kulutuksesta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Ajeltiin vävypojan kanssa samaa matkaa pohjoispohjanmaalta kotiin,
nollattiin ajotietokoneiden kulutusmittarit lähtiessä, ajeltiin suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan, (hiukan kylläkin yläkanttiin),matkasta suurin osa oli 80km nopeusrajoitus.Minulla oli kyytissä 2aikuista ja 10 ja 5 vuotiaat lapset, vävyllä 4 aikuista, perillä kulutusmittari näytti minulla 6,8l, vävyllä 6,6l. Autona minulla 93SS Aero automaatti, vävyllä Focus 1,6 100hv moottorilla.Mielestäni ei paha kulutus.

terv.mikkoma
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Minulla menee 93SS bensaturbolla normaalisti n. 8 litraa satasella sisältäen kaikki ajot, mutta Jouluna tuli tehtyä n. 1000 km:n lenkki ja keskikulutus oli 6,3 litraa ajotietokoneen mukaan. Keli oli varsinkin Joulun alla tosi raskas ja muutoinkin auto niin täynnä kuin mahtuu 4hlöä + tavaraa. Raskas ja huono keli (+ talvirajoitukset ja valvontakamerat) toisaalta pitivät huolen, että matkanopeudet olivat erittäin kohtuullisia. Toisaalta - jos voisi ajaa hieman kovemmin, niin että kierrokset vitosella olisivat edes hieman päälle 2000 - auto tuntuisi kulkevan paljon jouhevammin ja kenties hieman vähemmällä polttoaineella. Mutta näilläkään lukemilla ei enää yhtään harmita, että en ostanut diesel-versiota.
Viimeksi muokannut Bob, Ti Helmi 06, 2007 22:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Bob kirjoitti:Minulla menee 93SS matalapaineturbolla normaalisti n. 8 litraa satasella sisältäen kaikki ajot, mutta Jouluna tuli tehtyä n. 1000 km:n lenkki Savoon ja keskikulutus oli 6,3 litraa ajotietokoneen mukaan. Keli oli varsinkin Joulun alla tosi raskas ja muutoinkin auto niin täynnä kuin mahtuu 4hlöä + tavaraa. Raskas ja huono keli (+ talvirajoitukset ja valvontakamerat) toisaalta pitivät huolen, että matkanopeudet olivat erittäin kohtuullisia. Toisaalta - jos voisi ajaa hieman kovemmin, niin että kierrokset vitosella olisivat edes hieman päälle 2000 - auto tuntuisi kulkevan paljon jouhevammin ja kenties hieman vähemmällä polttoaineella. Mutta näilläkään lukemilla ei enää yhtään harmita, että en ostanut diesel-versiota.
Siis aivan uskomattomia lukemia! Itselläni keskikulutus on n. 9 litraa :evil:, matka-ajossa voi päästä jopa lähelle 7. Ilmeisesti ajotapa vaikuttaa varsin paljon. Itseäni on kyllä harmittanut monesti, etten ottanut dieseliä, ja kyllä tämä nykyinen (1.8t) tod. näk. vaihtuukin dieseliin lähiaikoina.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

9:n litraa matka-ajossa kuullostaa tosi paljolta - ei kai siinä ole mitään vikaa - esim. edellisessä autossani kulutus pomppasi jonkun anturin hajottua. Oma 93SS on muuten manuaalivaihteinen ja esim. tuosta 1000km:n pätkästä ajelin vajaat puolet vakionopeudensäädin päällä. Tuo nyt ajettu 6.3L/100km ei ole mitenkään poikkeava omassani - sillä se yleensä on matka-ajot kulkenut - taajama-ajo ja nopea moottoritieajo nostaa sitten kulutusta siten, että kaikkien ajojen ympärivuotiseksi kokonaiskulutukseksi tulee noin 8 litraa.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kertokaahan SS:jen omistajat pitääkö se kulutusmittari paikkaansa yhtään paremmin kuin tuossa og9-3:ssa, jossa se näyttää 0.5-0.7 litraa todellista pienenpiä kulutuslukemia? Aika moneltä og9-3:n omistajalta olen kuullut samansuunaisia kommentteja. Mulla on kirjanpito viimeiseltä 65t kilometriltä ja ihmetyttää laitteen "epätarkkuus", täytyy koittaa seuraavan kerran kun on TECH-lähellä jotain säätöä jos onnistuisi.
mazai
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 09:23

Viesti Kirjoittaja mazai »

Mulla keskikulutus SIDin mukaan 9,3l. :cry: Aika tarkkaan pitänyt paikkaansa omien laskelmien kanssa. Kulutus vaikuttaa suurelta etenkin kun ajotapa on rauhallinen ja kaupunkimaista ajoa vain vähän. Vakionopeudensäädin käytössä lähes aina ja aina ennen lähtöä tolpassa lämpiämässä. Päivittäinen työmatka suunnilleen 25 km ja suurin osa siitä n. 70km/h nopeudella ja vain neljät liikennevalot. Edes pidemmällä > 150 km matkalla kulutus ei tunnu juuri laskevan, mutta onpahan se pudonnut siitä kun sain auton 9,9 l -> 9,3 l. :roll:
Saabi on -05 SS 1.8t, ajettu n. 4000 km.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tuo meikäläisen auton kaikkien ajojen keskikulutus n. 8 L/100km vastaa mielestäni hyvin myös ko. mallille luvattua EU-yhdistettyä kulutuslukemaa. Tosiaan - parit kerrat olen laskenut pitääkö kulutusmittari paikkaansa ja 1-2 desin heittoja puoleen ja toiseen on ollut, joten sen verran heittoa saattaa syntyä jo siitä, kun ei saa aina tankattua yhtä täyteen vaikka kuinka yrittäisi ja luonnollisesti yhdestä tankillisesta ei kannata edes yrittää tehdä mitään laskelmia käsipelillä. Heitto ajotietokoneen ja käsin laskemisen välillä oli samaa luokkaa kuin edellisessäkin ajotietokoneella varustetussa ajopelissäni.

En tiedä pystyykö Techillä vaikuttamaan ajotietokoneen kalibrointiin kulutuksen mittaamisen osalta - epäilen. Sen sijaan sillä voi vaikuttaa siihen, että tarkistaa onko ajotietokoneelle kerrottu oikea, siis auton alla oleva rengaskoko. Mikäli rengaskoko muuttuu vaikkapa talvipyöriin siirtymisen osalta, niin silloin ajotietokone saa kuljetusta matkasta aivan väärää tietoa.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Bob kirjoitti: En tiedä pystyykö Techillä vaikuttamaan ajotietokoneen kalibrointiin kulutuksen mittaamisen osalta - epäilen.
Pystyy - ainakin og9-3:ssa. Olikohan se säätö nyt +-3 "pykälää". Onhan tuosta huoltotiedotekin liikkeellä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Wanha aihe, mutta ajattelin päivittää omia kommenttejani kulutuksesta. Kun porukoilla oli niin paljon toisistaan poikkeavia kulutuslukemia.

Nimittäin kun siirryin 195/65/15 renkaista 225/45/17 renkaisiin, niin keskikulutus tuntuu nousseen ainakin 0,5 litraa satasella. En ollut sitä alkuun uskoa, mutta olen ajellut nyt useamman tuhannen kilometriä, eikä ajotapani ole muuttunut - ainoastaan polttoaineen kulutus.

En tiedä sitten olisko kysymys jostakin onnellisesta yhteensattumasta eli autossa olisi joku kulutusta lisäävä vika, joka alkoi vaikuttaa samaan aikaan renkaiden vaihdon kanssa.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Meikäläinen on nyt neljä tankillista ajellut, eikä kertaakaan kaupunkiajossa ole päässyt alle 11 litran :oops:

Kävin kyllä tuossa reissun Vaasassa yht 240 km, niin sillä tankilla tuli keskikulutukseksi 9,5 l

Kaasujalka on kyllä ollut aika raskas :D
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Miika79 kirjoitti:Meikäläinen on nyt neljä tankillista ajellut, eikä kertaakaan kaupunkiajossa ole päässyt alle 11 litran :oops:

Kävin kyllä tuossa reissun Vaasassa yht 240 km, niin sillä tankilla tuli keskikulutukseksi 9,5 l

Kaasujalka on kyllä ollut aika raskas :D
Tuntuu soppa maistuvan autollesi - autosi on siis 2002:nen vai? eli ensimmäisiä SportSedaneita. Kannattaisi varmaan päivittää Trionic:iin uudempi / uusin softa ellei sitä ole tehty. Jo 2003:siin on tehty paljon muutoksia, mm. parin autolehden haukkuma heikko vääntö liikkeelle lähtiessä yms. on korjattu. Uskon noilla korjauksilla olevan suotuisa vaikutus myös polttoaineen kulutukseen.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Joo, auto on lokakuussa 2002 otettu käyttöön. En tiedä kuinka paljon tuo automaattiloota vaikuttaa siihen kulutukseen. Täytyypä päivittää samalla kun käyn vaihdattamassa öljyt laatikkoon.

Onko täällä kukaan vaihtanut itse automaattilaatikkoon öljyjä?? Se taitaa olla sellainen homma, minkä jotuu teettään liikkeessä?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Miika79 kirjoitti:Joo, auto on lokakuussa 2002 otettu käyttöön. En tiedä kuinka paljon tuo automaattiloota vaikuttaa siihen kulutukseen. Täytyypä päivittää samalla kun käyn vaihdattamassa öljyt laatikkoon.

Onko täällä kukaan vaihtanut itse automaattilaatikkoon öljyjä?? Se taitaa olla sellainen homma, minkä jotuu teettään liikkeessä?
Joo - kyllähän tuo automaatti vaikuttaa hieman kulutusta lisäävästi.

Itselläni on tosiaan manuaali ja kävin tässä tänään "Turkkusessa" kääntymässä - matkaa kertyi yhteensä n. 270 km ajelin noin satasta keskikulutus oli ilmastointi ja vakionopeuden säädin päällä 6,7 litraa satasella.

Kapeammilla kumeilla olen joskus aiemmin ajellut 1000km:n pätkänkin 6,3-6,5L/100km keskikulutuksella, mutta silloin olen ajellut niin kovaa kuin nopeusrajoitukset vain antavat myöten.

Laskujeni mukaan tuon ajotietokoneen mittaustuloksessa on korkeintaan parin desin ero siihen, että yrittää laskea kulutusta käsipelillä useamman tankillisen keskiarvona.
laseri
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 22, 2005 21:27

Kulutus

Viesti Kirjoittaja laseri »

Mun 2003 mallin ss TiD meni juuri 3 viikon pätkän sekalaista kohtuu säästeliästä ajoa (matkaa 110km/h) 5.8 litraa, nyt vasta kun on 60tkm täynnä olemaan alle 6l, Renkaat 225/45 17
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Kulutus putosi Suomen puolella

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Euroopassa ristiin rastiin ja kulutus oli tuollaista 8,1 litraa keskimäärin sis. siis kaikenlaiset ajot. Heinäkuussa laittoivat Hirschin lastun koneeseen ja kulutus putosi tuonne 7,5 hujakoille. Kesälomalla Suomessa sitten tankkasin Nesteellä koko ajan 98 oktaanista bensaa ja tietty nopeudet oli hieman alhaisemmat, mutta kaupunkiajoakin tuli jonkin verran....Ja kappas, kulutus olikin 7,1 litraa satasella. Nyt taas täällä keskellä eurooppaa ja vaikka ajovaloja ei tarvitse päivällä käyttää jne. niin kulutus on n.7,3 litraa satasella. Eli oktaanilla ja polttoaineen puhtaudella on myös merkitystä, vaikka ajotyyli on se kaikkein tärkein "säästölaite".
Vastaa Viestiin