Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Elikkäs vein parisen viikkoa sitten autoni (9-3 Vector 2.0t vm. 2003) paikalliseen huoltoliikkeeseen syyshuoltoon, johon sisällytin myös automaattilaatikon öljynvaihdon (huoltokirjasta en löytänyt että tätä olisi aiemmin vielä tehty, ja mittarissa jo kuitenkin 215tkm). Ennen huoltoa vaihdelaatikko toimi mielestäni muuten ihan ok mutta pitemmän ajon jälkeen esim. moottoritieltä poistumisen jälkeen ja seuraavan pysähtymisen jälkeen luisti vaihdelaatikko 2. -> 3. vaihdettaessa (mitä on ilmeisesti ilmennyt myös muissa 93:sissa). Öljynvaihdolla toivoin pääseväni eroon tästä "viasta" mutta toisin kuitenkin kävi. Sillä öljyn vaihdon jälkeen 3. vaihteeni ei enää toimi ollenkaan.
Autolla ajettaessa 1. ja 2. toimivat moitteettomasti, kunnes 3. vaihde vaihtuu niin veto loppuu siihen. 3. vaihde on kuin vapaalla kierrättelisi. Koitin myös 4. ja 5. vaihdetta jotka toimivat normaalisti. Huoltoliikkeessä kertoivat käyneensä koeajolla heti huollon jälkeen, jolloin 3. vaihde oli luistanut huomattavasti etenkin reippaammissa kiihdytyksissä. Kun itse hain auton paria tuntia myöhemmin, ei 3. vaihteella saanut vetoa aikaiseksi ollenkaan.
Vastaavanlaisia tapauksia löysin muutamia muilta foorumeilta, joissa syynä oli ollut öljyn lisääminen väärästä reiästä, joka aiheuttaa 3-vaihteen toimimattomuuden, mutta huoltoliikkeen mukaan öljyt on vaihdettu oikealla tavalla mittatikun reiästä. Vaihdon yhteydessä vanhat öljyt olivat haisseet palaneelle ja muutenkin olivat heikohkossa kondiksessa. Liikkeen mukaan uudet öljyt voivat korostaa jo aiemmin ollutta piilevää vikaa (2.->3. vaihteelle luistaminen), jonka takia 3-vaihde ei enää toimi lainkaan.
Huoltoliike oli vaihtanut öljyt tyylillä proppu irti ja valutetaan tyhjäksi ja uudet öljyt tilalle. Olisiko tässä syy laatikon toimimattomuuteen? eli olisiko öljyt kuulunut vaihtaa kierrättämällä? ja jos olisi niin auttaakohan öljyjen uudelleen vaihto kierrättämällä asiaan näin jälkikäteen?
Entä tuleeko mieleen mitään muita syitä tämän tyyliseen vikaan? Itse en tosiaan ole mikään automekaanikko ja automaattilaatikoista ymmärrystä löytyy vielä huomattavasti vähemmän.
Hyvät neuvot tulevat tarpeeseen sillä isompi vaihdelaatikkoremontti tai uuden vaihtaminen hirvittää jo tässä vaiheessa!
Autolla ajettaessa 1. ja 2. toimivat moitteettomasti, kunnes 3. vaihde vaihtuu niin veto loppuu siihen. 3. vaihde on kuin vapaalla kierrättelisi. Koitin myös 4. ja 5. vaihdetta jotka toimivat normaalisti. Huoltoliikkeessä kertoivat käyneensä koeajolla heti huollon jälkeen, jolloin 3. vaihde oli luistanut huomattavasti etenkin reippaammissa kiihdytyksissä. Kun itse hain auton paria tuntia myöhemmin, ei 3. vaihteella saanut vetoa aikaiseksi ollenkaan.
Vastaavanlaisia tapauksia löysin muutamia muilta foorumeilta, joissa syynä oli ollut öljyn lisääminen väärästä reiästä, joka aiheuttaa 3-vaihteen toimimattomuuden, mutta huoltoliikkeen mukaan öljyt on vaihdettu oikealla tavalla mittatikun reiästä. Vaihdon yhteydessä vanhat öljyt olivat haisseet palaneelle ja muutenkin olivat heikohkossa kondiksessa. Liikkeen mukaan uudet öljyt voivat korostaa jo aiemmin ollutta piilevää vikaa (2.->3. vaihteelle luistaminen), jonka takia 3-vaihde ei enää toimi lainkaan.
Huoltoliike oli vaihtanut öljyt tyylillä proppu irti ja valutetaan tyhjäksi ja uudet öljyt tilalle. Olisiko tässä syy laatikon toimimattomuuteen? eli olisiko öljyt kuulunut vaihtaa kierrättämällä? ja jos olisi niin auttaakohan öljyjen uudelleen vaihto kierrättämällä asiaan näin jälkikäteen?
Entä tuleeko mieleen mitään muita syitä tämän tyyliseen vikaan? Itse en tosiaan ole mikään automekaanikko ja automaattilaatikoista ymmärrystä löytyy vielä huomattavasti vähemmän.
Hyvät neuvot tulevat tarpeeseen sillä isompi vaihdelaatikkoremontti tai uuden vaihtaminen hirvittää jo tässä vaiheessa!
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Sieltä tulee propun kautta vähän yli 3 litraa vaan pihalle kerrallaan, eli jos haluaa kaiken vaihtaa, niin kierrättämällä onnistuu. Paljos ne laitto uutta öljyä sinne?
Esim. SaabiAntilla Tallinnassa lootan vaihtoon menee 6 tuntia ja sikäläisellä tuntihinnalla ei kauheasti kärsi edes lompakko. Laitoin siulle YV:n loota-asiasta.
Esim. SaabiAntilla Tallinnassa lootan vaihtoon menee 6 tuntia ja sikäläisellä tuntihinnalla ei kauheasti kärsi edes lompakko. Laitoin siulle YV:n loota-asiasta.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Varmaan veisin vielä takasi liikkeeseen, kehoittaisin vaihtamaan vaikka toisen kerran öljyt, kierrättämällä tällä kertaa. Näin voin varmistua, että lootassa on ainakin puhtaat öljyt.
Jos on epäilyksiä, että on ajettu 215 tkm samoilla lootaöljyillä ja öljyt ovat olleet huonossa kunnossa, niin tuskin se lootakaan enää ihan tikissään on. Toisaalta, perusteellinen öljynvaihto ei ainakaan huonompaan suuntaan enää vie.
Oisko täyttömäärä väärä, jotkut lootat kuulemma kranttuja?
Jos on epäilyksiä, että on ajettu 215 tkm samoilla lootaöljyillä ja öljyt ovat olleet huonossa kunnossa, niin tuskin se lootakaan enää ihan tikissään on. Toisaalta, perusteellinen öljynvaihto ei ainakaan huonompaan suuntaan enää vie.
Oisko täyttömäärä väärä, jotkut lootat kuulemma kranttuja?
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Hei herätys, mahtaisiko tuo palaneelle haissut öljy ja aikaisemmin temppuilleet vaihdot kertoa jo olemassa olleesta viasta? Ainahan on tietysti mahdollista, että nyt öljyä on väärä määrä askissa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Tässä on tainnut nyt käydä sellainen tapaus, että paskat on lähteneet liikkeelle ja tukkineet venttiilikoneistoa. Uusi öljy on tehnyt huuhtelua ja tässä tulos.
Voi siis olla nyt pahempi homma saada toimimaan. Ehkä täydellinen öljynvaihto juoksuttamalla saattaa pelastaa.
Voi siis olla nyt pahempi homma saada toimimaan. Ehkä täydellinen öljynvaihto juoksuttamalla saattaa pelastaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Itse epäilisin kanssa tätä. Kaverilla kävi automaatti bemarin kanssa sama juttu. Yli 200tkm samoilla laatikkoöljyillä ja sitten vaihtoi uudet öljyt ja laatikko rikki. Jotkut suosittelevat että jos automaattilaatikossa ei ole koskaan vaihdettu öljyjä ja kilometrejä on paljon, niin öljyjä ei kannattaisi välttämättä vaihtaa olleenkaan. Parashan olisi kun öljyt vaihtaisi alustaalkaen useammin.petrisa kirjoitti:Tässä on tainnut nyt käydä sellainen tapaus, että paskat on lähteneet liikkeelle ja tukkineet venttiilikoneistoa. Uusi öljy on tehnyt huuhtelua ja tässä tulos.
Voi siis olla nyt pahempi homma saada toimimaan. Ehkä täydellinen öljynvaihto juoksuttamalla saattaa pelastaa.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Itselle tulee mieleen, että onko siellä oikean laatuiset öljyt?
Onko tuo 5 vai 6-vaihteinen automaagi? Niihinhän menee eri laatuiset öljyt.
Onko tuo 5 vai 6-vaihteinen automaagi? Niihinhän menee eri laatuiset öljyt.
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Se taitaa olla juuri niinkuin TeppoY kirjoitti. Jos öljyjä ei ole vaihdettu koskaan ja autolla ajettu 200tkm tai yli, niin parempi, kun ei vaihda enää ollenkaan. Näin minullekin on kertonut eräs automaattilaatikoihin erikoistunut kaveri, kun kyselin erääseen yli 200tkm ajettuun autoon laatikkoöljyn vaihdosta. Sanoi suoraan, että nyt on jo paskat housussa, niin parempi ajaa ilman vaihtoa niin pitkälle kuin kestää. Mutta mikäli haluaa laatikon heti remonttiin, niin vaihda vaan öljyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Vähän OT:ta: Volvolla ei ole ollut tomaattiin merkitty huolto-ohjelmaan öljynvaihtoa ollenkaan, ainakaan aikasemmin! En tiedä mikä on nykytilanne, mutta työkaverilla oli V70 ja 180tkm kohdalla pätki loota jo aika hyvin....
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Joo-o...manuaaliaskeissa harvemmin on tuota vaihtoväliä, mutta niihinkin kannattaa kerran 100tkm matkalla uusia nesteet. Se, että automaagissa ei ole öljynvaihtoa huolto-ohjelmassa on kyllä aivan käsittämätöntä. Meneekös uusissa VAG vehkeissä jopa 60tkm välein laatikkoon mömmöt vai jopa useammin? Okei, myönnetään, se DSG nyt tarttee muutenkin uusia koko loota kerran sataan tonniin..
Itse oon harrastanu sitä, että kun uusvanhan auton ostaa niin uusii kaikki nesteet heti kättelyssä. Kahteen viimeisimpään kärryyn on ollut todella iso merkitys tuolla laatikkoöljyn vaihdolla, sekä 93SS että (valitettavasti) ykkösautona toimiva mk3 Mondeo farkku muuttuivat aivan täysin kun öljyt uusi. Ja suosittelen noudattamaan niitä valmistajan suosituksia sen öljyn suhteen.
Varsinkin Saabisteilla tuntuu olevan välillä omia mielipiteitä asian suhteen ja esim. ATF:ää työnnetään vähän joka paikkaan. 93:ssa oli laatikossa jotkut huomattavasti suositusta jäykemmät mömmöt edellisen omistajan toimesta ja varsinkin talvella sen toiminta oli aika kankeaa. Suosituksen mukaiset kamat askiin ja homma toimii aivan erilailla.
Itse oon harrastanu sitä, että kun uusvanhan auton ostaa niin uusii kaikki nesteet heti kättelyssä. Kahteen viimeisimpään kärryyn on ollut todella iso merkitys tuolla laatikkoöljyn vaihdolla, sekä 93SS että (valitettavasti) ykkösautona toimiva mk3 Mondeo farkku muuttuivat aivan täysin kun öljyt uusi. Ja suosittelen noudattamaan niitä valmistajan suosituksia sen öljyn suhteen.
Varsinkin Saabisteilla tuntuu olevan välillä omia mielipiteitä asian suhteen ja esim. ATF:ää työnnetään vähän joka paikkaan. 93:ssa oli laatikossa jotkut huomattavasti suositusta jäykemmät mömmöt edellisen omistajan toimesta ja varsinkin talvella sen toiminta oli aika kankeaa. Suosituksen mukaiset kamat askiin ja homma toimii aivan erilailla.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Tosiaan propun käyttäneet irti ja uutta öljyä on kuitin mukaan laitettu 3,9 litraa. Itselläkin tulee mieleen että sieltä on nyt lähtenyt paskat liikkeelle ja tukkineet/jumittaneet jotain. Kyseessä on 5-vaihteinen laatikko ja täytyy varmistaa nyt huoltoliikkeestä, että ovat varmasti laittaneet oikeaa öljyä sisään.karg kirjoitti:Sieltä tulee propun kautta vähän yli 3 litraa vaan pihalle kerrallaan, eli jos haluaa kaiken vaihtaa, niin kierrättämällä onnistuu. Paljos ne laitto uutta öljyä sinne?
Esim. SaabiAntilla Tallinnassa lootan vaihtoon menee 6 tuntia ja sikäläisellä tuntihinnalla ei kauheasti kärsi edes lompakko. Laitoin siulle YV:n loota-asiasta.
Itse ostin autoni viime kesänä enkä montaa kuukautta ole ehtinyt ajamaan. Kyseinen yksilö on muuten hyvin huollettu mutta laatikon öljyjen vaihdosta en löytänyt merkintää ja ajattelin että vaihto tulisi tarpeeseen. Enpä arvannut että vaihto voisi huonontaa tilannetta tällä tavalla. Laatikko tosiaan aiemmin pelannut esim kaupunkiajossa ihan hyvästi ettei ole ollut valittamista. Ja ainut ilmennyt probleema (kolmoselle vaihdon yhteydessä luistaminen) tullut pitemmän ajon jälkeen ja sekin enemmän tai vähemmän satunnaisesti.
Huoltoliikkeen huolto-oppaan mukaan öljyn vaihdolle löytyy kuulemma kaksi eri tapaa joista toinen on tämä huuhtelumenetelmä ja toinen mitä nyt käytettiin eli simppelimpi vaihtoehto. Vien auton ensi viikolla takaisin liikkeeseen ja saavat koittaa pelastaa tilanteen vaihtamalla öljyt uudelleen kierrättämällä siten, että kaikki vanhat öljyt tulee ulos ja toivonmukaan paskaa, joka tukkii tällä hetkellä jotain? Jos ei auta niin pitänee alkaa puntaroimaan uuden laatikon ja laatikkoremontin väliltä, joista käytetyn laatikon laittaminen taitaa olla edullisempi ratkaisu.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Saahan noihin automaageihinkin niitä puhdistus mömmöjä fortelta tms...
Toimivuudesta ei tietoo, mutta jos vaihtoehtona laatikon vaihto, niin varmasti halvempi kokeilla joka tapauksessa...
Toimivuudesta ei tietoo, mutta jos vaihtoehtona laatikon vaihto, niin varmasti halvempi kokeilla joka tapauksessa...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Eikös olis parempi tsiigata ekaks vaihteen vaihtosolenoidit jotta futaako releet lainkaan, tecillä se selviää.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Varmasti tech2:n luokse olisi hyvä mennä. Venttiilikoneistonhan voisi irroittaa ja putsata, http://www.youtube.com/watch?v=UeYAnF2KGYw. Itse irrotin klonkswagenin 4-pykäläisen laatikon venttiilikoneiston ja purin & putsasin sekä mittailin solenoidit, alkoi toimia huomattavasti paremmin. En pitäisi minään mahdottomana tehtävänä, kunhan varaa aikaa riittävästi, sopivan muoviastian missä purkaa(öljyiset osat lipeää helposti kädestä) ja ottaa valokuvia joka vaiheesta miten osat oli ennen, sekä varovaisuutta noiden johtojen kanssa ettei telo niitä/liittimiä.
En lähtisi kyllä kokeilemaan puhdistusaineita, melkoisia sokkeloita ja joitakin vajaan millin kokoisia reikiä öljynkululle oli vw:n venttiilikoneistossa, tuskin AW:n laatikot paljon suuremmilla mittakaavoilla on tehty.
(Offtopic vw:n venttiilikoneiston purkua)
Öljynvaihtojen tarpeellisuuden voi itse kukin miettiä, testituloksia zf:n laatikosta eli labraan lähetetty testeihin uutta öljyä, ja muutaman 10 tuhatta ajossa ollutta. Noissakin laatikon valmistajan (ZF) ohjeista löytyy 60tkm vaihtoväli, mutta vw-konserni ei moista tunnusta vaan takuuajan kun kestää niin se riittää.
En lähtisi kyllä kokeilemaan puhdistusaineita, melkoisia sokkeloita ja joitakin vajaan millin kokoisia reikiä öljynkululle oli vw:n venttiilikoneistossa, tuskin AW:n laatikot paljon suuremmilla mittakaavoilla on tehty.
(Offtopic vw:n venttiilikoneiston purkua)
Öljynvaihtojen tarpeellisuuden voi itse kukin miettiä, testituloksia zf:n laatikosta eli labraan lähetetty testeihin uutta öljyä, ja muutaman 10 tuhatta ajossa ollutta. Noissakin laatikon valmistajan (ZF) ohjeista löytyy 60tkm vaihtoväli, mutta vw-konserni ei moista tunnusta vaan takuuajan kun kestää niin se riittää.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihdon jälkeen ei 3-vaihdetta?
Elikkäs huoltoliikkeeseen soitin ja he vakuuttivat, että öljy olisi laadultaan ollut oikeaa ja määrä oikea. Tämän jälkeen tiedustelin mistä löytyy lähin tech2 ja Raahesta tämmöinen nyt sattui löytymään. Seuraavaksi vien auton liikkeeseen mistä löytyi tech2 ja saavat sillä tsekata löytääkö se mitään vikaa. Jos ei mitään vikaa ilmene, koitetaan öljyt vaihtaa uudelleen kierrättämällä ja toivotaan parasta että sieltä jostain jotain sontaa irtoaisi sen verran, että alkaisi toimimaan.
Jos nämä ei auta niin pitää alkaa puntaroimaan varmaan laatikkoremontin ja uuden laatikon väliltä.
Venttiilikoneiston puhdistus voisi olla yksi temppu joka voisi ratkaista ongelman. Äkkiseltään kylläkin näyttää semmoiselta hommalta että jos itse tuota alan tekemään niin jää laatikko varmasti toimimattomaksi. Mutta en sulje tätäkään vaihtoehtoa vielä pois kokonaan pelistä.
Jos nämä ei auta niin pitää alkaa puntaroimaan varmaan laatikkoremontin ja uuden laatikon väliltä.
Venttiilikoneiston puhdistus voisi olla yksi temppu joka voisi ratkaista ongelman. Äkkiseltään kylläkin näyttää semmoiselta hommalta että jos itse tuota alan tekemään niin jää laatikko varmasti toimimattomaksi. Mutta en sulje tätäkään vaihtoehtoa vielä pois kokonaan pelistä.