Terve,
kolvailen tässä ABS-anturin johtoa ja epähuomiossa unohdin merkata kumpi johto oli aiemmin (+) / (-) eli pun/musta.
Meneekö ABS-anturi rikki jos koittaa johtoja ns. väärin päin ja laittaa virrat päälle?
Onko vinkkiä tässä tilanteessa?
9-3 SS 2003, takapyörän ABS-anturi
ABS-anturin johto ja napaisuus!?
ABS-anturin johto ja napaisuus!?
EX: 9³SS BioPower
Re: ABS-anturin johto ja napaisuus!?
Eipä noilla johdoilla ole väliä kumminpäin ovat.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: ABS-anturin johto ja napaisuus!?
A.L. oletko varma asiasta?
Anturi on MRE tyyppiä ja sen toimintaperiaate on aktiivinen. Toisin sanoen tarvitsee käyttöjännitteen antaakseen virtaviestin.
Anturi on MRE tyyppiä ja sen toimintaperiaate on aktiivinen. Toisin sanoen tarvitsee käyttöjännitteen antaakseen virtaviestin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ABS-anturin johto ja napaisuus!?
No sitten olen väärässä. Induktiivisellahan anturilla johdoilla ei ole väliä, mutta näissä herkemmissähän se taitaa olla toisin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: ABS-anturin johto ja napaisuus!?
Jäänyt tuossa aikaisemmin itseä hämäämään, miten tuo mre toimii, joten piti googlata:
Anturi pitää sisällään MRE-komponentin (magnetic resistance element), jonka ilmeisesti resistanssi muuttuu magneettikentän muuttuessa, meidän tapauksessa hammastetun kestomagneetin pyöriessä Saabin pyörän navassa. Elementin läpi ajettaneen anturipaketin sisällä vakiovirtaa, jolloin resistanssin muutokset näkyvät pieninä jännitteen muutoksia, jotka voidaan poimia komparaattorilla, joka taas osaa ohjata vaikka trankkua, jolla saadaan aikaiseksi virtaviesti resistanssinmuutosten tahtiin.
Liekö MRE sitten nopeampi vaihtamaan tilaansa magneettikentän muutosten tahdissa tms. aikaisempiin ratkaisuihin verrattuna, jolloin voidaan pykälien määrää lisätä oleellisesti ja saadaan juuri paljon tarkempi nopeuden mittaus. Samalla tietty tarkempi kiihtyvyyden (hidastuvuuden) mittauskin, joka lienee oleellista abs:lle. Rengaskoosta hiukan riippuen saadaan pulssi jokaisesta ajetusta muutamasta senttimetristä. Eli 120 km/h ajettaessa luokkaa 850 pulssia sekunnin aikana. Osin spekulointia, kun ihan tarkkaa tietoa ei oikein löytynyt (tai jaksanu tonkia).
Anturi pitää sisällään MRE-komponentin (magnetic resistance element), jonka ilmeisesti resistanssi muuttuu magneettikentän muuttuessa, meidän tapauksessa hammastetun kestomagneetin pyöriessä Saabin pyörän navassa. Elementin läpi ajettaneen anturipaketin sisällä vakiovirtaa, jolloin resistanssin muutokset näkyvät pieninä jännitteen muutoksia, jotka voidaan poimia komparaattorilla, joka taas osaa ohjata vaikka trankkua, jolla saadaan aikaiseksi virtaviesti resistanssinmuutosten tahtiin.
Liekö MRE sitten nopeampi vaihtamaan tilaansa magneettikentän muutosten tahdissa tms. aikaisempiin ratkaisuihin verrattuna, jolloin voidaan pykälien määrää lisätä oleellisesti ja saadaan juuri paljon tarkempi nopeuden mittaus. Samalla tietty tarkempi kiihtyvyyden (hidastuvuuden) mittauskin, joka lienee oleellista abs:lle. Rengaskoosta hiukan riippuen saadaan pulssi jokaisesta ajetusta muutamasta senttimetristä. Eli 120 km/h ajettaessa luokkaa 850 pulssia sekunnin aikana. Osin spekulointia, kun ihan tarkkaa tietoa ei oikein löytynyt (tai jaksanu tonkia).
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage