Automaatti vai manuaali???
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Automaatti vai manuaali???
Miten automaattiloota kestää ja onko se sellainen "kuminauha". Miten noissa tehokkaamissa malleissa, kuten Aero 2.8 loota pelittää, vai pitäskö olla manuaali. Infoo kiitos tetämättömälle!!Miten se kiinteä vaihto pelittää automaatissa?
Viimeksi muokannut Paukku Aero, To Loka 24, 2013 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: Automaatti vai manuaali???
-03 93 2.0t automaatilla tuli meillä kilometreja noin 100tkm eikä ongelmia, -08 93 1.8t (stg1) tähän mennessä ajettu meillä noin 60tkm ilman ongelmia ja -02 2.0t (stg1) automaatilla noin 160tkm ilman ongelmia. Eli omasta kokemuksesta voin sanoa että kestää mutta kaiken saa varmaan väärällä käytöllä, vanhoilla öljyillä ja huonolla tuurilla rikki.
Kuminauhamaisuudesta en sano mitään kun kokemukset muun merkkisistä automaateista on niin vähäiset, enkä ala myöskään neuvomaan kumpi sen pitäisi olla mutta meille ei tule enää muita (paitsi jos on ihan pakko) kuin automaatteja.
Jos olet syvällä sisimmässäsi manuaalimies ja haluat vedätellä isolla vaihteella niin ehkä sitten se manuaali voisi olla parempi. Automaatissahan ei yleensä ole muuta huonoa puolta kuin se, ettei keppivaihteinen enää kelpaa.
Kuminauhamaisuudesta en sano mitään kun kokemukset muun merkkisistä automaateista on niin vähäiset, enkä ala myöskään neuvomaan kumpi sen pitäisi olla mutta meille ei tule enää muita (paitsi jos on ihan pakko) kuin automaatteja.
Jos olet syvällä sisimmässäsi manuaalimies ja haluat vedätellä isolla vaihteella niin ehkä sitten se manuaali voisi olla parempi. Automaatissahan ei yleensä ole muuta huonoa puolta kuin se, ettei keppivaihteinen enää kelpaa.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Re: Automaatti vai manuaali???
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Ajanut myös jonkun verran automaatteja ja en itselleni automaattia halua. Oma valintani on ehdottomasti manuaali.ilra kirjoitti: Automaatissahan ei yleensä ole muuta huonoa puolta kuin se, ettei keppivaihteinen enää kelpaa.
Jos vakiona pidät niin eiköhän se automaatti oikein huollettuna kestä, mutta jos viritystoimenpiteet kiinnostavat niin rajat automaatin kanssa tulevat hyvin nopeasti vastaan. Manuaaliin pystyt aina laittamaan paremman kytkimen, kun automaatin luistaessa sille ei ole juuri mitään tehtävissä.
Oma mielipide siis:
Vakiona: Automaattikin menettelee jos tykkää.
Virityskäyttöön: Manuaali.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Automaatti vai manuaali???
Automaatti alle vaan jos kyseessä on normaali ehkä vähän rivakampi käyttöauto eikä kiinnosta käsin järjestellä hammasrattaita ajon aikana. Saabin automaatit (kuten hyvin pitkälle muukin tekniikka) on jotain 90-luvun lopun hi-tekkiä eli sellainen kuminauhahan se on. Loota kestää noin 400Nm vääntöä ilman modauksia eikä tarvitse tuskailla kytkimen keston kanssa (kts. lukuiset itkutopicit tälläkin forumilla aiheesta). Tuo vielä on ilmeisen helppo saavuttaa ilman järin kalliita rautamuutoksia.
Leikkikaluksi hommaisin jotain aivan muuta kuin etuvetosaabin mutta olenkin tylsä ja tykkään sladittaa kaasulla.
Leikkikaluksi hommaisin jotain aivan muuta kuin etuvetosaabin mutta olenkin tylsä ja tykkään sladittaa kaasulla.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Automaatti vai manuaali???
Nyt alla oleva on ensimmäinen tomaatti ikinä, eikä manuaaliin vaihdu, jos ei sitten vetovammasta pääse eroon (lelut erikseen). Aivan loistava ajettava ollut, ei mitään pahaa sanottavaa. Varsinkin siellä ns. isolla tiellä huomaa, jos tulee ohitustarpeita, niin et tarvii miettiä, että mitäs seuraavaksi valitaan.
Asiaa asian vierestä, ymmärtääkseni se 5-lovinen tomaatti on kuitenkin ihan eri laatikko kuin tuo 6-vaihteinen. Sitä en aloittevana Saabistina tiedä onko kolkissa molempia vai vaan tuota itse hyväksi todettua 6-vaihteista, mutta isoilta-sediltä kuullut että ei ole ihan sama loota.
Asiaa asian vierestä, ymmärtääkseni se 5-lovinen tomaatti on kuitenkin ihan eri laatikko kuin tuo 6-vaihteinen. Sitä en aloittevana Saabistina tiedä onko kolkissa molempia vai vaan tuota itse hyväksi todettua 6-vaihteista, mutta isoilta-sediltä kuullut että ei ole ihan sama loota.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Automaatti vai manuaali???
Kolkkiin on saanut sekä 5v- että 6v-automaattilootaa. 5v-laatikoissa on vielä semmonen ero, että Aeron kohdalla lootassa on myös "vaihteet" 2.5 ja 3.5 kun tapahtuu kickdown vitoselta.
Henk.koht. valinta on nykyään aina automaatti käyttöautoon. Jos haluaisin ajella radalla, niin sinne valitsisin manuaalin.
Henk.koht. valinta on nykyään aina automaatti käyttöautoon. Jos haluaisin ajella radalla, niin sinne valitsisin manuaalin.
Re: Automaatti vai manuaali???
Itse päädyin manuaaliin, koska siinä on aika paljon pienempi polttoaineen kulutus ja vähempi teho riittää samaan suorituskykyyn. Vääntö rajoitettu 280 NM:iin, jonka kytkin kestänee.
Onhan automaatti tietysti vaivaton ajettava ...
Onhan automaatti tietysti vaivaton ajettava ...
Saab 9-3 SC 1.8t 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Wagon 2006, Saab 9-3 2.0t 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Wagon 2006, Saab 9-3 2.0t 2002
Re: Automaatti vai manuaali???
Kuten jo tuolla aiemmin tuli korjattua niin näitä perusvirityksiä automaatti kestää paremmin kuin manuaali. Eli sen verran korjausta Pakarin viestiin.
Lisäisin vielä tuohon edelliseen kargin viestiin, että 5v automaatissa on nuo "välivaihteet" 3,5 ja 4,5 ilman aero malliakin. Ne pitävät esim taajama ajossa kierrokset alhaalla ja näin ollen kulutus ei ole merkittävästi suurempi kuin manuaalina. Saattaapa jopa päästä pienemmällä.
Lisäisin vielä tuohon edelliseen kargin viestiin, että 5v automaatissa on nuo "välivaihteet" 3,5 ja 4,5 ilman aero malliakin. Ne pitävät esim taajama ajossa kierrokset alhaalla ja näin ollen kulutus ei ole merkittävästi suurempi kuin manuaalina. Saattaapa jopa päästä pienemmällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaatti vai manuaali???
Mårå
Auto vai manu, siinäpää kysymys. Itse ratkaisin asian sellaisella järkeilyllä että koska ajan n. 85% ajosta taajaman ulkoopuolella niin en tarvitse automaattia. Tämähän on kuitenkin ns. fiilisasia, itse olen aikoinaan ajanut jenkkivaneilla 15 vuotta ja kaikissa tietysti automatti, ja mukavaa oli.
Auto vai manu, siinäpää kysymys. Itse ratkaisin asian sellaisella järkeilyllä että koska ajan n. 85% ajosta taajaman ulkoopuolella niin en tarvitse automaattia. Tämähän on kuitenkin ns. fiilisasia, itse olen aikoinaan ajanut jenkkivaneilla 15 vuotta ja kaikissa tietysti automatti, ja mukavaa oli.
Re: Automaatti vai manuaali???
WIS kertoo asiasta toisin. Sen mukaan nämä lisävälityssuhteet on vain Aerossa ja ne on 2.5 sekä 3.5. Ne on käytössä pelkästään, kun tapahtuu kickdown vitosvaihteelta, eli eivät oo normaalissa kaupunkiajossa aktiivisena. Jos WIS:n teksti on pielessä tältä osin, niin en lähde enempiä väittelemään asiasta.petrisa kirjoitti:Lisäisin vielä tuohon edelliseen kargin viestiin, että 5v automaatissa on nuo "välivaihteet" 3,5 ja 4,5 ilman aero malliakin.
EDIT: lainaus WIS:n tekstistä:
"Aeromallille (B207R) on lisäksi kaksi välityssuhdetta, 2,5 ja 3,5. Nämä ovat täysin ohjelmallisesti ohjattavia. Muutetut välityssuhteet saadaan aikaan vielä yhdellä solenoidiyhdistelmällä välillä S1-S5. Nämä välityssuhteet aktivoidaan vain kickdown-tilanteessa viidenneltä vaihteelta. Tällöin vaihteisto vaihtaa alas 2,5 - 3,5 - 5. Kolmannen ja neljännen vaihteen yli siis hypätään tässä tapauksessa."
Tokihan on niin, että tuota B207R-konetta on asennettu joissain vuosimalleissa myös muihin, kuin Aeroihin eli siltä kannalta ajateltuna on vähän huono puhua pelkästään Aeroista.
Re: Automaatti vai manuaali???
juuri näin... ei tuo manun vakio kytkin vääntöä kestä.Korruptio kirjoitti:Leikkikaluksi hommaisin jotain aivan muuta kuin etuvetosaabin mutta olenkin tylsä ja tykkään sladittaa kaasulla.
ainoa mitä olen huomannut kaverin automaatissa on että automaatilla kiihdytettäessä laatikko huudattaa vaihteita turhan pitkään ennenkuin vaihtaa isommalle mutta sekin ratkeaa sillä kun vaihtaa ite ratista isompaa
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Automaatti vai manuaali???
En tiedä onko kyse kargin kanssa samasta asiasta.
Minä tarkoitan sitä, että löytyy ikäänkuin välipykälät kytkemällä isompi vaihde sisään ilman lukkoa.
Minä tarkoitan sitä, että löytyy ikäänkuin välipykälät kytkemällä isompi vaihde sisään ilman lukkoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaatti vai manuaali???
Tossa voi olla se kyseessä, että kun tietyllä voimalla kiihdyttää, niin kolmosen ja nelosen kytkemisen jälkeen loota ehtii luistaa vähän aikaa ennen lukon kytkemistä. Oon kans olevinaan huomannu saman tyyppistä välillä ja kaveri ihmetteli myös sitä, että onkos 5-pykäläisessä enemmän pykäliä kuin 5..
WIS ei kuitenkaan mainitse moisista mitään, mutta ehkä jollain on parempaa tietoa asiasta.
WIS ei kuitenkaan mainitse moisista mitään, mutta ehkä jollain on parempaa tietoa asiasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Automaatti vai manuaali???
Lock-uppi sallii luistoa 50-200rpm eron verran ilman pienemmälle vaihtoa.
Tulisko siitä tuo tunne että välissä on ylimääräsiä vaihteita.
Vain kickdownissa vitoselta alaspäin löytyy nuo 2.5 ja 3.5 vaihteet. (B207R)
Tulisko siitä tuo tunne että välissä on ylimääräsiä vaihteita.
Vain kickdownissa vitoselta alaspäin löytyy nuo 2.5 ja 3.5 vaihteet. (B207R)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: Automaatti vai manuaali???
Kiitos näistä mielipiteistä. Tuli paljon infoo manusta ja tomaatista.. Manun kytkimestä vielä, kyllähän sen luulis kestävän aikapaljon vääntöö, yleensä ne on kaikissa autoissa reilusti yli mitotetut, no ei ehkä jossain Japsi perus autossa. Mutta kyllä näissä "paremissa " luulis pitoo riittävän, vaikka vähän tuunais koneesta potkuu lisää!!
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R