TTiD kuvan tarve, kiire!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

TTiD kuvan tarve, kiire!

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Voisiko joku ystävällinen TTiD omistaja napata kuvan noista alipaineletkuista, jotka menee siihen maskin taakse magneettiventtiileille?

Käytin omasta irti, kun tarkistin että ovatko ehjät. Takaisin laiton jälkeen oireet paheni, joten epäilen että olisiko jotkut letkut nyt väärinpäin.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: TTiD kuvan tarve, kiire!

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Tilanne ohi, letkut oli oikein. Vian selvitys jatkuu...
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: TTiD kuvan tarve, kiire!

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Mikä on vikana?
93SC TTiD
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: TTiD kuvan tarve, kiire!

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Lainaus omasta viestistä tuolta toiselta foorumilta:
Ei näytä tuon vehkeen ongelmat laantuvan, enkä ole Techille asti päässyt vielä. Nyt vaan tiistaina tulossa leikkaus eikä mitään tapahdu autolle ainakaan kuukauteen, joten vähän jännittää ettei mitään hajoaisi lopullisesti tämän oireilun vuoksi.

Eli pienemmällä polkaisulla ei mitään oireita, mutta kaasupohjassa tapahtuvissa kiihdytyksissä tuntuu selkeä nykäisy jossain 2000 sekä 3500 kierroksen paikkeilla. Näyttäisi jopa että kierrokset tipahtaa hetkeksi tuossa ongelmakohdassa.

Nykäisy tuntuu siltä, että voimat häviää hetkeksi ja siitä eteenpäin mennään hetki vähän heikommin.

EGR on juuri putsailtu. Ensin epäilin syylliseksi DPF:ää, koska öljyn määrä oli lisääntynyt aika reilusti lisäksi jossain kohtaa tuli suurempia tehonpuutosongelmia. Näiden perusteella googlailin että olisi DPF oiretta, mutta kun nyt näyttää että tuo tehonhäviäminen on jatkuva oire. Mitään vikakoodia ei ole näyttänyt.

Eniten siis jännittää, että onko siellä nyt jotain mikä voi särkeä jotain muutakin Emäntä kuitenkin ajelee päivittäin ja itse ei pääse nyt mitään tuon kanssa tekemään.

Voisiko olla kuitenkin tuo DPF vai jotain ihan muuta? Ei kai turbo-ongelmia?
Tuli vinkiksi katsoa nuo alipaineletkut ja mankut, jotka kolusin läpi, ehjältä näyttivät, joskin yhtä letkua en saanut tutkittua, kun menee sinne koneen alapuolelle. Tällä hetkellä itse asiassa tuntuu, että ensimmäinen turbo tulee mukaan ihan ok, mutta jälkimmäinen meinaa jäädä pois pelistä. Siis ongelmat tuntuisi helpottuneen tuossa parin tonnin paikkeilla, mutta pahentuneen siinä reilussa kolmessa tonnissa.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: TTiD kuvan tarve, kiire!

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Joo se isommalle turbolle menevä letku on sen verran keljussa paikassa, että auto pitää saada ylös. Isomman vuodon tarkistaa kyllä imaisemalla alipaineen sinne.

Epäilen vahvasti isomman turbon mangneettiventtiilin toimivuutta. Mulla oli oireena liian suuri ahtopaine ja mankun vaihdolla korjaantui. Vanha vena oli ruostunut sisältä ja jumittamalla hukkaportti ei toiminut oikein.

Kokeile vaihtaa venttiilit ristiin ( merkkaa ne, ettei käy kuin mulle :)).
93SC TTiD
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: TTiD kuvan tarve, kiire!

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Jees, samaa ohjetta tuli jcarlsonilta, pitää huomenna koittaa vaihtaa nuo päittään. Jos se vika sieltä löytyisi..
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: TTiD kuvan tarve, kiire!

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Päivitetääs tähänkin tilannetta..

Kävin äsken parin kilometrin lenkin heittämässä. Yhtäkkiä kesken matkan kaikki voimat tuli takaisin ja vetoa löytyi koko kierrosalueelle. Ilmeisesti siis jotain ollut jumissa tuolla.


EDIT: Oireet palasivat takaisin seuraavalla ajolla. Koitin äsken vaihtaa nuo mankut keskenään, ei huomattavaa eroa.

Tuosta väliaikaisesta parantumisesta päätellen, jotain menee nyt jumiin.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: TTiD kuvan tarve, kiire!

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Päivitellään tilannetta tännekin, josko joku osaisi jeesata eteenpäin.

Sain Tech2:n lainaan (erittäin suuri kiitos ja syvä kumarrus lainaajalle!!!!!). Sekään ei anna mitään vikakoodia esiin.

Mankut pyöräytetty päittäin ja ap-letkut käyty läpi, ei mitään. EGR putsattu uudestaan, imusarja putsattu liquimolyn litkulla. Se antoi muuten vähän raikkautta toimintaan, mutta ei korjannut ongelmaa. Samoin DPF:n manuaalipoltto on tehty (kerrostalon parkkipaikalla, naapurit kiittää :oops: )

Techiä en saa itse tässä koneeseen kiinni, joten olen techin oman ruudun varassa. Nappasin snapshotit suunnilleen samalla kiihdytyksellä; motarirampilta --- 120 km/h, sekä vikaisena että toimivana. Noita olisi tarkoitus alkaa vertailla keskenään, joka on techin ruudulta melko mielenkiintoista :) Otan mielläni vastaan vinkkejä, mitä arvoja tuosta mahd. kannattaisi tutkia?

Tähän saakka tutkittua noista snapshoteista, en tiedä ovatko toiminnan kannalta merkityksellisiä havaintoja:
1. Manifold Absolute Pressure ja sen pyynti heittää sekä vikaisena että toimivana tyhjäkäynnillä n. 20 kpa, kiihdytyksessä jopa 70 kpa. Jää siis tuon verran pyydetystä.
2. "Charge Air PVM, Main Turbo" pysyy 100 % sekä vikaisena että toimivana, mikä hieman ihmetyttää.. Joskin joku voisi valaista tarkemmin, mikä tuo arvo tarkalleen on? Pre turbon osalta tuo arvo vaihtelee.
3. Ilmamassa nousee tasaisesti toimivana, mutta vikaisena tipahtelee kesken kiihdytyksen välillä (pikavilkaisulla) n. 20g/s.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Vastaa Viestiin