B207 koneen äärirajat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Hiljaista tuntui olevan tämän vuoden äärirajojen etsiminen, eikö ole mitään kokemuksia? :roll:
maiden838
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 20:37

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja maiden838 »

Onko toi 03-06 aeron turbomittarin punaraja monessako barissa?
9-3 SS Aero -05 stage1/biopower
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Ensio »

supersaab kirjoitti:Hiljaista tuntui olevan tämän vuoden äärirajojen etsiminen, eikö ole mitään kokemuksia? :roll:
Kai kaikki näin syksyllä kerää sitä kuuluisaa paalua taskuun että saa sitten toteuttaa itseään kesällä. :lol: tai sitten rakentelevat virityksiä jo tallissa.

Sain oman 9-3 Automaatin viritettyä Napen Software Oyn toimesta laskennallisiin 300hk / 450nm niin nyt sitten mietitään että onko seuraavaksi manuaalin hankinta jos haluaa enemmän tehoja. :roll: On kyllä tuo about 300hk ihan riittävä, mutta... :lol:
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

maiden838 kirjoitti:Onko toi 03-06 aeron turbomittarin punaraja monessako barissa?
Riippuu ihan miten softaaja on sen kalibroinut.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Ensio kirjoitti:
supersaab kirjoitti:Hiljaista tuntui olevan tämän vuoden äärirajojen etsiminen, eikö ole mitään kokemuksia? :roll:
Kai kaikki näin syksyllä kerää sitä kuuluisaa paalua taskuun että saa sitten toteuttaa itseään kesällä. :lol: tai sitten rakentelevat virityksiä jo tallissa.

Sain oman 9-3 Automaatin viritettyä Napen Software Oyn toimesta laskennallisiin 300hk / 450nm niin nyt sitten mietitään että onko seuraavaksi manuaalin hankinta jos haluaa enemmän tehoja. :roll: On kyllä tuo about 300hk ihan riittävä, mutta... :lol:
Tuliko 300/450nm minkälaisilla palikoilla?
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Ensio »

supersaab kirjoitti:
Ensio kirjoitti:
supersaab kirjoitti:Hiljaista tuntui olevan tämän vuoden äärirajojen etsiminen, eikö ole mitään kokemuksia? :roll:
Kai kaikki näin syksyllä kerää sitä kuuluisaa paalua taskuun että saa sitten toteuttaa itseään kesällä. :lol: tai sitten rakentelevat virityksiä jo tallissa.

Sain oman 9-3 Automaatin viritettyä Napen Software Oyn toimesta laskennallisiin 300hk / 450nm niin nyt sitten mietitään että onko seuraavaksi manuaalin hankinta jos haluaa enemmän tehoja. :roll: On kyllä tuo about 300hk ihan riittävä, mutta... :lol:
Tuliko 300/450nm minkälaisilla palikoilla?
Maptunen T16 Turbo, Boschin Suuttimet, DO88 Intercooleri ja Maptunen kokoputkisto + Etanoli härpäkkeet. Ilman tuning tarraa -10 heppa :wink:
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

maiden838 kirjoitti:Onko toi 03-06 aeron turbomittarin punaraja monessako barissa?
Ei voi sanoa paljonko on bareja (painetta), kun mittari näyttää ilmamassaa. Jonkinlaisen arvion paineista voi laskennallisesti tehdä mitatun ilmassan mukaan, mutta suoraan paineita ei viisarista saa.
Eikä tosin saa niitä ilmamassojakaan, kun se tosiaan riippuu siitä miten mittarin näyttämä on ohjelmassa kalibroitu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse asiassa T8 (ja 1.9 dieselessäkin) mittari näyttää laskennallista vääntöä joka toki johdetaan karttojen avulla ilmamassasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
maiden838
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 20:37

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja maiden838 »

Tuossa on jcarlsonin stage1 etanoli softa niin onko siitä tarkempaa tietoa? Vääntö on rajoitettu vakiokytkimelle eli noin 370nm(?)
9-3 SS Aero -05 stage1/biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei voi antaa yleispätevää vastausta kun riippuu ihan mistä pohjasoftasta on kyse. Se mittari on puhtaasti viihteellinen eli mitään kummempa vianhakua sillä on turhaa tehdä. Mutta punaraja vastaa yleensä aika pitkälti perusauton vakiovääntöä ja asteikko ei ole lineaarinen eli punaisella alueella pienikin viisarinliike on melko paljon laskennallista vääntöä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
maiden838
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 20:37

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja maiden838 »

jcarlson kirjoitti:Ei voi antaa yleispätevää vastausta kun riippuu ihan mistä pohjasoftasta on kyse. Se mittari on puhtaasti viihteellinen eli mitään kummempa vianhakua sillä on turhaa tehdä. Mutta punaraja vastaa yleensä aika pitkälti perusauton vakiovääntöä ja asteikko ei ole lineaarinen eli punaisella alueella pienikin viisarinliike on melko paljon laskennallista vääntöä.
Ok. Kiitoksia.
9-3 SS Aero -05 stage1/biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

maiden838 kirjoitti:Tuossa on jcarlsonin stage1 etanoli softa niin onko siitä tarkempaa tietoa? Vääntö on rajoitettu vakiokytkimelle eli noin 370nm(?)
Hanki jokin testeri millä näkee sekä MAP-anturin (imusarjan paine) että MAF-anturin (ilmamassa) arvot. Niitä voi sitten tutkia, jos asia kiinnostaa.
Käypäsiä testereitä löytyy tähän tarkoitukseen ihan edullisesti joko kapulamallisina tai sitten obd-palikka + älypuhelinsofta. Unohtamatta tietenkään tietokonetta ja OpCom yhdistelmää.

Ainoa hiukan lisätyötä aiheuttaa ilmamassan arvo, joka yleensä noissa on aikayksikköä kohti. Senkin voi sitten laskea yhtä työ(puristus)tahtia kohti kunhan samalla on tiedossa koneen kierrosluku.

Noilla saa jo jonkin moisen tilanneraportin moottorin ja T8-softan toiminnasta. Edelleenkään ei oikein pysty saamaan kovin tarkkaa vastaavuutta "turboviisarin" näyttämään. Se on todellakin niin suuntaa antava kuten @jcarlson jo kertoikin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja Keme »

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 868&type=3

Toi KMP racingin koneen rakentelu taitaa osua suurinpiirtein tähän topicciin?
jeeeeeee!
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Mikäs tässä 16T:n jälkeen olis seuraava pykälä?

Makais yksi tehdasuusi kone tuolla tallissa ja ajattelin että siitä voisi rakentaa sellaisen ettei teho ihan heti lopu kesken, kuitenkin säilyttäen kohtuullisen ajettavuuden. Eli ei nyt varsinaisesti mitään seisovan mailin vehjettä mutta luokkaa 400+ hevosvoimaista ja sellaista "ettei yksikään Audi tule ohi tuossa Palokan motarilla" konetta kuitenkin.

Lähinnä että mikä ahdin, pakosarja nyt varmasti menee uusiksi mutta se nyt ei budjetissa juurikaan tunnu jos melkolailla kaikki muukin menee uusiksi.

Ja miten tuo loota, tällä hetkellä siis F40.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: B207 koneen äärirajat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

lentäväsaabisti kirjoitti:sellaista "ettei yksikään Audi tule ohi tuossa Palokan motarilla" konetta kuitenkin.
.
Tällainen https://www.nettiauto.com/audi/rs6/9456297, kun tulee sinne Palokan motarille, niin joudut nöyrtymään :oops: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin