Luistoneston toiminta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Nyt kun pääs ekaa kertaa ajelemaan liukkailla keleillä tuon Saabin kanssa, niin rupes vähän mietityttämään tuon luistoneston toiminta. Kaasua kun runttaa reippaammin, niin rupeaa tuo TCS-merkkivalo vilkuttelemaan niin kuin pitääkin ja kyllä tuo menoa himmailee jonkun verran, mutta kuitenkin renkaat sutii kaiken aikaa jonkin verran. Mitä olen muita autoja ajellut, niin kyllä tuo luistonesto yleensä toimii paljon "aggressiivisemmin" ja rajoittaa sutimista huomattavasti enemmän...

Minkähän verran tuon oikeasti ois tarkotus tuota sutimista hillitä? Koitin netistä etsiä videopätkää luistoneston toiminnasta, mutta aika hintsusti noita videoita löytyi...
1.8t 2005
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Luistonesto toimii siis kunnolla eikä niin huonosti kuin olet aiemmin tottunut. :)
Optimaalinen eteneminen tapahtuu kun sallitaan jonkinverran sutimista, pienemmissä vauhdeissa sutivaa pyörää jarrulla jarruttaen jotta tasauspyörästö ei hukkaa tehoja sutivaan pyörään. Eikä suurinpiirtein sammuteta heti autoa (mersutyyli) kun yksi pyörä vähän sutaisee.
Kyllä se tuollainen on myös -05 dieselissä ja oli oikein positiivinen yllätys, vanhemmissa (00-01) oli sellainen surkea hyydyttäjä että piti muistaa painaa aina napista pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

WIS:stä apinoitua...
Ekana järjestelmä koittaa jarruilla tasata ja sen jälkeen pienentää moottorin momenttia.
Ja vertaa molempia vetäviä erikseen takapyörien nopeuteen, joka on siis viitearvo.
Alle 40km/h nopeuksissa eteneminen etusijalla ja yli 40km/h nopeuksilla järjestelmä asettaa sivuttaisvoimien hallinnan etusijalle.
Urheilullisuuden säilyttämiseksi sallitaan aina jonkin verran pyörien luisumista, joka vaihtelee auton nopeudesta, renkaiden ja tienpinnan välisestä kitkasta ja kuljettajan ajotyylin "agressiivisuudesta" (kaasupolkimen asento.)
:mrgreen:
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kummasta puhutaan, TCS vai myös ESP?
Sallivia kyllä molemmat, ESP vissiin vakiona vasta 06 alkaen..?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ESP ja TCS välillä ei ole mitään eroa vetävien pyörien sutiessa kiihdytyksessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5816
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Liekö harhaa, mutta mielestäni olen havainnut pelkkää moottorin momentin rajoittamista ilman jarrulla tasaamista. Olen kyllä tykännyt TCS:n toiminnasta normiajossa, toimii erinomaisesti. Radalla (pinnasta riippumatta) sitten pois kun on kokoajan puuttumassa peliin myös asfaltilla..


Muistelisin jostain lukeneeni että jos vain toinen pyörä lyö tyhjää tällöin tasataan jarrulla, mutta jos molemmat lyövät tyhjää silloin rajataan vain momenttia. :?:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Samat ensikokemukset ja huomiot myös täältä, kun viime torstain sohjokeleillä ja sen jälkeen jäisillä asfalttipinnoilla olen yrittänyt aiheeseen tutustua. Oli hyvin positiivinen ensituntuma, joskin osasin sitä kyllä Saabilta odottaakin ja olinpa tainnut vastavia kommentteja jostain jopa lukea. Tällä pärjää luistonestosta huolimatta liukkaallakin, mikä on sikä aiheellistakin että kunnollista off-nappia ei ole vaan pitää valikon kautta kytkeä pois päältä.

No siinä samassa tuli sitten ihmeteltyä aistiharhaa: ihan kuin ajovalot vilkkuisivat TCS:n ja ABS:in toimiessa. "Ei voi olla, on pää varmaan hajoamassa." No vaimo sitten viikonloppuna pelkääjän paikalta vahvisti että vilkkuuhan noi nyt ihan selvästi! Valistava vilkaisu tänne sitten opettikin tyhmälle että niinhän sen halogeenituikkujen kanssa kuuluukin olla --> ei toimenpiteitä.

Sinänsä jollain tasolla ymmärrän=hyväksyn tuon ilmiön, mutta ei pelkkä ABSien aktivoituminen kyllä muissa kulkimissani ole noin paljon sähköä syönyt! On se jotenkin surkuhupaisaa, mutta niin on halogeenivalotkin -08 autossa. :evil: :evil:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

On kyllä maaginen ero Aero -04 orkkissoftan ja nykyisen BioPower pohjaisen softan (-08) välillä ESP:n käyttäytymisessä. BioPower softa antaa sutia mukavasti ja tarjoaa reipasta kiihtyvyyttä. Alkuperäinen softa taas aiheutti viime talvena lukuisia WTF -tilanteita risteyksistä ja rampeilta lähtiessä. "Mitä hittoa, sammuiko moottori?!" oli joka kerta ensimmäisenä mielessä ennen kuin ESP:n surkeus muistui mieleen. Saabin -08 ESP:n toiminta on hyvin lähellä samanlaista kuin edellisessä diesel VAGinissa Leonissa (-08) ja nykyään Octaviassa (-10).
Suomik kirjoitti: No siinä samassa tuli sitten ihmeteltyä aistiharhaa: ihan kuin ajovalot vilkkuisivat TCS:n ja ABS:in toimiessa. "Ei voi olla, on pää varmaan hajoamassa." No vaimo sitten viikonloppuna pelkääjän paikalta vahvisti että vilkkuuhan noi nyt ihan selvästi! Valistava vilkaisu tänne sitten opettikin tyhmälle että niinhän sen halogeenituikkujen kanssa kuuluukin olla --> ei toimenpiteitä.

Sinänsä jollain tasolla ymmärrän=hyväksyn tuon ilmiön, mutta ei pelkkä ABSien aktivoituminen kyllä muissa kulkimissani ole noin paljon sähköä syönyt! On se jotenkin surkuhupaisaa, mutta niin on halogeenivalotkin -08 autossa. :evil: :evil:
Pidän tuota itsekin jonkin asteisena suunnittelukukkasena enkä ole esim. omissa VAGinessa tuohon törmännyt. Ei pitäisi valojen vilkkua. Selvästi on jotain alimitoitettu. Samaan tapaan ihmettelin asiaa viime talvena ilmiön havaittuani ja vastaus löytyi tietenkin täältä.
Teekki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 23:45

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja Teekki »

Jees kyllähän tuo parin päivän lipsuttelun jälkeen rupeaa tuntumaan hiton hyvältä. Alkuun vaan tuli sellanen fiilis että sutii,sutii,sutii ja pakko löysätä kaasua. Nyt on sitten tullut huomattua ettei se oikeesti niin paljon lipsukaan... :)


Sent from my iPad using Tapatalk
1.8t 2005
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

jcarlson kirjoitti:ESP ja TCS välillä ei ole mitään eroa vetävien pyörien sutiessa kiihdytyksessä.
Ei, mutta se ero niillä KÄSITTÄÄKSENI on, ettei TCS vaikuta etenemissuuntaan, ellei paineta kaasua?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Luistoneston toiminta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo ei se TCS tee mitään jos ei paineta kaasua niin että vetävät pyörät sutii. ESP reagoi aina ja yrittää pitää auton kulkusuunnan ratin asennon mukaisena.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin