Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

Hakusessa olisi otsikon mukaisen laitteen omistaja Siilinjärven lähistöllä pikadiagnostiika apuun, kun sid:in tulee abs/tcs/esp + rattilukko probleema.
Nyt jo 4. päivä peräkkäin. Tarkistettu abs:n vieressä olevat pistokkeet.

J Puurunen
Vantaa/Siilinjärvi
0503391982

Autona 9-3 ss aero -03
9-3 ss Aero FF -03
#5802
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihan ensimmäinen diagnoosi.
Onko akku kuinka vanha (milloin vaihdettu aivan uuteen)?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Lähistö on suhteellinen käsite, mutta minulta täällä Iisalmessa löytyy tech2.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

5. päivä

Akussa merkintä 8/10 ja IKH:n testeri sanoi 82% ja akun kunto hyvä.

Nopeus- ja kilometrimittari näyttää oikein.

Kuinkakohan tarkka tuo on noista renkaista, kun tuli uusittua eturenkaat, niin tuli erikokoiset kuin taka-akselilla (215/50 vs. 225/45). :?:

Mahtaakohan noilla ei-merkkiliikkeen testereillä päästä riittävän syvälle saabin sielunelämään, että osais kertoa mikä on vika..?
Motonetin loggaava obd ei ainakaan..

Välillä vika tulle heti kun käynnistää, väillä taas pääsee n. kilometrin..

Jatketaan hutkimuksia..

Korjattu rengaskokoja.
Viimeksi muokannut pullakuski, Pe Heinä 12, 2013 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 ss Aero FF -03
#5802
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja sämä »

Että ei ois pyöränanturin piuha poikki?
OP-com löytyy iteltä tästä Juankoskelta, käyttö tosin vielä vähän hakusessa kun ei paljoa ole tarvinnut mutta toimiva jokatapauksessa :)
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

Käytin päivällä takarenkaita irti, mutta siellä ei näkyny mitään omituista.
Siis ei näkynyt, mutta tuntui ja kuului. Kuskin puolen takajarrulevyä heilutellessa edestakaisn tuli pieni kolina (klonk, klonk) vaikka piti paloista kiinni ja levyn ruuvi paikoillaan ja kireällä..
Johtosuojatkin näytti olevan kiinni..

Jatketaan...
9-3 ss Aero FF -03
#5802
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

Lauantaina kävin Iisalmessa `Tobbanan` luona Techissä ja löytyi vasemmasta etupyörästä ABS-piirin maavika.
Sen jälkeen käytin k.o. renkaan irti, mutta ei sieltä mitään erikoista löytyny. Irroitin anturille tulevan liittimen ja virrat päälle, vika oli vieläkin. Laitoin hyppyjohdon tulopiuhaan ja vika on vieläkin -> piuha vika?

Onko jollakin tietoa napajärjestystä siihen isoon liittimen abs-jakopalikkaan, jos sieltä mittailis piuhojen kuntoa anturille menevään liittimeen.
9-3 ss Aero FF -03
#5802
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jos anturin johtosarjassa on katkos tai anturi rikki, tulee periaatteessa tuo "maadoitusvika".

Abs-yksikkö syöttää anturille käyttöjännitteen toista johdinta pitkin ja toinen johdin on maadoitusjohdin. Tämä maadoitusjohdin on samalla signaalijohdin, koska se ei mene suoraan maihin vaan maadoituu alasvetovastuksen kautta abs-yksikön sisällä.
Anturi on tyypiltään MRE-anturi, jossa sen ottama virta muuttuu, kun pyörännavan magneetit liikkuvat anturin magnetoresistiivisen materiaalin läheltä. Anturi siis antaa muuttuvaa virtaviestiä pyörän pyöriessä. Abs-yksikön sisällä olevan alasvetovastuksen avulla virtaviesti muutetaan jänniteviestiksi, kun anturin virta aiheuttaa vastuksessa jännitehäviön. Jännite vaihtelee n. 1V <-> 2V.

Käytetyllä anturityypillä pystytään tunnistamaan hyvinkin tarkasti renkaan pyöriminen myös hyvin pienillä pyörimisnopeuksilla. Ja virta-/jänniteviestin suuruus (amplitudi) ei ole riippuvainen pyörimisnopeudesta, toisin kuin perinteisillä induktiivisilla antureilla.

Jos tosiaan oletetaan, että johtosarja anturille on poikki tai anturissa katkos (rikki), on tuon alasvetovastuksen jännitehäviö nolla. Se siis ikäänkuin on "maissa".
Tyypillisesti näitä johtosarjavikoja tulee ja johdot voivat olla hapertuneet poikki lähes näkymättömistä paikoista. Ikävä puoli näissä MRE-antureissa on se, että niitä ei voi oikein mitenkään kunnolla testata esim. yleismittarilla tmv. Pitää vain sitten vaihtaa anturi, jos johtosarja on varmasti todettu ehjäksi.

ps. ABS-yksikön liittimen navat 19 ja 20 ovat vasemman etupyörän nopeusanturille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

Kiitokset `petrisa` noista numeroista.
Mutta ei niillä tehnytkään mitään, kun ei liittimeen ole merkattu noita numerointeja..
Mittasin piuhat ja enkä niihin mitään vikaa saanut aikaiseksi. Soitto magneettiin (vantaalle) ja kysymään uuden navan hintaa, sanoi 449€, ja minä siihen: ei kiitos.
Tilasin seekpart24.com :ista SKF:n navan 188,80€ toimituskuluineen. Katotaas koska tulee..
9-3 ss Aero FF -03
#5802
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Tech2 tai OP-com siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja vili1 »

pullakuski kirjoitti:Kiitokset `petrisa` noista numeroista.
Mutta ei niillä tehnytkään mitään, kun ei liittimeen ole merkattu noita numerointeja..
Mittasin piuhat ja enkä niihin mitään vikaa saanut aikaiseksi. Soitto magneettiin (vantaalle) ja kysymään uuden navan hintaa, sanoi 449€, ja minä siihen: ei kiitos.
Tilasin seekpart24.com :ista SKF:n navan 188,80€ toimituskuluineen. Katotaas koska tulee..
Motonetista saa hyvällä tuurilla FAG:in navan noin 120e.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Vastaa Viestiin