FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

03-06 homma toimii valokuidulla.

Kaiutinlinjoista pitää lähtee ryöstämään äänisignaalia joko linjamuuntimella tai aktiivisubbariin ihan kaiutinsignaalista ryöstämällä.

Joko takana olevista 6x9:seistä tai ovikaiuttimista, muista on bassot leikattu.

Itse pistin aktiivisubin kiinni ryöstämällä takaata 6x9 kaiuttimista suoraan kaiutinsignaalin.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot

Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Ilmankos ei og 9-3:sta ylimääräiseksi jääneet 6x9 soi niin hyvin kun muistin. Olivat ihan bolt-on kamaa, otti vaan hattuhyllyn pikkukaiuttimista liittimen irti ja sen jälkeen tökkäsi sen 6x9. Mutta jos sieltä on basso kokonaan leikattu niin mikää ihme ettei soi. Niin ja jäi vielä epäselväksi että miten kaiutinpiuhat yhdistetään jälkiasennusradioon?
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98

Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Edelleen kaipailisin tietoa siihen että miten kaiutinpiuhat yhdistetään jälkiasennusradioon jos ne ovat kerta valokuitua nekin? Ja mistä saan selville sen, että onko autossani mikä audiopaketti? Ja onko siellä valmista vahvistinta ja jos on niin missä se sijaitsee. Takana vakiona 6,5" , etuovissa ilmeisesti jotku midbassit. Ja oliko siis myös noilta 6,5" leikattu basso kokonaan pois?
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98

966
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja 966 »

Jos autossasi -03-06 on lisävahvistin, se on kuskin penkin alla.
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!

VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Terveppä terve.

Luin ketjun läpi ja pari kysymystä jäi.

https://www.youtube.com/watch?v=h0dq4RmJBUI Tuolta löytyy video jonka perusteella aloin tätä asennusta suunnittelemaan, kun ei tuo projekti niin haastavalta vaikuttanutkaan.

Itsellä se tilanne että auto on vm. 04 9-3, varustettuna 150- audiopaketilla, eli 7 kaiuttimella.
Subbari on aiemmin ollut kytkettynä hattuhyllyn kaiuttimien "tilalle", ja nyt hommasin tilalle
soittimen jonka aion sijoittaa levyvaihtajan tilaan.

Olen selvittänyt sen verran että kuituväylä pitää jatkaa omalla palikallaan, tästä päästään ensimmäiseen kysymykseen, saako näitä suomesta vielä jostain? Odottelen vastauksia eri liikkeistä tällä hetkellä, ei ole kukaan vielä vastannut mitään.

Soittimessa olisi paikat seitsemälle kaiutinlähdölle, ja kun nyt tämän verran on autossa kaiuttimia niin osahan tulee tuolta kuskin penkin alta kakkosvahvistimelta. On varmaan ok jos sieltä nyppää päät irti ja kytkee ne uuden mankan perään..? Tämä penkin alla oleva vahvistin jää tässä tapauksessa vain kylmäksi sinne penkin alle?

Vielä tuosta videosta jäi vähän epäselväksi että mistäpä tuo heräte nyt sitten kannattaisi ottaa.
Kun tälle alkuperäiselle AMP ykköselle nyt kuitenkin pitää saada heräte menemään jatkossakin.. jaanko sille tulevan herätepiuhan kahteen?

Sitten kysymys niille ketkä tämän asennuksen ovat jo toteuttaneet. Ongelmakohdat, mitkä ne oli, ja tuliko mitään yllätyksiä asennuksen valmistuttua? Ilmeisesti esim. erilaiset huomioäänet häviävät tämän myötä..?

Eli.
- Mistä tämä kuituväylän jatkopala, sekä onko sen asentamisessa ilmennyt ongelmia
- AMP2 tulevat kaiutinkaapelit, onko helppo johdottaa uudelle mankalle, sekä saako AMP2 jäädä kylmäksi
- Saako herätepiuhaan kytkeä vielä subbarin vahvistimellekin menevän herätteen, ellei mankasta ole sille erillistä lähtöä? (tästä en ole varma, täytyy tarkastaa kun kerkeää)

Kaikki info on tervetullutta tämän asian tiimoilta.

966
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja 966 »

Morjens! Autostani (-06 Sportcombi) tuhoutui penkinalusvahvistin kosteuden aiheuttamana ja kun uusi vahvistin oli liian kallis vaihdoin cd-vaihtajan tilalle Alpinen stereot. Poistin palaneen vahvistimen ja vaihtajan ja liitin valokuidun suoraan ilman lisäosia, olemassa olevilla kuiduilla, pääasia on katkeamaton lenkki käytössä olevien laitteiden välillä.Merkkiliikkeessä poistivat tec:llä "lenkistä" poistetut laitteet ja "vanha radio ja sid jäi käyttöön.
Uuden soittimen kiinnitykset vaatii askartelua, mutta ei ole "ihmejuttu". Koko musiikintoisto on nyt uuden soittimen takana, eli vanha on paikallaan ja siihen on liitetty pari pieniä ja halpoja kaiuttimia kojelaudan alle "piilotettuna", niistä kuuluu piippaukset ja vilkun äänet, kuuluuhan niistä tietenkin vanhan radion äänikin jos niin haluaa. Tämä vanha radio toimii kellon ajastuksessa, kun ajastaa rds:n avulla. Sid jäi kyllä "köyhäksi" kun alarivi on tyhjänä, siinähän on radion tietoja normaalisti. Ja antenni vielä, siihen saa sovitepalan (eri liittimet), mutta jätin antennijohdon vanhaan radioon (rds-ajastus kellolle) ja vaihdoin katolla olevan "hainevädummyn" tilalle normaalin kattoantennin uuteen soittimeen sopivalla liittimellä. Ja tärkein vielä, laita kunnon kaiuttimet ja oviin vaimennusmattoa niin äänentoistokin paranee oikeasti.
ps. se heräte? Mihin tarvitset herätettä? Se vanha radio siinä ylhäällä ei tarvitse, uudesta soittimesta saat uudelle lisävahvistimelle jos sellaisen asennat.
ps2. jos penkinalusvahvistin jää sinulla käyttämättömäksi se on kysyttyä tavaraa, varmaan ottajia löytyy sillä se on ainoa tapa saada originaalisoittimesta ulos täysi taajuuskaista, joten kun purat laitteita niin poista myös ko vahvistin valokuitulenkistä ja myös tec:llä.

966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!

VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Noniin, hei taas. Puhutaan lyhyesti.

Eli kytkentöjä tuli tehtyä. Tilasin kuitujatkon Laakkosen kautta, tuli ruottinmaalta osa ja maksoi posteineen 25€. Joten eikun asentelemaan.

Kerrataan vielä meikäläisen alkutilanne. Auto -04 vector, tarkoituksena asentaa peräloosteriin vahvistin ja subbari, sekä samalla vaihtaa original- levynpyörittäjä pois ja tilalle uusi mankka.
ICM on mallia kaksi, eli sillä pienemmällä näytöllä.

Ensimmäisenä keskikonsolin alapuolella oleva kumimatto pois, ja vaihdekeppiä ympäröivä muoviosa. Jos kyseessä automaattiauto, niin sieltä löytyy keltainen vipu jota painamalla saa sitä vaihdevipua vapaasti liikuteltua edestakaisin. Helpottaa ja tuo huomattavasti tilaa lisää kun sen vaihdekepin sinne D-asentoon vääntää.

Sitten keskikonsoli auki. Alkaen sieltä tupakansytytinloossista, sitten se ilmastointi/lämmityssäätöpaneeli, ja näin ollaankin jo purettu kaikki vahvistimen ja mankan tieltä.
Mankka ulos painamalla keskelle päin metalliliuskoja jotka molemmat sijaitsee "mankkakompleksin" sivuilla, ja veto ulos. Vóila, mankka kädessä.

Sitten alkoikin tiirailu sen valokuidun osalta. Eli sieltä alkuperäisen kuitujatkeen sisältä lähtee pois pienempi osa jossa ne kuidut varsinaisesti on kiinni sinisellä, pienellä osalla joka on painettu palikan läpi. Ei muuta kuin toinen kuitu irti ja sininen lukituskappale takaisin liittimeen pitelemään toista kuitua paikallaan.

https://www.google.fi/search?q=loopback ... S9LqasM%3A

Tuossa linkki mistä näette millainen se liitin oikein sitten on. Tämä irroitettu kuitu liitetään tuohon liittimeen, ja se alkuperäinen liitin tulee tämän sisään. Hetken kun niitä kädessä pyörittää niin sen kyllä hoksaa, suhteellinen yksinkertainen systeemi kyseessä.

Kun liittimet ovat sisäkkäin, metalliliuska molemmista päistä alas naks ja naks. Näin on kuitujatkos tehty. Itse suojasin liittimen vielä pitävällä teippikerroksella.

Sitten tuleekin vastaan että mistäs se virta nyt sitten otetaan uudelle mankalle.
Siihen liittimeen joka alunperin tuli sinne CD-pyörittäjän taakse, jossa oli nämä juuri irroitetut kuidut kiinni, tulee myös kaksi muuta piuhaa. Punainen ja musta. Plussa ja miinus. Tämä plussapiuha on jatkuva 12V virta, jota voit käyttää herätteenä uudelle mankalle. Mustan kaapelin voi jättää liittimeen suojattuja mankan taakse.

Nyt mankalla on heräte, vielä tarvitaan jatkuva virta. Sehän saadaan sitten tupakansytyttimeltä.
Itse koin helpoimmaksi vaihtoehdoksi tämän, koska keskikonsolissahan on edelleen toimiva tupakansytytin jota sitten voi käyttää lataamiseen ym.
Nipsnaps johdot irti tupakansytyttimeltä, ja liitetään ne siihen uuteen ISO- liittimeen jonka useimmat perusmankat vaativat. Musta ja punainen. Näin mankalle saatiin herätevirta, sekä jatkuva virta. Tämä tupakinsytyttimen virtahan on päällä silloin kun autossa on virrat päällä, eli kojetaulussa palaa valot yms. Tähän en ole vielä jaksanut katsella ratkaisua miten mankan saisi pysymään päällä vaikka virrat eivät olisi päällä. Toki, ajaa tämäkin ratkaisu ainakin omassa käytössä asiansa. Eipähän jää mankka päälle ja vedä akkua tyhjäksi.

Noniin, uusi mankka saataisiin jo päälle mutta vielä puuttuu antennisignaali, kaiutinlähdöt sekä vahvistimen heräte.

Antennisignaali tulee alkuperäiselle, sille ylemmälle vahvistimelle FAKRA- liittimellä, joten tähän täytyy kaupasta hakea 15-20€ fakra-ISO- adapteri. Ei muuta kuin kytketään adapteri ja sitten siirto siihen uuteen mankkaan.

Kaiutinlähtöjen kytkennät koin helpoimmaksi hakemalla kaupasta ISO-uros liittimen. Näissä yleensä valmiiksi kuoritut kaapelit, sekä mankan persiiseen tulevan "standardiliittimen" mukaiset tekstit; mikä kaapeli on millekin kaiuttimelle. Nyt katson sitten sinne saabin ISO-liittimeen josta kaiutinlähdöt lähtevät, tottakai värit EIVÄT täsmää. Apu löytyy googlesta osoitteesta:

https://www.google.fi/search?q=loopback ... zTRGjqM%3A

Kuvasta näkyy liittimen piuhan numerot ja viereen on kirjoitettu mikä lähtö on millekin kaiuttimelle.

Jos kuva on hävinnyt tai ei muuten vain näy niin seuraavasta voit lukea kytkennän NELJÄLLE kaiuttimelle. Kaikki kaapelit on numeroitu yksinkertaisesti liittimen taakse, kaapelin viereen yksittäisin numeron ykkösestä kahdeksaan.

1. Vihreäharmaa......Etuvasen PLUS
2. Sinivalkoinen.......Etuvasen MIINUS
3. Mustavalkoinen....Takavasen PLUS
4. Harmaa..............Takavasen MIINUS
5. Violettivalkoinen...Etuoikea PLUS
6. Keltaharmaa........Etuoikea MIINUS
7. Valkoinen............Takaoikea PLUS
8. Sininen...............Takaoikea MIINUS

Sitten vain luet siitä ISO-uros liittimessä valmiina olevista piuhoista mikä piuha on millekin kaiuttimille ja eikun kaapelinliittämiseen.

Ja tässähän täytyy nyt huomioida yksi asia, mikä audiojärjestelmä sinulla on autossa. Itselläni on tuo audiopaketti johon kuuluu kaksi vahvistinta sekä 7 kaiutinta. Keskikonsolin vahvistimen takaa lähtevät kaiutinlähdöt menevät hattuhyllylle sekä tuulilasin kulmiin.

Kuskin penkin alta lähtevät kaiutinlähdöt menevät minun tapauksessani ovikaiuttimien mid-basseille sekä center-kaiuttimille.

Tiedostin siis tässä vaiheessa että näistä kolmesta kaiuttimesta äänet katoavat, ja joudun pelkästään näiden neljän varaan. Noh, siitä myöhemmin.

Pian oli uudet kaiutinlähdöt kytketty. Tarvitaan enää takaloosterin vahvistimelle heräte, senhän saa uudelta mankalta mitä todennäköisimmin suoraan.

Tämän jälkeen vedettiin sitten vähän RCA- sekä herätekaapelia takaloosteriin, lyötiin paikat umpeen siinä järjestyksessä missä avattiin, ja vihdoin voidaan ottaa ne kuuluisat savut pihalle.

Lopputulema.

Kuituväylä toimii, huh. Saa huokaista helpotuksesta. Ainoastaan vilkun ääni, varoitusäänet, sekä rattitoiminnot ovat pois pelistä. Kojelaudan diskanttikaiuttimet ajaa vielä erittäin hyvin asiansa, mutta hattuhyllylle joutui vähän päivittämään kaiuttimia, ja hommasin sinne tyhjiin aukkoihin 6x9- kaiuttimet. Toimii. Mikään järjetön autohifistelijä en ole, mutta sen verran voin sanoa että kyllä se diskanttisoundi erottelee aika hyvin elementit musiikista. Ei moitittavaa. Takaloosterin subbari tuo matalat taajuudet ja uudesta mankasta saa säädettyä näiden diskanttien tasot kohdilleen.

So far so good siis.

Tällä hetkellä soundi on sitä mitä hainkin, eikä tämä itse asennus ollut yhtään niin vaikea mitä annetaan olettaa. Rattitoiminnot ajattelin jossain vaiheessa synkronoida uuden mankan kanssa, sekä jos tuon SID:in saa toimimaan niin että se näyttäisi radiokanavan uudelta mankalta, olisi sekin hyvä juttu. JOLLAIN palikalla nämä kaksi asiaa ilmeisesti saa yhteen toimimaan, mutta se on sitten niitä tulevaisuuden juttuja ne.

Ovikaiuttimet sekä center- kaiuttimet ovat nyt siis tällä hetkellä pimeänä. Kuskin penkin alla oleva vahvistin on edelleen kuidun jatkeena, mutta tarkoitus on nämä kolme kaiutinta kyllä saattaa vielä jossain vaiheessa toimintaan. Se miten se käy on sitten taas toinen juttu myöskin.

Vedin varmuuden vuoksi kuskin penkin alle samalla tupla RCA:n. Josko sinne innostuisi joskus asentelemaan pienen erillisvahvistimen näille kolmelle kaiuttimelle, kun ne kaiutinlähdötkin kerran siellä ovat.

Eli mankalta RCA- linjatulo erillisvahvistimelle penkin alle, erkkavahvariin kiinni kaiuttimet ja näin saataisiin kaikki kaiuttimet käyttöön, ILMAN ovipahvien ja muiden muovien availua.

Katsotaan katsotaan.

Toivottavasti tästä on apua jollekin joka aikoo kyseisen asennuksen suorittaa. Sen vielä sanon, että asennus EI ole niin vaikea, mitä netissä aika monessakin paikassa annetaan ymmärtää.
Ja tiedän että jää varmaan auton malleista ja audiojärjestelmien erilaisuuksista riippuen joitain asioita tässä läpi käymättä, mutta tämä oli tarina meikäläisen auton kohdalla.

ps. nimimerkki 966, kun puhuit tuosta herätteestä, ja mihin sitä tarvitsen. Uudelle mankalle tietenkin? Se yläpuolella oleva "vahvistin", puhuttakoon AMP2 (koska AMP1 on penkin alla), pitää käsittääkseni sisällään jotain "komponentteja" jonka johdosta sinne täytyy mennä heräte sekä virta. Ilman niitähän se on yksi virraton laite, ja valokuitu-looppi katkeaa..? KORJAA jos olen väärässä!

ps2. taidampa siis nykiä sen tuolta jossain vaiheessa irti, turhaanhan se siellä on.. :)

Saabium196
"Turbo"
Viestit: 273
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
Tid -03 (Ng9-3) - saa ostaa! 160tkm moottorilla.
NG9-5 TiD aut. 2010

Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Hieman ohi aiheesta, mutta lähelle kumminkin. Eli Saabissa ( ES1 150W ) etukaiuttimet särisee etenkin jos yrittää bassoa yhtään laittaa. Ei särise pienellä volumella, mutta mitä enemmän kääntää nuppia sitä enemmän särisee. Olen huomannut myös, että etukaiuttimista kuuluu pieni "napsahdus" ( Samanlainen ääni kun kuuluu vaikka kotiteatterisarjan kaiuttimista kun laittaa vahvistimen päälle ) aina jokaisen voluumipykälän kohdalla kun nuppia kääntelee. Mietin , että onko yhteydessä toisiinsa. Voisiko olla amp1 jotain vikaa .Sietäisi kyllä lyödä tämän auton audiojärjestelmän keksijää , tehdä nyt kiva pikkukokeilu miten optinen kuitu pelaa autossa, ja asiakkaiden kustannuksella tietenkin. Kun ei tuonne voi mitään vaihtaakkaan, olisi kilotolkulla vahvistimia kyllä tallissa mitä voisi kokeilla tilalle jos olisi normaali tuo audiosysteemi.
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98

VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Terve.

Kyllähän nuo nykypäivänä aika monessa autossa kuidulla pelaavat, esim. audiojärjestelmät siis.
Mikä on kylläkin ihan kätevää tekniikkaa kun se toimii.

Kuuluuko se napsahdus molempiin suuntiin rullatessa? :?:

Ite huomasin original- kaiuttimilla että kuivalla talvikelillä tykkää välillä säristä nuo kaiuttimet.
Nykyään pieni subi takaloosterissa niin ei oo tarvetta rääkätä pieniä etukaiuttimia bassolla. 8O

Itse särinä ja tää napsahdus tuskin on kuitenkaan yhteydessä toisiinsa..
Uskoisin että keskikonsolin vahvistimeen viittaisi tämä vika. Ja toinen on ihan se volyymi-nupikan
potentiometri, joka voi olla myös vikainen.. Ihan tälläsenä villinä veikkauksena voisin epäillä
sen radion säätöpaneelin (jossa on myös volyyminappi) maadoituksiakin, että onko kunnossa.

Sinne tulee paneeliin tod. näk. liittimeen yksi maadoituskaapeli, joka jatkaa matkaansa sitten paikkaan X runkoon. 8O 8O

Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Kuuluu molempiin suuntiin rullatessa .

Pitää kai pikkuhiljaa luopua tuosta vakiosoittimesta ja värkkäillä oikea soitin tilalle. Siihen kuulumattoman näköinenhän uudesta soittimesta tulisi, mutta ei voi minkään :roll:

Onko kukaan keksinyt keinoa miten saisi rattinapit skulaamaan jälkiasennus rammarissa ja saako ovissa olevat mid-bassot kytkettyä suoraan uuden radion perään ja jättää penkin alla olevan vahvistimen miettimään tekosiaan.
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98

VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Okei... 8O

Ei oo tuo jälkiasennussoittimen asennus kyllä mikään älytön homma.

Minkä ikäinen saabi ja mikä malli?

Ihan järkevän näkösen siitä saa kun ottaa sen vahvistinhässäkän sieltä sisuksista pois ja siihen tilalle aftermarket. Eli ilmastointiautomatiikan alle.

Rattinapit saa toimimaan kyllä, ja mid-bassot saa kytkettyä, ite en alkanut niitä kylläkään väsäämään. Vedin penkin alla olevalle vahvistimelle RCA:t ja toinen pää mankalle, jos joskus hankkisi sinne erillisvahvistimen. Signaali sinne sitten mankalta RCA:lla.

Toki ne saa kytkettyä suoraan sen radion persiiseen mut mua ei ainakaa huvittanu alkaa etsiä niitä ovikajareiden kaapeleita, kun ne ei ilmeisesti edes kierrä keskikonsolin kautta, vaan menee suoraan penkin alle. Helpompi oli vetää tuo RCA sinne penkin alle, samalla kun veti subille takaloosteriin.

Niistä rattinapeista, en nyt kerkeä googlaamaan mutta siihen saa ruotsista semmosen "adapterin" joka kytketään jälkiasennettuna jonnekin auton sisuksiin. Osa maksaa muistaakseni reippaan 100€ kuljetuksineen.

Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Eikö siis ovikajareiden johdot lähdekkään suoraan penkin alla olevalta vahvistimelta? Jos lähtee niin eikö ne sieltä löytyisi hyvinkin helposti? Vai heittääkö valokuitui vaan lenkin vahvistimessa ja palaa takaisin alkuperäis soittimelle vai miten.
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98

VIBRA
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2015 09:30

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja VIBRA »

Kyllä lähtee. Luulen että ovikajareiden kaapeleiden PÄÄT sieltä vahvistimelta löytyy aika helposti, mutta vaatii varmaan purkamista että löydät reitin sinne ovikaiuttimille asti. Siksi en ite alkanut vielä purkamaan. Varmaankin vaatii penkin irrottamista jne.. ehkä.

Itsellä oli seuraavanlainen visio:

- RCA- kaapelit mankalta penkin alle
- AMP1 pois valokuitulenkistä ja irti penkin alta (vaatii valokuitujatkoksen että lenkki säilyy jatkuvana)
- Uusi erillisvahvistin penkin alle
- Siihen kiinni ovikajareiden lähdöt
- Sekä mankalta tuleva RCA josta kaiutinsignaali

Jos tajusit mitä tarkoitan. Niin ja pieni lisä.. taitaapa tulla myös center- kaiutin tuolta penkin alta.

AMP1 ei saa toimimaan jos AMP2 otetaan lenkistä pois, näin olen asian käsittänyt, joten ei jää vaihtoehdoksi kun repiä se sieltä penkin alta pois jos haluaa ovikajarit + centerin saada toimimaan. Toinen on tuoda niiltä kaiuttimilta lähdöt suoraan sinne keskikonsoliin, mutta en nää sitä järkeväksi kun ne on valmiina penkin alla.

supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: FAQ: Saab 9-3 SS 03-06 Jälkiasennus-soittimen kytkentä

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Itse olen todella nyt tyytyväinen äänenlaatuun, kun edestä kaikki kojelaudalla olevat 3.5" ja ovista 6.5" vaihdettu ja laitettu AMP1 signaalilla subbari konttiin. :roll:

Nuo edellämainitut menee aika heittämällä ja parantaa äänenlaatua huomattavasti.
Onko tuon erillisen systeemin tekemiseen joku muu syy?

Vastaa Viestiin