottorin hengityspuoli ole mitenkään yhteydessä jarrutehostimeen eli samaa vikaa ei voi esiintyä. :) Imusarjassahan ei ole koskaan (merkittävää) alipainetta, vain joko ilmankehän paine tai ahtopaine. Jarrutehostin tarvitsee alipaineen joka tehdään moottorivetoisella alipainepumpulla. Bensa-autossa on kaasuläppä ja kevyellä kuormituksella on imusarjassa alipaine jota hyödynnetään tehostimella.
Kiitos, eli siis ei ole mitään hyötyä tuota irroitella ja puhallella sinne :D
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1834
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja baasenar » Ke Heinä 17, 2013 09:09

jcarlson kirjoitti:Dieselissä ei moottorin hengityspuoli ole mitenkään yhteydessä jarrutehostimeen eli samaa vikaa ei voi esiintyä. :) Imusarjassahan ei ole koskaan (merkittävää) alipainetta, vain joko ilmankehän paine tai ahtopaine. Jarrutehostin tarvitsee alipaineen joka tehdään moottorivetoisella alipainepumpulla. Bensa-autossa on kaasuläppä ja kevyellä kuormituksella on imusarjassa alipaine jota hyödynnetään tehostimella.
Miten tuo merkittävä paine sitten määritellään... Kyllä siellä aikamoinen alipaine on koska hyvin herkästi sinne on menossa esim. liquid moly pullon korkit, tarpeeksi lähellä olevat rätit ym. :lol: Huomasin sen, kun suihkuttelin ko. aineella imusarjaa puhtaammaksi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3077
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja petrisa » Ke Heinä 17, 2013 09:58

Tässä keskustelussa on nyt käynyt vähän niin, että osa kirjoittaa dieselin ja osa bensan alaväännöistä tai niiden puutteesta. Ja sitten menee keskustelut ristiin ja sekaisinkin.
Molemmissa on tätä samaa ilmiötä, mutta aivan eri syistä.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

myung
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Loka 31, 2012 14:46

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja myung » Ke Heinä 17, 2013 11:44

Moro,

Mitenkäs sellanen oier 2.0T bensa vehkeessä, että cruise päällä tuntuu pientä seilaamista/nykytystä koko ajan. Onko kellään ollut vastaavaa oiretta ja olis tällä korjaantunu?

jliimata
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 08:34

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja jliimata » Ke Heinä 17, 2013 13:10

Minulla oli tuota samaa ongelmaa 1.8t:ssä ja lopullisesti se korjaantui uusimalla kaasuläppäkotelon. Kaasuläppäkotelon putsaus auttoi myös mutta vain hetkeksi.

Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Teekki » Ti Elo 20, 2013 17:51

Kuinka tuo putki on tuolla imusarjassa kiinni? Jäi vähän hämäräksi tuo kiinnitysmekanismi. Putki paikoillaan en saanut lämmitettyä riittävän hyvin ja venttiili ei osoittanut mitään irtoamisen merkkejä...

Onkohan mitään mahdollisuuksia saada uusi venttili paikoilleen, jos putken katkoo vanhan venttiilin molemmin puolin? :?:
1.8t 2005

Avatar
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja karg » Ti Elo 20, 2013 18:00

Siinä liittimessä on valkoinen "nappi", mistä painamalla lukitus vapautuu ja putken voi vetästä imusarjasta irti. Aika kuumaks pitää tosiaan lämmittää se venttiilin pää, että putki irtoaa.

Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Vinkki: alaväännöt hukassa?

Viesti Kirjoittaja Teekki » Ti Elo 20, 2013 18:31

karg kirjoitti:Siinä liittimessä on valkoinen "nappi", mistä painamalla lukitus vapautuu ja putken voi vetästä imusarjasta irti. Aika kuumaks pitää tosiaan lämmittää se venttiilin pää, että putki irtoaa.
Jaahas ei kyllä sattunut silmään mitään valkoista "nappia"... Pitänee katsella tarkemmin joku päivä, kun vaan kerkeis... :?
1.8t 2005

Vastaa Viestiin