Alustan selvitys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jonestone
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Tuli tunkattua sen verran autoa ylös, että etujousesta paljastui 4 väri täplää. Vihreä, valkoinen, pinkki, pinkki (tai 2 viimeistä todella haalistunut punainen) Kertooko nämä mitään?
#5678
Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9905
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vihreä-valkoinen löytyy EPC:stä seuraavin tiedoin:
Jousi vihreä/valkoinen, Sarja sisältää 2 jousta
2007-2009, 4D, 5D, Z19DTH, Z19DT, B284, A code= 44
osanumero 93 190 599

Ei siis mainintaa "urheiluvaunu" tai madallettu sport-alusta, joten tuo lienee vakioalustan etujousi.

Tässä pistää silmään se, että jos oletin oikein ja haettu jousi on tuossa allekirjoituksesi TTiD:ssä, niin sehän on DTR-koneella, jota ei ole listattu tuon etujousen tiedoissa. Automaattivaihteiselle TTiD:lle listataan madalletulle Sport-alustalle sininen-ruskea (koodi 49, osanumero 93 190 611), maininnalla "urheiluvaunu" ilman värikoodia (koodi 64, osanumero 93 192 572) ja vakioalustalle vihreä-ruskea (koodi 53, osanumero 93 190 625).

Nyt en sitten tiedä mikä ero on urheiluvaunulla ja madalletulla Sport-alustalla. En pidä mitenkään ihmeellisenä jos autossasi on tuo ylimpänä mainittu jousi, vaikka listassa ei DTR:ää mainitakaan. Samaa jousta on kuitenkin laitettu automaattivaihteisiin muihin dieseleihin ja veekutoseen, joten tuskin se ihan väärä jousi TTiD:n on, mitoitettu kovimmille etuakselimassoille varmasti. Täytyy myös muistaa, että vuonna 2009 Saab oli konkurssin partaalla, joten osien käyttöä on voitu kustannus- ja kassasyistä rationalisoida mallilla "laitetaan ne jouset jotka varastosta löytyy ja todellisuudessa sopii, vaikka koodi ei han oikein menisikään".

Joka tapauksessa kovasti vaikuttaisi siltä että alusta on vakiokorkuinen, mutta järeillä kallistuksenvakaajillja ja perusmallia järeämmillä jarruilla. Omassani on vakioalustan jouset ja iskarit, mutta vakaajat on urheiluvaunusta. Jarrut on sijaan perusmallia eli 15" jarrut. Etujousina mullakin nuo vihreä-valkoiset etujouset, ja autoissahan ei taida olla paljon muuta eroa kuin yhden vuoden vuosimalliero ja moottori TiDS vs. TTiD.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9905
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen verran vielä noista pinkeistä tai haalistuneen punaisista pisteistä, että listasta löytyy kyllä myös punainen-punainen jousi, koodilla 57, osanumero 93 190 633 ja tietojen mukaan kyse on automaattivaihteisen bensaveekutosen (B284) madalletun sport-alustan jousesta.

Jonestone
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Kiitokset selvityksestä! Pitänee kysyä millä värikoodilla marmorilla tarjotaan jousia, mutta nuo heidän ehdottamat tarjouksessa olevat 119€:n etujouset on mallia sport!
#5678
Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid

Jonestone
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Marmollilla väitetään edelleen sopivien jousien olevan mallia sport (sininen-ruskea). Varmistivat jopa toisesta saab merkkiliikkeestä. Kai se on uskottava vaikka nykyiset eivät ilmeisesti olekaan sport alustan jouset.
#5678
Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid

apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

93190596, valkoinen/sininen. Ainakin noissa 130/160ttid:ssä vakioalustassa.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9905
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jonestone kirjoitti:Marmollilla väitetään edelleen sopivien jousien olevan mallia sport (sininen-ruskea). Varmistivat jopa toisesta saab merkkiliikkeestä. Kai se on uskottava vaikka nykyiset eivät ilmeisesti olekaan sport alustan jouset.
Sinänsä kai autoon kuin autoon sopii vakio tai sportjouset. Hyvä olisi kuitenkin että alusta on tasapainossa siten, että edessä ja takana on samaan alustakonfiguraatioon kuuluvat jouset ja iskarit.

Eli ehkä tarkistaisin vielä autossa kiinni olevat takajouset ja kaikki iskarit (värikoodit/osanumerot), että mitä laatua ovat, ja valitsisin sen mukaan sitten ne uudet etujouset.

Jos auto ei ole ollut sulla uudesta asti, niin onhan se mahdollista, että ne etujouset on jo kertaalleen vaihdettu, ja silloin sinne on ajautuneet väärät jouset. Kolkin etujouset on kohtalaisen tyypillinen hajoamiskohde johtuen huonoista kääntölaakereista.

Jonestone
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Laitoin jouset jo tilaukseen, mutta pitää tarkistaa kaikki iskarit ja takapään jousitus. Toimiiko muuten vakio iskarit tehtaan sportti jousien kanssa? Audi A6:ssa aikoinaan ei ollut suurta merkitystä, normi kybit toimi hyvin 30mm madaltaneiden lesjöforssien kanssa.
#5678
Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid

jonssoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 16:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Alustan uusiminen alkaa olla ajankohtaista, niin viittiskö joku avata seuraavn koodin?
HD-FG-J-J-42-33 ja autohan on allekirjoituksen -06 Vector Wagon

En pikaseen ettimällä löytäny vastaavia.

Edit: Tuli haun kautta väärälle osastolle, mutta eikait se vastaamista haittaa =D
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9905
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Koodilätkässä pitäisi olla yhteensä yhdeksän väliviivaa, jotka erottavat 10 erillistä koodia tai tyhjää koodinpaikkaa. Katsopa vielä viivat kohdilleen, eli mikä noista koodeista on kuinkakin mones koodi vasemmalta lukien. Helpottaa etsimistä huomattavasti.

Tästä mallia:
Jonestone kirjoitti:Itseasiassa kun tarkemmin katsoin, niin koodi on tällainen.
-AM-4 - 2- -65-AB-BB-CB-DB
Eli 2:n ja 65: välissä tyhjää 8O .

jonssoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 16:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Jätin edellisestä jarrut pois..

Eli koko sarja on: HD-FG-J-J-42-33-AD-BC-CD-DC
9-5 2.0t Biopower Vector Wagon -06
9-5 3.0 TiD Vector Wagon -02
900S 2.3i -94

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9905
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin ja kyse olikin femmasta, ihmettelin kun melkein mitään tuollaisia koodeja ei EPC:stä kolkille löytynyt :lol:

Tässäpä tulkintaa:
HD = Etuousi valkoinen/sininen 4D, 5D (ei mainintaa urheiluvaunusta)
FG = Takajousi oranssi/sininen, 5D urheiluvaunu
J = etuvakaaja vihreä, urheiluvaunu
J = takavakaaja valkoinen, urheiluvaunu
42 = Joustintuki sininen 4D, 5D (ei mainintaa urheiluvaunusta)
33 = Takaiskunvaimennin 5D harmaa, urheiluvaunu
AD = 15" etujarrulaikka
BC = 15" takajarrulaikka
CD = 15" etujarrukotelo
DC = 15" takajarrukotelo

Alusta on siis jonkinlainen sekoitus, suurin osa urheiluvaunua, mutta etujouset ei välttämättä. EPC listaa MY2006 femmalle vain yhden koodin urheiluvaunun etujousille, ja se on CX. Sokeasti en kuitenkaan luottaisi EPC:n tulkintoihin.

Harppa2
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 20:17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja Harppa2 »

Hmmm,

Minkähänlainen cocktail täältä löytyy?

HE-FG-J -J -42-33-AF-BD-CE-DC-

Cheers!
Harppa

Edit: NVM löysin tiedot. :)
Harri #2188
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -10

nacno
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 11:16

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja nacno »

AZP kirjoitti:
AZP kirjoitti:Kävin oman autoni koodit läpi (44-AL-4 - 3-62-65-AA-BA-CA-DA-), ja ihmetyttämään jäi että tuota takavakaajan koodia 3 ei EPC:stä löytynyt laisinkaan, kun hain MY2008:lla. Löytyi lopulta kun vaihdoin auton vuosimalliksi MY2006:n, jolloin EPC ilmoittaa tuon olevan MY2005:n vakiotakavakaaja.
Mystiikka lisääntyy. Luottaen noihin omiin tulkintoihin, ostin takavakaajan puslat koossa 17 mm. Vanhaa purkaessani huomasin, että siellähän oli paikallaan 19 mm vakaaja ja puslat :x . Hetken mietin mitä teen ja kiukulla ja vaseliinilla asensin ne 17 mm puslat kuitenkin sinne. Saas nähdä miten käy :mrgreen:

Alikokoisten asentamista helpotti hieman se, että tuo 304 tkm ajettu vakaaja ei ollut puslien kohdalta enää 19 mm paksu, vaan 18,5 mm. Mittasin oikein mikrometrillä, kun mauseri jäi mökille :lol:
Mulla on sama koodi ja olisin kiitollinen jos salapoliisityön olet tehnyt niin mihin johtopäätökseen tulit alustan osista?

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9905
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Alustan selvitys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä ne analyysit on oikeastaan jäänyt tuohon "väärään" takavakaajaan. Muuten ei ole tullut vastaan mitään ihmeellisyyksiä, jarrut on ainakin koodien mukaiset pienimmät laikat ja jouset ja iskarit on ne perusversiot. Mutta siis takavakaaja oli omassa autossani 19-millinen ja sen koodi on lätkässä kolmonen.

Vastaa Viestiin