Akun vaihto edessä
Akun vaihto edessä
9-3 SS 2003 automaatti ei starttaa enää. Ensimmäisellä kerralla kuului naksutusta, ja laiskasti tuntui laitteisiin tulevan virtaa myös, eikä avaimen "lukitus"ääntä kuulunut. Tuosta lopulta selvittiin kun saatiin tuntemattomalta apua ja otettiin kaapeleilla akkuun virtaa.
Nyt kuitenkin on tilanne se, ettei ovetkaan enää mene lukkoon avaimesta, valot vain vilkkuu miten sattuu kun yrittää käynnistää eikä naksutustakaan kuulu enää.
Lueskelin foorumia ja ilmeisesti pitäisi akku vaihtaa. Onko kuinka vaikea urakka, uskaltaako vain käydä ostamassa akun Biltemasta tms. ja pyytää kaveria vaihtamaan se, vai onko kuinka herkät elektroniikat jo autoissa ja pitääkö tuo jollain tavalla taikoa autokorjaamoon?
Nyt kuitenkin on tilanne se, ettei ovetkaan enää mene lukkoon avaimesta, valot vain vilkkuu miten sattuu kun yrittää käynnistää eikä naksutustakaan kuulu enää.
Lueskelin foorumia ja ilmeisesti pitäisi akku vaihtaa. Onko kuinka vaikea urakka, uskaltaako vain käydä ostamassa akun Biltemasta tms. ja pyytää kaveria vaihtamaan se, vai onko kuinka herkät elektroniikat jo autoissa ja pitääkö tuo jollain tavalla taikoa autokorjaamoon?
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
Re: Akun vaihto edessä
Hauskintahan tässä on se, että tuo auto kävin viime kuun alussa määräaikaishuollossa, jossa sanoivat että todennäköisesti akku pettää talven aikana. Sitten kun kävin korjauttamassa autoa ennen katsastusta, niin mainitsin asiasta ja latasivat akkua sitten yön yli ja sanoivat ettei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Siitä sitten kaksi viikkoa ja kaput.
Siitä sitten kaksi viikkoa ja kaput.
9-3 SS 2.0t Vector MY03A5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Akun vaihto edessä
Akun suoja irti ja löysäät akkukenkien pultit, nitkuttelet ekana maakaapelin irti ja sitten pluskaapeli irti ja käännä kaapelit sivuun.
Akun etupuolelta kotelon pohjalta kuusiokantaisella pultilla oleva kiinnike irti.
Nytkäytät akkua vähän eteenpäin ja nostat akun ylös.
Haet vaikka Akkusalosta, AD-varaosista Hatanpäältä tai mikä nyt hyvältä tuntuu, uuden akun.
Ja mielellään lataat uuden akun ennen paikalleen laittoa, mutta tässä tapauksessa joutuu laittamaan suoraan paikalleen.
Uusi akku koteloon ja työnnät vähän taakse päin että akku menee kiinnikkeen alle.
Ruuvaat etukiinnikkeen paikalleen.
Pluskaapeli paikalleen ja sitten maakaapeli. Katso että kaapelit jää navoilla oikeaan asentoon ja kiristä ruuvit akkukengistä.
Joku rasvaa navat, joku ei, ennen paikalleen laittoa.
Vaihdon jälkeen käytät kaikki avaimet (myös vara-avain) virtalukossa ja säädät kellon kohdalleen.
Myös puristumisuoja lasinnostimista täytyy opettaa uudelleen jos sellaset löytyy
Ja menikö tässä myös rattilukko siten, että se ei toimi ennenkuin ajat yli 7km/h ja sammutat, sen jälkeen pelaa sekin. Tuosta rattilukkojuttua en muista, mutta selviää siinä vaihdon jälkeen.
ELi mitään ei hajoa kunhan sen verran varot ettet tee oikosulkuja käyttämiesi avaimien varrella tai muutenkaan, eli avaimia ei laiteta akun päälle!! Ei pitäs muuta vaaraa olla vaihdossa.
Akun etupuolelta kotelon pohjalta kuusiokantaisella pultilla oleva kiinnike irti.
Nytkäytät akkua vähän eteenpäin ja nostat akun ylös.
Haet vaikka Akkusalosta, AD-varaosista Hatanpäältä tai mikä nyt hyvältä tuntuu, uuden akun.
Ja mielellään lataat uuden akun ennen paikalleen laittoa, mutta tässä tapauksessa joutuu laittamaan suoraan paikalleen.
Uusi akku koteloon ja työnnät vähän taakse päin että akku menee kiinnikkeen alle.
Ruuvaat etukiinnikkeen paikalleen.
Pluskaapeli paikalleen ja sitten maakaapeli. Katso että kaapelit jää navoilla oikeaan asentoon ja kiristä ruuvit akkukengistä.
Joku rasvaa navat, joku ei, ennen paikalleen laittoa.
Vaihdon jälkeen käytät kaikki avaimet (myös vara-avain) virtalukossa ja säädät kellon kohdalleen.
Myös puristumisuoja lasinnostimista täytyy opettaa uudelleen jos sellaset löytyy
Ja menikö tässä myös rattilukko siten, että se ei toimi ennenkuin ajat yli 7km/h ja sammutat, sen jälkeen pelaa sekin. Tuosta rattilukkojuttua en muista, mutta selviää siinä vaihdon jälkeen.
ELi mitään ei hajoa kunhan sen verran varot ettet tee oikosulkuja käyttämiesi avaimien varrella tai muutenkaan, eli avaimia ei laiteta akun päälle!! Ei pitäs muuta vaaraa olla vaihdossa.
Re: Akun vaihto edessä
Ai aijai..Solsku kirjoitti: Tuosta lopulta selvittiin kun saatiin tuntemattomalta apua ja otettiin kaapeleilla akkuun virtaa.

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Akun vaihto edessä
^Ei taideta apuvirran antamista suositella enää mihinkään nykyautoon (varsinkaan toisesta autosta). Oma Saab on saanut apuvirtaa toisesta autosta useammankin kerran ja pari kertaa ihan verkkovirrastakin, eikä ole mitään ongelmia ollut. Tämä ei siis tarkoita sitä, ettei vahinkoa voisi tapahtua, mutta todennäköisemmin on vika vain akussa.
Solskun oireet kuulostaa nimittäin aika samoilta mitä itsellänikin oli akun hajotessa.
Solskun oireet kuulostaa nimittäin aika samoilta mitä itsellänikin oli akun hajotessa.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Akun vaihto edessä
Vaihdoin itse juuri viime viikolla uuden akun.
Vanhasta tyhjeni akku tunnissa, kun kuuntelin tallissa radiota samalla puuhastellen muita huoltohommia auton kimpussa. Latasin älylaturilla täyteen (2vrk), niin pelasi OK, mutta asia jäi vaivaamaan. Joten tarkistin akun napajännitteen 7h päiväajomatkan jälkeen vuorokauden seisomisen päästä. Oli enää akun napajännite 11,9V. Tarkistin myös tuossa samalla latausjännitteen, oli ok (14,5V). Akku siis vaihtoon.
Ostin Vartan 77Ah akun. Periaatteessa vastaava kuin vanha Exide. Ei kestänyt tuo vanha kuin reilu 4 vuotta.
Vanhasta tyhjeni akku tunnissa, kun kuuntelin tallissa radiota samalla puuhastellen muita huoltohommia auton kimpussa. Latasin älylaturilla täyteen (2vrk), niin pelasi OK, mutta asia jäi vaivaamaan. Joten tarkistin akun napajännitteen 7h päiväajomatkan jälkeen vuorokauden seisomisen päästä. Oli enää akun napajännite 11,9V. Tarkistin myös tuossa samalla latausjännitteen, oli ok (14,5V). Akku siis vaihtoon.
Ostin Vartan 77Ah akun. Periaatteessa vastaava kuin vanha Exide. Ei kestänyt tuo vanha kuin reilu 4 vuotta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Akun vaihto edessä
77Ah Varta löytyy täältäkin (Silver).
Re: Akun vaihto edessä
Ei muuten ainakaan Saabin käyttöohjekirja kiellä apuvirran antamista toisesta autosta. Sen sijaan (sivulla 168 omassa painoksessa) on hyvät ohjeet, kuinka se tehdään. Ei siis sanallakaan mainita, että siitä voisi olla autolle haittaa.Pakari kirjoitti:Ai aijai..Kun vaan ei olisi ohjausmoduuleita mennyt rikki. Väyläohjattuihin vehkeisiin ei suositella annettavaksi apuvirtaa eikä suositella myöskään antavana osapuolena olemista... Väyläohjatuissa laitteissa vaarana on, että virtapiikki pääsee väylään ja sitten voi tuhoa syntyä.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Akun vaihto edessä
Ei ehkä kiellä, mutta en siltikään omaani apuvirtaa ottaisi, enkä antaisi. Jokainen toimii kuten parhaaksi näkee.Timon kirjoitti:Ei muuten ainakaan Saabin käyttöohjekirja kiellä apuvirran antamista toisesta autosta. Sen sijaan (sivulla 168 omassa painoksessa) on hyvät ohjeet, kuinka se tehdään. Ei siis sanallakaan mainita, että siitä voisi olla autolle haittaa.Pakari kirjoitti:Ai aijai..Kun vaan ei olisi ohjausmoduuleita mennyt rikki. Väyläohjattuihin vehkeisiin ei suositella annettavaksi apuvirtaa eikä suositella myöskään antavana osapuolena olemista... Väyläohjatuissa laitteissa vaarana on, että virtapiikki pääsee väylään ja sitten voi tuhoa syntyä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Akun vaihto edessä
Saa käynnistää mutta virtaa antava auto ei saa olla käynnissä ja vastaanottavaan pitää laittaa maakaapeli maadoitus pisteeseen kiinni, ei siis akkuun..Pakari kirjoitti:Ei ehkä kiellä, mutta en siltikään omaani apuvirtaa ottaisi, enkä antaisi. Jokainen toimii kuten parhaaksi näkee.Timon kirjoitti:Ei muuten ainakaan Saabin käyttöohjekirja kiellä apuvirran antamista toisesta autosta. Sen sijaan (sivulla 168 omassa painoksessa) on hyvät ohjeet, kuinka se tehdään. Ei siis sanallakaan mainita, että siitä voisi olla autolle haittaa.Pakari kirjoitti:Ai aijai..Kun vaan ei olisi ohjausmoduuleita mennyt rikki. Väyläohjattuihin vehkeisiin ei suositella annettavaksi apuvirtaa eikä suositella myöskään antavana osapuolena olemista... Väyläohjatuissa laitteissa vaarana on, että virtapiikki pääsee väylään ja sitten voi tuhoa syntyä.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Akun vaihto edessä
Ohjekirjasta luntaten: Virtaa antava auto tulee olla käynnissä apuvirtaa annettaessa. Kaapeleita kytkiessä ei. Ja myös maakaapelin voi ohjekirjan mukaan kiinnittää akkuun.PA3 kirjoitti:Saa käynnistää mutta virtaa antava auto ei saa olla käynnissä ja vastaanottavaan pitää laittaa maakaapeli maadoitus pisteeseen kiinni, ei siis akkuun..
Kipinöinnin riskin vuoksi ois varmaan viisaampaa laittaa maakaapeli runkoon, niinkuin sanoit, mutta autoissa akku on usein helpoiten käsillä ja siten houkuttelevin paikka kiinnittää kaapelit.
Itse aina kun olen apuvirtaa antanut mihin tahansa koneeseen niin virtaa antava moottori on pidetty käynnissä. Jos auttava auto pidetään sammuksissa kun sahataan toista käyntiin niin huonolla tuurilla on kohta kaksi tyhjää akkua ja tarvitaan kolmas auto antamaan apuvirtaa. Se lienee ollut ajatuksena myös ohjekirjan tekijällä...
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Akun vaihto edessä
http://www.tuulilasi.fi/auton-kaytto/ap ... sen-niksitTimon kirjoitti:Ohjekirjasta luntaten: Virtaa antava auto tulee olla käynnissä apuvirtaa annettaessa. Kaapeleita kytkiessä ei. Ja myös maakaapelin voi ohjekirjan mukaan kiinnittää akkuun.PA3 kirjoitti:Saa käynnistää mutta virtaa antava auto ei saa olla käynnissä ja vastaanottavaan pitää laittaa maakaapeli maadoitus pisteeseen kiinni, ei siis akkuun..
Kipinöinnin riskin vuoksi ois varmaan viisaampaa laittaa maakaapeli runkoon, niinkuin sanoit, mutta autoissa akku on usein helpoiten käsillä ja siten houkuttelevin paikka kiinnittää kaapelit.
Itse aina kun olen apuvirtaa antanut mihin tahansa koneeseen niin virtaa antava moottori on pidetty käynnissä. Jos auttava auto pidetään sammuksissa kun sahataan toista käyntiin niin huonolla tuurilla on kohta kaksi tyhjää akkua ja tarvitaan kolmas auto antamaan apuvirtaa. Se lienee ollut ajatuksena myös ohjekirjan tekijällä...
katso kohta 6. rikkoo helposti antavan auton boxeja ollessaan käynnissä.
mut ei siinä mitään, kukin rikkoo tyylillään

tossa toinen.. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288447694439.html
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Akun vaihto edessä
Niin jokainen voi päättää tekeekö jonkun lehden ohjeiden mukaan vai käyttöohjekirjan. Itse tein kesällä juuri niin kuin ohjekirjassa sanottiin eikä mitään mennyt rikki. kop,kop!PA3 kirjoitti:http://www.tuulilasi.fi/auton-kaytto/ap ... sen-niksitTimon kirjoitti:Ohjekirjasta luntaten: Virtaa antava auto tulee olla käynnissä apuvirtaa annettaessa. Kaapeleita kytkiessä ei. Ja myös maakaapelin voi ohjekirjan mukaan kiinnittää akkuun.PA3 kirjoitti:Saa käynnistää mutta virtaa antava auto ei saa olla käynnissä ja vastaanottavaan pitää laittaa maakaapeli maadoitus pisteeseen kiinni, ei siis akkuun..
Kipinöinnin riskin vuoksi ois varmaan viisaampaa laittaa maakaapeli runkoon, niinkuin sanoit, mutta autoissa akku on usein helpoiten käsillä ja siten houkuttelevin paikka kiinnittää kaapelit.
Itse aina kun olen apuvirtaa antanut mihin tahansa koneeseen niin virtaa antava moottori on pidetty käynnissä. Jos auttava auto pidetään sammuksissa kun sahataan toista käyntiin niin huonolla tuurilla on kohta kaksi tyhjää akkua ja tarvitaan kolmas auto antamaan apuvirtaa. Se lienee ollut ajatuksena myös ohjekirjan tekijällä...
katso kohta 6. rikkoo helposti antavan auton boxeja ollessaan käynnissä.
mut ei siinä mitään, kukin rikkoo tyylillään
tossa toinen.. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288447694439.html
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Akun vaihto edessä
Kannattaa muistaa, että nuo linkkaamasi ohjeet on hyvinkin yleisluontoisia, eikä ne sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö apuvirtaa voisi jollekin autolle antaa auttavan auton moottori käynnissä. Sitä en kiistä, etteikö jotkut autot olisi hyvinkin nirsoja apuvirran antamisen suhteen.PA3 kirjoitti:http://www.tuulilasi.fi/auton-kaytto/ap ... sen-niksit
katso kohta 6. rikkoo helposti antavan auton boxeja ollessaan käynnissä.
mut ei siinä mitään, kukin rikkoo tyylillään
tossa toinen.. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288447694439.html
Saab-foorumilla kuitenkin ollaan ja Saabille apuvirran antamisesta kun oli kyse, niin luotan ennemmin valmistajan kuin iltasanomien ohjeisiin

9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03