Tunkki lipsahti per***e

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Tunkki lipsahti per***e

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Jo vain, sitä tekevälle sattuu..
Tuossa perheen aerossa jäähdytysnestettä häviää.. Vesipumppu siihen vaihdettiin huollossa, mutta ei vielä tauti kadonnut.

Aloin sitten omassa tallissa vielä tutkimaan, että mikä on jäähdyttäjän kennon kunto.
Tunkki keulaan apurungon alle ja varovasti tunkkailemaan keskeltä ylös. Asiallisesti katselin jo tukipukit lähettyville, että laitan ne alle. Noh sain keulan ylös ja tunkki perhana lipesi. Runko on massattu, joten tunkin kuminen tyyny ei pysynyt paikoillaan..

Kunnon rysähdys ja vähän kirosanoja siinä heltisi... Sitten tuhoja tutkimaan niin flekti paskana ja jäähdyttäjän kenno mutkalla.. Tunkki upposi apurungon edestä konetilaan.

Jo vain, tuleepa sitten vaihdettua jäähdyttäjän kenno. Jos se vika vaikka on siinä! Ja samalla uusia flekti.. Halpaa tämä saabismi :)

Asiaan liittyen on kyllä vaikea sanoa, minne jäähdytinneste katoaa.. Kun missään ei ole näkyviä vuotoja ja pumpun vaihto ei auttanut. Tai sitten uusi pumppu on viallinen.
Foorumeita lueskelin rapakon takaa, niin näissä B207 koneissa on vikaa ollut myös lohkojen valuissa, että vois kadota jopa sitä kautta. Kaikki näkyvät paikat on kyllä koluttu, mutta vuotokohtaa ei ole löytynyt. Sisätilanlämmittimen kenno on vielä tarkistamatta.. Pitää sekin vielä kaivaa esille :?:
XC70 D5 -11
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tunkki lipsahti per***e

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Jep, valmistaja on tosiaan speksannut apurungon etummaisen palkin keskikohdan nostopisteeksi. Palkki on mitä mainion nostokohta, kun siitä saa helposti koko keulan ylös - mutta se on pelkästään maalattunakin varsin liukas ja muodoltaan sellainen, että tunkin saa todennäköisesti lipsahtamaan melko helposti.

Itse olen ratkaissut ongelman siten, että minulla on painettuna hallitunkin "nostolautasen" keskelle n. 4cm korkea tappi (pultista tehty), joka menee apurungon etupalkin keskellä olevaan reikään ja "lukitsee" tunkin paikoilleen. Tämä toki vaatii sen, että käytössä olevan tunkin nostolautasessa on ko. reikä.
Saabiton Saabisti
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5816
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tunkki lipsahti per***e

Viesti Kirjoittaja Pakari »

jäähdyttäjän muovipäädyt alkavat vuotaa ikääntyessään. tuosta omasta kulkineesta oli neljästä nurkasta yksi ehjä... vuotoa ei oikein havaitse koska kuumasta jäähdyttimestä vesi haihtuu. ainoa merkki on jäähdytysnesteen tuoksu ulkona kun auton pysäyttää. ja tietenkin se että nestettä katoaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin