Onko minulla varashälytintä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
J-P
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja J-P »

Tulipa kotiutettua :saab: 9-3 SS, ilmoituksessa luki että on varashälytin, mutta en ole siitä niin varma. Ohjekirjassa luki, että kaukosäätimestä kun painaa tuota näppäintä pohjassa jolla valot syttyy, niin hälyttimen pitäisi mennä paniikkitilaan ja lähteä päälle.
Eipä mitään kuitenkaan tapahtunut...
Kojelaudassa on kyllä joku musta pyöreähkö palikka jossa on punainen valo joskus vilkahtanut, täytyy tutkia sen sielunelämää paremmin huomenna.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Kun laitat ovet lukkoon kaukosäätimestä, hälytin aktivoituu ja punainen ledi alkaa vilkkua kojelaudassa. Muistaakseni tuo "viiva"-merkki kaukosäätimessä aktivoi klikkauksella huomiovalot autoon ja kun klikkailee monesti/pitkään kerrallaan, alkaa häly soida. Lisäksi SID-valikosta pitäisi löytyä asetuksia hälyttimelle. Jos SID:stä ei löydy mitään ja punainen ledikään ei vilku, autossasi ei ole hälyä.

Monissa 9-3:ssa on hälytin, mutta se pitää erikseen käydä aktivoimassa käyttöön TECHllä eli mikä lie huoltotyökalu onkaan. Mulla kävi näin, että valo ei vilkkunut, eikä valikoista löytynyt asetuksia. Kävin TECHin käsittelyssä, ja 10 minuutin päästä minulla oli hälytin autossa. Auton myynti-ilmoituksessakin luki hälytin, mutta en tajunnut selvittää, että oliko sitä aktivoitu.

Mutta kysykääpäs mitä merkkiliike haluaa rahaa, kun hälyin ruksitaan varustelistalta :)

Konepeltikytkintä ei taida kuitenkaan monessakaan olla, mutta johdon pää löytyy moottoritilasta akun vierestä.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja olikohan niin ettei myöskään ole erillistä sireeniä... Eli käyttää auton omaa torvea tässä tapauksessa...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja karg »

Hälyn aktiivisuuden voi testata helposti, kun pistää ovet kaukosäätimellä lukkoon ja menee sillä normaalilla avaimella ovesta sisään. Jos ei tule hälyytystä, niin kantsii kysellä jotain lähistön Tech2-harrastajaa tarkastamaan auto. Merkkiliikkeessä toi maksanee suht paljon..
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja PA3 »

mun saabissa vilkkuu kanssa toi valo mutta viiva nappulasta ei ainakaan sitä paniikkihälyä saa päälle :?:
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
J-P
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja J-P »

Eipä tapahtunut mitään erikoista kun menin perinteisellä avaimella sisään, eli ilmeisesti se häly sitten puuttuu. Täytyy joskus tutkia asiaa tarkemmin, ei hälyttimelle isoa tarvetta olekkaan, mutta harmittaahan se kun ilmoituksessa kuitenkin kerrottiin sellainen olevan.

Pitäisikö tässä mallissa olla muuten vielä pakkilukko, avain nimittäin lähtee pois oli vaihde mikä tahansa?
Turvavyöhälytinkään ei taida toimia, kuskin puolelta ei sano mitään oli turvavyötä tai ei, apumiehen puolelta ajotietokoneeseen syttyy valo mutta ei kuitenkaan piippaa kuten Toyotassa. Tuo ei ainakaan minua haittaa...
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja anv »

Riippuen vuosimallista, kaikissa on tuo hälytin. Puuttuu vain se sireeni, konepeltikytkin ja hälyttimen aktivointi. Pelkällä aktivoinnillakin toimii, mutta auton omalla torvella ja ilman konepellin avaustunnistusta.

Viisaammat korjatkoot
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja core2 »

anv kirjoitti:Riippuen vuosimallista, kaikissa on tuo hälytin. Puuttuu vain se sireeni, konepeltikytkin ja hälyttimen aktivointi. Pelkällä aktivoinnillakin toimii, mutta auton omalla torvella ja ilman konepellin avaustunnistusta.

Viisaammat korjatkoot
sen verran korjaan, että "kaikissa on tuo hälytin" ei pidä paikkaansa vaan ainoastaan niissä johon se on ruksattu autoa tilatessa tai tehty jälkiasennuksena, orkkis hälyn saa erilaisilla asennuksilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja anv »

Oolrait. Hyvä kun korjasit.

Näitä kahta threadia muistelin lukeneeni:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... C3%A4lytin

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in#p945001
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja karg »

PA3 kirjoitti:mun saabissa vilkkuu kanssa toi valo mutta viiva nappulasta ei ainakaan sitä paniikkihälyä saa päälle :?:
Paniikkihäly voi olla koodattuna pois päältä.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja karg »

J-P kirjoitti:Turvavyöhälytinkään ei taida toimia, kuskin puolelta ei sano mitään oli turvavyötä tai ei, apumiehen puolelta ajotietokoneeseen syttyy valo mutta ei kuitenkaan piippaa kuten Toyotassa. Tuo ei ainakaan minua haittaa...
Ilman turvavyötä penkille istuttaessa kuskin puolelta pitäs syttyä mittaristoon pieni merkkivalo. Jos ei syty, niin voi olla penkin anturi sökönä.

Piippaukset on Tech2:lla konfiguroitavia asetuksia. Ton saa kyllä semmoseksikin, että hermo palaa nopeasti, jos tykkää ajella ilman turvavyötä ;)
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja PA3 »

karg kirjoitti:
PA3 kirjoitti:mun saabissa vilkkuu kanssa toi valo mutta viiva nappulasta ei ainakaan sitä paniikkihälyä saa päälle :?:
Paniikkihäly voi olla koodattuna pois päältä.
Niin tätähän mun piti tänään kysyä...
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja karg »

PA3 kirjoitti:Niin tätähän mun piti tänään kysyä...
Kuka unohtaa mitäkin.. kysymyksen tai puhelimen :D
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä taida kuskin penkissä olla mitään kuormitusanturia, kuten matkustajan penkissä.
Asentoanturit on molemmissa, jotka kertovat penkin etäisyyden. Näillä ei taas tämän turvavyöhälytyksen kanssa ole mitään tekemistä.

Eiköhän se ole lähtökohta ilman anturiakin, että virtojen ollessa päällä ja etenkin auto liikkeessä kuski on ratin takana. Mikäli tällöin vyön lukituskytkin ei anna lukitus-tietoa, palaa mittaristossa varoitusvalo turvavyöstä ja auton liikkeen ylittäessä tietyn nopuden alkaa pimputus. Tätä tällä penkin kytkimellä tarkoitettaneen. Matkustajan paikalta sensijaan tarvitaan kuormitustieto, että istuuko siinä joku.

ps. Voikohan tuon turvavyöhälytyksen ohjelmoida Tech:llä niin, että kuskin puolelta sitä ei tule millloinkaan oli vyö lukittuna tai ei. Luulisin sen olevan mahdollista esim. ammattikäytössä (taksit), jonkin sairauden vuoksi ei voi käyttää vyötä jne. Eihän sitä hälytystä voi kuunnella, joten viimeinen keino olisi "sokea" solki vyön lukkoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko minulla varashälytintä?

Viesti Kirjoittaja anv »

Moro, väittäisin että kuskin penkissä, ainakin tuossa allekirjoituksen autossa on kuormitustunnistin.

Nimittäin, jos sammuttaa auton ja jättää aivaimen virtalukkoon, kuuluu tuo pling-pling -ääni, kuten pitääkin. Doh, kuskin ovi kiinni ja pelkääjän paikalle jää joku jolloin ääni loppuu. Nyt sitten, jos pelkääjä avaa oven alkaa taas tuo pling-pling ja vain silloin kun kuskin penkki on tyhjä.

Edit: Ja kun istahtaa kuskin penkille, auto nostaa tyhjäkäyntiä samantein.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin